hanhundar tillsammans?

P

prince77

Har 2 stycken 9(?) månaders hanhundar,bröder. Ibland är dom bästa vänner för att senare ryka ihop. Den större hannen ger sig på våran 3 åriga tik OCH vinner. Hans självförtroende är på topp vill säga. Är detta för att dessa 2 bröder håller på att bli "karlar" ;) och kommer dom att kunna samsas utan bråk senare, vad har ni för erfarenheter av jämngamla hanhundar tillsammans?
 
Ingen bra erfarenhet alls, utan dom har hela livet försökt att ta över för varandra och börjat bråka alldeles för ofta. Ska det vara hanar ihop ska det vara ganska stor ålderskillnad så att den äldste klarar av att sätta den lille på plats om han försöker ta över.

Gärna en av dom kastrerade för mig :)
 
Visst känner jag några där det fungerat bra, men ännu fler där det förr eller senare blivit problem.

Detta är en av orsakerna till varför vi valde att kastrera vår hane vi skaffade för två år sedan. Vi visste att vi skulle skaffa en hane till inom kort så kulorna klipptes när han var knappa året. "Lillen" är nu 5 månader (och redan 3 ggr så stor som den andre :)) och kulorna kommer att ryka på honom också när det är dags.
 
Vi har brorsor.
Upp tills dom var 2-3 år var det en del maktbråk men sen lugnade det ner sig
Nu i vintras bråkade dom väl 2 gånger tror jag, före det var det nog ett år sedan senaste riktiga fajten.
Visst ligger dom och morrar lite ibland men det är ändå så pass tydligt vem som har makten så dom behöver inte slåss om det :p
Och självklart är det den sötaste, gosigaste, snällaste som är värst ;)
 
Hur blir hundar till sättet när dom kastreras då? Vill inte ha 2 tjocka hundar som bara sover och äter ;)
Går ni emellan när dom ryker ihop eller låter ni dom göra upp?
 
Jag har hört att det är bäst att vänta tills hanhunden är ungefär 2,5 år, innan man skaffar en ny pojke. Sen är ju "släkten värst".. :D
 
Lite får man tänka på vad man stoppar i hunden. Vi som hade en notorisk matvägrare har istället fått en hund med normal aptit. Däremot märker vi ingen skillnad i övrigt på hunden förutom det som orsakas av hormoner. Bryr sig inte ett dugg om höglöpande tikar t.ex. Han är lika glad och pigg som tidigare och det är full rulle på honom, precis som det var innan kastreringen. Det är ett drygt år sedan han kastrerades.
 
varför bröder? och varför ? efter åldern?

när hanhundar bråkar är det oftast bara gruff och inte så allvarligt, men förr eller senare kan de ryka ihop på riktigt, eller att den starkare ger sig på den klenare. i naturen hade då förloraren haft en chans att ge sig av, men det kan den ju inte som tam. därför hade jag kastrerat båda i preventivt syfte, alternativt gjort mig av med den ena.
 
Varför 2 bröder? För att jag hittade min hunds brorsa på annons som problem hund och valde då att ta honom, satte ett frågetecken eftersom jag inte kommer ihåg exakt när dom är födda
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
221
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Caps
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 858
Senast: Johdan96
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 476
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp