Handbromsen på hästtransporten tar inte på högersidan

Silwen

Trådstartare
Hej undrar om någon har råkat ut för att handbromsen tar på en sida men inte på den andra... vi har justerat bromsarna och dem tar som dem ska. Men när vi drar i handbromsen och kollar om hjulen är låsta så släpper de på höger sidan och hjulen går att snurra... Vi vet inte nu vad de kan vara för fel... någon som har några ideer på vad som kan vara fel?
 
När mina bromsar krånglade och vi gjorde efter alla konstens regler som vi brukar göra visade det sig att bromsar och trummor var helt slut. Ena sida var så slut så att när vi öppnade upp det ramlade det ut delar. Så det är mitt tips, ta i sär bromsarna och kolla hur det ser ut.
 
När mina bromsar krånglade och vi gjorde efter alla konstens regler som vi brukar göra visade det sig att bromsar och trummor var helt slut. Ena sida var så slut så att när vi öppnade upp det ramlade det ut delar. Så det är mitt tips, ta i sär bromsarna och kolla hur det ser ut.
@Silwen Hur vet du att de vanliga bromsarna tar som de ska (på båda sidor)? Har det testats nyss på besiktning? Alla släp jag har sett använder samma bromssystem för handbroms och vanlig broms. Det som skiljer är hur bromsarna aktiveras.
Vad har du för släp?

Vi hade samma som ovan. Belägg och trummor bör man se över ibland. När vi gjorde det var våra också helt slut.
Men bromsarna betedde sig inte optimalt vid inbromsning och påskjutsbroms då heller.

Om bromsarna testats på besiktning typ igår är nog det enda som kan vara fel i normalfallet att handbromsen börjar ta försent så den inte hinner ta ordentligt på ena sidan. Men i så fall är inte de vanliga bromsarna justerade så de tar lite ojämn även om ni inte märker det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 031
Senast: lilstar
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 596
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp