Bukefalos 28 år!

Handmatad, nafsig hingst

S

Svanhild

Undrar om nån har ett smart sätt att få en sen MÅNGA år handmatad o därför nafsig hingst att sluta nafsa? Han är ju absolut inte arg eller elak men letar godis hela tiden o kan skrämmas ganska rejält med sin nafsighet om folk är mindre hästvana eller ej medvetna om att aldrig släppa honom med blicken...

Han är ny här på hården sen 2 dagar så han kommer INTE handmatas av oss men gamla synder sitter ju i:crazy:
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Jag brukar backa nafsiga hästar något steg när dom söker efter godis. Oftast brukar dom lära sig ganska fort att det inte finns godis och ger upp, men det gäller att vara konsekvent.
Lycka till :laugh:
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Jag skulle också sikta på att hävda mitt personliga utrymme. Helt enkelt inte låta honom klättra inpå en. Detta utan att slå efter honom förståss, det blir bara en lek då.

Om man tex är i hagen kan man gå och slå omkring/på sig själv med ett grimskaft, då blir det ganska uppenbart för honom att han lär få ett grimskaft i plytet om han sticker fram nosen.. Tillslut inser han nog att folk inte kommer fortsätta låta honom klättra inpå och leta godis.
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Hingstar kan vara nafsiga utan att nånsin varit matade med godis. Särskilt de yngre, men det kan sitta i. Så det är inte alls säkert att den varit handmatad eller att den slutar nafsa för att ni slutar handmata.
Vad händer om du säger ifrån?
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Han är handmatad det är det inget tvivel om eftersom det var det enda tantan som hade honom gjorde när jag tittade på hästen...

Hur han reagerar om jag säger ifrån? Jo han blir paff o tar tillsägelsen bra:) Läste i nån tråd om blomspruta... sambon vart lite skrämd av hästkraken i morse så jag tror jag ska testa beväpna honom med en sån :idea:
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Hade personligen tyckt att det varit vettigare att träna än skrämmas. Men det kanske funkar, vad vet jag.
Handmatning i sig ger inte tiggiga hästar, det är när det sker i tid och otid det ger problem.
Problemet är lätt att klickerträna bort, men det kräver att man klickertränar (givetvis) och att man faktiskt ger hästen godis (ur handen är det helt klart enklaste sättet..).
Om man vill testa det håller man en godbit i handen. Om hästen nafsar efter den stänger man handen och väntar tills hästen tittar bort. När det gör det klickar man och ger den godiset. Så fortsätter man så. De är inte korkade, så poletten trillar ner relativt snabbt (ffa om man som tränare har god timing!).
 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Skrämmas o skrämmas, det handlar bara om att han ska ha respekt för även de mindre vana. Därför blomsprutan kanske:)

Måste bara få visa skönheten:love:

 
Sv: Handmatad, nafsig hingst

Jättefin häst!

Det där med blomspruta hade jag inte testat om jag vore du. Hästen lär sig iofs väldigt fort att det är en bestraffning och något dåligt... Men det kan vara hemskt praktiskt att kunna spruta t.ex. flugmedel på hästen utan att den blir rädd. Flera av hästarna i vårt stall får fullständig panik när de ser en blomspruta och att spruta rakt på dom är inte att tänka på. Min däremot bara står där hon står och reagerar inte ens :p Vet dock inte om de andras hästar nånsin har blivit bestraffade så, men kan tänka mig att du skulle få den reaktionen av din häst också efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp