Hane parar sig inte?!

G

Goliats

Hej

Tänkte se här om det finns någon som kanske vet vad "felet" kan vara..
Jag ska para min hane, detta är en planerad parning alltså, och nu är tiken hos mig här...det är andra dagen, hon ska vara här i ca 4 dagar.
Min hane är 2 år och har aldrig parat innan, även jag är nybörjare. Tiken har parats en gång innan.
Tiken är väldigt villig att para sig. Men min hane bara luktar henne där bak, och slickar henne men han gör inte mer än så??
Hon höglöper säkert. Jag hade en till kastrerad hane här igår, som konstigt nog var väldigt efter henne och hoppade upp på henne...så vi fick sen sära på honom och de andra.
Min hane är inte så översexuell av sig..han reagerar inte så starkt på löptikar han känner ute..utan det är väl mest att han luktar o vill slicka på kisset. Men han brukar jucka mot en speciell nalle han har här hemma, han gör det alltid tills han får utlösning.. så jag vet att han kan "sin sak".

Men varför gör han inte ens ett försök att hoppa upp på henne? Kan det ha att göra med att han aldrig varit så dominant, och är försiktig med andra hundar.. Hon håller dessutom på och tar på honom med tassen, river honom liksom för hon vill så gärna bli parad...och det tycker han bara är obehagligt och morrar till när hon river honom, och tappar sen intresset och går iväg....

Kan tillägga att dom verkligen kommer överens annars här nu.. Går efter varann hela tiden, leker, äter samtidigt..pussar och slickar varann i ansiktet..och ligger nu ihopkurade och sover bredvid varann... men ingen parning blir av :p


Vi har nu alltså 2 dagar till på oss...och blir det inget så blir det inget...kan inte göra något åt det..
Men tänkte höra om någon kanske har tips eller någon ide över vad det kanske är som gör honom ointresserad av parning?



Tack på förhand!
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Det är antagligen inte rätt dag. Erfarna hanar bryr sig sällan om dom vet att det inte är rätt dag/ar men en del oerfarna hanar beter sig likadant.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Vad är det för ras?
Jag tycker mig kunna se en viss ärftlighet i hur villiga och duktiga hanarna är på att para.
För att vara säker på vart tiken är i löpet så rekommenderar jag att du åker iväg och tar ett progesteronprov imorgon. Då har även tikägaren chans att hinna åka till en annan hane om det inte går med din.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Det var också en av mina tankar, det är därför som tiken ska vara här i 4-5 dagar också.
Men enligt hennes ägare så ska hon vara i sitt höglöp vid 12e-13e dagen, och hon sa att hon varit det gången innan också.
Kan tikens höglöp variera från löp till löp?
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Oftast inte men det förekommer.
Sen kan ju hundar känna nåt som vi inte märker, t.ex. att de inte passar ihop för att få friska valpar.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Det var också en av mina tankar, det är därför som tiken ska vara här i 4-5 dagar också.
Men enligt hennes ägare så ska hon vara i sitt höglöp vid 12e-13e dagen, och hon sa att hon varit det gången innan också.
Kan tikens höglöp variera från löp till löp?

Jag har varit med om att det varierat, och ibland kan säkert ägaren ha tänkt fel på någon dag också. Min ena hane kliver inte på i onödan, hade en tikägare som var hypernervös för att han aldrig klev på men så dag 16 blev han som ett frimärke efter tiken o två hängningar senare var hon dräktig. Hon hade tidigare enligt uppgift parats dag 9-12 typ.

Sen är ju helt enkelt inte alla hanar såna att de parar, och vissa hundar verkar helt enkelt inte klicka.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Uno var inte sådär super intresserad förrän det blev precis rätt dag, och det var väldigt sent i tikens löp, men tiken hon var intresserad mest hela tiden.
Blev också lite orolig för att han var "dum i huvve" :p
Så jag säger avvakta bara.
Hanen kan också få mer intresse om de inte är tillsammans konstant.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Du har fått flera bra svar.
En del hanar presterar inte hemma eller med matte/husse i närheten, mina hanar har fått åka till tiken när det är dags för parning, de har alla varit mycket tikvana o brukar pricka rätt på timmen när, resten av tiden bryr de sig inte.
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Tack för allas svar

Jag har bett tikägaren att låta henne stanna här till onsdag så får vi se om det händer något..men hon tror inte att tiken är sen i sitt höglöp i alla fall.

Men han visar inte något större intresse idag heller.
Funderar på om jag ska sära på dem och släppa ihop dom ikväll igen. Men är det då bäst att ha dom i olika rum där de inte får någon kontakt alls? Eller räcker det att jag har en grind emellan bara? Fast den kan dom se igenom och lukta på varann.

Det knasiga var att han tidigare idag gick efter henne och slickade henne, för att sen direkt gå till sin nalle som han började jucka mot :crazy:

En fundering jag har är om han kanske är sådan som hellre parar tiken någon annan stans än här hemma i sitt revir. För han är rätt så "mammig" av sig och ligger alltid nära mig, och han gillar inte direkt att dela min uppmärksamhet med någon annan. Men tiken är otroligt kelig och går efter mig hela tiden nu, hon sov närmast mig inatt och ligger nu i mitt knä. Medan han ligger nån meter bort..och det gör han aldrig annars. Men då hon är lite större än honom och mer dominant så vågar han inte "säga ifrån" och håller sig lite på avstånd....
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Testa att ta bort hans nalle och be någon annan vara med hundarna i ett rum om han inte vågar para när du är med...:crazy:
 
Sv: Hane parar sig inte?!

ja nallen tog jag bort direkt..
Men jag är själv här och har ingen som kan vara med dom istället för mig
 
Sv: Hane parar sig inte?!

Jag hade testat med att skilja på dom helt (olika rum alternativ att tiken tas ut på minst två timmar helst längre tur med bilen och hannen hemma)
Sedan släppa dom lösa på en plats som är inhägnad om det är möjligt.
Du ska INTE vara med, utan någon som din hanne inte känner/har respekt för.
Personen ska leka och skoja med hundarna så dom i sin tur leker.
Så fort han försöker stöd/beröm/heja rop
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 291
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp