Han skyddar mej i hagen

lisajohan

Trådstartare
Min fyraåring har nu fått sällskap i hagen av ett äldre sto. Vi trodde hon skulle bestämma i hagen men det är han som flyttar undan och styr henne. Nu har han börjat att ställa sig i Mellan mej och stoet när jag kommer ut i hagen.
Ska jag bry mej eller vad ska jag göra?
 
Tror bara han vill hänga med dig. Min valack gör så ibland. Ställer sig mellan mig och andra hästar eller rent av föser bort dem.
 
Vad spelar det för roll om han ställer sig mellan dig och den andra hästen den korta stund du är i hagen? Ingenting att grubbla över eller bry sig om. :)
 
Är det inget problem är det ju inte det.

Men, är det som Masse skriver ovan kan det ju vara bra att ha det scenariot i bakhuvudet för att slippa jobbiga överraskningar..
 
Nog för att hästar kan få för sig att skydda sin människa. Jag vet en häst vars ägare berättade att en häst i hagen var på väg mot henne på ett sätt som hon uppfattade som aggressivt. Uppenbarligen höll hennes häst med (som vanligtvis är den som blir bortjagad t.ex. från maten) och gick mellan och försvarade sin ägare.

Men i det fallet fanns det en verklig hotbild mot hästägaren (iaf uppfattade både häst och ägare det som det). Den hästen har bara gjort det eller nåt liknande den gången.

I ditt fall kan det lika gärna vara att din häst vill ha all uppmärksamhet. Är det ett problem? Blir det så mycket att det är ett bekymmer/blir farligt? Om han bara placerar sig mellan dig och stoet och det inte blir nåt bråk så ser jag inget bekymmer. Förutsatt att du faktiskt kan gå fram till stoet om du skulle behöva utan att din häst lägger sig i det. Jag hade inte tyckt om ifall min häst bestämde vilken häst jag fick gå framtill i hagen. Jag vet inte vad jag hade gjort åt det dock.
 
Jag hade brytt mig om det var någon av mina hästar som gjorde något sådant, kan utveckla sig till riktigt farligt om det är någon som ska fram till stot.
 
Jag skulle inte tolka det som att han skyddar dig, snarare att han vill ha stoet för sig själv, eller dig för sig själv. Gör han likadant när stoägaren ska ut i hagen?
 
Min fyraåring har nu fått sällskap i hagen av ett äldre sto. Vi trodde hon skulle bestämma i hagen men det är han som flyttar undan och styr henne. Nu har han börjat att ställa sig i Mellan mej och stoet när jag kommer ut i hagen.
Ska jag bry mej eller vad ska jag göra?
Sålänge du kan säga till och flytta undan honom när du behöver det så är det väl hyfsat lugnt, dock kan sådant beteende lätt eskalera så det är bra att hålla koll på. Det är inget beteende jag hade uppskattat alls dock oavsett, min häst ska inte behöva eller vilja skydda varken mej eller flocken från mig.
 
Min fyraåring har nu fått sällskap i hagen av ett äldre sto. Vi trodde hon skulle bestämma i hagen men det är han som flyttar undan och styr henne. Nu har han börjat att ställa sig i Mellan mej och stoet när jag kommer ut i hagen.
Ska jag bry mej eller vad ska jag göra?

Jag har ett sto som när hon går på bete så skyddar hon mig från ett par av de andra hästarna. Detta är hästar som är totalt ouppfostrade och som springer över sina människor (ej mina hästar) så jag tycker det är skönt att hon håller undan just dessa hästar.
Kan det vara så att han inte vill att du ska ta stoet? Vissa valacker ”vaktar” sina ston. Så länge du kan göra vad du hade tänkt i hagen utan att det blir en farlig situation så hade jag inte brytt mig nämnvärt. När jag hanterar mina hästar/ rider osv så vill jag de ska vara uppfostrade och lyhörda. När dom är ”lediga” så ”bryr” jag mig inte vad de gör på sin fritid.
 
Om hästen ser dig som en resurs (tillgång till mat, kli o.s.v.) så är det rätt "naturligt" att vilja ha en begränsad resurs för sig själv.

Ska man t.ex. träna med flera individer samtidigt (vid ex. lös vid klickerträning) så krävs det mycket belöning för att de gör "ingenting" där emellan.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp