Handridning och .... handridning

Elo

Trådstartare
Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde händerna för mycket). Jag tyckte det var hemskt konstigt, då jag typ inte höll i tygeln alls. Men jag höll med ägaren och "slutade med det".

Sen dess har jag tänkt lite, på handridning och min egen ridning. Och vad som egentligen hände på P. Jag höll på att värma upp, då brukar jag låta hästen trava och galoppera på fyrkansspåret med tygeln knappt sträckt (ni fattar varför jag tyckte handridningskommentaren var udda, hoppas jag). Men sen slog det mig, P är lite framtung och jag ledde med inner tygel för att få honom att inte välta utåt i svängen.

Sen funderade jag mer, på mig egen ridning. Och ja, jag använder händerna ganska mycket, men med väldigt lite tryck. Jag höjer handen lite, eller leder, eller sänker ena handen nån cm. Breddar båda ett halvt varv på volten, osv. Utgångsläget är en stilla hand, alltid, men jag byter handposition (utan att ända mängden tryck i munnen på hästen) om jag behöver det. Precis som jag flyttar skänkeln till olika positioner.

Så nu undrar jag; är det handridning? Jag använder händerna, och det kan (för en utomstående) se ut sm om jag använder händerna VÄLDIGT mycket vissa pass. Men jag har alltid sett handridning som något där ryttaren har för högt tryck (håller för hårt) i tygeln/tar för hårda tygeltag (alternativt håller sin balans i tygeln). Hur tänker ni?
 
Handridning för mig är att försöka forma hästen genom att dra i tygeln alltså typ såga fram och tillbaka eller allmänt tvinga ner hästens huvud med tygeln.

Men det är nog ett uttryck som betyder olika för alla. Hon kanske bara menade att hennes häst inte fungerar optimalt med en så rörlig hand.
 
För mig är handridning när man använder händerna onödigt mycket i sin hjälpgivning. Ofta för att kompensera/maskera att hästen inte är framme för skänkeln, är sned, ej eftergiven eller liknande. Jag gör mig själv skyldig till det på tok för ofta. :angel:

Behöver absolut inte sammanfalla med en hård eller brysk hand.
 
För mig är handridning när man använder händerna onödigt mycket i sin hjälpgivning. Ofta för att kompensera/maskera att hästen inte är framme för skänkeln, är sned, ej eftergiven eller liknande. Jag gör mig själv skyldig till det på tok för ofta. :angel:

Behöver absolut inte sammanfalla med en hård eller brysk hand.
HELT OT egentligen, men alltså, fan vad svårt det är att bli av med!! Jag är en mästare på att sitta och ge småhjälper när hästen inte är framme för skänkeln. Och trots att jag vet att det är så så tar det låååååångt tid innan jag kopplar varför det inte känns "som det ska" :cool:

Till TS, om du leder med innertygeln så blir resultatet bara att bogen faller mer utåt, med andra ord tvärtemot vad du vill. Vill du få med bogen i svängen så ta lite lite till i yttertygeln istället så rider du runt hörnet istället för att släpa hästen runt hörnet ;)
 
Till TS, om du leder med innertygeln så blir resultatet bara att bogen faller mer utåt, med andra ord tvärtemot vad du vill. Vill du få med bogen i svängen så ta lite lite till i yttertygeln istället så rider du runt hörnet istället för att släpa hästen runt hörnet ;)

Problemet var också att hästen inte svängde alls, trots staket och vägg.
 
Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde händerna för mycket). Jag tyckte det var hemskt konstigt, då jag typ inte höll i tygeln alls. Men jag höll med ägaren och "slutade med det".

Sen dess har jag tänkt lite, på handridning och min egen ridning. Och vad som egentligen hände på P. Jag höll på att värma upp, då brukar jag låta hästen trava och galoppera på fyrkansspåret med tygeln knappt sträckt (ni fattar varför jag tyckte handridningskommentaren var udda, hoppas jag). Men sen slog det mig, P är lite framtung och jag ledde med inner tygel för att få honom att inte välta utåt i svängen.

Sen funderade jag mer, på mig egen ridning. Och ja, jag använder händerna ganska mycket, men med väldigt lite tryck. Jag höjer handen lite, eller leder, eller sänker ena handen nån cm. Breddar båda ett halvt varv på volten, osv. Utgångsläget är en stilla hand, alltid, men jag byter handposition (utan att ända mängden tryck i munnen på hästen) om jag behöver det. Precis som jag flyttar skänkeln till olika positioner.

Så nu undrar jag; är det handridning? Jag använder händerna, och det kan (för en utomstående) se ut sm om jag använder händerna VÄLDIGT mycket vissa pass. Men jag har alltid sett handridning som något där ryttaren har för högt tryck (håller för hårt) i tygeln/tar för hårda tygeltag (alternativt håller sin balans i tygeln). Hur tänker ni?


Jag såg en massa varianter när jag jobbade på ridklubb. Allt från flaxande, till att klamra sig fast, eller röra händerna så hela huvudet på hästen vickade höger-vänster-höger-vänster. Orsaken hos eleverna oftast dålig bålstabilitet och svagt säte - det oavsett om de höll hårt eller var instabila.

Generellt är det inte farligt att hålla i tygeln tänker jag, vissa hästar behöver en tydlig ram, särskilt i början i sin skolning - inte i betydelsen av att hålla hårt, men som ger stabilitet. Det är svårare med ryttare som ska röra händerna väldigt mycket. Det upplever jag stör hästarna mer. Det är också lätt att tro att du är "mjuk" när tygeln egentligen fladdrar och dina rörelser blir väldigt yviga, vilket också gör rörelsen i munnen på hästen väldigt stor. Så halvlång tygel är inte alltid detsamma som mjuka händer.

Just ritten som du beskriver kanske såg annorlunda ut från marken än det kändes för dig uppepå hästen. Då hade jag litat på hästägarens bedömning. Vilket du ju också gjorde, och reflekterar kring nu. Det är lätt att börja pilla med tygeln och vi som människor är dessutom så himla vana att alltid göra allting med händerna

Ett bra test är att rida på en hand. Det visar tydligt om hästen är stabil och att du har den på sitsen så att säga. Då går det inte att fippla och greja så mycket. Kan du ha den i balans på rakt och böjt spår i alla gångarter på en hand så har du kommit en bra bit. :)
 
Det låter ju onekligen som om du använder dina händer mycket och kanske på lite märkliga sätt. Säger inte att jag är bättre själv - det är svårt att inte ta till handen när annat felar. :p
 
HELT OT egentligen, men alltså, fan vad svårt det är att bli av med!! Jag är en mästare på att sitta och ge småhjälper när hästen inte är framme för skänkeln. Och trots att jag vet att det är så så tar det låååååångt tid innan jag kopplar varför det inte känns "som det ska" :cool:

Till TS, om du leder med innertygeln så blir resultatet bara att bogen faller mer utåt, med andra ord tvärtemot vad du vill. Vill du få med bogen i svängen så ta lite lite till i yttertygeln istället så rider du runt hörnet istället för att släpa hästen runt hörnet ;)

Eller hur! Senaste kursen jag var på norpade min tränare både huvudlag och halsring och sa att du rider så mycket bättre helt utan. Jag kände det inte då men har tassat mig fram mot att våga testa ordentligt igen och i veckan skedde det och DÅ kände jag vad hon menade. Jag behöver koppla bort det helt från mitt huvud för att kunna låta resten ta den platsen som ska finnas även när jag håller något i mina händer. Cool känsla.
 
Problemet var också att hästen inte svängde alls, trots staket och vägg.
Sprang den igenom staketet om du tog i yttertygeln? Jag svänger i regel endast för yttertygeln. Innertygel svänger jag aldrig med. Förutom när mina dumma reflexer kommer ivägen....
 
Ett bra test är att rida på en hand. Det visar tydligt om hästen är stabil och att du har den på sitsen så att säga. Då går det inte att fippla och greja så mycket. Kan du ha den i balans på rakt och böjt spår i alla gångarter på en hand så har du kommit en bra bit. :)

Jag kan rida (min egen) häst på en hand, ja. Det är inte svårt.

Sprang den igenom staketet om du tog i yttertygeln? Jag svänger i regel endast för yttertygeln. Innertygel svänger jag aldrig med. Förutom när mina dumma reflexer kommer ivägen....

Hur svänger man för ytter tygel? (och ja, den hade nog försökt springa in i staketet, eller i alla fall krossat mitt knä om jag inte hjälpt att svänga, ganska otäck känsla)

Ska jag svänga min egen häst tittar jag åt hållet jag vill och ev hjälper jag till med ytter skänkel om det behövs.

Nej, innertygeln ska man akta sig för, jättelätt att få helt motsatt effekt. :) Om man ska ta i den så ska man ha en mycket klar idé över vad man försöker åstadkomma.

Precis anledningen till att jag använde ledande tygel och inte ett tygeltag.
 
Jag kan rida (min egen) häst på en hand, ja. Det är inte svårt.



Hur svänger man för ytter tygel? (och ja, den hade nog försökt springa in i staketet, eller i alla fall krossat mitt knä om jag inte hjälpt att svänga, ganska otäck känsla)

Ska jag svänga min egen häst tittar jag åt hållet jag vill och ev hjälper jag till med ytter skänkel om det behövs.



Precis anledningen till att jag använde ledande tygel och inte ett tygeltag.

Jag är inte speciellt bra på att förklara, alls. Så det är bättre att någon annan svarar på det. Kanske @tuaphua kan vara rätt person?

Annars kan jag rekommendera dig att titta på omhoppningar i hoppning, där syns det tydligt vilka som svänger för innertygeln och vilka som svänger för yttertygeln. De som svänger för ytter får med sig hela kroppen på hästen, de kan ta snävare svängar och hästen är "ihop" fram till hindret. Medans de som svänger för inner får en ytterbog som galopperar bort från kroppen, svängen blir vidare och ofta så faller hästen även isär och givetvis blir även språnget sämre då.

Lite beroende på hur rörlig häst man har med. Har man en väldigt stel häst så kan man nog ta i innertygeln utan att den faller isär. Men jag har mest ridit överrörliga hästar, så det gällde att verkligen ha hästen på yttertygeln, annars blev det katastrof.
 
Jag kan rida (min egen) häst på en hand, ja. Det är inte svårt.



Hur svänger man för ytter tygel? (och ja, den hade nog försökt springa in i staketet, eller i alla fall krossat mitt knä om jag inte hjälpt att svänga, ganska otäck känsla)

Ska jag svänga min egen häst tittar jag åt hållet jag vill och ev hjälper jag till med ytter skänkel om det behövs.



Precis anledningen till att jag använde ledande tygel och inte ett tygeltag.

Tygeltag är samlingsnamn för vad du gör med tygeln. Att leda är ett tygeltag, ledande tygeltag.
 
Jag är inte speciellt bra på att förklara, alls. Så det är bättre att någon annan svarar på det. Kanske @tuaphua kan vara rätt person?

Annars kan jag rekommendera dig att titta på omhoppningar i hoppning, där syns det tydligt vilka som svänger för innertygeln och vilka som svänger för yttertygeln. De som svänger för ytter får med sig hela kroppen på hästen, de kan ta snävare svängar och hästen är "ihop" fram till hindret. Medans de som svänger för inner får en ytterbog som galopperar bort från kroppen, svängen blir vidare och ofta så faller hästen även isär och givetvis blir även språnget sämre då.

Lite beroende på hur rörlig häst man har med. Har man en väldigt stel häst så kan man nog ta i innertygeln utan att den faller isär. Men jag har mest ridit överrörliga hästar, så det gällde att verkligen ha hästen på yttertygeln, annars blev det katastrof.

Vi har en lokal hopptränare som hävdar att hon svänger för ytter. Hennes hästar viker sig rejält i kroppen och kör alltid ut ytterbog. Jag förstår dock inte hur man faktiskt svänger i det läget.
 
Jag är inte speciellt bra på att förklara, alls. Så det är bättre att någon annan svarar på det. Kanske @tuaphua kan vara rätt person?

Annars kan jag rekommendera dig att titta på omhoppningar i hoppning, där syns det tydligt vilka som svänger för innertygeln och vilka som svänger för yttertygeln. De som svänger för ytter får med sig hela kroppen på hästen, de kan ta snävare svängar och hästen är "ihop" fram till hindret. Medans de som svänger för inner får en ytterbog som galopperar bort från kroppen, svängen blir vidare och ofta så faller hästen även isär och givetvis blir även språnget sämre då.

Lite beroende på hur rörlig häst man har med. Har man en väldigt stel häst så kan man nog ta i innertygeln utan att den faller isär. Men jag har mest ridit överrörliga hästar, så det gällde att verkligen ha hästen på yttertygeln, annars blev det katastrof.

Man använder sig av trängande tygeltag/neckreining etc för att svänga med yttertygeln.

Collar man på Edward Gal tex så svänger han för yttertygeln. Samma gör cowboys etc. Det är vanligt hos dressyrfolk utomlands.

Jag tänker att jag vänder ytter bog/ytter fram när jag svänger. På en skolad häst syns det ju knappt om man inte vet om att det görs just så. Det blir så små hjälper. Jag tar bara ngt mer i yttertygeln och rör handen ngn centimeter i riktning mot min motsvarande höft.

Jag använder inner tygel på samma sätt för att se till att inner bog och inner fram inte kommer in för mkt. Jag har hästen mellan tyglarna. En häst jag skolat följer inte tygeln i sidled. Den ska gå bort från den.

Ledande tygeltag kallas opening rein. Det öppnar upp för inner bog. Dvs mer vikt hamnar på inner bog. På mindre skolade hästar kan det underlätta svänga åt det hållet iom att balansen hamnar skjuten mot inner fram och man då "springer ifatt" balansen sas om man följer den. Men du får inte en ökad samling och korrekt vändning av det.
 
Vi har en lokal hopptränare som hävdar att hon svänger för ytter. Hennes hästar viker sig rejält i kroppen och kör alltid ut ytterbog. Jag förstår dock inte hur man faktiskt svänger i det läget.
Då är nog svaret att hon inte har hästarna på yttertygeln skulle jag gissa.


Man använder sig av trängande tygeltag/neckreining etc för att svänga med yttertygeln.

Collar man på Edward Gal tex så svänger han för yttertygeln. Samma gör cowboys etc. Det är vanligt hos dressyrfolk utomlands.

Jag tänker att jag vänder ytter bog/ytter fram när jag svänger. På en skolad häst syns det ju knappt om man inte vet om att det görs just så. Det blir så små hjälper. Jag tar bara ngt mer i yttertygeln och rör handen ngn centimeter i riktning mot min motsvarande höft.

Jag använder inner tygel på samma sätt för att se till att inner bog och inner fram inte kommer in för mkt. Jag har hästen mellan tyglarna. En häst jag skolat följer inte tygeln i sidled. Den ska gå bort från den.

Ledande tygeltag kallas opening rein. Det öppnar upp för inner bog. Dvs mer vikt hamnar på inner bog. På mindre skolade hästar kan det underlätta svänga åt det hållet iom att balansen hamnar skjuten mot inner fram och man då "springer ifatt" balansen sas om man följer den. Men du får inte en ökad samling och korrekt vändning av det.
Jag visste väl att du skulle kunna förklara det bättre! Och när du säger det, ja det är klart att Gal använder yttern! Det är ju ganska tydligt nu när du säger det.

Det låter vettigt att skola den så!
 
Då är nog svaret att hon inte har hästarna på yttertygeln skulle jag gissa.



Jag visste väl att du skulle kunna förklara det bättre! Och när du säger det, ja det är klart att Gal använder yttern! Det är ju ganska tydligt nu när du säger det.

Det låter vettigt att skola den så!

Varför man utbildar hästar så är just för att kunna flytta vikten från inner fram till ytter bak. Det blir början till piruett, att kunna vända med vikt på ytter bak.

Kan man flytta hästen sidled mellan tyglarna kan man ganska snabbt kontrollera balansen i manken. Man slipper då hästar som hänger på inner fram tex. Och kan då minska risk för slitage pga obalans i sidled.
Det är ju inte böjda spåret som ger slitage. Utan att inte kunna rida i balans på det.

Ska man vända med ytterskänkeln blir det ju väldigt svårt att få till en bra vändning i galopp tex. Man vill ju låta skänkeln ligga för galopp. Ska man flytta bogen med skänkeln blir det ju svårt..
 
Problemet var också att hästen inte svängde alls, trots staket och vägg.
Fast då hjälper det ju inte att dra i tygeln. Mina hästar svänger jag för ytterskänkel och vikthjälper. Jag tycker oxå som det låter som du rider mycket med handen! Handen används enbart vid förhållningar eller för att ställa, tycker jag. Allt övrigt plockande gör bara hästarna oroliga i munnen! Jag kan om hästen biter sig fast ställa igenom men då enbart i kombination med skänkel, det är skänkeln som gör jobbet annars blir det bara dragkamp! Jag tycker det ser förskräckligt ut när folk sitter och rattar med tyglarna, ofta sitter dom oxå med låga händer och raka armar.. Det blir ju bara att hästen kanske släpper bettet och kryper bakom och ryttaren verkar då tro att hästen går i form. O_o :meh:
 
Jag definierar nog handridning som att ta för hårt i hästen i onödan, att rida på styrka, så hästen behöver gapa för att komma undan och kryper ihop. Alternativt att man sitter och sågar ner hästen i "form" eller har väldigt aktiva händer som liksom övergör tygeltagen, svårt att förklara.

Det är svårt sånt där. Min ridlärare ger mig väldigt ofta beröm för att jag har stilla och fina händer. Samtidigt får hon påminna mig när jag rider vissa hästar att de behöver mer hjälpande, lotsande händer. Då måste jag rida mer med ledande tygeltag. Själv känner jag att händerna åker runt som bara den - men tydligen känner jag annorlunda mot hur det ser ut.
Har dock ridit för en annan person som tyckte att jag rörde händerna för mycket - bara för att jag använde ledande tygeltag eftersom hästen i fråga svängde tusen gånger mer lättare och avslappnat med ledande tygeltag. Svängde jag normalt var det som att hästen kröp ihop, förvandlades till en symaskin och sen ramlade isär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Min sambo sa igår att han ofta är lite orolig när jag är i stallet och rider ensam. För ett par veckor sedan var det en hästskötare som...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 414
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp