Handla från annan än generalagent?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur är det egentligen. Om ett företag/en ÅF har generalagenturen i Sverige, visst ska jag ändå ha rätt att köpa varan från ett utländskt företag i annat EU-land då?

Att de inte får förbjuda "passiv försäljning" - då strider det mot fria konkurrensen och rörligheten i EU. Däremot kan de förbjuda t ex en tysk ÅF att göra reklam i Sverige och "ragga kunder" i Sverige. Men kommer en svensk kund och vill köpa så ska de sälja?

Frågan är ställd av självklar anledning, jag vill komma runt en svensk generalagent och köpa varan från annat EU-land. Prismässigt struntar jag i om det blir dyrare - jag bara vill inte ha med den svenska ÅF att göra...
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Du får givetvis köpa varan från vem du vill. Det finns inga restriktioner alls. Det är ju en av EU's stora grundpelare att ha fri rörlighet för både varor och människor.
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

jag har ingen aning om regelverket, men det skulle mycket väl kunna vara så att företaget dels inte säljer till privatperson alls och dels kan ha som policy att inte gå runt sina generalagenter, eftersom de har ensamrätt att sälja i landet.
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Ja det får du om de säljer till dig :)

Nu blir jag ju sjukt nyfiken ;)
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

jag har ingen aning om regelverket, men det skulle mycket väl kunna vara så att företaget dels inte säljer till privatperson alls och dels kan ha som policy att inte gå runt sina generalagenter, eftersom de har ensamrätt att sälja i landet.
Fast det går ju alltid att komma runt en policy! Tex att låta någon man känner i det landet där försäljaren befinner sig köpa varan och skicka till en själv.

Eller prata med försäljaren och säga som det är, att man hatar återförsäljaren och kommer fram till en lösning.
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

jag har ingen aning om regelverket, men det skulle mycket väl kunna vara så att företaget dels inte säljer till privatperson alls och dels kan ha som policy att inte gå runt sina generalagenter, eftersom de har ensamrätt att sälja i landet.

Det är där jag har för mig de fått pisk från EU - att det inte är förenligt med den fria rörligheten av varor och tjänster på den inre marknaden? Men jag är inte säker. (Alltså om tillv kräver en sådan policy/ÅF går ihop om en sådan policy)

Alltså man kan ge en ÅF ensamrätt att sälja i t ex Sverige, och man kan förbjuda t ex en tysk ÅF att annonsera/etc på den svenska marknaden. Men INTE förbjuda den tyska ÅF att vägra sälja till svensk kund som söker upp henom. Men jag är inte säker, men så jag har för mig det blev, just för att annars delades marknaden upp på ett sätt EU inte riktigt tyckte om..

Sen kan ju givetvis en tysk ÅF tycka att hen inte vill sälja utanför Tyskland - men tillverkaren kan inte förbjuda den tyska ÅF att vid förfrågan sälja utanför Tyskland.

Jag känner ingen i landet som är aktuellt, men jag tänker om/när det blir aktuellt givetvis börja med att fråga tillverkaren (som säljer direkt till kund i landet de finns i) om jag kan få köpa från dem, och förklara varför. Men om de säger nej får jag ju gå på "underåterförsäljarna" och prova.
 
Senast ändrad:
Sv: Handla från annan än generalagent?

Jag går runt svenska generalagenten (St. Hippolyt) och köper Agrobs direkt från Tyskland. Finns massa webshoppar som gärna säljer till svenska kunder, den jag köper ifrån har tillochmed börjat ha Sverige som snabbval för frakten.

Mycket billigare (inklusive frakten!) och levererat hem till dörren på 5 arbetsdagar. Så varför skulle jag köpa från en svensk ÅF?
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Jag har ju varit med om det, att en svensk ÅF försökte sätta stopp för en produkt som de sålde så att man som kund inte skulle kunna köpa den från annat håll än hemmavid. Det höll bara ett år ska jag säga, sedan fick de andra ÅF på annat håll i andra länder klart för sig att, de visst fick sälja till mig ändå.

Jag skickar numera efter många saker från annat land, trots att de finns här hemma men kostar kanske bra mycket mer här då än därifrån jag skickar efter det.
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Jag var inne på att köpa trailer för några år sedan, direkt från tillverkaren och inte via den svenska generalagenten. Nu kom en separation i vägen men skulle jag köpa så är jag fortfarande intresserad av att ta in själv istället för via agenten. Kruxet som jag förstod då var att den kunde strula till det för mig via typbesiktningen, men jag vet inte om det är laga hinder?

Transporten jag kollade på skulle gjort en skillnad på ca 40 000 kr att ta in själv, minus typbesiktning. :d

Till saken hör att jag var i kontakt med tillverkarens försäljare både via mail innan Eurohorse och sedan på mässan och han himlade bara med ögonen åt vilket påslag generalagenten tog. :crazy: Att han sen var så in i h-vete jäkla läcker att jag hade kunnat dragit in honom i närmsta hörn är en annan sak. Damn! :o

Hade jag och ex dragit på semester som vi planerat ett år tidigare så hade vi kört hem en sprillans ny transport, utan ÅF. :sneaky:
 
Senast ändrad:
Sv: Handla från annan än generalagent?

Jag går runt svenska generalagenten (St. Hippolyt) och köper Agrobs direkt från Tyskland. Finns massa webshoppar som gärna säljer till svenska kunder, den jag köper ifrån har tillochmed börjat ha Sverige som snabbval för frakten.

Mycket billigare (inklusive frakten!) och levererat hem till dörren på 5 arbetsdagar. Så varför skulle jag köpa från en svensk ÅF?

Vad kul, när jag köper agrobs i sverige heter generalagenten gibbon, eler återförsäljaren iallafall, men jag gissar att vi köper olika delar av sortimentet.
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Mitt släp är en privatimport från england. Inga problem så vitt jag förstår. Bra pris :D
 
Sv: Handla från annan än generalagent?

Det kan ju ha ändrats också :).... Det var typ 4 år sen jag kollade, innan jag sa "f*ck that" och googlade mig fram till billigaste landet att köpa det ifrån istället. Sen dess har jag lärt mig att älska och beundra tyska posten, det finns verkligen en sån sak som tysk effektivitet :D.

Edit: var tvungen att kolla, men jo det är St. Hippolyt som dom anger på sin hemsida http://www.agrobs.de/futter/de/main_right/vertrieb/vertrieb_europa/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 100
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
2 939
Senast: Kakis
·
Äldre Någon här som har koll, för migrationsverkets hemsida gör mig inte klokare. Min kille som är från England har snart varit och semestrat...
2
Svar
21
· Visningar
1 489
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp