Hanhund aggressiv efter kastrering

MissOnly

Trådstartare
Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av staffe/amstaff/pitbull eller liknande. Han har alltid haft problem med andra hanhundar, tikar däremot har gått hur bra som helst och han har flera tjejkompisar som han leker bra med ute och kan umgås med inne.

När jag skaffade min andra hund, en tikvalp, bestämde jag mig för att göra en kemisk kastrering på honom för att se om hans översexualitet och eviga revirpinkande skulle gå över och kanske även att han skulle kunna hälsa på hanhundar utan att bli vansinnig. För 2 månader sen fick han chippet insatt och i börhan blev alla beteenden värre som väntat, men nu verkar könsdriften vara borta. Men andra problem har dykt upp istället..

En vän till mig har en amstafftik som han aldrig träffat innan, hon är ganska dominant. Vi bestämde att gå ut på en promenad ihop och av någon anledning tappar hon hunden och de ryker ihop DIREKT.

Idag var en god vän till mig här med sin amstaffmix tik på 9 månader som alltid, vi träffas flera gånger i veckan med hundarna (min tik är lika gammal) och de har alltid gått superbra ihop. Men idag hände något, min väns tik låg på en filt på golvet och min hane ville leka med filten, och tog tag i den, glad i hågen som han alltid är. Det räckte med en sur blick från tiken och han flög på henne. Jag som känner honom så väl hann se hans reaktion i tid innan de hann börja slåss och stoppade det hela, men osäkerheten kommer ju krypandes. Tänk om han en dag får för sig att flyga på min tik?

Nu blev det väldigt långt men måste få diskutera detta. Är det fler som har erfarenhet av detta? Jag har ju som avsikt att kastrera honom "på riktigt" eftersom jag inte vill ha några oönskade valpar, men det här beteendet kan jag inte leva med. Är det vanligt att kastrerade hanar reagerar såhär? Går det att träna bort eller är det helt enkelt hormonerna som talar?
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Kanske ska tillägga att i övrigt är han världens trevligaste hund, det finns inga problem någonstans. Hundmöten går hur bra som helst och han skulle aldrig hålla på och mopsa sig annars, och jag tycker överlag att han är väl uppfostrad då vi har kommit extremt långt sen den dagen jag tog hem honom.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Enligt fassvet.
Således bör hundar med sociopatiska störningar och som uppvisar episoder av intra-specifika (hund mot hund) och/eller inter-specifika (hund mot annan djurart) aggressioner inte kastreras varken kirurgiskt eller med implantatet.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Har jag aldrig hört. De flesta verkade tro att en kastrering skulle göra honom gott.

Och vad menas med sociopatiska störningar? Är min hund "störd" för att han inte kan leka med andra hanhundar? Har väl ändå fått bilden av att det är extremt vanligt.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Har hört att det menas om hundarna är osäkra och därför inte vill/kan leka med andra hundar, att det egentligen inte har att göra med aggressivitet.
Kan vara svårt att veta varför, då en osäker hund kan te sig argt.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Det är ju tyvärr ganska kännt att det inte finns några garantier med kastrering och det kan gå lite "hur som helst". Oönskade beteenden kan alltså bli bättre, värre och ibland händer det ingenting. Andra beteenden som de inte hade innan kan också uppkomma, t.ex. osäkerhet. Och bör även tilläggas att det kan bli olika effekter mellan kemisk och kirurgisk kastrering.

Ett exempel: en bekant till mig kastrerade sin amstaff vid 3års åldern. Hunden revirmarkerade både ute o inne så han ville få bukt med problemet, hunden slutade dock inte pinka inne utan började "stor-kissa" inne istället när husse var iväg.
Hunden var "bara" hanhundsaggressiv innan, men nu har han istället blivit osäker mot alla hundar! Innan gick han bättre i koppel, mer avslappnat och tryggt...nu går han och ständigt spänner sig och spanar runt.

Detta var ett exempel på när det kan gå helt fel av kastrering. Men det kan självklart oxå gå bra. Men som sagt, finns aldrig garantier på hur det blir
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Min rottweilerhane kastrerades pga sjukdom vid åtta års ålder ock blev efter det opålitlig med andra hundar.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Svarar båda

Har aldrig sett honom som osäker utan han har alltid varit glad och tuff och varit med mig på precis allting med glädje, det enda problemet jag någonsin haft med honom är som sagt andra hanhundar.

Jag valde kemisk kastrering just för att det kändes som en stor grej att kastrera.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Hålla honom borta från andra hundar och vänta på att chipet slutar verka? Oron för att han ska få en knäpp på min tik kryper ju på. Träna? Men hur? De här utfallen har verkat till synes helt oprovocerade och jag brukar kunna läsa honom väldigt bra.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Det kommer fram mer och mer att det inte alltid är så bra att kastrera hanar. Däremot fungerar det bättre att göra det på tikar.
Så kastrera tiken istället om du inte vill ha valpar.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Just kemisk kastrering kan ha ökad osäkerhet/aggressivitet som biverkning tyvärr
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

*kl*

Det optimala är att kastrera innan de blir könsmogna. Har en helt annan effekt då.

Vi provade kemisk kastrering på våran hund. Detta pga att han led så fruktansvärt av att det var löptikar runt omkring hos grannarna. Han har aldrig reagerat på det förr men så flyttade vi och då hände något. Efter flera veckor med pipande, skakande och en väldigt olycklig hund så gav vi det en chans (många hundar häromkring så det är nästan alltid någon som löper). Märkte ingen jätteskillnad. Han slutade pipa så småningom men det kan ju vara av andra orsaker. Nu är det två år sedan vi kemiskt kastrerade honom så allt borde vara ute ur kroppen. Han bryr sig inte det minsta om löptikar igen och verkar helt ok.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

De erfarenheter jag har av andras kastreringar är att en kastrerad hane kan bli hur som helst. Han kan bli mer eller mindre aggressiv mot andra hanar och även mot tikar. Han kan bli slöare eller få enormt med energi som han inte haft innan han blev kastrerad. Han kan bli mager trots att han äter mer eller han kan bli tjock trots att han äter mindre. Vissa blir exakt likadana som de varit tidigare, bra eller dåligt kan ju vara olika. En hane blev såpass aggressiv efter kastrering att matte inte kunde hålla honom utan fick sno kopplet runt lyktstolpar. Det var en äldre hane, cirka 8-10 år, och det visade sig att han hade ont. Han hade en tumör i prostata, och det hade vetten inte kollat innan man kastrerade.

Det jag märker på mina okastrerade hanar när vi träffar kastrerade är att de är stensäkra på att de är kastrerade oavsett hur de uppträder mot mina hanar. Mina hanar kan träffa de flesta andra hundar både tikar o hanar utan aggressivitet, men reagerar ändå på ett helt annat sätt på kastrerade. Det verkar som om det uppfattar dem som ett "det", d v s varken hane eller tik.
 
Sv: Hej!

Eftersom jag tycker detta är intressant. Skulle jag vilja ha källa/fakta på det. Att de kan få ökad sexlust, bli mer aggressiv ca 3 veckor efter chippet, det är vanligt. Men inte hört det sitter i under hela perioden de verkar.
 
Sv: Hej!

Det finns listat som biverkning på fass.se. För tillfället kommer jag inte ihåg vad chippet heter men du kanske vet?
Bara att söka.
 
Sv: Hej!

*KL*

Halleluja! Äntligen får jag höra om fler med "problem" med kastrerade hundar!
Känslan blir lite; Det var inte bara jag som råkade ut för det... *pustar ut och känner lite inre frid*
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Hittar bara detta på fass. Så verkar ju inte bara gälla kemisk kastrering utan även kirurgisk..

Kirurgisk eller medicinal kastrering kan ha oväntade effekter (dvs. förbättring eller försämring) på det aggressiva beteendet. Således bör hundar med sociopatiska störningar och som uppvisar episoder av intra-specifika (hund mot hund) och/eller inter-specifika (hund mot annan djurart) aggressioner inte kastreras varken kirurgiskt eller med implantatet.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Nu blev det väldigt långt men måste få diskutera detta. Är det fler som har erfarenhet av detta? Jag har ju som avsikt att kastrera honom "på riktigt" eftersom jag inte vill ha några oönskade valpar, men det här beteendet kan jag inte leva med. Är det vanligt att kastrerade hanar reagerar såhär? Går det att träna bort eller är det helt enkelt hormonerna som talar?

Jag har också erfarenhet av det där. Min hanhund var runt 6 år och hade en lång stubin mot både hanar och tikar och han svarade inte upp förrän den andra hunden praktiskt taget bet honom. Tror inte att problemet nödvändigtvis måste vara din hanhund utan problemet kan också ligga i hur andra hundar reagerar på hans förändrade hormonnivåer. Jag uppfattade det som att andra hundar reagerade på honom på ett annat sätt och att fler hundar gjorde utfall mot honom och då svarade han upp.
 
Sv: Hej!

Men det står tillfällig. . Och det tolkar jag som de säger. Att under de första veckorna efter insättningen som hunden kan blir mer aggressiv mm.
 
Sv: Hanhund aggressiv efter kastrering

Min hund blev kemiskt kastrerad för 2 veckor sedan, vi ska testa om hans urin läckande blir bättre. Jag tycker redan jag märker skillnad, kan de gå så fort?? Läckandet har blivit bättre, bättre inne i alla fall!

Sen tycker jag att han blivit piggare, promenader är nu något som är roligt och som han gärna hänger med på! Förr var väl promenader mer onödigt enligt honom. Sen verkar han tappat lite matlust, och han behöver verkligen äta!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
697
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp