Handikapp och elbilar

Tranan

Trådstartare
Jag är förvånad att det inte finns någon lösning för att personer med funktionsnedsättning ska kunna ladda sina elbilar.
Kablarna är tunga och det finns inget utrymme mellan bilarna och det är lätt att snubbla på kablarna.
tycker det är dags att det löses nu när elbilarna kommer starkt.
 
Jag är förvånad att det inte finns någon lösning för att personer med funktionsnedsättning ska kunna ladda sina elbilar.
Kablarna är tunga och det finns inget utrymme mellan bilarna och det är lätt att snubbla på kablarna.
tycker det är dags att det löses nu när elbilarna kommer starkt.
Instämmer. Infrastrukturen för laddning generellt är hopplöst underdimensionerad just nu när marknaden tycks ha exploderat för elbilar. Det är "illa nog" att behöva lägga på ladd-tiden när man reser långt, men att också behöva lägga på två-tre timmar extra pga fem bilars kö in till den "sista"laddstationen innan t.ex. fjällen är helt hopplöst och leder till att man ledsnar.

Vi har en fossilare att alternera med och när vi åker så att tiden är en viktig variabel tvingas vi ännu välja dieselbilen över elbilen, vilket är ledsamt. Dessutom är laddningen på vissa stationer så jäkla dyr att det inte bara är en tidsförlust utan också ekonomiskt dyrare, men det lär man sig ganska snabbt och det kan vi numer undvika med kloka val av vägar, laddsystem osv.

De där hopplöst tunga sladdarna vet jag inte hur de ska komma undan dock, gissar att det är tjockleken på kabel som gör det tungt och att den inte (ännu) går att minska utan att tappa effekt?
 
Instämmer. Infrastrukturen för laddning generellt är hopplöst underdimensionerad just nu när marknaden tycks ha exploderat för elbilar. Det är "illa nog" att behöva lägga på ladd-tiden när man reser långt, men att också behöva lägga på två-tre timmar extra pga fem bilars kö in till den "sista"laddstationen innan t.ex. fjällen är helt hopplöst och leder till att man ledsnar.

Vi har en fossilare att alternera med och när vi åker så att tiden är en viktig variabel tvingas vi ännu välja dieselbilen över elbilen, vilket är ledsamt. Dessutom är laddningen på vissa stationer så jäkla dyr att det inte bara är en tidsförlust utan också ekonomiskt dyrare, men det lär man sig ganska snabbt och det kan vi numer undvika med kloka val av vägar, laddsystem osv.

De där hopplöst tunga sladdarna vet jag inte hur de ska komma undan dock, gissar att det är tjockleken på kabel som gör det tungt och att den inte (ännu) går att minska utan att tappa effekt?
Tjockleken är för att det inte ska börja brinna i kablarna, Amperen i kabeln bestämmer hur tjock kabeln måste vara. tunn kabel med mycket ampere ger hög effektförlust i kabeln som ger värmeutveckling.
 
Se där, en sak som du kan uppfinna och upplysa elbilsfabrikanterna om :up:
Jag har funderat på det, men har hittills ingen ide som funkar på alla olika varianter. eftersom alla tillverkare ska vara som apple "speciella" så är det det svårt.
Men det finns de som är långt bättre än vad jag är.
 
Det finns laddnings stationer pa alla storre kopcentra har i Oregon ... och de flesta storre arbetsplatser (Intel, Synopsys, microsoft, etc) bjuder pa laddnings stationer. Jag vet att sonen har en Volt han laddade pa jobbet fore pandemin och att en av hans kompisar har en Tesla som han laddade pa jobbet. Fraga mig inte hur de gjorde, men det gick ju uppenbarlien bra nar de stod sida vid sida och hade en sladd som stack ut.:p
 
Det finns laddnings stationer pa alla storre kopcentra har i Oregon ... och de flesta storre arbetsplatser (Intel, Synopsys, microsoft, etc) bjuder pa laddnings stationer. Jag vet att sonen har en Volt han laddade pa jobbet fore pandemin och att en av hans kompisar har en Tesla som han laddade pa jobbet. Fraga mig inte hur de gjorde, men det gick ju uppenbarlien bra nar de stod sida vid sida och hade en sladd som stack ut.:p

Det finns här också. Prroblemet är ju fortfarande att iaf de jag sett inte är handikappanpassade.
 
Det finns laddnings stationer pa alla storre kopcentra har i Oregon ... och de flesta storre arbetsplatser (Intel, Synopsys, microsoft, etc) bjuder pa laddnings stationer. Jag vet att sonen har en Volt han laddade pa jobbet fore pandemin och att en av hans kompisar har en Tesla som han laddade pa jobbet. Fraga mig inte hur de gjorde, men det gick ju uppenbarlien bra nar de stod sida vid sida och hade en sladd som stack ut.:p
I takt med att allt fler använder elbil kommer allt färre arbetsplatser att bjuda på laddning.
Det blir ju i större skala helt orimligt att förvänta sig att en arbetsgivare ska bygga infrastruktur och hålla med ström för elbilsladdning, när vi hamnar på 60-70% av personbilsflottan behöver stå med sladd ett tag för att komma vidare.
 
I takt med att allt fler använder elbil kommer allt färre arbetsplatser att bjuda på laddning.
Det blir ju i större skala helt orimligt att förvänta sig att en arbetsgivare ska bygga infrastruktur och hålla med ström för elbilsladdning, när vi hamnar på 60-70% av personbilsflottan behöver stå med sladd ett tag för att komma vidare.

Det tror jag absolut stämmer. Det funkar i nuläget för att det finns relativt få elbilar.

Att köpcentrum bjuder på det är ju ett sätt att dra kunder som spenderar pengar d.v.s. köpcentrat vinner troligtvis på det i slutändan.
 
Jag vet för övrigt arbetsgivare som definierat att koppla in sin elbil på motorvärmarstolpen som "stöld".
 
Säg hellre "tjock kabel ger betydligt snabbare laddning än tunn kabel".
Inte så enkelt, om man ska ladda med normala strömmar behövs en tjock kabel. men om vi kunde ladda med högspänning skulle kabel bli mycket tunnare men det medför en hel massa problem som inte har med ämnet för tråden att göra. det är fortfarande hur ska en rullstolsanvändare kunna nå, hantera och komma fram att ladda sitt fordon.
 
Inte så enkelt, om man ska ladda med normala strömmar behövs en tjock kabel. men om vi kunde ladda med högspänning skulle kabel bli mycket tunnare men det medför en hel massa problem som inte har med ämnet för tråden att göra. det är fortfarande hur ska en rullstolsanvändare kunna nå, hantera och komma fram att ladda sitt fordon.

Då måste ju för det första fordonet ha fri plats runt om så att personen kan komma mellan på ett enkelt sätt med rullstolen och kabeln. Jag har aldrig sett en handikappanpassade parkering med laddstation. Men det finns kanske, bara att jag inte sett det.
 
Inte så enkelt, om man ska ladda med normala strömmar behövs en tjock kabel. men om vi kunde ladda med högspänning skulle kabel bli mycket tunnare men det medför en hel massa problem som inte har med ämnet för tråden att göra. det är fortfarande hur ska en rullstolsanvändare kunna nå, hantera och komma fram att ladda sitt fordon.
Jag tänkte på de kablar som används idag - som är som bäst trefas i det elsystem vi använder. Men det släpper vi.

Jag förstår trådproblematiken, och ger dig ett tips för en eventuell framtid som uppfinnare: Se till att kontaktering sker på samma sätt som du dockar en laptop - kör in bilen i en docka i väggen, och låt den kontaktera för laddning när du parkerar.
 
Då måste ju för det första fordonet ha fri plats runt om så att personen kan komma mellan på ett enkelt sätt med rullstolen och kabeln. Jag har aldrig sett en handikappanpassade parkering med laddstation. Men det finns kanske, bara att jag inte sett det.

Går det ens att få en elbil med anpassningar?
Min granne har en fiffig litet flak med kran bak på sin bil, som lyfter upp hans gåhjälpmedel på flaket när han ska åka. Andra bilar har jag sett haft en liten ramp baktill och så har personen rullat fram till förarplatsen och allt stängt sig automatiskt osv. Aldrig sett ens en elbil som passar en "äldre person" med....
 
Går det ens att få en elbil med anpassningar?
Min granne har en fiffig litet flak med kran bak på sin bil, som lyfter upp hans gåhjälpmedel på flaket när han ska åka. Andra bilar har jag sett haft en liten ramp baktill och så har personen rullat fram till förarplatsen och allt stängt sig automatiskt osv. Aldrig sett ens en elbil som passar en "äldre person" med....

Ingen aning. Varför skulle inte en elbil kunna anpassas precis lika bra som en vanlig? Bilarna kommer ju inte färdiganpassade utan det görs när personen som ska ha den beställer. Om jag förstått min bekant som sitter i rullstol rätt.
 
Ingen aning. Varför skulle inte en elbil kunna anpassas precis lika bra som en vanlig? Bilarna kommer ju inte färdiganpassade utan det görs när personen som ska ha den beställer. Om jag förstått min bekant som sitter i rullstol rätt.

Min vän var tvungen att ha bilen först, och den fick inte vara för gammal och hade vissa andra krav på sig. Kanske ändrat nu / alla har inte råd att köpa en helt ny bil.
 
Min vän var tvungen att ha bilen först, och den fick inte vara för gammal och hade vissa andra krav på sig. Kanske ändrat nu / alla har inte råd att köpa en helt ny bil.

Anpassningen subventioneras väl (helt/till viss del? Jag är vet inte) och då är det ju självklart att bilen ska ha en viss förväntad livslängd.
 
Går det ens att få en elbil med anpassningar?
Min granne har en fiffig litet flak med kran bak på sin bil, som lyfter upp hans gåhjälpmedel på flaket när han ska åka. Andra bilar har jag sett haft en liten ramp baktill och så har personen rullat fram till förarplatsen och allt stängt sig automatiskt osv. Aldrig sett ens en elbil som passar en "äldre person" med....
Tja, min Kangoo är väldigt skön i insteg, lätt att komma in i, sitter högt, plats för rullstol/hjälpmedel bak. Annars är det ju inte konstigare än att anpassa vilket annan bil som helst. Det finns ju skåpbilar, pickuper - alla modeller, elbil.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns det någon här inne som har solceller vars växelriktare klarar att ladda batterier direkt från solen (utan konvertering alltså)...
Svar
6
· Visningar
479
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 359
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 677
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp