Handel med flyktingkvoter i EU

nickan1

Trådstartare
EU diskuterar tydligen just nu ett system med handel med flyktingkvoter. D.v.s. att länder kan betala för att slippa ta emot flyktingar. Naturligtvis finns ju inga färdiga förslag ännu och ingen vet än om det kommer att genomföras eller hur det kommer att se ut. Men för mig känns det väldigt konstigt att man som land skulle kunna köpa sig fria för att slippa ta emot människor som flytt undan krig och förtryck . Å andra sidan kanske det är bättre att de kommer till ett land där de faktiskt är välkomna på olika sätt. Om det blir skulle bli verklighet med att kunna handla med flyktingkvoter så hoppas jag att det som ett land får betala går till de länder som hjälper människor som flytt sina hemländer och att pengarna är öronmärkta för att gå till hjälp till dessa människor.

Men trots detta skulle kännas märkligt. För det är människor det handlar om. Människor som i många fall utsatt sina egna barn för enorma risker, risker som inga föräldrar skulle ta frivilligt om det inte var absolut nödvändigt. Kan vi köpa oss fria från att slippa se detta i vårt eget land?
 
Jag tycker det känns jäkligt knepigt rent moraliskt till att börja med, det är ju att jämställa människor med utsläppskvoter :crazy:

Sedan kommer det också att bidra till segregering, dvs de som har pengar kan köpa sig fria från att ha flyktingar i sin backyard.

MEN i det akuta läget nu kan jag köpa att man gör så här av rent logistiska skäl, finns det en organisation som fungerar är det inte vettigt att bygga upp en likadan JUST NU någon annanstans bara för att.
 
En synvinkel är ju att nu kan ett land vägra att ta emot utan konsekvenser. I förslaget tvingas ett land betala om det inte tar emot flyktingar. (Jag förespråkar inte förslaget).
 
EU diskuterar tydligen just nu ett system med handel med flyktingkvoter. D.v.s. att länder kan betala för att slippa ta emot flyktingar. Naturligtvis finns ju inga färdiga förslag ännu och ingen vet än om det kommer att genomföras eller hur det kommer att se ut. Men för mig känns det väldigt konstigt att man som land skulle kunna köpa sig fria för att slippa ta emot människor som flytt undan krig och förtryck . Å andra sidan kanske det är bättre att de kommer till ett land där de faktiskt är välkomna på olika sätt. Om det blir skulle bli verklighet med att kunna handla med flyktingkvoter så hoppas jag att det som ett land får betala går till de länder som hjälper människor som flytt sina hemländer och att pengarna är öronmärkta för att gå till hjälp till dessa människor.

Men trots detta skulle kännas märkligt. För det är människor det handlar om. Människor som i många fall utsatt sina egna barn för enorma risker, risker som inga föräldrar skulle ta frivilligt om det inte var absolut nödvändigt. Kan vi köpa oss fria från att slippa se detta i vårt eget land?
Låter som EU börjar bli desperata. Skulle tro att förslaget (om det nu är så att förslaget är lagt) har lagts fram för att EU-länderna inte ska börja bråka sinsemellan. Det råder stor oenighet och frågan är mycket känslig....
Förstår inte hur man kan vara välkommen "på olika sätt" menas som du skriver i ditt inlägg.
Nej i mina öron låter inte som något bra förslag alls, mest som något som kastats fram i ren desperation. Ungefär som i Sverige där kommuner fortfarande tillåts bestämma om man ska ta emot eller inte. Alla ska vara med och hjälpa.
gulan
 
EU diskuterar tydligen just nu ett system med handel med flyktingkvoter. D.v.s. att länder kan betala för att slippa ta emot flyktingar. Naturligtvis finns ju inga färdiga förslag ännu och ingen vet än om det kommer att genomföras eller hur det kommer att se ut. Men för mig känns det väldigt konstigt att man som land skulle kunna köpa sig fria för att slippa ta emot människor som flytt undan krig och förtryck . Å andra sidan kanske det är bättre att de kommer till ett land där de faktiskt är välkomna på olika sätt. Om det blir skulle bli verklighet med att kunna handla med flyktingkvoter så hoppas jag att det som ett land får betala går till de länder som hjälper människor som flytt sina hemländer och att pengarna är öronmärkta för att gå till hjälp till dessa människor.

Men trots detta skulle kännas märkligt. För det är människor det handlar om. Människor som i många fall utsatt sina egna barn för enorma risker, risker som inga föräldrar skulle ta frivilligt om det inte var absolut nödvändigt. Kan vi köpa oss fria från att slippa se detta i vårt eget land?

Det låter illa med handel med människor.
Men man kan ju också se det som ett sätt att alla länder är med och bidrar ekonomiskt till omhändertagande av flyktingar så att de länder som tar emot många, får ekonomisk hjälp.

Så länge det inte blir ett spel om Svarte Petter, förstås.
 
Förstår inte hur man kan vara välkommen "på olika sätt" menas som du skriver i ditt inlägg.

Oj blev fel ska stå "på alla sätt" inte "på olika sätt". Vad jag tänkte på var att om vissa länder bara tar emot av plikt så kanske det inte blir ett bra mottagande heller. Sen är jag inte för förslaget på något vis ändå det känns inte bra.
 
Jag tyckte att det var ett jättebra förslag. Så kan Ungern och Danmark betala för att slippa och så kan de andra länderna få pengarna för de andra ländernas kvot.

Sen måste ju systemet vara rättvist också. Man kan inte skicka alla utbildade syrier till ett land och alla outbildade somalier till ett annat land. Utan det får vara ett mellanting.
 
Jag tyckte att det var ett jättebra förslag. Så kan Ungern och Danmark betala för att slippa och så kan de andra länderna få pengarna för de andra ländernas kvot.

Sen måste ju systemet vara rättvist också. Man kan inte skicka alla utbildade syrier till ett land och alla outbildade somalier till ett annat land. Utan det får vara ett mellanting.

Jag förstår vad mena och kan man hitta rättvist system som säkrar flyktingarnas interessen är jag villig att pröva men samtidigt är det något i mig som protesterar mot handel med människor hur ädla motiven än må vara.
 
Jag förstår vad mena och kan man hitta rättvist system som säkrar flyktingarnas interessen är jag villig att pröva men samtidigt är det något i mig som protesterar mot handel med människor hur ädla motiven än må vara.

Fast "handel med människor" är det ju inte.

Fattisghjonsauktioner var handel med människor.
Adoption är det faktiskt till viss del och det tycker vi ju är etiskt riktigt bra.

Att alla ska vara med och bidra till att ta hand om flyktingar är bra och rättvist. Men hur man skulle göra är ju väldigt diskutabelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 864
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 012
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp