Hane eller tikvalp?

Elena1992

Trådstartare
Vi ska köpa oss en liten labrador valp. Hon hade 2 olika kullar hanen var 7 veckor och tiken 5 veckor.

Men vi har lite svårt att bestämma oss om vi ska ta tiken eller hanen ?

Vi ska endast ha hunden som sällskapshund. Vi har 2 stora barn och en bebis.
 
Köp inte en Labbe som sällskapshund, vare sig tik eller hane, de har oändligt med energi som måste ut på något vis
Vi kommer ju såklart att gå långa promenader och göra apport osv. Menade mer på att vi inte ska hålla på med utställningar jakt eller sånt.
 
Vi ska köpa oss en liten labrador valp. Hon hade 2 olika kullar hanen var 7 veckor och tiken 5 veckor.

Men vi har lite svårt att bestämma oss om vi ska ta tiken eller hanen ?

Vi ska endast ha hunden som sällskapshund. Vi har 2 stora barn och en bebis.
Hur gick det med valpen du skrivit om tidigare, och hur resonerar du kring de svar du fick i de trådarna om olika rasers aktiveringsbehov, vad ni kan erbjuda och den ras ni funderar på nu? :)

Som svar på den här tråden skulle jag säga att hundens kön inte är särskilt relevant för om den passar som sällskapshund i en barnfamilj. Sen hoppas jag att du inte tar illa upp när jag säger att jag nog skulle avvakta med valpköp om jag var ni.
Informationen vi får utifrån dina trådar är såklart begränsad så med utrymme för att jag inte vet allt får jag intrycket att ni kanske skulle låta beslutet mogna ett tag till, informera er mer om olika rasers behov och egenskaper, prata med seriösa uppfödare och engagerade inom rasen, försöka träffa olika individer och på så vis få en mer exakt bild av vad för slags hund ni passar bäst ihop med. Vissa seriösa omplaceringsverksamheter finns också om ni kommer fram till att ni har resurserna att vara lite mer flexibla, ansvarsfulla aktörer brukar utvärdera potentiella hem i flera steg. Men utifrån det ni skriver skulle jag faktiskt råda er att skaffa hund via uppfödare. Tidigare beskrev du en blandrasvalp som enligt någon i tråden fanns att köpa på Blocket. Är det så ni hittat även den här valpen skulle jag tyvärr avråda från att köpa den också.
 
Vi har under våra är 2 aktiva raser som schäfer och rottweiler/dobberman. Utan min fråga var mer om vilket som är bäst att ha av kön. Vi har läst på mycket om just labrador. Och det är den rasen som passar vår familj bäst!
 
Vi har under våra är 2 aktiva raser som schäfer och rottweiler/dobberman. Utan min fråga var mer om vilket som är bäst att ha av kön. Vi har läst på mycket om just labrador. Och det är den rasen som passar vår familj bäst!
Förstår jag dig rätt i att ni alltså har två hundar i familjen redan? Det hade jag tyckt var bra att nämna när du frågar om hur en ny valp ska fungera hos er. Det är väldigt relevant, plus att det ju innebär att ni har erfarenhet av hundar av minst ett kön redan, för att inte tala om att ni redan aktiverar två högaktiva hundar. Nyfiken, får era nuvarande hundar också en timmes promenad om dagen, så som du beskrev i din andra tråd? Utifrån informationen där skulle jag kanske inte hålla med om att en labrador verkar passa bäst, men som sagt är det endast baserat på informationen du gett.

Vilket kön som är 'bäst' beror ju på många omständigheter, som t.ex. rasspecifik sjukdomsbenägenhet, personliga preferenser, mål och syfte med att ha hund, och verkligen inte minst, andra hundar i familjen. Har ni intakta hanar går ju en tik bort. Det är ju heller ingen självklarhet att intakta hundar av samma kön går ihop heller.
 
Kön är orelevant, gå efter personligheten. I ert fall skulle jag fråga om det skillnad på energinivån på valparna även om det kanske svårt att se det än särskilt på den yngre. Hur är föräldrarna i sättet?
Eftersom ni ska ha främst till sällskap och lättare träning skulle jag välja en valp som verkar bli lugnare.

De flesta labbar jag vet är främst sällskapshundar och då från sk showlinjer, jaktlinjerna kräver en hel del aktivering.
 
Vi har under våra är 2 aktiva raser som schäfer och rottweiler/dobberman. Utan min fråga var mer om vilket som är bäst att ha av kön. Vi har läst på mycket om just labrador. Och det är den rasen som passar vår familj bäst!
Det finns inget bästa kön alla föredrar olika själv tycker jag om tikar då jag har svårt för hanars oförmåga att fokusera om det är löptider.
 
Det finns inget bästa kön alla föredrar olika själv tycker jag om tikar då jag har svårt för hanars oförmåga att fokusera om det är löptider.
Det är ju högst individuellt. Finns många hanar som inte alls blir påverkade av löptikar i träning eller vardagen. Jag har haft två där jag inte alls kunde märka om der var löptikar i närheten eller ej när vi tränade. De gjorde vad de skulle oavsett. La dem plats med höglöpande tikar i närheten utan problem.

På promenad kunde de ibland fastna lite på vissa fläckar men absolut inte värre än vad min tik jag har nu kan göra. Hon pissar dessutom oftare än mina hanar gjort. Nu är hon ändå balanserad i sina hormoner och fungerar utmärkt under löp och har ingen märkbar skendräktighet.

Kl.
I många sällskapsavlade raser så är der tyvärr en norm att hanar är översexuella, exteriörlabbar är inget undantag från detta. Därför är det ju bra att träffa nära släktingar av båda könen för att både kunna se hur de fungerar och ställa sådana frågor. Jag skulle aldrig köpa en hane om pappan eller flera andra släktingar är översexuella (blir stressade eller ofokuserad av löptikar). Men man ska vara medveten om att även tikar kan bli rejält påverkade av sina hormoner och vissa har så korta löpcykler att de nästan konstant är hormonellt påverkade.

Jag har haft både hane och tik och kan inte säga att jag föredrar det ena eller andra. Det beror på individen. En överdrivet hormonellt påverkad hund vill jag inte ha oavsett kön. Vad jag tror blir bäst med den/de hundar jag redan har kommer nog styra val av kön i framtiden.
 
Det är ju högst individuellt. Finns många hanar som inte alls blir påverkade av löptikar i träning eller vardagen. Jag har haft två där jag inte alls kunde märka om der var löptikar i närheten eller ej när vi tränade. De gjorde vad de skulle oavsett. La dem plats med höglöpande tikar i närheten utan problem.

På promenad kunde de ibland fastna lite på vissa fläckar men absolut inte värre än vad min tik jag har nu kan göra. Hon pissar dessutom oftare än mina hanar gjort. Nu är hon ändå balanserad i sina hormoner och fungerar utmärkt under löp och har ingen märkbar skendräktighet.

Kl.
I många sällskapsavlade raser så är der tyvärr en norm att hanar är översexuella, exteriörlabbar är inget undantag från detta. Därför är det ju bra att träffa nära släktingar av båda könen för att både kunna se hur de fungerar och ställa sådana frågor. Jag skulle aldrig köpa en hane om pappan eller flera andra släktingar är översexuella (blir stressade eller ofokuserad av löptikar). Men man ska vara medveten om att även tikar kan bli rejält påverkade av sina hormoner och vissa har så korta löpcykler att de nästan konstant är hormonellt påverkade.

Jag har haft både hane och tik och kan inte säga att jag föredrar det ena eller andra. Det beror på individen. En överdrivet hormonellt påverkad hund vill jag inte ha oavsett kön. Vad jag tror blir bäst med den/de hundar jag redan har kommer nog styra val av kön i framtiden.
Jag som ensam vuxen har haft hundar av olika kön utan problem, jag tycker definitivt att hanhundar ska funka även om en tik löper. Men jag hade nog inte vågat det med tre barn i huset. Barn är generellt urusla på att stänga dörrar och grindrar och jag har varit konstant nervös eller en djävligt tjatig förälder.
 
Vi har under våra är 2 aktiva raser som schäfer och rottweiler/dobberman. Utan min fråga var mer om vilket som är bäst att ha av kön. Vi har läst på mycket om just labrador. Och det är den rasen som passar vår familj bäst!
Kön är en smaksak. Börja med att kika på hur det ser ut i din närhet: om det finns mycket tikar i din närhet (i området där du bor, bland släkt och vänner) så skaffa en tik och vice versa. Om det inte spelar någon roll, så välj den valpen du klickar med.

Generellt så kan man säga att tikar mognar tidigare och ofta är enklare. En del menar att tikarna är lite tråkigare än hanhundar. Hanhundarna är barnsliga längre tid än tikarna (lite som bland människor alltså... 😎), men många som tävlar med sina hundar föredrar hanhundar därför att de dels inte löper (och därmed kanske sabbar en tävlingssäsong), men även för att de ofta har mer humor och påhittighet och därför blir lite roligare att jobba med.

Med en labbehane så kommer du få mer att göra, speciellt under tonårsperioden. En typisk tonårslabbehane är glad, sprallig, stendöv. En labbetik är också glad och sprallig (det hör ju till rasen), men vanligen på ett mer sansat sätt
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 409
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 470
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp