Handskriven kokbok: Perfekta recept för en collegestudent sökes

Västerbottenpaj/ostpaj, spenatsoppa med kokt ägg, falukorv i ugn med potatismos, köttbullar med potatis (tranbärssylt kanske kan ersätta lingon), fläsklägg och rotmos, ärtsoppa...
Tranbärsylt kan nog mycket riktigt ersätta lingonsylt, men falukorven och VB'n blir svårare. :D Jag vet - jag har letat efter något liknande men inte ens i närheten kommer man, om en inte har ett svenskt ikea i närheten då.

Men TS kanske just fick ett uppslag till ett register i sin bok, med förslag på ersättningsprodukter. :up:
 
Borde kanske inte behöva sägas, men vad gäller den svenska delen, tänk på att vissa typiska svenska saker nog inte är så lätt tillgängliga där. Saker som (pås)bearnaise, lingonsylt etc.

Det ska jag absolut tänka på. Ska försöka hitta på ersättningsprodukter till en del men vissa klassiska svenska kommer få vara "original" även om det inte går att laga där, han får helt enkelt spara dem tills han är här :p
 
Brainstormar bara, helt uton logik och ordning.

Supermackor, pålägg så som, avocado, bacon, halloumi, tomater, you name it! Ju högre och mer pålägg av olika slag desto bättre

Mackor med inspo av smörgåstårta, räksmörgås eller smörebröd.

Semlor är ett måste i efterrätt-delen!

Korv stroganoff är en så där lagom svensk och billig grej.

Rårakor, raggmunk, svenska tunna pannkakor, ugnspannkaka.

Soppa, typ potatis/purjolök, minestrone, ärtsoppa, tomatsoppa, löksoppa
 
Äggstekta nudlar:

1. Hacka lite lök och stek tillsammans med valfria strimlade grönsaker i lite olja i en kastrull. Hela detta steg kan uteslutas, men gör måltiden roligare.

2. Knäck två ägg och vispa runt i grönsakerna eller, om du skippat grönsakerna, i lite olja i kastrullen. Det ska bli som äggröra.

3. Innan äggen stelnat helt (obs - viktigt!), häll av röran i en tallrik och ställ åt sidan.

4. Ta ett paket snabbnudlar och lägg i grytan, i med kryddpåsarna och så lite vatten som det är möjligt att koka nudlarna i.

5. När nudlarna är mjuka, häll i äggen och rör om så att de stelnar klart tillsammans med nudlarna.

6. Krydda. Det blir oväntat gott med popcornkrydda med smak av stark ost.

Kan tillagas i en enda gryta och faktiskt i en vattenkokare med utvändigt element.
 
Brainstormar bara, helt uton logik och ordning.

Supermackor, pålägg så som, avocado, bacon, halloumi, tomater, you name it! Ju högre och mer pålägg av olika slag desto bättre

Mackor med inspo av smörgåstårta, räksmörgås eller smörebröd.

Semlor är ett måste i efterrätt-delen!

Korv stroganoff är en så där lagom svensk och billig grej.

Rårakor, raggmunk, svenska tunna pannkakor, ugnspannkaka.

Soppa, typ potatis/purjolök, minestrone, ärtsoppa, tomatsoppa, löksoppa

Semlor hade jag helt glömt bort, tack! :up: Mackor hade jag inte heller tänkt på, den kategorin ska jag lägga till :D

Äggstekta nudlar:

1. Hacka lite lök och stek tillsammans med valfria strimlade grönsaker i lite olja i en kastrull. Hela detta steg kan uteslutas, men gör måltiden roligare.

2. Knäck två ägg och vispa runt i grönsakerna eller, om du skippat grönsakerna, i lite olja i kastrullen. Det ska bli som äggröra.

3. Innan äggen stelnat helt (obs - viktigt!), häll av röran i en tallrik och ställ åt sidan.

4. Ta ett paket snabbnudlar och lägg i grytan, i med kryddpåsarna och så lite vatten som det är möjligt att koka nudlarna i.

5. När nudlarna är mjuka, häll i äggen och rör om så att de stelnar klart tillsammans med nudlarna.

6. Krydda. Det blir oväntat gott med popcornkrydda med smak av stark ost.

Kan tillagas i en enda gryta och faktiskt i en vattenkokare med utvändigt element.

Tack! Låter jättegott, det måste jag prova själv. Och popcorn krydda låter ju kul :D
 
Smulpaj måste väl vara med också. Med rabarber på våren och äpplen på hösten. Typiskt lättgjort och oumbärligt.
 
Omelett!
Fräs lök och andra goda grönsaker, salta och peppra.
Vispa 1 eller 2 ägg med en msk vatten per ägg.
Häll ägg över grönsaker

Både gott och nyttigt. Min favorit är med lök, skivad tomat, och skivad zucchini.
 
Om personen ska till USA for att plugga kan det vara bra att veta att Creme Fresh ofta ar svart att fa tag pa och om det finns ar det DYRT. Mexikansk Crema ar ett billigt substitut och smakar jatte gott ... MEN ar betydligt mer flytande sa maten kan behova redas lite om Creme Fresh anvands till att fa det lite "tjockare".

Om jag har lite dipp over anvander jag ofta det till nudlar och garna med lite bacon till.
 
Om personen ska till USA for att plugga kan det vara bra att veta att Creme Fresh ofta ar svart att fa tag pa och om det finns ar det DYRT. Mexikansk Crema ar ett billigt substitut och smakar jatte gott ... MEN ar betydligt mer flytande sa maten kan behova redas lite om Creme Fresh anvands till att fa det lite "tjockare".

Om jag har lite dipp over anvander jag ofta det till nudlar och garna med lite bacon till.

Personen är född och har bott i USA hela sitt liv så jag tror att han kan lite om vad man kan ersätta dyra saker med. Men jag ska tänka på det där med creme fresh, tack! :up:
 
Paj med keso, ägg, lite mjölk, salt, peppar och spenat. Ovanpå ett lager med riven ost. :d
Väldigt enkelt att göra och gott. Ofta finns det dessutom färdig deg som är kavlad, då är det bara innehållet som ska bli klart.
Tycker att det borde finnas med kladdkaka i mugg på fikadelen.

Rotfrukter i ugn med fetaost smulad ovanpå. (Smula fetaosten när den har varit halva tiden i ugnen.)
Gör egen hummus eller köp. Om man vill kan man ha något kött till, eller vanlig sallad.
 
Jag har ett simpelt recept!
Stek lök och burkchampinjoner. Tillsätt en burk krossade tomater, nån msk soya, salt och svartpeppar. Servera med pasta. Lyxvariant: tillsätt burkmajs och vispgrädde 😊
 
Nu har boken kommit så det börjar bli dags att sätta igång! Än så länge har jag 37 recept vilket blir 74 sidor, boken har totalt 168. Nu funderar jag på om det är möjligt att fylla 80 sidor med saker som inte är recept, eller om jag måste försöka hitta en massa fler.

Än så länge ser det ut såhär:
Dikt
Plastficka för innehållsförteckning
Tom bok :D
Jag har några fler dikter och än så länge en berättelse (ca en a4 på dator, så borde ta några sidor) om den inte är för brutal att ha med. Kan inte bestämma mig för om varje kapitel ska börja med en dikt, eller om jag ska peta in dem lite överallt.

Anyway, har någon något mer recept så är det fortfarande ytterst välkommet :D

IMG_20190208_180255.jpg
 
Kanske något kollage med bilder/texter från olika minnen när ni ätit mat tillsammans, men det kanske du redan tänkt på. Typ "när brödrosten inte funkade och till slut insåg du att sladden inte var i" eller "tack för att tipset om att äta glass med gaffel för att lättare äta upp kakdegsbitarna".

En snabb och enkel efterrätt som också finns men jag inte läst här (men kan ju ha missat) är gino. Ta valfri frukt, på med vit choklad (vissa recept har kokos också) och in i ugnen tills chokladen smält.
Mer svenskt fika för mig är småkakor, tex kolasnittar eller chokladsnittar.
Eller ett ännu mera väldigt enkelt och snabbt recept: doppa kex direkt i en nutellaburk 😇 går säkert bra med en jordnötssmörburk också om man gillar det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp