Hanhund till Golden

MaRomer

Trådstartare
Vad skulle du lägga för hane på denna tik:

Almstranden's N K Mayenne - Golden Retreiver

Far: Kajtelas Nelson

Mor: Björkahöjdens Korall av Lindy

-Fullständig stam finns
-Känd mental status
-HD grad A
-AD UA
-Ögonlyst UA

Temperament hos tiken: Energisk, lugn, lättlärd, vaktig, arbetsvillig.

Önskvärt hos valparna: Ej vaktiga! Mörka i färgen.

Önskvärt hos han hunden: Modell mindre, mörk i färgen, bra meriter, ej vaktig/skällig.

Valparna ska säljas ev behålls 1 valp.

28885150.jpg

26136918.jpg


Tävlad med mycket bra resultat och utställ med fina ord. Kommer mer info och siffror sedan.
 
Sv: Hanhund till Golden

Hur definierar du bra meriter på hanen? Ska det vara en jaktgolden eller en "mörk sällskapsgolden" som gått lite lydnad m.m? Vad har ni för önskemål om hur valparna ska bli och ev. användas till?
 
Sv: Hanhund till Golden

Jag hade inte använt hunden öht om den inte var meriterad.

Apporterar hunden? Vattenpassion?
 
Sv: Hanhund till Golden

Tävlad en gång i ettan med ett 3 dje pris. Ser inget resultat från utställning. Enligt hunddata.

Hon är utställd. Jag har ej sambon hemma så kan ej fråga honom.

Hon är tävlad mer men hemma på klubben. Vi har ej haft tid att tävla mer utan tränar sök, uppletande, spår, lydnad. Hon är mycket duktig på allt.

Tanken är att jag ska komma igång och tävla henne till våren. Har ej blivit så mycket sedan vår son föddes.

Vi har ej bestämt oss för att ta valpar efter henne, då vi ej vet om tiden räcker till. Men OM vi skulle göra det så kom gärna med förslag på hanhund.
 
Sv: Hanhund till Golden

Hur definierar du bra meriter på hanen? Ska det vara en jaktgolden eller en "mörk sällskapsgolden" som gått lite lydnad m.m? Vad har ni för önskemål om hur valparna ska bli och ev. användas till?

Bra meriter dvs, bra lynne, känd mental status, bra på utställning, fått friska avkommor.

Jakt eller sällskap spelar ej någon roll då vi isf ej hade tänkt behålla någon valp. Får gärna vara tävlad i lydnad, sök, spår uppletande osv.

Valparna ska ha en bra stam, vara "lättsålda". En tävlingshund men även en bra familjehund!
 
Sv: Hanhund till Golden

Du börjar i fel ände.
Meritera hunden först, sen, beroende på resultat kan du/ni börja fundera på avel.
Hemma är alla hundar mer eller mindre perfekta.

Nu har jag visserligen en helt annan ras, men skulle inte ens fundera på att släppa till min hane till en tik med så lite meriter.

mvh
 
Sv: Hanhund till Golden

Du börjar i fel ände.
Meritera hunden först, sen, beroende på resultat kan du/ni börja fundera på avel.
Hemma är alla hundar mer eller mindre perfekta.

Nu har jag visserligen en helt annan ras, men skulle inte ens fundera på att släppa till min hane till en tik med så lite meriter.

mvh

Jag skrev OM;) Och vi har ej tänkt avla i den bemärkelsen utan isf bara tänkt att hon skulle få en kull. Och hon kommer i sådana fall ej paras det närmsta året då hon ej kommer löpa på ett bra tag.
 
Sv: Hanhund till Golden

För det första så är hunden inte tävlad med bra resultat.
Den är startad EN gång, med ett godtagbart förstagångsresultat.

Hunden är 4,5 år och aldrig ställd (inte officiellt iallafall, om det inte var så nyligt att det inte kommit in på hunddata).

Skulle aldrig ens funderat på saken.
Inte heller släppt min hane på en tik med samma läge som er.

Och även om ni "bara" tar en kull så har ni ju faktiskt avlat:angel:
 
Sv: Hanhund till Golden

Jag skrev OM;) Och vi har ej tänkt avla i den bemärkelsen utan isf bara tänkt att hon skulle få en kull. Och hon kommer i sådana fall ej paras det närmsta året då hon ej kommer löpa på ett bra tag.
Avlar gör man när man parar en tik o en hane. Varför skall ni ta en kull? Vad har hon att tillföra/förbättra rasen?
 
Sv: Hanhund till Golden

Jag skrev OM;) Och vi har ej tänkt avla i den bemärkelsen utan isf bara tänkt att hon skulle få en kull. Och hon kommer i sådana fall ej paras det närmsta året då hon ej kommer löpa på ett bra tag.

Inte det svaret du vill ha :)
Men då tycker jag hon blir för gammal för att ha sin första kull.
 
Sv: Hanhund till Golden

Tävlad med mycket bra resultat och utställ med fina ord. Kommer mer info och siffror sedan.

Men hur kan du skriva så när hunden inte är utställd officiellt och tävlad lydnadsklass I med tredje pris...? Det är faktiskt inga fina resultat. Därmed inte sagt att det inte är en trevlig hund, men trevliga goldens finns det gott om.

Nä, OM du tvungen ska ta en kull så se till att af ta ett SVCH, det är ett praktiskt taget gratis championat, ställ den officiellt och starta den på arbetsprov för att se vad resultatet blir. Finns det inga krav från rasklubben för att hunden ska uppfylla avelsmålen?
 
Sv: Hanhund till Golden

Jag skrev OM;) Och vi har ej tänkt avla i den bemärkelsen utan isf bara tänkt att hon skulle få en kull. Och hon kommer i sådana fall ej paras det närmsta året då hon ej kommer löpa på ett bra tag.

Så fort du parat din hund avlar du. Du blandar dig in i aveln, och tillför någonting som du tycker borde tillföras. Du skapar x antal potentiella avelsdjur, som i sin tur kan föra din hunds gener vidare. När du parar din hund ska du ha det i åtanke, och tycka att din hunds avkommor verkligen tillför någonting till rasen.

VARFÖR vill ni ta valpar?
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund till Golden

Jakt eller sällskap spelar ej någon roll då vi isf ej hade tänkt behålla någon valp. Får gärna vara tävlad i lydnad, sök, spår uppletande osv.

Valparna ska ha en bra stam, vara "lättsålda". En tävlingshund men även en bra familjehund!

Om det inte spelar någon roll vad det blir av valparna så länge de är lättsålda och ni inte planerar att behålla någon valp så förstår jag inte alls varför ni ska ta en kull?
(Min spontana teori är att det ska införa pengar till en ny soffa eller nåt...)
 
Sv: Hanhund till Golden

Bra meriter dvs, bra lynne, känd mental status, bra på utställning, fått friska avkommor.

Jakt eller sällskap spelar ej någon roll då vi isf ej hade tänkt behålla någon valp. Får gärna vara tävlad i lydnad, sök, spår uppletande osv.

Valparna ska ha en bra stam, vara "lättsålda". En tävlingshund men även en bra familjehund!

Varför vill ni ta valpar på henne?
Antingen gör man väl det för man vill ha en egen valp av just den tiken och den hanhunden eller för att göra något bra för aveln av just den rasen?
Vill inte låta spydig eller dryg utan jag undrar bara.
 
Sv: Hanhund till Golden

Själv skulle jag aldrig vilja göra en kombination som e så pass intr att jag själv skulle vilja behålla någon. Man har väl ett mål med sin avel?

Sen skulle jag nog vilja säga att du kan bli kvar med halva kullen om det vill sig illa och då får du helt plötsligt en massa hundar som du inte ville ha....
 
Sv: Hanhund till Golden

Vad vill ni att valparna ska ha för egenskaper? Vilken målgrupp av valpköpare vänder ni er mot? Jägare? Familjer som vill ha en fluffig hund..?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp