Han "tappar" bakdelen ibland

E

Eeyore

Han \"tappar\" bakdelen ibland

Hej

jo hästen jag rider sänker ibland bakdelen och tappar nästan balansen, dom som har sett det tycker det ser ut som om han inte vill stödja på något av bakbenen, detta händer ibland när jag skall sitta upp och ibland när vi är bara står i en halt. det har aldrig hänt inne i ridhuset utan endast ute på stallplanen (grus) och ibland ute i skogen har det också inträffat. Jag vet inte om det kan vara att han halkar till eller vad han gör men nått märkligt är det. det känns som om hela hans bakdel bara sjunker och som han inte hade någon kontroll över den

:confused:Emma
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

vet en ridskolehäst med för lång rygg ( helt rak fram till svensen, korset 'finns'inte )som 'tappar' bakbenen ibland.
denna häst har dock ett extriört fel som gör att hon inte kan samla sig.
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Kan vara massa saker. Min häst hade problem att få med sig ett bakben när hon hade borrelia. Det kändes precis som hästen plötsligt tappade balansen. Kan även vara patellaupphakning (= att bakknät hoppar ur led eller hakar upp sig) vilket beror på någon skada i knäleden och/eller förslappade ledband som inte håller knäskålen på plats. Kan även vara något i ryggen. t ex någon ländkota i olag. Rekommenderar att kolla upp hästen.

mvh
Lejonelle
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Min häst kan göra så ibalnd. Det beror på att hon har problem med patellan.
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Vissa hästar reagerar så när de av någon anledning är väldigt ömfotade. Går hästen barfota eller? Du skriver att det aldrig händer i ridhuset, där är det mjuk mark ute i gruset och skogen finns både stenar och rötter ojämn mark. Om hästen trampar till med en ömfotat hov så kan det bli att de sänkter hela bakkärran av smärtan. Känns som om de snubblar till blir halta i ett, två steg eller går väldigt ojämt.
Mvh.
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Hej

nej han har skor på alla fyra, han haltar inte efteråt men det känns lite som om han snubblar till, hmmm jag skulle bara beskriva det som om han tappade kontrollen över bakdelen och därför snubblade till

Emma
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

vet en häst som gjorde så men jag vet inte om de fick reda på varför han tappade baken, men antagligen va det nån muskel som inte ville va med längre=)
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Hej

jag tror jag ahr kommit på lösningen, igår när jag skulle sitta upp ute så tryckte jag/la lite tyngd i sadeln med hjälp av händerna som för att varna honom at jag va på väg utpp och då gjorde han det igen, och då va han toralt focuserad på annat. och detta tror jag är anledningen. Att han koncentrerar sig på annat och är inte bredd på att jag skall sitta upp

Emma
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

va bra att du kanske kommit på nått som "hjälper". hur funkar d nu då?
 
Re: Han \"tappar\" bakdelen ibland

Oki nu é jag kanske sent ute med ett svar här ... men efter en tids uppbehåll började han att sänka ryggen eller bakdelen mktmer än vanligt så halvt panikslagen gick jag till min tränare och hans ägare o frågade varför han gjorde så där... svaret va "han har i alla tider gjort så, han blir känsligare i ryggen vid pälsfällning, andra kan få humör ändringar etc" Så nu måste jag erkänna att jag é LYCKLIG! det är inte ett tecken på ålder o att han blir äldre det är bara hans egna lilla pälsfällnings grejj

Emma
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Hästvård Min häst som har gjort en halsoperation är inne på tredje veckan av 4 med skritt för hand och därefter skritt uppsutten…..i två veckor...
Svar
11
· Visningar
1 281
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp