Hanhundar ihop

Lindon

Trådstartare
Vi har tagit en omplacering, en större kastrerad blandrashane på snart 2 år. Allt går bra och han har börjat landa i vardagen. En riktigt rolig och framåt hund som gillar att det händer saker men ändå har en offknapp och kan ta det lugnt.

Vi umgås mycket med en vän och dennes familj som har en hane på 1 år av en mindre ras. Båda är lekfulla till naturen. Den mindre stressar lätt upp sig annars men han blev som tokig med min hund. Ett evigt juckande, slickande, vilt lekande som resulterade i att vi fick sära på dom tillslut då den lilla blev så uppstressad att han hyperventilerade. Min hund försökte komma undan och såg bedjande på mig så vi tog undan den lilla som var helt vild.

Kan tilläggas att kompisens hund juckar på alla hundar han träffar men har blivit tillsagd av en del hundar och lugnat sig. Min började efter ett tag med samma beteende så de turades om att rida på varandra...

Hur ska vi komma tillrätta med detta? Önskar ju såklart att hundarna ska kunna umgås då vi av naturliga skäl träffas ofta. Ska vi gå in och avbryta leken tidigare innan de blir alltför uppspelta? Endast promenera ihop ett tag framöver? Min kompis menar kastrera sin hund.
 
Måste hundarna leka när ni ses?

Bara för att föräldrarna är bästisar, behöver inte barnen klicka. Detsamma gäller hundar. ;)

Det bästa vore om ni kunde se till att de kan vara lugna i varandras närhet - och kanske till och med ignorera varandra.

Sätt på båda hundarna koppel och håll dem borta från varandra och kör lite passivitetsträning. Lär hundarna att ignorera varandra. När de har visat att de kan vara lugna och inte engagera sig i varandra, kan ni ta av kopplen.

Jag har en kompis vars hanne är extremt närgången mot min tik (och alla andra tikar för den delen). Han går på min tik gång på gång trots att hon säger ifrån. När jag och kompisen ses, har vi löst det på ett liknande sätt och det funkar finfint :)
 
Måste hundarna leka när ni ses?

Bara för att föräldrarna är bästisar, behöver inte barnen klicka. Detsamma gäller hundar. ;)

Det bästa vore om ni kunde se till att de kan vara lugna i varandras närhet - och kanske till och med ignorera varandra.

Sätt på båda hundarna koppel och håll dem borta från varandra och kör lite passivitetsträning. Lär hundarna att ignorera varandra. När de har visat att de kan vara lugna och inte engagera sig i varandra, kan ni ta av kopplen.

Jag har en kompis vars hanne är extremt närgången mot min tik (och alla andra tikar för den delen). Han går på min tik gång på gång trots att hon säger ifrån. När jag och kompisen ses, har vi löst det på ett liknande sätt och det funkar finfint :)
Sant. Vi får köra på det i fortsättningen. Tack!
 
Ridandet är med all sannorlikhet ett stresspåslag och det förvärras, dvs stressen byggs på om hunden får hållas. Hunden klarar troligtvis inte av att umgås med dessa hundar utan går upp i stress. Det är inte nyttigt för den och kan reta upp andra hundar. Sådana situationer ska brytas och undvikas direkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 722
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 789
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp