Hane eller tik? Rhodesian Ridgeback

SofiaToscana

Trådstartare
Halloj! Är inne på att skaffa Rhodesian Ridgeback, eller rättaresagt har jag bestämt mig!
Men har dock inte bestämt om jag ska ha en hane eller tik! Vad är ers erfarenheter kring skillnaden på dem? Är de ”tuffare”?
Tack på förhand!
 
Av de jag har träffat så har hanarna varit tuffare och haft betydligt mer könsbunden aggressivitet. Tikarna har även varit fegare rent allmänt men behagligare att umgås med.
Jag har dock bara träffat en handfull typ så mina erfarenheter kan lika gärna vara en slump.

Vet inte om @Milosari har sett några på BPH?
 
Hanar är ju större, men annars hade jag inte hängt upp mig på kön i valet. Hittar du en kull som verkar lämplig är nog inte just kön avgörande förutom de uppenbara sakerna som löp osv.
 
MIn personliga erfarenhet är att tikarna är självständigare och envisare än hanarna som ofta är väldigt mammiga. Hanarna är således mer lätträknade anser jag. Många RR-hanar har dock svårt att umgås med andra hanar.
Eftersom hanarna rent fysiskt blir större och tyngre och därför kan bli mer "svårmanövrerade" så vet jag att många rekommenderar tik om man inte är riktigt säker på vad man vill ha.
 
Jag har träffat några ridgeback-hanar och en tik. En av hanarna kände jag sedan han bara var 7 månader, han och Benji brukade leka och ha helt galet kul. Jag har massvis med bilder på dem ihop.
Efter 1 års ålder så ville han istället slåss med Benji, och det gick aldrig över. Han har noll intresse för något annat än att slåss så fort han ser andra hanhundar. Han drar omkull sin matte om hon inte är beredd 100% av tiden.
En annan jag fick lära känna närmare var på en rallylydnadskurs när Tinja var typ 8 månader. Noll intresse för mat, noll intresse för leksaker eller att vara med sin matte, 100% fokus på att jävlar om vi andra kom för nära..
Ridgeback-tiken var jättetrevlig, lekte glatt med Tinja och Benji, men så var hon ju också under ett år. Vet inte om hon ställde om sin attityd till hundar när hon blev äldre eller inte.
 
MIn personliga erfarenhet är att tikarna är självständigare och envisare än hanarna som ofta är väldigt mammiga. Hanarna är således mer lätträknade anser jag. Många RR-hanar har dock svårt att umgås med andra hanar.
Eftersom hanarna rent fysiskt blir större och tyngre och därför kan bli mer "svårmanövrerade" så vet jag att många rekommenderar tik om man inte är riktigt säker på vad man vill ha.

Ser nu att min autocorrect ändrat lättränad till lätträknad :laugh::laugh:
 
Tusen tack för alla svar!!! Kan även tillägga att jag håller på med hästar (har två egna) och har flera Mops tikar hemma! Men något som en hane kanske inte brytt sig om? Min kompis schäfer hane bryr sig inte om våra tikar när de löper om de inte är i höglöp! Är ju som sagt inte bekant med rasen men läst på en del och har koll på kennlar!
 
Halloj! Är inne på att skaffa Rhodesian Ridgeback, eller rättaresagt har jag bestämt mig!
Men har dock inte bestämt om jag ska ha en hane eller tik! Vad är ers erfarenheter kring skillnaden på dem? Är de ”tuffare”?
Tack på förhand!

Tusen tack för alla svar!!! Kan även tillägga att jag håller på med hästar (har två egna) och har flera Mops tikar hemma! Men något som en hane kanske inte brytt sig om? Min kompis schäfer hane bryr sig inte om våra tikar när de löper om de inte är i höglöp! Är ju som sagt inte bekant med rasen men läst på en del och har koll på kennlar!
 
MIn personliga erfarenhet är att tikarna är självständigare och envisare än hanarna som ofta är väldigt mammiga. Hanarna är således mer lätträknade anser jag. Många RR-hanar har dock svårt att umgås med andra hanar.
Eftersom hanarna rent fysiskt blir större och tyngre och därför kan bli mer "svårmanövrerade" så vet jag att många rekommenderar tik om man inte är riktigt säker på vad man vill ha.
sen tack för alla svar!!! Kan även tillägga att jag håller på med hästar (har två egna) har även tänkt att ha med den på ridturer om det funkar såklart! Har flera Mops tikar hemma! (Är uppfödd på uppfödning av mops så har stor hundvana!) Men något som en hane kanske inte brytt sig om? Min kompis schäfer hane bryr sig inte om våra tikar när de löper om de inte är i höglöp! Är ju som sagt inte bekant med rasen men läst på en del och har koll på kennlar!
 
sen tack för alla svar!!! Kan även tillägga att jag håller på med hästar (har två egna) har även tänkt att ha med den på ridturer om det funkar såklart! Har flera Mops tikar hemma! (Är uppfödd på uppfödning av mops så har stor hundvana!) Men något som en hane kanske inte brytt sig om? Min kompis schäfer hane bryr sig inte om våra tikar när de löper om de inte är i höglöp! Är ju som sagt inte bekant med rasen men läst på en del och har koll på kennlar!

Jag hade personligen inte velat ha en hane tillsammans med löpande tikar oavsett ras. Olyckor kan hända och har man otur så råkar man få en hane som blir påverkad av löptik och som piper, gnäller, matvägrar och försöker komma till tikarna. Som uppfödare hade jag nog velat att man hade en bättre plan för hur man ska ha hundarna under löpperioderna (dvs ej tillsammans) innan jag sålde en hanvalp till en med intakt tik.
 
Jag hade personligen inte velat ha en hane tillsammans med löpande tikar oavsett ras. Olyckor kan hända och har man otur så råkar man få en hane som blir påverkad av löptik och som piper, gnäller, matvägrar och försöker komma till tikarna. Som uppfödare hade jag nog velat att man hade en bättre plan för hur man ska ha hundarna under löpperioderna (dvs ej tillsammans) innan jag sålde en hanvalp till en med intakt tik.
Förstår verkligen vad du menar då vi haft flera hanar i vårt ägande tillsammans med tikarna (såklart inte under löpperioder)
Och vi kommer ha dem åtskilda när ingen är hemma oavsett vad det blir för kön (andra olyckor kan hända även fast det är världens snällaste hund! Mopsar är ju inte kända för sitt bra hundspråk heller 😉) Det är ett tag kvar tills vi kommer skaffa hunden oavsett så har ingen brådska att vänta på ”rätt” kull heller!
 
Förstår verkligen vad du menar då vi haft flera hanar i vårt ägande tillsammans med tikarna (såklart inte under löpperioder)
Och vi kommer ha dem åtskilda när ingen är hemma oavsett vad det blir för kön (andra olyckor kan hända även fast det är världens snällaste hund! Mopsar är ju inte kända för sitt bra hundspråk heller 😉) Det är ett tag kvar tills vi kommer skaffa hunden oavsett så har ingen brådska att vänta på ”rätt” kull heller!
Off topic men jag ser framför mig en blandis Mops/Rhodesian Ridgeback....... :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 456
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 718
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp