Han fryser så himla lätt

charmant

Trådstartare
Min arab kille fryse så himla lätt.Igår när det regnade hela natten och det var bara 8 grader ute under dagen.När jag väl kunde ta mig ut till stallet så stod han bara och huttrade och skakade.Det tog en timme och tre täcken plus mat för att han skulle sluta skaka.Masserade hela honom då verkade han slappna av lite.Nästa vecka får dom komma in i stallet.Är det någon som har några bra tips på JÄTTE varma täcken gärna med hals?Han får ont i ryggen med när han blir kall så jag vill ju på alla sätt och vis skona honom från detta.Tacksam för svar
 
Rambo ;)
Men billigare varianter finns ju...
ska själv köpa ett Masta täcke med hals från england.
Låt han inte vara utan täcke när det regnar, har själv täcke på natten på min arab nu.
hon ska snart få komma in..och hon längtar :)
 
Se till att han är torr, så fryser han inte så mycket. Araber har inte samma hårrem som andra hästar utan de är skapta för att tåla extrem värme och extrem kyla i öknen. Regn saknar de ordentligt skydd mot. Min syster har samma problem med sin arab, men bara han hålls torr så står han inte och skakar.
 
Har egen erfarenhet av frusna araber och mitt råd är att lägg absolut inte en massa supervarma täcken på hästen, det mår ingen häst bra av!
Som Kakis säger här så är det vätan som är problemet för araber. Min kunde gå ute i minusgrader utan problem men om det regnade i hållande en sensommardag så blev han helt förstörd och fick även ont i ryggmuskulaturen av att stå och spänna sig och skaka.

Jag köpte ett Rambotäcke det tunnaste med lightstoppning till honom och det var kanonbra, dyrt men mycket bra. :idea:
 
Grejen var ju att hästen frös av regnet och inte utav kylan. Varför lägga ett ylletäcke under regntäcket isf?

Nej, försök att hitta det tunnaste regntäcket som finns och låt hästen gå med det :)
 
Mitt fullblod är likadan! Var tvungen att stalla in henne igår för att hon var så frusen. Hon klarade förra vintern med trockt utetäcke med halvhas + ett undertäcke i tjock ylle.

Hoppas att du hittar en lösning.
 
Ja, hästen frös av regnet ja. Men man fryser inte utan kyla eller hur?
När man blir blöt blir man kall, och ingen häst gillar att frysa.

Varför ska hon inte täcka sin häst? Visa hästar kräver tjockare täcken, och det är bara bra att satsa på ett tjockt bra täcke istället för att snåla och köpa ett tunnt.
 
Oj oj oj!!! Hmm...nu ska vi se här!!! Hade ett halvblod...eller rättare sagt var hon mest fullblod som hade jätte tunn päls även på vintern. Dom första åren la jag på henne täcke tidigt då hon som du beskriver att din häst gör stod och skakade. Sen så la jag på tjockare och tjockare täcken ju kallare det blev...men inte hjälpte detta. Sen flyttade jag hästen till ett annat ställe. Och fick tipset av tjejen som ägde stallet att bara täcka henne när det var extrem blåst eller regn ute. Så jag började med detta istället. Och tänka sig, hon frös inte lika mycket. Bara hon var torr och varm när det var blåst och blött väder så slapp hon stå och skaka i hagen. Visst hade hon iofs ett tjockare vintertäcke när det var riktigt kallt. Men annars hade hon bara regntäcke vid behov under sensommaren och hösten och då bara ett tunt regntäcke. Funkade alldeles utmärkt!!!
 
Hästen frös inte sålänge den var TORR, men när det regnade blev hästen blöt och all energi gick åt till att torka istället för att värma upp, så därför fryser hästen.
Har man däremot ett regntäcke blir hästen inte BLÖT och kan således hålla värmen själv.
 
Ja det var precis det jag menade ja.
Men när det blir kallare räcker det inte med ett tunnt regntäcke för alla hästar.
På vintern ska man ha ett tjockt vintertäcke.
 
På vintern ska man ha ett tjockt vintertäcke.
Ska man? :eek:

Har man hästen klippt eller om den har tunn päls ska man kanske det. Men rent generellt tycker jag inte det.

Bor själv vid kusten (blåser ofta och mycket) och är förhållandevis kallt. Sålänge min häst är TORR fryser hon inte. Blir hon däremot blöt, fryser hon extremt. Så, jag kan ha ett tunt regntäcke på min häst och det är -20-25*C och blåser ca 20 m/s, och trots det fryser hon inte därför att hon är TORR.

Annars, på sommaren etc, när det öser regn ner, är +10*C och nästan inte blåser alls, då FRYSER hon.

Alltså, sålänge hästen är torr är den inte lika känslig för kyla.
 
Det får nog bli regntäcke natte tid from i helgen när han byter stall.Han får ju så ont i ryggen av kylan
 
Vad oliks hästar är, min skulle frysa i hjäl sig om jag tok ut honom i -25 med ett ofodrat regntäcke... :crazy: Nu är han ju visserligen klippt, men ändå....
 
Ja det SKA man om hästen behöver det. Jag skrev även att alla hästar är olika om du missade det :smirk:
Om det blåset mycket och är kallt behöver hästen också antingen vindskydd eller ett täcke.
Vid blåst förlorar hästen mkt av sin värme.
Hur vet du att din häst inte fryser bara för den är torr, när det blåser och är mkt kallt :confused:

Jag täckar alltid våra 2 araber när det är kallt, på hösten och vintern.
Nordsvensken däremot täckar jag bara när det är kallt och regnar/snöar. Shettisen går alltid utan täcke, men ska försöka hitta ett regntäcke åt honom, han är rätt gammal så han kan behöva det.
Alla hästar kräver ju olika, det är upp till var & en hur man vill sköta om sin häst men generellt sett är det bra med täcke på vintern i vårt kalla land
 
Sv: Han fryser så himla lätt

Min arab kille fryse så himla lätt.Igår när det regnade hela natten och det var bara 8 grader ute under dagen.När jag väl kunde ta mig ut till stallet så stod han bara och huttrade och skakade.Det tog en timme och tre täcken plus mat för att han skulle sluta skaka.Masserade hela honom då verkade han slappna av lite.Nästa vecka får dom komma in i stallet.Är det någon som har några bra tips på JÄTTE varma täcken gärna med hals?Han får ont i ryggen med när han blir kall så jag vill ju på alla sätt och vis skona honom från detta.Tacksam för svar

Går han ute på natten? :confused: :confused:

Min arab går ute hela dagarna, på natten går han in, jag bor uppe iu jämtland så här e de mkt kallare oxå.
Men om det ösregnar och är jätte kallt så får han ha ett lagomvärmande regntäcke.
han börjar sätta vinterpäls nu så jag har end. någon enstaka gång täcke på honom.
Såklart har han täcke på vintern varje dag och om dörren frusit så det inte går o stänga den ordentligt brukar han få ha ett fleacetäcke.
På ruggiga vår och höst dagar har hn täcken men aldrig på sommaren.
jag tycker man sk använda täcken så lite som möjligt eftersom man förstör hästens naturliga rörelser.
Så låt han få sätta vinterpäls, en arab sätter inte så mkt vinterpäls att den lätt blir svettig av den utan bara så att han håller sej varm.
Låt hästen få mycket mat, när det är kalla dagar, lägg gärna ut några högar med hö i hagen (eller under regnskydd) så han kan hålla värmen.
Min arab älskar när det regnar och står gärna ute i själva hagen och betar men om det blir för kallt så går han in i vindskyddet.
När han fryser jätte mkt så brukar jag ta in honom i ca. 2 timmar där han får äta hö, inget täcke då!
fast jag har ju han på gården så det är ju lätt o ålla koll på han :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 469
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 113
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp