han kickar

S

sanni

Min ena häst ska jag upp på nu igen...och försöka..
har väntat lite med att rida då han är en mycket speciell häst och blev inte hanterad fören han var 8år...för första gången..nu är han 10år..(hans bror är mycket lättare att hantera)
Men han blir sur lätt om han inte tycker att det funkar..
så nu har jag gått runt i paddocken och han vet att vi går på spåret och stannar i hörnen...

så jag hoppas det går bra..
men FRÅGAN!
Han har kickat lite med bakbenet innan, hur ska jag göra för att visa han att det är inte oki?JAg har aldrig ridit han med spö, eller haft det som framåtdrivande. Och han har inte ont någon stanns heller.
 
Sv: han kickar

Gör han det när du rider eller är på marken med honom?
 
Sv: han kickar

Zadir skrev:
Gör han det när du rider eller är på marken med honom?
Han kickar när man sitter på han mest... ibland om han inte riktigt förstår vad vi ska göra och han blir stressad..så kan han kicka på marken..inte emot en då utan mer för att visa vad han tycker.

Jag har gått med han jättemycket, och jag är ledare över han..men jag vet inte hur jag ska säga till han då han blir så stressad lätt, tål jättelite...
Satt idag på han..då kickade han igen..red ca 5min...(rider ju inte mer nu i början..)
Då sa jag till med rösten, men ska jag göra något mer? Driva försiktigt framåt?
 
Sv: han kickar

sanni skrev:
ibland om han inte riktigt förstår vad vi ska göra och han blir stressad..så kan han kicka på marken..

tja... there you have it. Du måste bli tydligare i vad du vill. Hästar är som barn, de mår bäst om de inte får göra som de vill alltid. Det är inte fel att säga till sin häst på skarpen för att gen den en gräns. Det behöver han. Så när du ber honom att till exempel böja sig till vänster coh han börjar kicka, så skall du inte bry dig om honom, utan bara bli tydligare i vad du vill. Korta tyglarna så att han känner vad du gör med din hand. Det är inte styggt att rida med korta tyglar, det är en nödvändighet för att hästen skall kunna veta vad du gör.
 
Sv: han kickar

Jag håller helt med Bubbel.! Dock tycker jag inte riktigt att du ska korta tyglarna, men heller inte ha dom för långa, istället kan du göra tydligare tygeltag. Istället för att svänga vänster på vanligt vis så kan du ge ett ledande tygeltag och natuligtvis massor med beröm =) Med "lagom" längd på tyglarna så brukar jag föredra att kunna sträcka dom genom att flytta hande ca 5 cm bakåt. Alltså inte för långa, men heller inte för korta så att hästen blir hård i munnen och liknande. På så vis stör du honom inte och han kan sakta men säkert söka sig neråt. Gäller bara att stöda lagom =)
Har fungerat på alla unghästar jag har ridit in, samt min travare jag har nu ^^,

Det är viktigt att vara tydlig med hästar. Övertydlig brukar inte skada det heller faktiskt :smirk:

Om han kickar när du sitter på kan det även bero på att han inte orkar. Min häst hugger mig i fötterna om jag kräver för mycket just för att han är svag i bakbenen. Är sådant det kan hänga på med :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: han kickar

Nja han förstår vad vi ska göra tror jag... MEn jag tror att det är en blandning av dumhet och osäkerhet...Jag går nämligen bara rakt fram, och får hjälp av den som leder i svängarna...just för att göar det så enklet som möjligt..
Jag är jättetydlig, kan inte rida med så korta tyglar för han är jättekänslig, och huvudet far upp i skyarna om jag gör det..
Berömmer jättemycket när han är duktig!

MEn frågan...
Hur ska jag säga till han när han kickar?
Jag vet att han sätter imot, han var nämligen helt omöjlig att leda innan, fick vara ute i två timmar en gång då jag fick nog och tog övertaget...så jag tror att det är det han försöker göra nu..plus att han är så känslig så detta är lite läskigt för han..
 
Sv: han kickar

Ett nej kan räcka på en känslig häst och sedan kan du även träna att du får röra honom från marken, att han kan flytta undan för tryck från marken, kör TT-toutch (stavas?) eller ngt bara så att han blir van att bli vidrörd. Löslongering så att han rättar sig efter dig och får hitta sin egen balans. Det har du sedan nytta av när du sitter på ryggen!
 
Sv: han kickar

sanni skrev:
MEn frågan...
Hur ska jag säga till han när han kickar?

som jag sa så tycker jag inte att du skall göra något alls, utan bara ignorera honom och fortsätta precis med det ni gjorde just när jag började och sedan berömma när han ger efter istället och då direkt avsluta den övningen. I vilka lägen gör han det? Eller är det bara slumpmässigt på rakt spår utan att du ber honom om något?
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp