Handskriva kontrakt

Suspiria

Trådstartare
Frågan känns lite dum men här kommer den!
Får man handskriva kontrakt och sådant, till exempel vid köp av fastighet?

Att skriva på dator är väl tydligare och förenklar fler kopior osv.
 
Frågan känns lite dum men här kommer den!
Får man handskriva kontrakt och sådant, till exempel vid köp av fastighet?

Att skriva på dator är väl tydligare och förenklar fler kopior osv.

Det finns vissa formkrav på hur ett kontrakt gällande fastighet ska vara utformat. Men vad jag känner till så innebär det inte att det måste vara skrivet på maskin. Dock måste det finnas 2 likadana exemplar och det är mycket lättare att få till via dator.

Du kan hitta ett kontrakt att använda eller ha som grund till eget på:
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Mallar-avtal/Avtalsmallar/Forsaljning-av-fastighet/
 
Frågan känns lite dum men här kommer den!
Får man handskriva kontrakt och sådant, till exempel vid köp av fastighet?

Att skriva på dator är väl tydligare och förenklar fler kopior osv.

När det kommer till fast egendom finns rätt mycket formalia som måste följas för att överlåtelse ska vara giltig, men jag har aldrig hört annat än att det går att handskrivna. Dock ska innehållet vara korrekt, oavsett metod för nedtecknandet.
 
Tänk på att använda arkivbeständigt papper och arkivbeständig bläckpenna i så fall. Inte kul att ha ett kontrakt på en så viktig affär som bleknar bort efter ett år eller två.
 
Det finns vissa formkrav på hur ett kontrakt gällande fastighet ska vara utformat. Men vad jag känner till så innebär det inte att det måste vara skrivet på maskin. Dock måste det finnas 2 likadana exemplar och det är mycket lättare att få till via dator.

Du kan hitta ett kontrakt att använda eller ha som grund till eget på:
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Mallar-avtal/Avtalsmallar/Forsaljning-av-fastighet/

Länken verkar inte funka :(

Kl

Hade tänkt starta liknande tråd, hoppas det går bra att jag ställer frågan här! Om man ska sälja en lgh, för under 100,000kr, kan man då skriva helt eget kontrakt (eller låna från nätet) eller måste man blanda in bank eller så?
 
Länken verkar inte funka :(

Kl

Hade tänkt starta liknande tråd, hoppas det går bra att jag ställer frågan här! Om man ska sälja en lgh, för under 100,000kr, kan man då skriva helt eget kontrakt (eller låna från nätet) eller måste man blanda in bank eller så?
Jag förstår inte varför den inte fungerar, den gör det om jag trycker på den.

Men googla kontrakt och fastighet så hittar du nog något lämpligt. Vill du hitta det jag hittade kan du ju lägga in villaägarna i sökningen.

Det finns inget krav på att du måste blanda in bank eller så. Däremot är det krav på hur kontraktet ska se ut, vad som måste vara med. Så det kan vara bra att använda en mall för hur det ska se ut.
 
Länken verkar inte funka :(

Kl

Hade tänkt starta liknande tråd, hoppas det går bra att jag ställer frågan här! Om man ska sälja en lgh, för under 100,000kr, kan man då skriva helt eget kontrakt (eller låna från nätet) eller måste man blanda in bank eller så?

Vid överlåtelse av bostadsrätt är det ju viktigt att tänka på ansökan till föreningen, och eventuella begränsningar om köparen inte blir godkänd som medlem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom...
Svar
4
· Visningar
587
Senast: starcraft
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 335
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp