Håna sina djur😐

Jag skulle kunna rikta en ramsa mot en häst som trots upprepade försök från mig få den uppmärksam och ändå hästen säg trampar/ går över mig.Speciellt någon utav mina egna där vi byggt upp ett sätt att kommunicera.Jag tycker ingen häst ska få trampa/gå över mig.En högljudd ramsa kan ju hindra hästen från att fortsätta skada mig. Sen hade jag däremot lugnt backat bandet och fortsatt träna på rutinerna för att det inte ska upprepas igen

Så du skulle stå och skrika på hästen att den är en värdelös och ful idiot som bara fungerar som smörgåsmat?

För det är vad tråden handlar om. Håna sina djur.
 
Det hade inte jag gjort. Jag hade ifrågasatt vad jag gjorde annorlunda, vad jag gjorde som gjorde att hästen missuppfattade mig eller vad i omgivningen det var som störde.
Det hade jag också gjort när jag gjort hästen uppmärksam genom att höja rösten. Jag vill ju i det läget inte bli mer skadad. Men med det menar jag inte att man måste skrika allt vad man kan.
 
Så du skulle stå och skrika på hästen att den är en värdelös och ful idiot som bara fungerar som smörgåsmat?

För det är vad tråden handlar om. Håna sina djur.
Var nånstans skrev jag det?
Ja tråden handlar om det och en del verka tycka man hånar sin jäst bara genom att höja rösten och säga ifrån
 
Var nånstans skrev jag det?
Ja tråden handlar om det och en del verka tycka man hånar sin jäst bara genom att höja rösten och säga ifrån
Nej, men en del verkar tro att så fort man blir arg är det ok att säga vad som helst till sin omgivning. Att håna någon jag älskar, människa eller djur, är inte kärlek och människor som hånar andra oavsett orsak, är inga jag vill umgås med. Jag har inget behov av att göra ner mina djur eller personer i min omgivning, förstår inte varför man öht har djur eller kontakt med andra människor om man tycker det är ok att lyfta sig genom att trycka ner andra.

Jag trodde inte mina öron första gången jag hörde min kompis skälla på sin man och jag blir mycket illa berörd av klipp på nätet som går ut på att förnedra sina djur.
 
Visst har jag kallat mina djur både det ena och andra när jag var i tonåren och hormonerna spökade. Nu mer bygget mycket av relationen på att jag är en trygg och lugn punkt i mina djur liv som dom vet att dom kan lita på, så nej inte ens om jag är korkad nog att inte ha stålhätta på skona och hästen trampar på mig får mig att brusa upp då det gör allt annat jobb ogjort. En kallar jag mes eller tönt ibland samtidigt som han får en klapp på halsen, den hästen har en förmåga att putta till en längre gren med hoven och så rör det sig i gräset en bit ifrån och hästen hoppar till.

Skrika, gapa och flaxa med armar gör bara mina djur nervösa och är till ingen nytta. Mina hästar har 3 saker dom inte får göra mot folk eller fä om folk är nära och det är sparka (och hota om det), bita (bita som hugga) och springa ner folk för att ta sig fram, men inte ens då användas skrik eller gap utan jag har en barsk röst och annan hållning i kroppen.
Barsk röst funkar på mina djur då det inte finns skrik, gap och flax från min sida i deras hantering och aldrig funnits (finns inga djur kvar sedan mina tonår).
 
Visst har jag kallat mina djur både det ena och andra när jag var i tonåren och hormonerna spökade. Nu mer bygget mycket av relationen på att jag är en trygg och lugn punkt i mina djur liv som dom vet att dom kan lita på, så nej inte ens om jag är korkad nog att inte ha stålhätta på skona och hästen trampar på mig får mig att brusa upp då det gör allt annat jobb ogjort. En kallar jag mes eller tönt ibland samtidigt som han får en klapp på halsen, den hästen har en förmåga att putta till en längre gren med hoven och så rör det sig i gräset en bit ifrån och hästen hoppar till.

Skrika, gapa och flaxa med armar gör bara mina djur nervösa och är till ingen nytta. Mina hästar har 3 saker dom inte får göra mot folk eller fä om folk är nära och det är sparka (och hota om det), bita (bita som hugga) och springa ner folk för att ta sig fram, men inte ens då användas skrik eller gap utan jag har en barsk röst och annan hållning i kroppen.
Barsk röst funkar på mina djur då det inte finns skrik, gap och flax från min sida i deras hantering och aldrig funnits (finns inga djur kvar sedan mina tonår).
Måste bara tillägga att hästar är bra skickliga på att skada en fot trots stålsätta. Sambon blev stämplad ovan för stålsättan flr några veckor sen och ja när han tog sig linkande därifrån drog han en remsa.Och för många år sen tvättade jag mugg på en häst som blev rädd gör något annat och lyckas trampa mig på lilltån med en brodd trots stålhätta!Fy sjutton det gjorde ont!Så hästar kan verkligen lyckas ibland 🙈😂
 
Nej, men en del verkar tro att så fort man blir arg är det ok att säga vad som helst till sin omgivning. Att håna någon jag älskar, människa eller djur, är inte kärlek och människor som hånar andra oavsett orsak, är inga jag vill umgås med. Jag har inget behov av att göra ner mina djur eller personer i min omgivning, förstår inte varför man öht har djur eller kontakt med andra människor om man tycker det är ok att lyfta sig genom att trycka ner andra.

Jag trodde inte mina öron första gången jag hörde min kompis skälla på sin man och jag blir mycket illa berörd av klipp på nätet som går ut på att förnedra sina djur.
Det är ju just det här! Det är aldrig okej att bete sig så illa och många är de som aldrig skulle göra så mot någon annan än sina barn och sina djur. Små små människor kallar jag sådana. Det man inte kan säga till en vän bör man inte säga till sina djur och hånar man sina vänner eller partner, tja, då hoppas jag att man blir väldigt ensam för ingen ska behöva stå ut med sådant. Att håna sina barn och djur är verkligen så vidrigt. Övriga har iallafall valet att gå, det har varken djur eller barn och ingen av dem har bett om att få vara där de är.
 
Nej självklart vill man inte bli skadad men hur ett behov av att håna kommer in där förstår jag inte? Du måste ju inte säga/ropa att hästen är dum i huvudet precis.
Det blir väl mer typ : Vad håller du på med häst, hej här är jag!!!!! Jag säger ju inte du snälla söta häst stig ner från min fot. Man hinner ju inte tänka ut vackra ord precis just där och då ;)
 
Igår talade jag strängt till min katt, du vet att du inte får vara där förbaskade kattskrälle. Jag hittade henne på diskbänken ätande på min bakelse - hade som tur var begränsat sig till grädden. Att hon vet att hon inte får vara där håller jag för helt otroligt. Jag har lyft ner henne vet inte hur många gånger som helst och sagt ett bestämt nej. Men skrika hjälper inte ett dugg och det skulle jag aldrig göra. Den jäkla katten bryr sig dessutom inte. Samma sak när hon käkar på allt och samtidigt stirrar på mig. Jag vet att hon vet att jag vet att hon är hungrig och vill ha mat. Absolut inte ditt lilla matvrak talar jag om för henne då och kan skratta. Möjligtvis hånar jag henne då, men det struntar jag fullkomligt i.

Det är inte svart och vitt. Just nu så satt hon och åt på soffkanten. Nej! Sa jag bestämt och höjde rösten och ändrade tonen, lyfte ner henne, sa fy, du vet att du inte får göra det och la en tjock filt över kanten. Hon var tillbaka på en minut och försökte gräva bort filten :meh: Är hon rädd och osäker och inte förstår vad hon gjort fel, då skulle jag aldrig göra något förutom att prata mjukt och uppmuntra och gosa. När hon rymde från sin bur tex så må jag ha sagt fula saker i min rädsla men mjukt eftersom hon inte visste hur hon skrämt mig. När hon ligger och käkar på filten jag just lagt över soffan, så säger jag ha! Och kan skratta. Jag är smartare än du. Återigen, hon vet extremt väl att hon inte får äta på saker och ting men skiter fullständigt i det. Kan jag vara belåten och skratta åt henne när jag överlistat henne? Yep.
 
Jag tycker inte att jag hånar några djur alls, men jag blir definitivt arg på hästarna ibland och då kan jag skrika/höja rösten. Jag har nog också muttrat ”jävla häst” någon gång i ridningen. Tycker inte att det är några konstigheter alls. Jag förväntar mig att hästarna ska uppföra sig runt mig, även om det stormar eller något. Det är en säkerhetsgrej.

Däremot så tappar jag aldrig kontrollen så som man ser ibland när någon blir arg på hästen och liksom slutar tänka. Det tycker inte jag är ok, när det går över gränsen.
 
Igår talade jag strängt till min katt, du vet att du inte får vara där förbaskade kattskrälle. Jag hittade henne på diskbänken ätande på min bakelse - hade som tur var begränsat sig till grädden. Att hon vet att hon inte får vara där håller jag för helt otroligt. Jag har lyft ner henne vet inte hur många gånger som helst och sagt ett bestämt nej. Men skrika hjälper inte ett dugg och det skulle jag aldrig göra. Den jäkla katten bryr sig dessutom inte. Samma sak när hon käkar på allt och samtidigt stirrar på mig. Jag vet att hon vet att jag vet att hon är hungrig och vill ha mat. Absolut inte ditt lilla matvrak talar jag om för henne då och kan skratta. Möjligtvis hånar jag henne då, men det struntar jag fullkomligt i.

Det är inte svart och vitt. Just nu så satt hon och åt på soffkanten. Nej! Sa jag bestämt och höjde rösten och ändrade tonen, lyfte ner henne, sa fy, du vet att du inte får göra det och la en tjock filt över kanten. Hon var tillbaka på en minut och försökte gräva bort filten :meh: Är hon rädd och osäker och inte förstår vad hon gjort fel, då skulle jag aldrig göra något förutom att prata mjukt och uppmuntra och gosa. När hon rymde från sin bur tex så må jag ha sagt fula saker i min rädsla men mjukt eftersom hon inte visste hur hon skrämt mig. När hon ligger och käkar på filten jag just lagt över soffan, så säger jag ha! Och kan skratta. Jag är smartare än du. Återigen, hon vet extremt väl att hon inte får äta på saker och ting men skiter fullständigt i det. Kan jag vara belåten och skratta åt henne när jag överlistat henne? Yep.
Du har blandat ihop det hela, det är din katt som hånar dig, inte tvärt om! Hon vet att hon inte får men väljer ändå demonstrativt att göra det samtidigt som hon ser dig stint in i ögonen, det är mer "HA! Lägga filten över? Ph, simpelt, jag kommer få bort den antingen medan du ser på eller om du vänder bort blicken ett ögonblick."
 
Hett ämne vad det verkar! 😁 Och ja,även jag säger självklart till en häst när den inte uppför sig etc men det skulle inte falla mig in att börja gapa och svära öknamn och håna etc. Det är DET jag inte fattar när folk gör. Jag gör ju det inte till övriga vänner, familjemedlemmar ,andras djur etc heller?
 
@MJLee men VARFÖR fortsätter du lämna mat på diskbänken öht när du vet att katten har den mentaliteten/vanan att hoppa upp där pga mat ? 😳

Kl : jag tycker inte ”håna sina djur” är ekvivalent med vad man säger till dem/kallar dem.

Att bete sig illa och utagera mot djur är ju en annan sak och det tycker inte jag är acceptabelt.
 
@MJLee men VARFÖR fortsätter du lämna mat på diskbänken öht när du vet att katten har den mentaliteten/vanan att hoppa upp där pga mat ? 😳

Kl : jag tycker inte ”håna sina djur” är ekvivalent med vad man säger till dem/kallar dem.

Att bete sig illa och utagera mot djur är ju en annan sak och det tycker inte jag är acceptabelt.

Nja det här var igår när vi diskuterade just det här med att hon hoppar upp på diskbänken. Så det var samma händelse ;)

Edit: Alltså nu har jag ingen mat eller liknande alls där
 
Nja det här var igår när vi diskuterade just det här med att hon hoppar upp på diskbänken. Så det var samma händelse ;)

Edit: Alltså nu har jag ingen mat eller liknande alls där

Ok. Det var iof inte igår det diskuterades, så svårt att veta att det var samma som i fredags du avsåg . Men BRA att du nu inte lämnar mat där !
 
Jag är kanske larvig nu men jag är sån som blir lite illa berörd av folk som svär och gapar åt sina djur och typ hånar sina djur"Den är så jävla dum i huvet att den inte fattar blabla .."Eller om ett gammalt djur"Den är ju slut i huvet blabla"..Eller att ens djur är fula...Jag tror inte djuren förstår våra ord men ändå känns det på ngt vis respektlöst. Dom lever bara för oss och vårt nöje.Funderar lite vad sådana msk:or har för allmän syn på omvärlden? Tar vissa ut sin ilska genom djuren?Såklart kan tålamodet rinna över ngn gång när allt krånglar men det är inte dessa situationer jag tänker på.Vet inte vad jag vill.med tråden, bara en reflektion kanske.

Jag är den som kan kalla vissa hästar på jobbet för "idioter" eller kanske "inte den smartaste direkt" eller "bitch" tex.... :o

Men om någon av mina kunder säger nåt dumt om hästarna blir jag väldigt upprörd :devil::idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp