Handikappsadel

Dressageteam

Trådstartare
Hej!
Jag söker kontakt med er som är handikappryttare av ngt slag, alt dig som rider med svåra ryggproblem.
Jag undrar vad ni har för sadel idag, har ni bytt sadel, varför osv.
Dumma ifrågasättanden undanbedes vänligen.
 
Inte handikappad, men har ryggproblem sedan ryggfraktur (inkl en förlamning som sedan gick över efter ca 1 år) för 10 års sen och får väldigt ont i rygg och höft av fel sadlar. Jag funkar i Childeric DFI och DI. Jag trivs även bra i Equipe Ice Eva och och har nu en Wow. Har provat väldigt många märken och modeller under dessa år. Det jag lärt mig är greppigt läder, mjuk att sitta i för stötdämpning och som sagt flatare sitsar. Samt bra stöd framtill med knästöden. Gärna lite högre stöd längre upp.
 
Det beror mycket på hur det yttrar sig men a och o är att sadeln verkligen passar din anatomi och att du får det stöd du behöver. Jag har problem med hela kroppen (även om det är väldigt mycket bättre nu så kan jag omöjligt rida i en vanlig sadel, det är obehagligt och gör ont) och i ridningen är det mjuk sadel, flata säten, lagom greppigt läder och stöd för knä, höfter och fötter/ben jag behöver. Jag behöver alltså styrsel även vid foten och löste det i början när jag fortfarande kunde rida i vanliga sadlar med stiglädren under kåpan men när det inte längre fungerade så blev originallösningen på hybriden perfekt. Svagheten som tidigare var total (jag kunde inte spänna musklerna viljemässigt) gjorde att jag lätt ramlade framåt om jag inte hade det extra stödet för höften och foten. Jag har en sensation hybrid och det var som att komma hem första gången jag satte mig i den. I den får jag allt stöd jag behöver och den är tillräckligt mjuk. Jag letade länge, provade många och visste nog egentligen vad jag behövde men kombinationen stöd för höfterna och stöd för knäna, flatare säte, mjuk sits och rätt läder, för mig varken för greppigt eller för halt, är inte så vanlig utan det brukar vara bara något av det men på hybriden finns det jag behöver.
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har koll på skillnaden på en vanlig Amerigo DJ och DJ Largo ?? Nån som rider i nån utav dessa modellerna idag ?? Jag har en...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Amanda_F
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp