Handskriven kokbok: Perfekta recept för en collegestudent sökes

Kanske något kollage med bilder/texter från olika minnen när ni ätit mat tillsammans, men det kanske du redan tänkt på. Typ "när brödrosten inte funkade och till slut insåg du att sladden inte var i" eller "tack för att tipset om att äta glass med gaffel för att lättare äta upp kakdegsbitarna".

En snabb och enkel efterrätt som också finns men jag inte läst här (men kan ju ha missat) är gino. Ta valfri frukt, på med vit choklad (vissa recept har kokos också) och in i ugnen tills chokladen smält.
Mer svenskt fika för mig är småkakor, tex kolasnittar eller chokladsnittar.
Eller ett ännu mera väldigt enkelt och snabbt recept: doppa kex direkt i en nutellaburk 😇 går säkert bra med en jordnötssmörburk också om man gillar det.

Åh vilken bra idé. Tyvärr har vi inte direkt några sånna minnen, annars hade jag direkt gjort så.

Gino var också en bra idé, om jag byter ut den vita chokladen mot mörk. Annars är fika svårt eftersom han verkligen inte gillar söta saker, men Gino borde gå bra! :up:
 
Jag tänker att du kan ha ett kapitel med billig mat ("mat under tian" där det finns många recept), mat för när det är varmt med t.ex. gazpacho. Mat när man vill imponera, då tänker jag att man kanske fixar fram snittar till bubbel, förrätt, sallad, huvudrätt, efterrätt och kakor till kaffet.
 
Ett block/paket fryst fisk, pollock eller torsk, två morötter och en "halv" purjo, en fiskbuljongtärning och en liten burk creme fraiche.
"Koka upp" <1/2 dl vatten i en gryta- bara så mycket vatten så buljongtärningen löser sig. Riv skalade morötter grovt och strimla purjon. Ner med det i grytan tillsammans med cremefraiche. rör om och häll i fisken som du tärnat. Koka tills fisken är klar. Tillsätt eventuellt vitpeppar. Servera med ris. Blir superbra matlåda.
 
Ett block/paket fryst fisk, pollock eller torsk, två morötter och en "halv" purjo, en fiskbuljongtärning och en liten burk creme fraiche.
"Koka upp" <1/2 dl vatten i en gryta- bara så mycket vatten så buljongtärningen löser sig. Riv skalade morötter grovt och strimla purjon. Ner med det i grytan tillsammans med cremefraiche. rör om och häll i fisken som du tärnat. Koka tills fisken är klar. Tillsätt eventuellt vitpeppar. Servera med ris. Blir superbra matlåda.
När du skrev det kom jag att tänka på detta receptet som vi fick lära oss på HK.
https://www.koket.se/fisk-i-folie Jag är dock lärd att man har med rå småpotatis som är delad på mitten och bakas med.
 
Har sett att halloumi stått med lite här och där... Runt där mina föräldrar bor så är det assvårt att hitta och helt hysteriskt dyrt. Men det behöver ju inte innebära att det är det på andra håll!

Himla kul idé!
 
Finns en resepttråd med detta tema. Var några år sen. Vill minnas jag bidrog med kokt ägg och ångkokad vitkål i durkslag ovanpå äggkastrullen. Vill minnas där var ett och annat klurigt som kam fram där.
 
Vår familj har knökfulla vardagar nu för tiden så vi gör matlådor på helgen till vardagarna. Vissa saker går snabbare, andra långsammare men i stora laddningar så om man slår ut tiden är det inte så mycket tid som går annat än i ugnen möjligtvis.

Förra veckan blev det en långkok-gryta med det som fanns i frysen serverat med potatismos, lasagne med broccoli och soltorkade tomater, paj med feta och soltorkade tomater och något mer.

Den här veckan har jag påbörjat lite, pastagratäng på beställning av barnen innehållande broccoli och ägg i smeten. Det ska göras lasagne med mixade linser i tomatsåsen samt majs och kanske nåt till vi hittar i frysen, korvstroganoff och paneer Tikka masala. Får se om vi drar ihop något mer, hade en tacopaj i tanken med.
 
Nu tror jag att jag har tillräckligt många recept och har börjat fylla i boken, jag inser att det kommer ta ganska lång tid. Tack till alla som bidragit med recept och idéer! :bow:

IMG_20190215_121742.jpg
 
Nu tror jag att jag har tillräckligt många recept och har börjat fylla i boken, jag inser att det kommer ta ganska lång tid. Tack till alla som bidragit med recept och idéer! :bow:

Visa bifogad fil 25436
Superfint och vilken gedigen present! Tror kompisen kommer bli överlycklig!

När jag bodde utomlands tog min syster bilder på mina djur och satte in i en bok och gav mig på julafton. Bästa presenten den julen!
 
Åh, så fint det blir!

Ska ta mig i kragen och fylla i min egen receptpärm! :)

Tack! Ja, jag blir sugen på att göra en egen bok till mig själv faktiskt. Boken jag köpte fick man designa själv och sidorna är så härligt tjocka att pennorna inte blöder igenom, så känns som perfekt material för en kokbok :)

Superfint och vilken gedigen present! Tror kompisen kommer bli överlycklig!

När jag bodde utomlands tog min syster bilder på mina djur och satte in i en bok och gav mig på julafton. Bästa presenten den julen!

Jag hoppas att han blir glad! Tycker att det känns dumt att köpa en present bara för köpandets skull, då gör jag hellre något hemgjort som jag tror blir uppskattat.

Åh det låter som en jättefin present! Så genomtänkt och personligt, sånna presenter blir nästan alltid de bästa :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp