Hannas häst avlivades utan att hon fick veta

Hanna Nöjdh, 30, väcktes av chockbeskedet att hennes älskade häst Hasse hade rymt, kommit ut på en väg och blivit påkörd.
– När de berättade att han redan hade avlivats kräktes jag rakt ut, säger hon.
Hasse kom till Hanna när hon var djupt deprimerad och förändrade hennes liv. Nu måste hon börja om.
 
Clickbait. Det låter ju förfärande att någon avlivat någon annans häst utan dennes vetskap och det är såklart en hemsk händelse men om hästen blivit påkörd och skadats så illa att avlivningen måste ske av djurskyddsskäl finns tyvärr inget utrymme att kontakta ägaren först antar jag.
Och hur lätt är att att lokalisera ägaren till en vanlig brun häst som sprungit en mil redan? Jag skulle ha blivit mer irriterad om dom INTE hade avlivat.
 
Och hur lätt är att att lokalisera ägaren till en vanlig brun häst som sprungit en mil redan? Jag skulle ha blivit mer irriterad om dom INTE hade avlivat.

Instämmer helt, fy fan om hästen ska ligga plågas för att de letar efter ägaren :cry:

Edit: Jag är glad att de två gånger jag kört på rådjur så har de dött direkt. Givetvis ringde jag in dem och de skickade jägare men det var ingen tvekan att de var döda.
 
Edit: Jag är glad att de två gånger jag kört på rådjur så har de dött direkt. Givetvis ringde jag in dem och de skickade jägare men det var ingen tvekan att de var döda.

Jag kom en gång efter en bil som frontade med ett rådjur. Idioten stack men rådjuret hade brutit alla fyra ben plus ryggen. Jag klarade inte av att se det så så jag ringde polisen och sen avlivade jag rådjuret själv. Jägaren kom ca en timme senare och bara dubbelkollade så den verkligen var död och att jag gjort rätt. Ibland är jag så sjukt tacksam att man kan hålla huvudet kallt i såna situationer och att min ena chef var jägare så hon lärde mig att stycka. Då gick vi även igenom hur man snabbast och humanast avlivar ett djur. :bow:
 
Jag kom en gång efter en bil som frontade med ett rådjur. Idioten stack men rådjuret hade brutit alla fyra ben plus ryggen. Jag klarade inte av att se det så så jag ringde polisen och sen avlivade jag rådjuret själv. Jägaren kom ca en timme senare och bara dubbelkollade så den verkligen var död och att jag gjort rätt. Ibland är jag så sjukt tacksam att man kan hålla huvudet kallt i såna situationer och att min ena chef var jägare så hon lärde mig att stycka. Då gick vi även igenom hur man snabbast och humanast avlivar ett djur. :bow:
Jag skulle verkligen vilja veta hur jag avlivar typ ett rådjur/ren/katt/räv på plats. Jag skulle inte våga prova utan att vara 100% säker på att jag reder ut det. Men än så länge har jag sluppit stå i en sån situation, jag hoppas att jag får fortsätta slippa det.
 
Jag skulle verkligen vilja veta hur jag avlivar typ ett rådjur/ren/katt/räv på plats. Jag skulle inte våga prova utan att vara 100% säker på att jag reder ut det. Men än så länge har jag sluppit stå i en sån situation, jag hoppas att jag får fortsätta slippa det.
Det allra bästa är ju att om man bor/ofta kör på/vistas på landet att man faktiskt har ett hum om sånt. Mest för djurens skull, så dem slipper lida något längre tag. Om du gärna vill veta så hade jag i ditt fall hört mig för med en jägare om dem kan visa dig. Det kan du ju få lära dig på ett redan dött djur i första hand.
 
Jag kom en gång efter en bil som frontade med ett rådjur. Idioten stack men rådjuret hade brutit alla fyra ben plus ryggen. Jag klarade inte av att se det så så jag ringde polisen och sen avlivade jag rådjuret själv. Jägaren kom ca en timme senare och bara dubbelkollade så den verkligen var död och att jag gjort rätt. Ibland är jag så sjukt tacksam att man kan hålla huvudet kallt i såna situationer och att min ena chef var jägare så hon lärde mig att stycka. Då gick vi även igenom hur man snabbast och humanast avlivar ett djur. :bow:

Jag är dotter till en slaktare... med det sagt, jag tar inga risker för egen del. Ett större djur som rådjur eller älg kan vara livsfarlig att gå nära om den fortfarande kan sparka.

Ett större rovdjur finns det inte en suck att jag lämnar bilen för om jag inte har vapen (vilket jag givetvis inte har, jag har inte jägarexamen).
 
Jag är dotter till en slaktare... med det sagt, jag tar inga risker för egen del. Ett större djur som rådjur eller älg kan vara livsfarlig att gå nära om den fortfarande kan sparka.

Ett större rovdjur finns det inte en suck att jag lämnar bilen för om jag inte har vapen (vilket jag givetvis inte har, jag har inte jägarexamen).
Helt rätt, och så tänker jag också. Men i detta fallet fick vi dra loss rådjuret från hans bil och det kunde inte röra mer än bara huvudet iom allt annat var brutet. Killen fick en polisanmälan efter sig sen också eftersom han stack direkt när vi fått loss djuret.
 
Helt rätt, och så tänker jag också. Men i detta fallet fick vi dra loss rådjuret från hans bil och det kunde inte röra mer än bara huvudet iom allt annat var brutet. Killen fick en polisanmälan efter sig sen också eftersom han stack direkt när vi fått loss djuret.

Jag hade velat avliva honom på plats också... :cautious:

Det är ju annars en klassiker, någon anmäler bilskada pga vilt till sitt försäkringsbolag och när bolaget begär polisrapporten finns det ingen eftersom det inte är anmält... dvs det blir dyrt för bilägaren (med rätta) :D
 
Clickbait. Det låter ju förfärande att någon avlivat någon annans häst utan dennes vetskap och det är såklart en hemsk händelse men om hästen blivit påkörd och skadats så illa att avlivningen måste ske av djurskyddsskäl finns tyvärr inget utrymme att kontakta ägaren först antar jag.
”Hannas älskade häst avlivades efter olycka” är rubriken. Hade iofs räckt med ”häst avlivades efter olycka” men antar att de ville göra rubriken mer personlig. Jag ser forfarande inget fel i rubriken men kanske är ensam om det.
 
Jag hade velat avliva honom på plats också... :cautious:

Det är ju annars en klassiker, någon anmäler bilskada pga vilt till sitt försäkringsbolag och när bolaget begär polisrapporten finns det ingen eftersom det inte är anmält... dvs det blir dyrt för bilägaren (med rätta) :D
Jag med. Fattar inte vad han tänkte med iom jag hjälpte honom så hade jag ju både koll på bil och reg nr. Stolpskott..
 
Rubriken har ändrats sedan de lade ut nyheten.
Ja jag tänkte nästan det det var rätt förvirrande
Men går man in på den där tidningens tv-sida eller vad det ska kallas är rubriken fortfarande
Hannas häst avlivades utan att hon fick veta
precis som om någon skulle ha avlivat hästen på pin kiv :mad: och det är väl en clickbait rubrik om nåt
Nu har jag varit på och läst på den där tidningen i alla fall :arghh:
Kan vi ha en särskild nyhetssida för de tidningarna :p
 
”Hannas älskade häst avlivades efter olycka” är rubriken. Hade iofs räckt med ”häst avlivades efter olycka” men antar att de ville göra rubriken mer personlig. Jag ser forfarande inget fel i rubriken men kanske är ensam om det.

”Hannas häst avlivades utan att hon fick veta” var rubriken innan den ändrades.
 
@athena_arabians Jag har kommit körande och precis efter ett backkrön ligger ett rådjur skadat ej dött. Jag måste hitta nånstans att ställa mig säkert så inte jag också blir påkörd och ringer polisen och rådjuret ligger där och sparkar:mad:. Ingen hade ringt in om nåt djur där, och de förstod nog att det inte var jag. Jag fick order om att INTE slå ihjäl djuret utan de ringde nån som kunde avliva.
 
Jag kom en gång efter en bil som frontade med ett rådjur. Idioten stack men rådjuret hade brutit alla fyra ben plus ryggen. Jag klarade inte av att se det så så jag ringde polisen och sen avlivade jag rådjuret själv. Jägaren kom ca en timme senare och bara dubbelkollade så den verkligen var död och att jag gjort rätt. Ibland är jag så sjukt tacksam att man kan hålla huvudet kallt i såna situationer och att min ena chef var jägare så hon lärde mig att stycka. Då gick vi även igenom hur man snabbast och humanast avlivar ett djur. :bow:
Skulle iväg en kväll och ser en bil som stannat och ett skadat rådjur ligger vid vägen, killarna som kört på sitter i kö till polisen (den som ringt 114 14 vet att det kan ta tid att komma fram).
Iallafall så börjar jag prata med den ena som påstår att han är jägare men har låtit rådjuret lida för han ville inte avliva det då han inte ville komma på kant med jaktlaget:banghead:, sa till han att jaktlaget här tycker inte om folk som låter djur ligga och lida i onödan utan det ska avslutas om kunskap finns.

Så många idioter finns det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 165
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 211
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp