Hane v.s Tik

C

Comprende

Hur gör ni som äger både tik & hane? Med andra ord hur gör ni vid löp? När ni är hemma och ska ha hundarna ute? När ni ska åka iväg?
På natten? osv. Vi funderar på att skaffa en hund till och då en hane.Vi har 2 tikar redan men inte av samma ras och vi vill inte lägga på valpar.Hur gör ni??? :confused: :confused: :confused:
Anledningen till att vi ska ev skaffa en hane är för att vi vill ha lite mer grövre hund av denna ras samt ställa ut och låta han då ev stå till avel.M.m
 
Vi låter löptiken sova i bur i hundarnas sovrum (endast grind, ej dörr till rummet) och hanen i en bur, med hänglås, i hallen. Dagtid turas de om att vara inne resp. i hundgård. Eftersom vi har en kastrerad tik, tillika med fyra "funktionsdugliga" behöver ingen vara ensam i hundgården. När vi åker och jobbar får tiken stanna inne och hanen gå i hundgården. Motioneras, tränas och rastas görs de i olika omgångar, eller med olika människor.

Det är ett evigt pusslande för att vara absolut säker på att inga oönskade valpar kommer till världen, så i vårt hus har vi bestämt att när Alex går ur tiden blir det inga fler hanar. Om man har möjlighet är det bästa att lämna iväg en hund vid löp, men det är få förunnat. Dessutom måste jag säga att vi har haft tur med vår hane eftersom han inte för en massa oväsen under löpen. :bow: :D

Lycka till
Duvan
 
Mina kan vara i samma rum fram till höglöpet, om de hålls under uppsikt. Tasse bryr sig inte nämnvärt om Evita förrän hon börjar höglöpa och Evita ligger oftast vid mina fötter så det är rätt enkelt att hålla koll.
På natten är den ena hunden i sovrummet och den andra i vardagsrummet. De får turas om.
Vid höglöp delar vi av lägenheten. Den ena hunden är med sambon i arbetsrummet och köket och den andra med mig i vardagsrum och sovrum. Tidvis ligger hanen i bur.

Ska vi bort sätter vi den ena hunden i bur och den andra i ett annat rum. Vid höglöp lämnar vi dem bara vid nödläge.
 
Jag har 3 tikar och två hanar. Eftersom mina föräldrar bor på samma gård, fast i ett annat hus så låter vi helt enkelt hanarna vara hemma hos dom.
 
har dom tillsammans under upspikt innan höglöpet, sen säras de med stängda dörrar och kompostgalller.
Inte så jobbigt som jag trodde ifrån börajan, men jag är på hannen, med att inte lukta henen i muffen å så
så han vet att ahn åker på sig en "omgång" om han ens skulle försöka...han är bra fram till höglöpet, då blir han lite stressad å hjässig..

tiken är fan värre..hon föröker bli påsatt av katten,mig eller soffbordet och kör upp muffen i ansiketet på allt å alla, ser hon en hane så SKITKER hon efter honom... :crazy:
 
vi har både en hane och en tik och när tiken löper så ligger hon instängd i ett rum och sover. hon har absolut inget emot det! hanen blir tokig om man stänger dörren, och tiken är så himla sur och låter som att hon skulle mörda hanen så fort han kommer i närheten av henne, tilläggas bör att hanen stressar så fruktansvärt och blir sjuk när han stressar så vi har honom inte utanför hemmet eller hos någon annan, han vill ha uppsikt så ingen annan kommer i närheten av hans flicka. Tiken älskar att sova och sover och sover och sover och man måste dra henne ur sängen (ja, de ligger både i säng och på soffor men som vissa av någon anledning tror så blir det varken smutsigt, trasiga möbler eller odrägliga hundar som följd) för att få henne att gå ut och kissa.
så det är en simpel lösning för våra hundar men är påfrestande för oss andra (och hanen) att hålla koll så mycket. inte för att de inte ska para sig (de är av samma ras och det ska bli valpar ändå, bara inte nu) utan för att hanen inte ska bli uppäten av en sur menskärring till tik. :p
funkar bra för oss.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 336
Senast: Vovve
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 377
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 186
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 384
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp