Hantera andras okunskap

Status
Stängd för vidare inlägg.

Equilina

Trådstartare
Hmm, hur ska jag formulera mig...

Hur hanterar man bekantas okunskap när det kommer till hästvård och ridning, där okunskapen inte bryter mot djurskyddslagen (men kanske tummar på gränsen i vissa fall) men strider mit flera uppfattningar om vad som är god hästhållning? Undermålig ridning som indirekt skadar hästen? När personen/personerna i fråga anser sig väl så kunniga själva och har svårt att ta kritik/tips?

Jag mår själv dåligt över att se hur hästarna far illa, för det gör dem även om lagstiftningen som sagt följs. Jag mår dåligt av att höra felaktiga påståenden, upptäcka hur mycket (i många fall grundläggande) kunskap som fattas.

Av olika skäl kan jag inte bara skärma av dessa personer från mitt liv, och nu har det börjat bli så att så fort jag öppnar käften är jag en BW vilket är sådär kul, men ibland kan jag bara inte hålla mig... För hästarnas skull.

Jag framför kritiken på ett så sakligt och hjälpsamt sätt jag kan, men när mottagaren bestämt sig för att den har rätt spelar det ingen större roll.

Jag är bara så trött på att se hästarna fara illa...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Ju längre man har hållt på med hästar, ju mer förstår man hur lite man kan... påpeka det, och utgå från dej själv. Alltså att man försöker vara lite ödmjuk, och erkänna att man hela tiden lär sej saker. Jag förstår att det säkerligen är vääldigt känsligt och inte helt enkelt. Saken blir förståss inte lättare när vederbörande enbart följer sin egen övertygelse och inte ens vill höra någon annans åsikt.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Du kan nog inte göra så mkt mer än att antingen strunta i det och hoppas att inget allvarligt händer, eller fortsätta påpeka snällt och hoppas på att de till slut lyssnar om det är befogad kritik.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Ibland kan det funka att styra dem mot en annan person som får berätta sådant för dem, någon som de verkligen respekterar/ser upp till och inte är så nära bekant.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vi är ungefär jämngamla och har väl egentligen hållt på lika länge, fast på olika nivå (vet inte hur jag ska uttrycka det utan att framhäva mig själv eller trampa andra på tårna) så det är ett svårt argument :crazy:
Jag vet att jag inte är ofelaktig eller komplett på något sätt, men bara genom att jämföra våra respektive hästars hull och muskler är det lätt att se vilka som mår bäst...
De har tidigare tränat för mig, men när jag började påtala ryttarbrister istället för att tex bara säga hur de skulle rida en viss bana svalande intresset (nu har ingen av dem någon tränare alls), de vill bara ha hjälp om de får höra rätt saker, så att säga...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är befogad kritik. Jag har så pass stor självinsikt att jag kan skilja på saker som verkligen är fel och tex avundsjuka. Två av hästarna är så smala att man på håll kan räkna revben och är urgröpta längs ryggraden. Hela överlinjen fattas liksom. Andra bekanta som sett oss tillsammans på tävlingar har lite försiktigt frågat mig "eeeh, är inte den där lite väl smal?" o dyl, och många gånger kommer jag på mig själv med att försvara dem :crazy:
Jag har lyckats få en att åtminstone byta sadel och hovslagare (som tack och lov fick ta alla hästarna i stallet eftersom ägarna tycker det är smidigt att "samköra" skoningen) vilket är ett bra steg på vägen, men fortfarande finns så många felaktigheter :(
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vi är inte jättenära bekanta, men träffas regelbundet av olika anledningar ändå. Jag vill inte gå in på några detaljer av den anledningen.
Jo, jag har också funderat på det, problemet är att jag inte kan komma på någon sådan person?! Personerna det gäller står i samma stall (bara de tre) och tränar som sagt inte för någon. Dvs deras "hästumgänge" är varandra, och det är också av varandra de lär sig.
 
Sv: Hantera andras okunskap

OM ni , nu chansar jag, delar stall, så kanske du kan hitta artiklar där det står lite om de saker ni inte är överens om, och sätta upp på en tavla. Så kanske poletten trillar ner?
 
Sv: Hantera andras okunskap

Att hästarna inte har ett bra hull är helt förkastligt ! Då förstår jag absolut din oro ! Delge rena fakta om hur lite grovfoder enligt djurskyddet man får ge, det är ju inte dina "påhitt" eller personliga åsikter, utan just fakta, som vi alla måste gå efter !
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vi står inte i samma stall, tyvärr får jag nästan säga.
Läsning/ta-reda-på-saker/utveckla kunskaper verkar inte vara intressant öht, deras sätt funkar ju, enligt dem.
Jag har gjort ett halvtaskigt försök genom att då och då ta upp ämnen i min blogg som borde få dem att tänka till, men än så länge verkar inget ha gått in. Om det beror på att de inte är frekventa besökare (även om jag vet att de läser då och då, men inläggen hamnar ju snabbt långt ner på listan) eller inte känner sig träffade vet jag inte.
 
Sv: Hantera andras okunskap

TS: Jag har varit i exakt samma situation, jag har dock inga tips att ge dej eftersom vissa helt enkelt vägrar ta emot tips och ta in information!

Styrkekram från mej dock eftersom jag vet hur frusterande det är!
 
Sv: Hantera andras okunskap

De tränas dessutom ganska hårt allihop.
Grejen är att de får mat, bara fel sort/mängd/kvot. Jag har tipsat om fodersorter som mina svårfödda fått (för jag hoppas att deras är svårfödda annars är ju maten de får helt åt h-vete) men de tycker ju inte att det är något fel på deras hästars hull och muskulatur, tvärt om att de är fin-fina och "har så fin uppdragen underlinje till skillnad från alla andra bukiga fetknoppar på den här tävlingen" för att citera så ordagrant som jag minns det. Fetknopparna det syftades till hade mindre övervikt än deras hästar har undervikt.
Jag har haft en av de här hästarna 'i min vård' förut och vet att han kräver både bra och ffa rätt mat, och visst kan alla hästar falla ur. Men jag tycker inte det är okej när revben och ryggkotor synts tydligt i snart ett år, minst!
 
Sv: Hantera andras okunskap

Usch, trist.

Är i liknande sits, utan att skriva för mkt :crazy: men kommer inte heller på några bra råd, för vissa vet ju bäst oavsett hur hästen ser ut eller mår.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Tack, den behövs! :( Helst av allt skulle jag vilja bryta kontakten helt så jag iaf slapp se det. Visst, det hjälper inte hästarna men uppenbarligen gör mina försök inte det ändå.

Går och hoppas på att lite vett helt plötsligt ska dimpa in i skallen på dem...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Om de nu är riktigt underviktiga och de inte lyssnar, anmäl dem och låt veterinär säga sitt.

Kan vara svårt då de kanske räknar ut vem som anmält, men kanske sista utvägen om de är väldigt undernärda.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Jag kan se din frustration och är det så att det är synbara brister tycker jag nog att du kan vara frank...

Man får faktiskt inte ha magra, undernärda djur.. punkt...

Värre blir det om det är rent filosofiska skillnader, in och uttider, fri tillgång eller uppmätt... sporrar eller inte etc etc...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Usch, du sitter i en skit-tråkig sits... är inte avundsjuk.. svårt att veta hur man ska gå till väga . Men som föregående säjer, är kanske ett telefon-samtal ända utvägen. Jag sitter här o blir förbannad.. Blir tokig på folk som inte ger sina djur den mat de behöver. Själva kan de ju gå till kylskåpet när f--n de vill.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Verkligen jättejobbigt. Har liknande problem själv, och har försökt framföra mina åsikter försiktigt och snällt åt ägaren, men nehepp. Inget händer:(
 
Sv: Hantera andras okunskap

Men om dom tävlas så borde dom ju besiktas av tävlingsvetrinären?
Det är ju katastof om dessa inte har påpekat detta och om samma vetrinär har besiktat dessa hästar på flera tävlingar så tycker man nog att det är snudd på tjänstefel om hästarna är så tunna!
Kan du inte lägga in en protest till huvuddomaren?
 
Sv: Hantera andras okunskap

känner så väl igen detta. sitter i samma sitts. jag har fått skärma av och undvika att prata och disskutera detta giftiga ämne. försöker unvika personerna i hästsammanhang.

svarade innan jag läst resten av tråden. får väl säga att det liknande sitts. fast åt andra hållet vad gäller foder och hull.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 775
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 193
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 749
Senast: fijja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp