Han hund som anfaller min tik..

S

Skrållis

Nu har det hänt två ggr. Grannens schäfer hane hoppar helt oprovocerat på min tik, hinner inte mer en utanför porten så kommer han runt hörnet och fäller henne och står sedan och skäller och morrar. Detta händer enbart när tjejen i familjen har honom. Killen har lydnad men han morrar och skäller när han går förbi. Dom har honom alltid lös. Min hund har varit kopplad vid båda tillfällena. Hon blir ju livrädd när han kommer rusande. Sa till tjejen att nu får det vara nog det var sista gången han hoppade på henne, hon bad om ursökt och sa att han var så dominant??? Men hoppa på en tik ?? Vad gör man åt sånt hät ..polisanmäler ? Min hund blev ju som tur var inte skadad.
Hjälp någon :crazy:
 
En hannhund som attackerar tikar är inte rätt i huvudet..

Försök att undvika den vovven..
 
Det har jag misstänkt länge att nått är fel ..men jag måste ju gå ut ur porten .. :(
 
Det där stämmer inte alls.

Det beror helt på vad för ålder hunden är i .

När min hund var i könsmognaden morrade han och skällde på alla fyrbenta vänner, spelade ingen roll om det var tik eller hane.

Troligtvis har hunden största makten ( speciellt över tjejen )

Det kan vara så att hunden befinner sig i sin könsmognad just nu och har en stark sådan + att matte och husse inte har ledarrollen över sin hund.

Hunden behöver inte vara knäpp för det!!

Min hanhund älskar tikar nu och visar underkastelse då en tik säger till.
Jag tog efter mycket kämpa över kontrollen !

Till trådskaparen.

Om du inte sakt till , säg åt dom att ha koppel på hunden. Händer ingenting ( hunden forts attackera din hund ) hota med att anmäla.

Tyvärr kan inte du göra något åt att dom inte fostrar sin hund, tråkigt men sant.
 
Min morbror har en shäferhane på 18månader och vi har´ en goldentik på 7 år.
Shäfern han bitit min hund attakerat min hund flera gånger heltoproviserad ocskå.
Även när han kom och hälsade på hos os morrade han flera gånger i övrigt är den här hunden en veldigt fin hund på många sätt men grejjen är att många tror att shäfern är en familje hund men att ha en shäfer kräver ett visst ansvar..den behöver sättas på plats! ..annars bestämmer den gärna.. somden gör nu.. när vi är hundvakt..åt honom.
Han tror att han e kungen i huset.. som tur har min morbror åkt.. för när hanär här. så får Shäfern bita vår hund...d'rför att hons sägs vara surig.. bara för att honmorrrar när han e på hennei rumpan jämt och ständigt.
Han säger inte åt honom.. ordentligt.. utan säger med en snäll ton inte får man bitas sådär..
Människor som köper shäfrarska nog tänka noga.. dem hundarna behöver mcyket motion annars blir dem lätt nervösa och hetsiga.. och den måste ha respekt för ägarnen..
Det är fel männsikor köper shäfern.. som den får sånt dåligt rykte och det är v'ldigt tråkigt.
Men att en hane biter en tik..speciellt i mitt fall.. nbär tiken är så pass mykket äldre.. så är det n¨got helt fel. i uppfostran lr kanske i huvet.
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Denna hund är ca 2 år gammal borde han inte ha passerat könsmognaden ? Jag sagt att händer det igen så anmäler jag men funderar att göra det på en gång. Det bor en till hanhund i min trapp som min hund älskar att leka med men så fort vi går ut så dom ska få busa kommer han ut med schäfer bara föra att trigga och se om våra hundar springer fram till hans, vilket dom inte gör för vi kopplar våra så fort vi ser honom. Detta känns mycket obehagligt. :(
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Hunden kan/är forfarande kvar i unghundsstadiet och trotsåldern.
Det bästa vore nog att anmäla på en gång, med tanke på hur du berättar att "husse" uppför sig.

Tycker syn dom hunden som inte kan känna mycket tillit till sina ägare och den skulle nog må bra av ( på långt sikt) familjebyte.

Tråkigt och jobbigt läge :(
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Ska göra det nu, har pratat med en del hundfolk.
Tack för hjälpen !
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Ett litet tips bara.

Fyll en liten blomspruta med vatten och blanda i citronsaft. Spruta (inte med den vassa strålen!) mot hanhunden när han kommer flygfande nästa gång. Det bör han inte gilla! Gjorde så när en stor st bernad ville "leka" (hoppa) på min blandrastik som gick gipsad vänsterbak efter en olycka.

Ägaren ansåg att "det är klart att hundarna skall leka" men när min hund klannt kan stå upp och dessutom är drogad så skall INGEN hund leka med henne!
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Tackar för tipset ! Ska göra i ordning och ha i beredskap.
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Har du provat att skrämma i väg honom?

Blev själv "attackerad" av en större hund på en av promenaderna.

Men jag vände mig om snabbt och stampade i backen och sa med grov och hög röst - GÅ HEM/BORT

Sedan gick jag emot honom och stampade till. Hunden blev nog rätt förvånad för den tittade till och flydde sedan :)

Ni måste ju få gå på er promenad ifred.
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Jag hinner inte för han kommer rusande i en sån fart.
Detta har ju hänt när jag precis kommit ut porten och han har kommit runt hörnet.
Men ska prova det också , men jag ber en bön att det inte blir fler ggr.
 
Re: Han hund som anfaller min tik.

Ägaren máste ha liten penis..... om han kommer ut när era hundar ska leka. ;)
Tyvär har jag sett detta fenomen med flera schäferhanar och jag tycker ocksá att det är nágot som verkar tokigt när det händer oprovocerat.
Har självklart med uppfostran att göra, men det har nog ocksá en del med avel att göra, tyvärr.
Var försiktig.
 
Det låter absolut inte som en dominant hund, utan som en hundilsken hund. En dominant hund rusar inte på andra hundar (ska inte!). Du bör klargöra för dina grannar att de ska hålla sin hund kopplad om de inte har koll på den, är den inte det om ni kommit överens om det så bör du polisanmäla dem innan deras hund skadar din! Det ska ju inte behövas av dig att du ringer dem varje gång du ska gå ut så att de kan hålla sin hund inomhus tills du gått in igen. Då är ju du och din hund fångar i erat hem.

Hade det där hänt mig hade jag inte varit lugn med mina utskällningar och definitivt polisanmält dem och verkligen ställt dem mot väggen efter första gången. Man ska inte behöva titta sig omkring så fort man ska ut för att se om kusten är klar.

Berätta hur det går och lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 048
Senast: Sel
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag blev så himla ledsen på kvällspromenaden idag. Eller tja, kanske inte så mycket ledsen som besviken. Det var så förbaskat kallt ute...
2
Svar
22
· Visningar
2 947
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag alltså.. som är vansinnig på speciellt ett hundmöte och måste skriva av mig, kanske få något råd. En av mina hundar har varit...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp