Hantera bitande/sparkande

Linda_A

Trådstartare
Blev påmind om att jag tänkt skriva ett inlägg då jag såg de två gulgröna tandavtrycken på min arm från när min dam gav mig ett rejält nyp för en vecka sen.

Hur tänker ni kring att korrigera bitande och sparkande? När hon har mat försöker jag ignorera det för hon vaktig och osäker kring mat pga låg i rang i hagen. Men jag skulle nog vilja kräva mer hyfs vid borstning och spolning, utan att för den sakens skull bli otrevlig. Ibland går det bra att spola, ibland smäller det i väggarna. Borstning går helt okej normalt sett förutom att man helst inte ska röra vänster hals och bog, men när hon fäller blir hela hästen en "rör mig inte" zon. Nu har vi lyckats komma överens om att en Furminator känns ganska bra på hals och mage, men bakbenen är fortfarande ett problem.
 
Är hästen öm och visar att den inte gillar borstningen så tycker jag faktiskt att man ska lyssna på hästen och låta den slippa det onda.

Jag håller absolut inte på och nöjesborstar henne, men jag kan ju inte lägga på en sadel när hon är helt grusig. Hon har nämligen fått sin vilja fram och sluppit täcket som hon absolut inte uppskattar så fort det blir några plusgrader.

Måste hästen tränas så att den måste spolas ofta? Går det inte att svampa om det går lättare?

Jag spolar inte efter ridning utan det handlar om att spola bort lera samt göra rent henne när hon är lös i magen. Svampa går tyvärr inte mycket lättare.
 
Min lille häst är också extremt känslig i pälsen, speciellt vid fällning. Borstning går bra om jag tar långa lugna tag och tänker mer massage än rengöring. Att få på täcke, sadel, benskydd var hemskt förut men jag ger godis inför varje moment nu och det funkar över förväntan. Nu blir han glad varje gång jag tar fram sadeln för då får han en godis.
 
Gällande borstning vid fällning. Min blir statisk vid borstning nu när det är så låg luftfuktighet. Jag tar gummiskrapa först och masserar i cirklar där värsta smutsen är för att sen borsta av med lite pälsglans på borsten.
 
Min lille häst är också extremt känslig i pälsen, speciellt vid fällning. Borstning går bra om jag tar långa lugna tag och tänker mer massage än rengöring. Att få på täcke, sadel, benskydd var hemskt förut men jag ger godis inför varje moment nu och det funkar över förväntan. Nu blir han glad varje gång jag tar fram sadeln för då får han en godis.

Jag brukar ge efter, tänker att det är en muta om hon får innan, men ska testa det också.

Gällande borstning vid fällning. Min blir statisk vid borstning nu när det är så låg luftfuktighet. Jag tar gummiskrapa först och masserar i cirklar där värsta smutsen är för att sen borsta av med lite pälsglans på borsten.

Har inte märkt av att hon varit statisk än, men ska testa om det gör någon skillnad. :)
 
Mitt sto som höll på så, bet och sparkade både fram och bak och hatade sadel och täcken hade problem med ryggen.
Superfin i ridningen ändå och hoppade snällt, tills hon till slut blev halt.
Hon blev värre av kyla och pälsfällningen, var som bäst när det var som varmast.
När ryggproblem väl uppdagades och de åtgärdades blev hon successivt bättre och bättre och tillslut var hon som en normal häst, men med lite extra integritet och det var inga problem för barnen att borsta henne.
 
Mitt sto som höll på så, bet och sparkade både fram och bak och hatade sadel och täcken hade problem med ryggen.
Superfin i ridningen ändå och hoppade snällt, tills hon till slut blev halt.
Hon blev värre av kyla och pälsfällningen, var som bäst när det var som varmast.
När ryggproblem väl uppdagades och de åtgärdades blev hon successivt bättre och bättre och tillslut var hon som en normal häst, men med lite extra integritet och det var inga problem för barnen att borsta henne.

Vi hittade inga indikationer på att ryggproblemen var tillbaka när hon kollades i januari, så jag tror inte det är det. Den ökade irritationen just nu är ju helt klart fällningen, men det här med att hon inte vill att man rör henne på vänster sida hals och bog har ju varit konstant under många år, även precis när hon var friskförklarad efter sin ryggbehandling. Jag har en halsrem på henne för att jag blir osäker ibland, och den får jag spänna på från höger sida utan problem, men inte vänster.

Även sparkandet under spolning har varit ett konstant problem, hon tycker helt klart det är väldigt behagligt hur försiktig jag än är med att temperera vattnet och gå långsamt fram.
 
Men om nu en häst som beter sig såhär mår kanon fysiskt, hur mår den psykiskt?

Jag tror inte djur vill vara elaka eller arga utan det är deras sätt att visa att något är fel.

Det är ju dock situationsbundet och dessutom (om vi bortser från fällningsperioden) framförallt kopplat till hästens vänstra sida.
 
Jomen är det inte obehag då? Eller minnen av obehag?

Det är väl inte helt omöjligt. Och om så är fallet är det väl bara att fortsätta att vara snabb i reaktionerna, för det verkar ju inte ge med sig trots att jag försöker vara mjuk och trevlig. Ibland reagerar man ju dock instinktivt när tänderna kommer farande.
 
Det är väl inte helt omöjligt. Och om så är fallet är det väl bara att fortsätta att vara snabb i reaktionerna, för det verkar ju inte ge med sig trots att jag försöker vara mjuk och trevlig. Ibland reagerar man ju dock instinktivt när tänderna kommer farande.

Om det gör ont spelar det ju ingen roll hur försiktig någon är, det gör säkert ont ändå.

Hästen har väl ont i magen, om man måste spola benen så ofta så är det ju något som är knas....
 
Om det gör ont spelar det ju ingen roll hur försiktig någon är, det gör säkert ont ändå.

Hästen har väl ont i magen, om man måste spola benen så ofta så är det ju något som är knas....

Jag sa inte att det var ofta om hon spolas (förutom när det är lerigt), bara att det är svårt när det ska göras. Magen tål inte omställningar i foder, så det går i cykler.
 
Magsår? Om hon dessutom reagerar så mkt vid hanteringen.

Borde det inte vara mer vid magen då? För där reagerar hon minst, även normalt sett och även nu under fällningen. Borsta under magen och på magen står hon snarast och njuter av. Det är hals och bog på vänster sida som alltid är känsligt och så bakbenen i hög grad under fällning och lite mindre normalt men fortfarande så att hon är lite rädd om dem. Men hon är ju aningen bakskygg, så kanske inte så underligt där.
 
Magsår? Om hon dessutom reagerar så mkt vid hanteringen.

Tillägg: Jag har varit inne på magsår själv, men så googlar man och läser symptom och då känns det inte som det riktigt stämmer. Finns ingen aptitlöshet, tvekan att äta kraftfoder, svårighet att hålla hull, etc.
 
Men den vänstersidan måste ju göra ont så avskilt som du beskriver det? Min blir oftare spänd i vänster bog/hals och såklart tycker han mindre om beröring där då.

Det är absolut inte uteslutet att det tidvis är så och då kanske minnet av ett obehag räcker för att hon ska vakta den sidan även när hon inte har ont? Hon får massage regelbundet och ibland är hon spänd där, ibland inte. Så baserat på det tror jag inte det är en konstant smärta, men kanske en som återkommer då och då? Inte omöjligt. Däremot får jag stretcha frambenen och bogarna utan protest.
 

Liknande trådar

Träning Har en häst som stått på ridskola större delen av sitt liv. I denna ridskolemiljö har det varit väldigt vanligt att eleverna ska hävda...
Svar
11
· Visningar
1 751
P
Träning Hjälp ! En av mina nyinköpta tre tinkers går inte att röra benen eller hovarna på. Så fort du så mycket som försöker peta på henne under...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: sante
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 414
Senast: Kassiopeja
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 555
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp