Bukefalos 28 år!

Handskas med fullblod

R

Raderad medlem 111022

Hej alla därute! :)

Hur hanterar man egentligen galopphästar?

Hejdå.

Nej, det blev lite kortfattat ;) Det är det att hästarna är så jobbiga, och ibland är man orolig för att bli skadad. Häromdagen var jag t.ex. i hagen och mockade när en treårig märr stod där. Hon ville såklart komma fram och hälsa och blev lite närgången tillslut, började att ställa sig i vägen och nafsa efter min tröja och bara vara allmänt lynnig. Så jag försökte knuffa bort henne för att visa vem som är herre på täppan, liksom. Det slutade med att hon stegrade sig rakt ovanför mig och blev ännu värre, busfröet. :p Det skedde tre gånger innan jag lyckades fly, haha! ;) Men jag vet inte om hon gjorde så för att hon blev rädd när jag gick emot henne eller om hon bara var lekfull och hade spring i benen. Eller om hon kanske var arg? Borde jag ha gått emot henne ännu mer för att visa att det är inte är okej att hoppa runt, eller skulle jag ha struntat i henne? Hur våldsam ska man vara för att hästarna inte ska bli rädda? Om de är lekfulla bara, ska man bara låta dem hållas då? Är det verkligen klokt att "gå emot henne" och inte vika ner sig? För jag vet ju vad som händer om man gör det... Hade hon förstått och gett sig, eller bara blivit rädd? Lite oklart det där om man är oerfaren och det hade varit roligt om någon erfaren typ hade kunnat dela med sig med sin kunskap innan jag har blivit dödad :D Man vet ju inte om det går att vara för orädd och när gränsen för att man ska akta sig går. Och så har vi arabhingsten, som vart helt galen när jag skulle rykta honom. Bara snurrade runt och höll på som en dåre! Ska man vara envis och helt strunta i vad det sunda förnuftet säger och helt gå all in för att bestämma, eller hur är det egentligen med det där? För man kan ju aldrig vinna över en häst i styrkemätningar. Ja... nu blev det långt men jag hoppas att någon kan ge en liten inblick i hur man ska behandla hästarna för att de ska veta vem som bestämmer men inte bli rädda.

Tack och hej :D
 
Sv: Handskas med fullblod

Det låter som din hästägare kan behöva en kurs i hur man lär sina hästar att uppföra sig...

Du behöver någon van som kan handleda dig och hjälpa dig, det går inte att lära ut så här över Internet. Men om en häst bär sig åt som de här verkar göra ska du be om hjälp av hästägaren.

Varken du, hästarna eller ägarna vinner något på att du försöker lösa det här själv.:mad:

Lycka till!:D
 
Sv: Handskas med fullblod

Det låter som din hästägare kan behöva en kurs i hur man lär sina hästar att uppföra sig...

Du behöver någon van som kan handleda dig och hjälpa dig, det går inte att lära ut så här över Internet. Men om en häst bär sig åt som de här verkar göra ska du be om hjälp av hästägaren.

Varken du, hästarna eller ägarna vinner något på att du försöker lösa det här själv.:mad
Lycka till!:D

Tack och okej :) Det hade jag nog gjort om människan hade varit där.
Men man ser ju ofta i t.ex ledvolten hur hästar har sig... Och både araber och fullblod har ju rykte om sig att vara jobbiga. Det enda som jag vet är att man i han hanteringen av galoppörer ska använda sunt förnuft och lugn. Kommer nog att utsättas för fler liknande situationer i mitt liv. Men hur ska man bete sig för att inte orsaka någon skada/bli skadad? :confused:
 
Sv: Handskas med fullblod

Är det verkligen ingen som har något att tillägga? :(
 
Sv: Handskas med fullblod

Det hade jag nog gjort om människan hade varit där.
Men man ser ju ofta i t.ex ledvolten hur hästar har sig... Och både araber och fullblod har ju rykte om sig att vara jobbiga. Det enda som jag vet är att man i han hanteringen av galoppörer ska använda sunt förnuft och lugn. Kommer nog att utsättas för fler liknande situationer i mitt liv. Men hur ska man bete sig för att inte orsaka någon skada/bli skadad? :confused:

Låter livsfarligt om jag ska va ärlig:eek:
Hoppas du använder hjälm vid hanteringen av dessa hästarna.

Är du den enda människan runt hästarna? Vart är ägaren då?

För mig låter det som ohanterade, ouppfostrade hästar. Det borde ju ligga i ägarens intresse att ha hanterbara djur tycker jag:cool:

Jag har hela mitt liva hållit på med arabhästar, och uppfattar dom som intelligenta och känsliga, men samtidigt coola och lätta att arbeta med.
Allt har med grundhanteringen att göra.
Sen finns det ju de hästar som genast tar över om de märker att en människa är det minsta osäker.

Skulle en häst stegra mot mig, spelar ingen roll varför, skulle jag bli flyförbannad.
När du hanterar hingsten, kan du inte binda upp?
 
Sv: Handskas med fullblod

Att hästar är heta i ledvolten beror på att de är redo att tävla och adrenalinet far runt i kroppen på dem. De får massor av kraftfoder som kryper i benen på dem men när de är hemma och i stallet eller går i hagen är det en helt annan sak.

När man hanterar alla hästar ska man vara lugn och konsekvent så det är ingen skillnad mellan fullblod och andra hästar. Och man ska inte vara ensam när man hanterar hästar man inte är van vid. Det treåriga stoet du träffade ville antagligen bara leka lite men ni förstod inte varandras signaler och det är inget man kan lära sig här på Buke, det krävs praktik och det borde hästens ägare hjälpa dig med. Synd att du bor så långt borta - annars hade du varit välkommen hit och öva på mina snälla fullblod.

Lycka till och var rädd om dig.:D
 
Sv: Handskas med fullblod

Ja, i och för sig. De flesta hästarna i stallet är lugna som filbunkar tills de kommer ut på banan. Men ändå inga gamla kallblod :) Och jag tror inte att det är något fel på tränarens sätt att hantera hästarna, hon är professionell och väldigt bra att ha och gör med. Jag säger väl ifrån på skarpen nästa gång ;)
 
Sv: Handskas med fullblod

Jag har jobbat på ett par olika galoppstall och tyvärr har jag fått uppfattningen att man förväntar sig att hästen ska uppföra sig utan större uppfostran :-) Jämfört vid inridning av ett halvblod där det läggs mycket mer fokus på hantering från marken. Ett fullblod efter träning/tävling är ofta så pass trötta att de inte orkar ställa till med besvär och räknas då som 'fogliga'. Detta varierar givetvis hos tränare :-) Hos en tränare vet jag att vi var tvungna att vara två tjejer som höll en häst vid skoning, plus att den bet oss hela tiden. Då saknade jag mina halvblod hemma som står och sover medan hovslagaren jobbar ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 517
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
12 059
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 616
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp