Han magrar!

Mysaan

Trådstartare
Behöver lite råd vad jag ska göra. Har en varmblodskille som är 5 år. Just nu så är han inte i kondotion eftersom jag blivit förhindrar att sätta igång honom sen jag köpte honom. Nu har han börjat magra och jag undrar vad jag ska ändra på.

Han äter 10 kg hö per dygn med 50 smältbarprotein. tror jag det var i alla fall. Han får 4,5 kg på kvällen 3,5 kg på morgonen och ca 2-3 kg fördelat i hagen under dagen.

Utöver höet får han 1 dl betfor och ca 2 dl havre med mineraler i. Detta får han mest för att han inte ska vara ensammen om att inte få krubbskrammel. Vad ska jag ändra på? Mer hö?
 
Sv: Han magrar!

Vad har du för MJ-värde på höt?
Kvoten mellan protein och energi kanske är för låg.. (obs! Gissning)
 
Sv: Han magrar!

Ingen aning måste jag erkänna. Men jag har vad bonden kallade normalvärden för ett bra hö. Om det nu säger något.
 
Sv: Han magrar!

Fast om du nu vet proteinvärdet så borde det väl finnas nåt MJ värde på nåt papper va ?? Vet man proteinet så vet man ju energin. Det tyder ju på att höet är analyserat,,dvs om nu inte bonden bara gissat sig fram ;-)
 
Sv: Han magrar!

Om värdena är normala, så hade jag lätt ökat högivan till fritillgång...

Sen ett träckprov kanske inte vore fel? Kan ju vara så att han har någon mask som inte ditt maskmedel tagit...
 
Sv: Han magrar!

Att en häst magrar beror oftast på att den gör av med mera än den får i sig. Alltså måste man ge mera mat.

Fri tillgång på hö och man kan få öka till några kilon kraftfoder på magra hästar. Några deciliter är ingenting för en häst. Självklart vill man inte ösa i dom så mkt kraftfoder men har man en mager häst som inte håller vikten på hö så har man inte så mycket val.

Det är lite lättare att säga ungefär hur mycket man ska ge om man har en analys. Men man ska inte stirra sig blind efter tabeller. Titta oxå på hästen!

Har själv ett varmblod i stallet som har fått käka ca 20 kilo ensilage, 3 kg havre, 1 kg Krafft Energi, 0,5 kg kli och några dl soja. Det är inte så bra värden på ensilaget så då blir det ju inte lika mkt som det låter. Soja borde egentligen inte behövas till henne för hon får i sig tillräckligt med protein om man följer tabellerna. Men jag ser att hon behöver mera protein eftersom hon är lite tunnt musklad i överlinjen.

Det står ett till varmblod i stallet som inte tränas något alls och är mager. Den hästen får nu mer mat än min häst som är en tävlingshäst. Men den lär behöva det för att gå upp i vikt eftersom den först måste upp i övervikt innan dom kan börja träna honom. Sedan när han gått upp i vikt så kan dom nog försiktigt gå ned på fodret.

/Kajsa
 
Sv: Han magrar!

Många hästar magrar av med raketfart under pälssättningen. Om du inte hittar något annat fel, prova att ge B-vitamin för att hjälpa till med pälsen.
 
Sv: Han magrar!

Jag vet att ett par deceliter inte ä'r havre för en häst men eftersom han inte rids eller så så hade jag hoppats att han skulle klara sig på bara höet tills han börjar sättas igång. Att han får havre är bara för att det ska skramla lite i hans krubba oxå när de andra hästarna får.

Men jag ska pröva att höja hans havre lite och ge lite mer hö oxå.
 
Sv: Han magrar!

Jag har/har haft travare som varit "stillastående".
Vissa har förutm hö krävt 3 kg havre om dagen.
Att inte ge kraftfoder för att hästen inte rids/körs låter lite snålt tycker jag.
Hästen ska ha det den behöver helt enkelt.

Sedan som någon sa. Foderberäkningar i all ära, de är jättebra att kunna räkna ut en passande foderstat, men jag hävdar att ÖGAT är det bästa hjälpmedlet. :bow:
 
Sv: Han magrar!

Jag har inte nekat honom havre av snålhet för jag köper havren jättebilligt. Däremot trodde och hoppades jag att han skulle klara sig på höet efterssom han inte jobba. Han stod nämligen enbart på hösilage när jag köpte honom.
 
Sv: Han magrar!

har du avmaskat nyligen? Har du tagit träckprov? Jag har själv en 2,5 åring som kraftigt avmagrat den senaste månaden, han har fri tillgång till ett super hö. Ger dessutom b-vitamin nu under pälsättning

Därför skickar jag ett träckprov, han är avmaskad, kan ju vara en mask som inte mitt maskmedel tog
 
Sv: Han magrar!

Ja det var han men ägaren sa att han kunde tappa vikt efter en tid hos oss. Så jag hoppas att det är det. Har ökat på höet nu så får vi se.
 
Sv: Han magrar!

Har bara haft honom i min ägo i 2 månader. Ska ringa förra ägaren och kolla när han avmaskades senast och vilket maskmedel som användes då. Hoppas att detta är tillfällig som han magrar. Ägaren sa att det kunde bli så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp