Handled, ryckskador och anatomi

Cattis_E

Trådstartare
Ja, jag VET. Det går inte att ställa diagnos på buke men jag skulle vilja höra era erfarenheter ändå ;).
Om det blir värre efter dagens ridning lovar jag att ringa vårdguiden.

För en vecka sedan gjorde jag en snygg avsittning från ena pållen.
Jag lovar den måste varit snygg eftersom jag landade mer eller mindre stående bredvid hästen.
Det enda skadan jag fick var att jag av tyglarna fick ett litet ryck i handleden som gjort lite ont någon vecka.
Smärtan har framförallt känts i vissa vinklar när jag till exempel lyft något och haft handleden böjd då har det ibland gjort rejält ont men den kraftiga smärtan släppt fort. Fungerat bättre med ett par varv linda som stöd.
Så igår vill inte den brunstiga märren komma in från hagen, men lockar henne till mig efter en stund och tar tag i grimman. Precis när jag tog tag slänger hon sig bakåt så samma handled får ett rejält ryck framåt (känns även i två fingrar nu efteråt).
S*tan vad ont det gjorde!
Smärtan lägger sig dock till en svag ömhet efter ungefär tio min, jag lindar direkt på en linda igen för att lindra svullnad och ge stöd.

Idag är handleden något ömmare än efter avfallningen förra veckan, men tycks fungera ganska normalt med stödlinda men gör ONT i vissa rörelser i något större omfattning än förra helgen.
Den ömmar också vid palpation på ett litet område snett ovanför tummen.

Nu till frågorna:
  1. Någon som vet vad i handleden som kan "översträckas" vid sådana ryck?
  2. Hade ni också lugnt avvaktat ett par veckor åtminstone innan ni funderade på läkarkontakt?
 
Ja, jag VET. Det går inte att ställa diagnos på buke men jag skulle vilja höra era erfarenheter ändå ;).
Om det blir värre efter dagens ridning lovar jag att ringa vårdguiden.

För en vecka sedan gjorde jag en snygg avsittning från ena pållen.
Jag lovar den måste varit snygg eftersom jag landade mer eller mindre stående bredvid hästen.
Det enda skadan jag fick var att jag av tyglarna fick ett litet ryck i handleden som gjort lite ont någon vecka.
Smärtan har framförallt känts i vissa vinklar när jag till exempel lyft något och haft handleden böjd då har det ibland gjort rejält ont men den kraftiga smärtan släppt fort. Fungerat bättre med ett par varv linda som stöd.
Så igår vill inte den brunstiga märren komma in från hagen, men lockar henne till mig efter en stund och tar tag i grimman. Precis när jag tog tag slänger hon sig bakåt så samma handled får ett rejält ryck framåt (känns även i två fingrar nu efteråt).
S*tan vad ont det gjorde!
Smärtan lägger sig dock till en svag ömhet efter ungefär tio min, jag lindar direkt på en linda igen för att lindra svullnad och ge stöd.

Idag är handleden något ömmare än efter avfallningen förra veckan, men tycks fungera ganska normalt med stödlinda men gör ONT i vissa rörelser i något större omfattning än förra helgen.
Den ömmar också vid palpation på ett litet område snett ovanför tummen.

Nu till frågorna:
  1. Någon som vet vad i handleden som kan "översträckas" vid sådana ryck?
  2. Hade ni också lugnt avvaktat ett par veckor åtminstone innan ni funderade på läkarkontakt?


Kan du röra alla leder,så är senorna inte av,då kan man avvakta enligt min erfarenhet.
Klart att alla infästningar av leder kan översträckas ,men kroppen har en fantastisk läkningsförmåga.
 
Nu tänker jag vara tråkig, men jag tycker att du bör få handleden kollad. Det där låter som en skada som skulle kunna ge problem i framtiden om ligament gått sönder/töjts ut. Har man då inte sökt vård från början får man inte någon ersättning för ev invaliditet och kvarstående smärta (iaf enligt mitt försäkringsbolag). Dessutom kanske du kan få något smidigare än en linda av arbetsterapeuten på vårdcentralen. Jag hade därför bokat ett besök hos en arbetsterapeut som är duktig på händer så får hen hänvisa vidare till dr om det behövs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 198
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Ja det finns några liknande trådar men alla är flera år gamla så istället för att skriva i dem startar jag därför en ny. Har haft ont...
Svar
16
· Visningar
1 216
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 032
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp