Handshäst vid körning

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Bara undrar vad ni har för erfarenheter av att ha med er en häst till när ni är ute och kör.

Det är så att vi har en super cool fjording som vi kör, där är inget som kan sätta fart eller skrämmer den hästen (vi har inte hittat något hitintills på 4 år)så ibland har vi haft med en annan häst och han har jag som åker haft brevid mig hållandes i en longerlina så han går brevid vagnen.

Men så idag prova vi med att sätta gjord och tömmar på släphästen så att han kunde gå brevid fjordingen där framme så jag typ tömkörde honom fast jag satt i vagnen, MEN han tyckte det var jättekul att gå där framme istället för att gå efter, så han blev himla glad och stark så han drog nästan av mig från vagnen, så till min fundering :idea:
Kan man sätta fast honom i selen eller vagnen på fjordingen så han inte kan dra mig ur vagnen :crazy: men ändå "tömköra" honom??

Ni som sätter fast hästar i körhästen hur sätter ni fast den då :confused:

Detta handlar alldså om en fjording som är super lugn och en handshäst som är 12 år och också lungn men med mycket energi i än fjordingen men han är ändå lugn :)

:bump:
 
Jag brukade sätta fast mina hästar med ett transport
grimmskaft i däckeln och vira ettt varv runt skalmen
på rockarden och sen i "handhästen"
Då kan de inte komma fram och störa täthästen utan
stannar i boghöjd! Jag har tömkört och kört in ett
par hästar på det viset!

Om man stannar så brukar de ibland försöka vända på sig
mot körriktningen. Men de är ju så himla tvugna att följa
med när täthästen rör sig framåt!

Lycka till
 
tack för ditt svar :bow:

Var i handshästen satte du fast grimmskaftet?
I tränset eller i "däckelringen" (vad det nu heter) för jag har longergjord på handshästen.

:bump:
 
När jag kört med handhäst så har jag fäst grimskaftet i grimman på handhästen.
FjordingCarlA som fått mig att våga detta och det har gått bra. :) Tror att det underlättat otroligt inför inkörnignen av min 2 åring.
Fast en gång trasslade det till sig. Hade den då 1 åriga unghingsten brevid mitt gamla sto. Det var vår och han var lite yster. Hopp och stutts, bakut tjong och så.... han fick bakbenet över skackeln. Det var inge kul och det här var enda gången som jag hade kört ensam med handhäst typiskt nog :smirk:
Aja, det slutade väl men, med handhäst kanske det är ännu viktigare att man har sällskap när man är ute :angel:
 
Ok, då vet jag hur jag ska gå tillväga :)

PS: vi är ALLTID 2 personer när vi är ute och kör :) :cool: ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp