Handikapp-ridning / handikapp-hästar

För ts turridning kan man ju bara skriva in i boknings formuläret att;

vid handikap som påverkar balans och kroppskontroll bör personen ha tillräckligt med ridkunskap för att klara av skritt, trav och galopp utan ledare och i en vanlig engelsk sadel.
Uppfylls inte dessa kraven kan turridningen inte ta emot kunden pga säkerhetsrisk.

Och t ex att: våra hästar är snälla men tyvärr inte handikapps tränade.
För mer info vänligen kontakta turridningen på nummer/mail.


Visst vore det idealiskt att kunna ha med alla på turridningar men det är långt ifrån att alla "normala" människor kan det, väger man för mycket, är för liten eller bara är helt hopplös på att göra annat än skritta fram i 2kmh utan att ramla av så är det heller inte ngt man kan ha med på en turridning för att kunna garantera särheten hos häst och ryttare.
 
I en sådan verksamhet som ts beskriver så är det väl bättre att bara fokusera på vad man har för säkerhetskrav eller vad deltagarna behöver för miniminivå på kunskap eller förmåga.

Det behövs en hyfsat normal (om än inte helt perfekt) balans och kroppskontroll. Hästarna bär max vikt. Deltagarna ska följa ledarens instruktioner. osv. När hästarnas välmånde, deltagarens säkerhet eller möjligheten för resten av gruppen att genomföra aktiviteten påverkas så kan deltagarna avvisas... (sagt i lite snyggare formuleringar)

Sen är det egalt om den bakomliggande orsaken är en funktionsnedsättning eller något annat. Någon har för dålig balans för att de har druckit för mycket alkohol, någon skiter i att följa instruktionerna för hen är ett egotrippat pucko. Någon klarar inte av att förstå instruktionerna pga intellektuell funktionsnedsättning och någon har dålig balans pga en sjukdom. Likabehandling genom att kraven är generellt uttryckta och gäller lika för alla.

Självklart kombinerat med info att man är välkommen att diskutera med arrangören i förväg om man är osäker för att tillsammans bedöma om det kommer att fungera. Konkreta och tydliga minimikrav gör det lättare för folk att veta vad man behöver fundera på innan. Och när de väl är på plats lättare för er att avvisa dem och motivera det.
 
Jag har faktiskt avvisat folk förut som varit alkohol- eller drogpåverkade. Däremot har det framkommit ibland under ritten att de varit påverkade och då är det ju redan "för sent".

Tex Folk som har spytt ner sig eller nästan svimmat...

Det har handlat om bakfylla... rätt otrevligt faktiskt
 
Jag jobbade med en del handikapp ridning nar jag bodde i Florida. Vi hade nagra oerhort valtranade hastar som anvandes till Vaulting ... de hanterade det pa det mest fantastiska satt, men sa var de ju ocksa vana att folk hangde rakt ut fran sidan och hoppade upp och ner i farten och sa. :p

De forsta gangerna hade personen alltid en ledare och en person som kunde ga och stadga ryttaren om det behovdes, vi hade en ordentlig ramp att knuffa en rullstol uppfor (men da maste ryttaren ha en medhjalpare att knuffa eller en elrullstol) och ta sig fran rampen till hasten med minimal hjalp.
Vi hade western sadlar for all handikapp ridning, och sadlar med extra spannen och anordningar for att hjalpa till att halla personen pa plats, sa att saga.

INGEN fick rida ut innan de ridit ett antal lektioner i manegen for evaluation och de maste vara sa balanserade och mentalt "med" att de kunde halla sig kvar pa hasten. Det var aldrig nagon olycka och hastarna var helt gudomliga och det var ingen reaktion aven om personen plotsligt borjade skrika och sla omkring sig med armarna. Gudomliga!

Vi fick avvisa nagra som var for handikappade och inte kunde halla sig kvar och vagde for mycket for att nagon fran marken skulle kunna hjalpa till att halla dem i sadeln. Handikapp ritter var alltid avskillda fran allmanna uteritter. Pa handikapp uteritter hade vi en person pa en hast med ledlina till en "handikapphast" och max 5 personer at gangen.

Forsakringar och "sjukkassan" (medicare/medicaid) betalade huvuddelen av var tid, men vi "volunteered" ocksa en hel del tid for just handikapp ridningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp