Hanna valde Sveriges farligaste yrke: ”Jag ångrar mig inte en sekund”

”Det bästa ställe jag vet är under en häst. Jag skulle inte vilja göra något annat än det här!” Hanna Damsö har Sveriges kanske farligaste jobb. Hovslageriet har blivit ett yrke för unga kvinnor men det gäller att ta hand om kroppen för att orka med det tunga, fysiska arbetet.
 
Sveriges farligaste yrke? Nja.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230907_143726_Chrome Beta.jpg
    Screenshot_20230907_143726_Chrome Beta.jpg
    153,4 KB · Visningar: 265
Här är en lista per 1000 arbetare. Hovslagare finns fortfarande inte på listan. Ja, det är ett tungt och farligt yrke men det finns farligare yrken.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230907_153014_Google.jpg
    Screenshot_20230907_153014_Google.jpg
    114,3 KB · Visningar: 233
Många bönder lever farligt bland djur och tunga maskiner, men de är ju oftast egna företagare och räknas kanske inte?
 
Jo de är med på listan. Fast t.o.m. hotellstädare är farligare än lantbruk.
Om vi tittar på skador på jobbet så blir även där statistiken missvisande. En hovslagare som Som säger tummen med hammaren klistrar ihop den, svär över att nageln kommer trilla av och spikar vidare men kommer troligen inte anmäla det som arbetsskada men en hotellstädare som stukar foten rejält i trappan kan mycket väl hamna i den statistiken.
 
Jo de är med på listan. Fast t.o.m. hotellstädare är farligare än lantbruk.
Vet e katten om hotellstädare är farligare än hovslagaryket, det behövs brytas ner per yrke för att ens uttala sig.


Grejen för mig är väl mest att det knappast hör till vanligheterna att hovslagaraspiranter ens tänker i termer, oj vad farligt yrke det är men jag väljer att bli hovslagare ändå och riskera livet. Hela artikeln bygger på att skapa klick inte på att någon skulle välja ett yrke som de upplever som livsfarligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har aldrig hört talas om att någon hovslagare blivit ihjälsparkad, men sparkad såklart. Jag har reagerat på att ingen har haft någon skyddsutrustning på sig. Frågade en och hon sa att hon hade hjälm och skyddsväst i bilen men att hon bara använde dom ifall hon skulle sko någon riktigt bråkig häst.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Wille
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp