Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

D

Danieln

Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne.
Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund som jag tog över i slutet av April förra året.

Första dagarna när han var här hände det några gånger att han kissade inne, helt ogenerat, och jag kunde tillrättavisa honom. Han var väldigt uppstressad när han kom hit och mådde inte så bra, men kom snart till rätta, och problemen med att han kissade inne försvann på mindre än en vecka.

Sedan dess har det aldrig hänt, varken hemma eller borta, fram tills för drygt två veckor sedan då jag upptäckte en pöl vid en dörrpost. Därefter hände det ytterligare några gånger, både hemma, och hos pappa. Jag ringde veterinären, som trodde att det kunde vara urinvägsinfektion och fick komma dit dagen efter. Urinprovet visade inget, men de skickade iväg det på odling för att vara säkra.

Veterinären tror att det är hormonerna som spökar, att det troligen är en löptik i närheten som gör att han blir uppstressad och kissar inne, och rekommenderade kastrering. Fast det stämmer inte riktigt med hur han brukar bete sig när någon av granntikarna löper. Han brukar matvägra - nu äter han med god aptit. Han brukar springa runt inne och gnälla - nu är han lugnt inomhus (fast han verkar ändå stressad, han andas väldigt häftigt).

Jag väntade in svaret på odlingen som jag fick nu i veckan, och det visade ingen bakterietillväxt, så jag bestämde mig för att kastrera honom, inte minst p.g.a att han varit så överdrivet intresserad av tikar innan - även om de inte löper. Han har sprungit och sniffat dem i baken nästan oavbrutet i flera timmar. Senast i julhelgen när släktingarna var med hos pappa och firade jul, och hade med sin golden-tik fick jag köra hem min hund efter ett par timmar, han gav sig inte, och tiken började bli riktigt trött på honom.

Jag hoppas verkligen att kastreringen hjälper, MEN det gnager i bakhuvudet på mig - om det inte hjälper, om det är nåt annat som är fel, vad är det då?

Han kissar aldrig inne när jag ser, så jag har inte kunnat korrigera honom. Har jag honom under uppsikt i två timmar, för att sedan gå iväg en liten stund för att exempelvis duscha, eller elda i pannan - så är det då han kissar. På nåt vis är det som att han vet att han inte får, men han kan inte låta bli.

I övrigt är han pigg och glad, och har som sagt god aptit. Men jag har ändå märkt att han blivit lite förändrad i samband med att han började kissa inne.

Han är exempelvis i hundgård medans jag är på jobbet, och nu har han börjat släpa ut filtarna ur hundkojan varje dag, och lägga mitt i hundgården. Dessa har fått ligga på sin plats sen jag byggde hundgården i Maj förra året, fram tills nu. En annan sak är att han alltid börjat skälla och hoppa runt i hundgården så fort jag svängt in på gårdplanen när jag kommer hem från jobbet - nu är han tyst och kan t o m lägga sig ner, fram tills jag går in i hundgården, då blir han överlycklig och ska busa.

Småsaker kanske... Men de kom som sagt i samma veva som han började pinka inne.

Så vad tror ni, nån som varit med om samma sak? Jag vet inte vad jag ska ta mig till ifall kastreringen inte hjälper. Älskar ju såklart min hund, men såhär kan jag inte ha det. Idag har han pinkat inne fem gånger, och jag har fått tvätta mattor och skura golv till förbannelse känns det som. Och att ha en hund som bor i hundgård dygnet runt är inget för mig, jag vill ju ha honom nära!

Kan också nämna att det verkar gå lite i vågor... Vissa dagar (som idag) kissar han inne flera gånger, sen kan det gå två dagar utan att det händer.

I början var det två olika ställen han kissade på, och då stängde jag till så att han inte kom in där. Då hittade han ett nytt ställe, som jag inte kunde blockera honom ifrån. Därefter har han hittat flera andra ställen. Det är inga stora pölar, utan han har "bara" skvätt lite.

Tar tacksamt emot alla tips!!!
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Eftersom han bara "skvätter" och inte kissar pölar samt att det inte händer varje dag så låter det ju faktiskt som om det har med löptikarna/hormonerna att göra. Särskilt när han även börjat släpa filtar fram och tillbaka som han annars inte gjort.
Kastrera skulle jag göra i vilket fall som helst, med tanke på hur han annars beter sig när löptikar finns i närheten. Fördelarna överväger verkligen nackdelarna med kastrering.
Jag skulle invänta svaret från odlingen och sedan kastrera och se om det hjälper.
Men är du verkligen orolig så be att veterinären tar blodprov, även kanske hormonnivåerna från sköldkörteln och binjurarna, så att du vet att allt står rätt till på den biten. Ett ultraljud av urinblåsan kan man ju också göra för att het utesluta urinsten.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Man hoppas ju att kastrering är lösning på dina problem. Annars så skulle jag ta en vända till med vet. och göra en ordentlig utredning.

Vill bara poängtera att hunden inte vet att den gör fel när den kissar inne, det är klart andra saker som styr. Att hundar "vet att de gör fel" är bara ett sätt för oss att förmänskliga våra hundar. Så korrigera inte.

Hoppas att det löser sig.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Tack för svaren!

Resultatet från odlingen har jag redan fått, och det visade ingen bakterietillväxt. Kastrering är bokat till den 3:e Mars. Lite dumt bara att vi ska börja en viltspårskurs i slutet av mars, hoppas att han är såpass återställd då att vi kan vara med. Men självklart är det viktigare att han mår bra.

Idag på förmiddagen hade han skvätt på minst fem olika ställen, men sedan lunch har han inte kissat inne en enda gång, trots att han varit själv hemma några timmar. Knepigt...

Blandrastik: Menar du att jag inte ska korrigera honom även om jag skulle se när han gör det? Jag har tänkt lite som så att tills jag visste om det var urinvägsinfektion ville jag inte korrigera, ifall han var sjuk, men när det nu inte var det så...

Hjälper inte kastrering så får det väl bli en undersökning till. Men vad jag förstår kan det ta ett bra tag efter kastreringen till man ser någon effekt?
Det verkar dock inte som att han har ont, men man vet ju aldrig.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Om det var min hund så hade jag kollat honom före kastreringen. Det verkar som om det skulle kunna vara revirpink. Kan vara på grund av löptik, men kan även bero på annat. Har det t ex kommit en ny hane i närheten?

Om det inte är revirpink så kan det vara urinsten t ex. Då kan det tränga på när stenarna/gruset kommer ner vid urinröret. Han är inte så gammal, men det kan ändå vara prostatan som stökar till det. Prostatan kollar vetten lätt med ett finger in i ändtarmen. Urinblåsan måste ultraljudas om man misstänker urinsten. Om det visar sig att det är något annat fel, så slipper han att eventuellt opereras vid 2 tillfällen.

Tillägg: Det kan ta någon månad innan man märker skillnad.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Att kastrera låter som en utmärkt idé, det är ett relativt litet ingrepp så han lär vara i god form till kursen startar.
Eftersom han bara "skvätter" och inte kissar pölar samt att det inte händer varje dag så låter det ju faktiskt som om det har med löptikarna/hormonerna att göra. Särskilt när han även börjat släpa filtar fram och tillbaka som han annars inte gjort.
Kastrera skulle jag göra i vilket fall som helst, med tanke på hur han annars beter sig när löptikar finns i närheten. Fördelarna överväger verkligen nackdelarna med kastrering.
Instämmer helt, speciellt eftersom han inte kan bete sig runt tikar oavsett löp, om jag tolkat det rätt.

I väntan på kastrationen så kan du skaffa ett skvättskydd, finns i zooaffärer.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Om det var min hund så hade jag kollat honom före kastreringen. Det verkar som om det skulle kunna vara revirpink. Kan vara på grund av löptik, men kan även bero på annat. Har det t ex kommit en ny hane i närheten?

Om det inte är revirpink så kan det vara urinsten t ex. Då kan det tränga på när stenarna/gruset kommer ner vid urinröret. Han är inte så gammal, men det kan ändå vara prostatan som stökar till det. Prostatan kollar vetten lätt med ett finger in i ändtarmen. Urinblåsan måste ultraljudas om man misstänker urinsten. Om det visar sig att det är något annat fel, så slipper han att eventuellt opereras vid 2 tillfällen.

Tillägg: Det kan ta någon månad innan man märker skillnad.

Det har inte kommit någon ny hane i närheten vad jag vet. Jag bor dessutom ganska ensligt med flera hundra meter till närmsta hus, och det är sällan det går någon med hund förbi huset, speciellt nu på vintern.

Vallhund: Stämmer bra, han blir helt hopplös i närheten av löptikar. Det där med skvättskydd låter intressant, ett sådant ska jag köpa!

Han pinkade inte inne från lunch igår, fram tills för en stund sedan, när vi nyss stigit upp. Under tiden jag borstade tänderna hade han gjort det, och även om jag vet att man inte ska förmänskliga hundar så märktes det tydligt på honom när jag kom ut - när han fick se mig vände han och gick och la sig under soffbordet. Då var det bara att börja leta, och visst hade han pinkat mot en dörrpost.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Blandrastik: Menar du att jag inte ska korrigera honom även om jag skulle se när han gör det? Jag har tänkt lite som så att tills jag visste om det var urinvägsinfektion ville jag inte korrigera, ifall han var sjuk, men när det nu inte var det så...

Eftersom det har börjat helt plötsligt så brukar dessvärre "något vara fel". Sen oavsett om det är hormoner eller njurar så kan inte din hund veta att den gör fel. Den bara reagerar. Så jag skulle inte korrigera, det måste vara nåt som spökar.

Det blir samma sak som du skäller på valpen när den kissar inne, den kan ganska snabbt räkna ut att den får skäll. Men den vet inte varför, av den enkla anledningen att den är hund och inte mäniska och kan inte tänka i logiska banor.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Nej men snälla... Hur tänker du nu??

Att jämföra en liten valp som inte kan hålla sej eller ens vet var man skall/inte skall pinka men en vuxen hund som börjat lyfta på benet inne?!?

Jag hade hojtat så fort hunden visade minsta tecken på att lyfta på benet inne och därefter "kastat ut" hunden!
Att bara ignorera och torka hanhunds-pink inne stämmer INTE med min erfarenhet av hur inlärning fungerar!

Hunden är ju kontrollerad av vet. och odling är gjord - sannorlikt har man då ävet kontrollerat ev. kristallbildning - utan att man hittat någon fysisk orsak till skvättandet. Sannorlikt beror det då på att hundens hormoner "löper lite amok". Dvs för mej att "skit beteende" likvärdigt med hormonstinna hanhundars stöddande i koppel, juckande mm.
Att då ignorera signalerar ju att jag anser att pinkandet är okej!!

Hos MEJ lyfter INGA hundar på benet inomhus!! OAVSETT ORSAK!!
En hund som blir sjuk och "inte kan hålla sej" och av den orsaken råkar pinka på golvet är en HELT ANNAN sak!

Till TS:
För att undvika fortsatt pinkande inomhus tills dess kastrationen fått effekt kan du alltid köpa ett par pojk-boxershorts. Klipp hål för svansen och dra upp resåren över hundens "midja". Om det behövs kan en dambinda eller liknande anvädas som "uppsugning"!

/Swat
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Tack för era svar!

Eftersom jag varit hos veterinären, som friskförklarat hunden så kommer jag att tillrättavissa honom, om jag skulle få se när han gör det. Det är inte acceptabelt att pinka inne hos mig, det måste han lära sig (och det har han ju gjort en gång, men det har han tydligen "glömt bort" nu).

Idag har han "bara" pinkat inne en gång. Får hoppas att det lugnar ner sig nu fram tills kastreringen är gjord. Igår när han hade pinkat på 4-5 olika ställen (bland annat på en vit matta...) när jag kom in efter att ha skottat bort snön från taket på hans hundgård var det nästan så att jag började slita mitt hår!
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Jag korrigerar inte av den anledningen att hunden har varit rumsren innan.
Jag jämför med en valp att varken valpar eller vuxna hundar "vet att de gör fel". De är bara att förmänskliga.

Jag har aldrig sagt att jag ska stå och titta på om han pinkar inomhus, men jag skulle aldrig skälla, av ovan nämda orsak.

Det finns gott om "friskförklarade" djur som det i allra högsta grad varit fel på.

Om min hund helt plötslig lägger sig till med ett beteende, otrevligt eller inte. Så tar jag i första hand reda på varför. Och till sist, det finns inget instruerande i en bestraffning. Det är bara vi som tror att våra hundar har moral i bästa Lassie-stuk, så är inte fallet.
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

En hund vet aldrig om den gör rätt eller fel! Den lär sej vad som gynnar den och vad som inte gynnar den! Sant! MEN... För att mina hundar skall fungera i mitt hem och i dagens samhälle generellt så finns vissa regler de måste leva efter!

Att inte REVIRMARKERA inne är en sån regel!

Det handlar inte om att jag tror att hunden har någon form av moral-tänk eller att jag förväntar mej att hunden skall analysera varför kissade innomhus är fel! Det handlar om att JAG bor i mitt hus och ALDRIG inte kommer acceptera nerkissade dörrposter, möbler, väggar osv.

Stor skillnad om hunden inte kan "hålla tätt" och pinkar på golvet - som sagt!

Med revirpink sänder hunden en signal - den "råkar" inte bara pinka!!

Jämför med när du har flera hanhundar med lite status hemma!
De hade gladeligen börjar med en kemisk krigföring - revirpinka och sedan pinka över varandra i all oändlighet!
Hade det också varit acceptabelt om beteendet börjat när en ny vuxen hade flyttat in?
Det är ju "normalt" att hanhundar mäter sej med varandra! Så...
Eller skall man då genast placera om en eller flera hanar för att problemet utlöstes av den nya hunden?

Jag förklarar med all önskvärd tydlighet att MITT hem MINA väggar = inget djälvla revirpink inne, OAVSETT orsak!

//Swat
 
Sv: Hanhund på 2.5år har börjat kissa inne

Jag korrigerar inte av den anledningen att hunden har varit rumsren innan.
Jag jämför med en valp att varken valpar eller vuxna hundar "vet att de gör fel". De är bara att förmänskliga.

Jag har aldrig sagt att jag ska stå och titta på om han pinkar inomhus, men jag skulle aldrig skälla, av ovan nämda orsak.

Det finns gott om "friskförklarade" djur som det i allra högsta grad varit fel på.

Om min hund helt plötslig lägger sig till med ett beteende, otrevligt eller inte. Så tar jag i första hand reda på varför. Och till sist, det finns inget instruerande i en bestraffning. Det är bara vi som tror att våra hundar har moral i bästa Lassie-stuk, så är inte fallet.
:bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
643
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 448
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 247
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp