Han mår inge bra.

trevligtjej86

Trådstartare
Hej alla. Vänder mig till er kloka bukare om vad jag borde göra. Flytta gärna tråden om den hamnat fel. Jo, min häst flytta i slutet av augusti till ett nytt stall. Detta stall har foderautomater i hagen så hästarna ska fodra sig själva. Det tog ett tag innan min häst lärde sig detta. Men är nu inte rädd för att gå in o äta. Dock är han fortfarande ganska försiktig o vill hålla koll på allt runt omkring. Han blev väldigt biten i början. Nu har jag täcke på honom för att skydda honom från att bli biten. Men jag såg på honom idag. Han har insjunkna ögon. Tappat i vikt. Han börjar "sjunka" ihop i bak o även vid manke. Han är även rätt stel i sina rörelser. Han brukar dock kunna vara lite stel men ändå. Han verkar loj o helt slut. Men han gick ändå framåt när jag red lite i ridhuset för att känna hur han kändes. Han har inte feber har kollat det! Vad borde jag göra? Får han inte tillräckligt med mat? Även fast stallägaren säger att han äter alla sina minuter som ingår. Kan tillägga att det är en större lösdrift hästen står på.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag hatar foderautomater, och det verkar din häst också göra. Det finns inget som heter att hästen har ätit sina minuter, det är uppenbart att det inte räcker. Foderautomater är baserade på tabellhästar, och alla är inte det utan kräver mer än så.

Har du förstått nu vad du behöver göra?
 
Sv: Han mår inge bra.

Okej då ska jag försöka leta efter nått annat stall i närheten. Synd med ett så bra ställe annars.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag hatar foderautomater, och det verkar din häst också göra. Det finns inget som heter att hästen har ätit sina minuter, det är uppenbart att det inte räcker. Foderautomater är baserade på tabellhästar, och alla är inte det utan kräver mer än så.

Har du förstått nu vad du behöver göra?

Fast när det gäller de där minutrarna så är det ju upp till den som sköter automaterna att programmera in hur fodermängden ska begränsas för var och en av hästarna. Fodras hästen efter tabellvärden är det för att stallägaren/hästägaren bestämt att det ska vara så. Det ska gå att ge en häst fri tillgång om så önskas i det system jag kollat på. Att tiden för hur många minutrar hästen får äta är ju ett sätt att reglera foderintaget. Precis som om man slänger in två kilo hö i hagen fem gånger varje dygn, då har man ju också begränsat antalet minuter som hästen har något att äta. Same same but different. Fördelen med automater jämfört med att slänga in hö manuellt är ju att man kan ha fångponnyer och storhästar i elitform i samma hage och ändå se till att de får vad de behöver, slänger man in hö i hagen brukar hästarna (åtminstone mina) solidariskt dela på alltihopa och givorna blir helfel om hästarna inte har liknande behov. Bra halm ska naturligtvis finnas för att tillfredställa tuggbehovet, och det gäller ju i alla hagar utan fri tillgång egentligen.

Problemet är ju om hästen INTE äter sina minutrar (sin giva grovfoder). Bortjagad, stressad, obekväm med foderautomater eller andra skäl. Fördelen då är ju att man ser att den inte gör det.

Enda anledningen till att inte jag har foderautomater är att jag inte har något stall hemma än och att jag är osäker på om jag ens har råd/plats med en sådan lösning på ett bra sätt när det väl blir dax för stallbygge. Jag kan inte se annat än att det är en win-win situation. Hästarna får mat serverad även när jag jobbar och när jag sover, och jag behöver inte ha dåligt samvete om jag åker och käkar middag hos en vän en bit hemifrån som tidsmässigt sträcker sig över två påföljande fodringstider och jag slänger in båda grovfodergivorna på en gång. De får mat när det passar dem. Det är lättare att få någon att vara hästvakt när det innebär att kolla av dem, foderautomaterna och vattnet ett par gånger om dagen, istället för att kånka hö och ta in för kraftfodergivor flera gånger per dag även om jag förbereder allt med färdiga portioner i höpåsar och foderhinkar. För de jag känner som jag kan anlita som hästvakter har ju egna hästar att ta hand om i sina stall. Dubbla passen med flera fodringar/dag är tungt även om det bara sträcker sig över en vecka.

Men som sagt. Det finns säkert hästar som inte alls gillar foderautomater, stressar och därför inte tillgodogör sig maten. Går det inte rätt fort åt rätt håll om man ökar fodergivan så skulle jag faktiskt i första hand kolla upp hästen och fodret. Den kan vara sjuk även om den inte har feber. Mask? Har fodret sämre värden? Utan förbättring ska den definitivt flyttas. Om man redan vet med sig att hästen inte mår bra av nuvarande uppstallningsmiljö eller hagsällskapet ska den naturligtvis flyttas även om den kanske dessutom skulle behöva ökad/ändrad fodergiva eller är sjuk. Hästen måste ju få trivas i sitt eget hem!
 
Senast ändrad:
Sv: Han mår inge bra.

Det var lite detta jag kände när jag flyttade dit. Att det va skönt med automatiskt foder system. Just för att hästen fodrar sig själv. Men förstår oxå att det inte funkar för alla hästar. Jag tror tyvärr lite som Boj att han inte trivs med detta. Tillgodo ser sig inte maten på rätt sett. Även om han äter sina minuter enligt halsbandet. Jag skulle vilja att det fungerade då iden är bra. Han flytta dit i slutet på augusti så det har gått fort åt fel håll. Han är inte helt bekväm med automaten eller dom andra hästarna. Sen märks det att han är hungrig. Det går kanske att höja men gubben tänker bara på pengar. O det är redan väldigt dyrt. Hästarna har tillgång till foder halm. Men en dag när en tjej i stallet kolla så va det alldeles mögligt. Höet eller silaget är inte analyserat så det finns inga värden på det. Min häst har inte mask det är nyligen kollat. En del av mig säger att det bästa är att flytta då detta inte verkar passa hästen. En annan del säger att det kanske blir bättre med tiden. MEN det kvarstår att gubben är pengakåt!! En som va tvungen att ta bort sin häst fick fortsätta betala FULL hyra fast hästen inte åt den mat som ingick i det. O det är så svårt att veta. Synd hästen inte kan prata. Ska prata med gubben idag om att hästen inte mår bra. Får vi se vad han säger.
 
Sv: Han mår inge bra.

Eftersom hästen uppenbart inte mår så bra av den lösdriften så hade jag flyttat den till ett ställe med färre hästar som inte försöker äta upp honom :).

Tappar den så mycket i hull så mår den inte bra.
 
Sv: Han mår inge bra.

Fast då låter det ju mer som att din häst inte får fullvärdigt foder och inte för lite ättid, eller inte tillräckligt med foder för att kompensera låga värden. Automaten i sig är de nog inte fel på, men fodret den laddas med. Kräv analys och räkna ut behovet samt se till att han får det han ska ha, ingår det inte tillräckligt i hyran får du ju köpa extra.
 
Sv: Han mår inge bra.

I automaterna kan man ställa in hur mycket foder varje häst ska ha. Vi har travhästarna och islandshästarna tillsammans :) -och de har inte direkt samma behov.
Vissa hästar fungerar inte helt i systemet. Ex. min träningshäst lärde sig att pressa sig in i automaterna när andra hästar äter, kör ut dem & äter på deras tid.. så han fick flytta ;) hade ett sto som var en "fighter" och fick också flytta.. en travhäst med ganska stort behov och låååång hals började "titta in" till andra hästar när de åt & maskinen läste av hans chip -så han "gav bort" sin mat till andra.. Dock har de flesta fungerat väldigt bra i systemet och verkar trivas! Tyckte också att "min" häst var torrare och finare i benen när han gick där.

Jag hade nog provat höja fodergivan i första hand om han nu gått ned i vikt. Analysera grovfodret kan du och de andra inackorderade göra själva; det behöver inte "gubben" vara med på & betala om han nu är snål ;)
Det kan ju vara så att någon häst tränger sig in i automaten & "jagar" ut honom och äter på hans tid (som min häst gjorde), så står det på datorn att han ätit sina minuter, men egentligen är det någon annan som snyltat på minuterna..
 
Sv: Han mår inge bra.

Nu har jag ju sett det här på nära håll, och av de 28 hästarna som stod på ett stall med just den här typen av system står inte en enda av hästarna kvar där efter 18 månader. Hästägarna tyckte att systemet inte fungerade för deras häst, det blir lite skrämmande många.

Javisst kan det vara så att ättiden inte är bra, det kan t om vara så att fodret som erbjuds förutom grovfoder inte är bra på en hästtyp så vad gör man då?

Det är bara att inse, även om en ökning av fodret behövs så kan det också var nödvändigt med lugn och ro under maten vilket den här hästen uppenbarligen inte upplever sig få.
 
Sv: Han mår inge bra.

Det var lite detta jag kände när jag flyttade dit. Att det va skönt med automatiskt foder system. Just för att hästen fodrar sig själv. Men förstår oxå att det inte funkar för alla hästar. Jag tror tyvärr lite som Boj att han inte trivs med detta. Tillgodo ser sig inte maten på rätt sett. Även om han äter sina minuter enligt halsbandet. Jag skulle vilja att det fungerade då iden är bra. Han flytta dit i slutet på augusti så det har gått fort åt fel håll. Han är inte helt bekväm med automaten eller dom andra hästarna. Sen märks det att han är hungrig. Det går kanske att höja men gubben tänker bara på pengar. O det är redan väldigt dyrt. Hästarna har tillgång till foder halm. Men en dag när en tjej i stallet kolla så va det alldeles mögligt. Höet eller silaget är inte analyserat så det finns inga värden på det. Min häst har inte mask det är nyligen kollat. En del av mig säger att det bästa är att flytta då detta inte verkar passa hästen. En annan del säger att det kanske blir bättre med tiden. MEN det kvarstår att gubben är pengakåt!! En som va tvungen att ta bort sin häst fick fortsätta betala FULL hyra fast hästen inte åt den mat som ingick i det. O det är så svårt att veta. Synd hästen inte kan prata. Ska prata med gubben idag om att hästen inte mår bra. Får vi se vad han säger.

Jag tycker det låter som att du inte trivs i stallet? Det är väl en väldigt bra anledning till att byta stall? Mögligt foder, inga möjligheter att anpassa foderstat till den egna hästen och samarbetsproblem med stallägaren låter ju inte som ett drömläge. Varför överväger du ens att stanna - oberoende av hur hästen mår?

Har du haft lite uppsikt över din häst i hagen och sett hur han fungerar i fodringssammanhanget? Äter han lungt och sansat i längre pass, stressat och uppdelat i massor med pass, trängd av andra, sist på bollen?



Att man blir tvungen att betala hyra/foder enligt kontrakt fram till uppsägninstidens slut även om man säljer eller avlivar sin häst är inga konstigheter. Det är ju lite därför man har uppsägningstid - för att man som stallägare inte helt plötsligt stå med en plats tom och utan ersättning utan att få möjlighet att ersätta hyresgästen mot en ny i tid. Stallägare är oftast inte gjorda av pengar de heller, och om han t.ex. har en viss avbetalningstakt på sina ev lån för att bygga foderautomatsystemet så är det ju ganska fräckt att kräva av stallägaren att denne ska sponsra en hyresgäst ekonomiskt genom att lösa ett kontrakt i förtid även om det helt klart finns ömmande skäl till det.
 
Sv: Han mår inge bra.

Eftersom hästen uppenbart inte mår så bra av den lösdriften så hade jag flyttat den till ett ställe med färre hästar som inte försöker äta upp honom :).

Tappar den så mycket i hull så mår den inte bra.

:bow:
Håller helt med. Är hästen dessutom en skimmelval hade jag nog inte ens försökt med en ny lösdrift, utan stallat upp o gett den EN god kompis.
 
Sv: Han mår inge bra.

Nu har jag ju sett det här på nära håll, och av de 28 hästarna som stod på ett stall med just den här typen av system står inte en enda av hästarna kvar där efter 18 månader. Hästägarna tyckte att systemet inte fungerade för deras häst, det blir lite skrämmande många.

Javisst kan det vara så att ättiden inte är bra, det kan t om vara så att fodret som erbjuds förutom grovfoder inte är bra på en hästtyp så vad gör man då?

Det är bara att inse, även om en ökning av fodret behövs så kan det också var nödvändigt med lugn och ro under maten vilket den här hästen uppenbarligen inte upplever sig få.

Har också sett dem på nära håll och fått en annan uppfattning än du både angående hur det fungerar och hur bofasta hyresgästerna är. Det beror kanske på hur resten av miljön ser ut också. Uppstallad på box med fem fodringar per dag på ett ställe är ju inte heller samma som uppstallad på box med fem fodringar på ett annat ställe. Många hyresgäster fodrar dessutom med det foder stallägaren erbjuder även i andra uppstallningssammanhang, och helt ovanligt är det inte att stallägaren vägrar att pytsa runt med massor av burkar och hinkar av olika fodersorter och tillägg till de olika hästarna vid de fodringar som ingår i hyran, utan att detta blir upp till hästägaren själv att fodra med när denne är på plats. Fungerar ju bra i ett sådant här system också.

Men visst. Har man en häst med speciella behov så är förmodligen inte den här typen av uppstallning optimal. Har man en hästflock med dålig dynamik och oro så kommer det troligen också fungera dåligt. Man har ju inte samma möjlighet att separera hästar i olika hagar vid behov. Det finns naturligtvis smarta hästar som lär sig överlista systemet och därför inte passar in. Men att det är system som den generella hästen fungerar dåligt i köper jag inte.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag skrev inte att systemet var dåligt, däremot måste man inse att alla inte funkar efter tabeller och samma ramar.

Att även om en häst av den här kalibern och förutsättningar, kräver mer än vad som nu erbjuds. Sannolikheten att en extra åtgärder sätts in för den här hästen, får man nog anse som små. Det är också upp till stallägaren att ha uppsikt över hästarna, ser man då att någon faller ur så bör man ju då prata med ägaren att öka fodret kanske som första val.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag skrev inte att systemet var dåligt, däremot måste man inse att alla inte funkar efter tabeller och samma ramar.

Att även om en häst av den här kalibern och förutsättningar, kräver mer än vad som nu erbjuds. Sannolikheten att en extra åtgärder sätts in för den här hästen, får man nog anse som små. Det är också upp till stallägaren att ha uppsikt över hästarna, ser man då att någon faller ur så bör man ju då prata med ägaren att öka fodret kanske som första val.

Fint, då är vi sams. Jag tycker också att TS häst skall flyttas av flera skäl.

Jag menar inte försvara stallägaren, för jag har inte en susning om vad det är för prick, men det kan faktiskt vara svårt att se hullet på en häst som har täcke med hals. Jag vet inte hur TS täcke såg ut, och egentligen kan jag tycka att det är hästägarens ansvar att hästen mår bra och får det den ska ha gällande foder och vård. Så länge man inte avtalat om annat såklart.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag uppfattade det som att täcket kom på nu, pga alla bett tidigare. En viktminskning bör ju alltså ha kunnat observeras, och det är väl det man bör hålla koll på när det gäller nya hästar kan jag tycka.

Sedan vet inte jag hur deras system fungerade, i det fall jag refererade till bestämde stallägaren hur mycket mat de olika hästarna skulle ha utan att ens ställa frågan vilka behov hästen haft tidigare. Självklart blir det fel på vägen vid dessa tillfällen, och då blir inte systemet så väl fungerande som det kanske skulle kunna bli.
 
Sv: Han mår inge bra.

Om varken du eller hästen trivs ska ni såklart försöka flytta.

MEN, jag måste ju säga att det inte är stallägarens uppgift att se till att din häst får tillräckligt med mat, det är ju din. Räcker inte det foder den får idag måste den ju få mer. Du måste väl ha koll på hur många kg din häst äter?
Ingår det inte mer foder i hyran får du ju betala extra eller stödfodra själv. Foder är dyrt, och jag antar att foderautomaten inte är den billigaste heller.
 
Sv: Han mår inge bra.

Oftast är det ju så på dessa anläggningar att man inte får ta ut sin häst och ge extra, det som står till buds är att hästen får extra tid vid matcentralen men kanske hjälper föga om hästen inte kan koppla av när den äter.
 
Sv: Han mår inge bra.

Inte får? :confused:
Jag tänker att man exv ger hästen ett par kg lusern eller kraft när man själv är i stallet.

Hästen kanske har svårt att lära sig slappna av just pga för korta tider/för lite mat.
 
Sv: Han mår inge bra.

Inte får? :confused:
Jag tänker att man exv ger hästen ett par kg lusern eller kraft när man själv är i stallet.

Hästen kanske har svårt att lära sig slappna av just pga för korta tider/för lite mat.

På de anläggningar jag har kännedom om ska mattiden ökas i matcentralen, och står hästen delvis på stall så har samma system funnits i boxen med alltså foderautomat som är öppen ett visst antal minuter i stöten. Sedan så finns det anläggningar som inte har boxar mer än sjukboxar, där lever hästarna helt i den sk lösdriften och äter sitt foder på olika foderstationer.

Hur det förhåller sig på TS anläggning framgår ju inte, om TS kan fodra extra får h*n själva svara på om det är möjligt.
 
Sv: Han mår inge bra.

Får hästen alltså aldrig äta tills den är nöjd i ett sådant system? Inte ens om den behöver äta mycket?

Pratar om grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 301
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 028
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp