Handleder som gör ont

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja det finns några liknande trådar men alla är flera år gamla så istället för att skriva i dem startar jag därför en ny.

Har haft ont i höger handled lite över en vecka nu och idag börjar även den vänstra kännas mer öm.
Det började med en dag av massivt skottande av snö och sen flera dagar har jag skottat där det inte går att komma fram med plogen.
Sedan har jag börjat ta tag i att yoga på kvällarna för att kunna somna lite snabbare men mina handleder protesterar över det så funderar på att sluta för det gör ont och då försvinner hela poängen med att varva ner. Har bara yogat ca 15 min/varannan kväll så ingen långt tid. Tanken var att fortsätta till varje kväll men tror inte att det kommer att funka pga handlederna.

Har två olika handledskydd. Den ena sorten är som en strumpa kan man kanske säga. Den gillar jag för den är aldrig ivägen. Sen köpte jag en annan med en sena som löper på framsidan men den gör att det är väldigt svårt att kunna använda händerna optimalt så har knappt använt den.
Har ni något tips på handledsskydd som ger mer stöd men samtidigt är smidig att ta av och på och använda till vardags?

Har ni någon kräm som ni tycker hjälper mot ömma handleder?
Har testat arnica men tycker inte att den har hjälpt.

BoT har kanske handledssydd, någon som testat?
 
Jag har 2 olika, dels en vanlig med en skena på handflatesidan, sen en kraftigare variant med dubbla skenor pga eds.
De med en skena är standardmodell från arbetsterapeut.
Behöver jag stöd men vill komma undan skena lindar jag med dauer linda.
 
Handledsproblem är rätt vanligt bland nya i yoga. Se till att du aktiverar händerna ordentligt när du lägger vikt på dem, krävs rätt mycket aktivering för att skona handlederna. Du kan googla på Hasta Bandha för att få tips alt. gå till en yogaklass och prata med instruktören. 😊 Sen är det säkert bra att låta dem vila lite om de har blivit överansträngda, finns mycket yoga man kan göra utan att belasta handlederna t.ex. göra övningar på armbågarna istället.
 
Handledsproblem är rätt vanligt bland nya i yoga. Se till att du aktiverar händerna ordentligt när du lägger vikt på dem, krävs rätt mycket aktivering för att skona handlederna. Du kan googla på Hasta Bandha för att få tips alt. gå till en yogaklass och prata med instruktören. 😊 Sen är det säkert bra att låta dem vila lite om de har blivit överansträngda, finns mycket yoga man kan göra utan att belasta handlederna t.ex. göra övningar på armbågarna istället.
Nej mina handleder fixar inte detta. Får försöka hitta ett annat sätt för avslappning utan att ha någon som helst belastning på handlederna.

Har nu tre olika handledsskydd att kombinera mellan. En sort jag haft länge som är lite som en strumpa/handske man sätter på. Köpt på Jula.
En sort från Apoteket med skena på övre delen.
Och sen en längre sort utan skena men som går ner en bit.

Ska nog skaffa BoT skyddet också.
 
Nej mina handleder fixar inte detta. Får försöka hitta ett annat sätt för avslappning utan att ha någon som helst belastning på handlederna.

Har nu tre olika handledsskydd att kombinera mellan. En sort jag haft länge som är lite som en strumpa/handske man sätter på. Köpt på Jula.
En sort från Apoteket med skena på övre delen.
Och sen en längre sort utan skena men som går ner en bit.

Ska nog skaffa BoT skyddet också.
Jag tycker du ska beställa tid hos en arbetsterapeut på vårdcentralen så kan hen hjälpa dig, bland annat med träning för sköra handleder.
 
Dom är ju proffs på handleder men du kanske refan har provat.
Problemet är att jag överanstränger dem. Lite oklart varför de är så ytsatta av alla kroppsdelar. Alltid handlederna som jag får ont i och sen går det över och sen får jag ont igen.
Tror att det bästa är att stödja dem ordentligt, vilket jag är lite slarvig med speciellt om det gått längre tid mellan att det har smärtat.
Det jobbiga är att det tar sån tid innan det går över igen.

Jag är bara väldigt tveksam att en arbetsterapeut skulle kunna hjälpa mig i mitt fall eftersom att det är pga ansträngning som smärtan beror av.
 
Ja det finns några liknande trådar men alla är flera år gamla så istället för att skriva i dem startar jag därför en ny.

Har haft ont i höger handled lite över en vecka nu och idag börjar även den vänstra kännas mer öm.
Det började med en dag av massivt skottande av snö och sen flera dagar har jag skottat där det inte går att komma fram med plogen.
Sedan har jag börjat ta tag i att yoga på kvällarna för att kunna somna lite snabbare men mina handleder protesterar över det så funderar på att sluta för det gör ont och då försvinner hela poängen med att varva ner. Har bara yogat ca 15 min/varannan kväll så ingen långt tid. Tanken var att fortsätta till varje kväll men tror inte att det kommer att funka pga handlederna.

Har två olika handledskydd. Den ena sorten är som en strumpa kan man kanske säga. Den gillar jag för den är aldrig ivägen. Sen köpte jag en annan med en sena som löper på framsidan men den gör att det är väldigt svårt att kunna använda händerna optimalt så har knappt använt den.
Har ni något tips på handledsskydd som ger mer stöd men samtidigt är smidig att ta av och på och använda till vardags?

Har ni någon kräm som ni tycker hjälper mot ömma handleder?
Har testat arnica men tycker inte att den har hjälpt.

BoT har kanske handledssydd, någon som testat?
Jag har också haft lite problem med ena handleden (efter att ha felanvänt skruvdragare) och för mig har det hjälpt med att ha värmande skydd utan stöd dygnet runt under en kortare tid, en vecka eller så, och sedan använda samma värmande skydd förebyggande när jag gör något som anstränger handlederna utomhus.
 
Senast ändrad:
Jag är bara väldigt tveksam att en arbetsterapeut skulle kunna hjälpa mig i mitt fall eftersom att det är pga ansträngning som smärtan beror av.

Arbetsterapeutens arbetsuppgifter är just att hjälpa dig hitta rätt stöd, rätt avlastning och rätt övningar för styrka och smärtreduktion, så JO, arbetsterapeuten kan hjälpa dig.

Du skriver att skenan stör dig. Det är just det den ska göra. Den ska stoppa dig från att böja handleden, så att handleden får vila.

Det finns gott om yoga där man inte belastar handleder eller armar alls. Lämpar sig riktigt bra till avslappning och nedvarvning. Restorative yoga framför allt, men även medicinsk yoga går att anpassa. Delar av yinyoga kan oxå funka. Vanlig enkel meditation eller avspänningsövningar är inte heller fel.
 
Jag har också haft lite problem med ena handleden (efter att ha felanvänt skruvdragare) och för mig har det hjälpt med att ha värmande skydd utan stöd dygnet runt under en kortare tid, en vecka eller så, och sedan använda samma värmande skydd förebyggande när jag gör något som anstränger handlederna utomhus.
Just värme har jag upptäckt är jätteviktigt också för mina handleder. På vinterhalvåret kan jag få värk i handlederna trots att jag inte ansträngt dem. Först i år upptäckte jag att det beror på att jag blir för kall om handlederna (både inomhus och utomhus) om jag bara har vanliga långärmade tröjor/koftor/jackor på mig. Jag behöver ett värmande skydd på. Sätter jag på det försvinner värken.

Efter att ha läst ditt svar inser jag att jag bör gör samma som dig även resten av året!
 
Problemet är att jag överanstränger dem. Lite oklart varför de är så ytsatta av alla kroppsdelar. Alltid handlederna som jag får ont i och sen går det över och sen får jag ont igen.
Tror att det bästa är att stödja dem ordentligt, vilket jag är lite slarvig med speciellt om det gått längre tid mellan att det har smärtat.
Det jobbiga är att det tar sån tid innan det går över igen.

Jag är bara väldigt tveksam att en arbetsterapeut skulle kunna hjälpa mig i mitt fall eftersom att det är pga ansträngning som smärtan beror av.

Du låter ju som en idealpatient för en arbetsterapeut!
 
Ja det finns några liknande trådar men alla är flera år gamla så istället för att skriva i dem startar jag därför en ny.

Har haft ont i höger handled lite över en vecka nu och idag börjar även den vänstra kännas mer öm.
Det började med en dag av massivt skottande av snö och sen flera dagar har jag skottat där det inte går att komma fram med plogen.
Sedan har jag börjat ta tag i att yoga på kvällarna för att kunna somna lite snabbare men mina handleder protesterar över det så funderar på att sluta för det gör ont och då försvinner hela poängen med att varva ner. Har bara yogat ca 15 min/varannan kväll så ingen långt tid. Tanken var att fortsätta till varje kväll men tror inte att det kommer att funka pga handlederna.

Har två olika handledskydd. Den ena sorten är som en strumpa kan man kanske säga. Den gillar jag för den är aldrig ivägen. Sen köpte jag en annan med en sena som löper på framsidan men den gör att det är väldigt svårt att kunna använda händerna optimalt så har knappt använt den.
Har ni något tips på handledsskydd som ger mer stöd men samtidigt är smidig att ta av och på och använda till vardags?

Har ni någon kräm som ni tycker hjälper mot ömma handleder?
Har testat arnica men tycker inte att den har hjälpt.

BoT har kanske handledssydd, någon som testat?
Mina handleder gick åt lite av yoga. Problemet satt uppe i axeln, på framsidan av den, under nyckelbenet. Stel och knutig och ostretchad. Att trycka lite där och stretcha ut mot en dörr hjälpte.

Ett tag hade jag ena handen knuten och handleden då rak istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 927
Senast: tornblomma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp