Hantera överdrivet hjälpsam kollega

Gimlan

Trådstartare
Jag har en kollega som i det mesta är väldigt juste, hen är mycket kompetent och har jobbat länge på arbetsplatsen som jag jobbar på. Problemet är dock att hen nästan tvångsmässigt tipsar om hur andras jobb ska skötas, även de gånger när hen har dålig insyn i vad man arbetar med och även när man förklarar varför hens tips inte funkar så fortsätter hen att hävda att det vore det bästa för annars kommer man få skit för det, typ.

Mina strategier hittills har varit att inleda samtal med att säga att jag inte vill ha tips, påtala att jag inte vill ha tips när tipset väl kommit och så undviker jag att prata jobb, men ibland råkar man ju göra det just eftersom man är på jobbet. Finns det något mer man kan säga/göra utan att vara otrevlig? Det har såklart hänt att jag fräst ifrån för att jag bara inte orkat med ett enda tips till. Sen tror jag att det är välment, men det blir jäkligt jobbigt och känns förminskande när hen tycks tro att man behöver tipsas i parti och minut.
 
Kan du inte säga det? ”Jag förstår att du menar väl men när du ger tips hela tiden känns det som att du inte tror att jag klarar av mitt jobb@
Sant! Tänk att lösningen ibland finns precis framför ögonen på en! Får försöka ta chansen vid lämpligt tillfälle :) Men det behöver verkligen sägas, blir också alltmer irriterad på att inte kunna öppna munnen utan att få ett tips.
 
Åh jag har också haft exakt en sådan kollega och jag förstår verkligen att det blir jobbigt! Om det inte räcker att säga till på typ ovan nämnda sätt så kanske man kan be chefen att prata med vederbörande? (Tänker att de nog är fler än du som har detta problem med kollegan).
 
Åh jag har också haft exakt en sådan kollega och jag förstår verkligen att det blir jobbigt! Om det inte räcker att säga till på typ ovan nämnda sätt så kanske man kan be chefen att prata med vederbörande? (Tänker att de nog är fler än du som har detta problem med kollegan).
Jag kommer prata med min chef om det, tror denne vet om beteendet, de har jobbat ihop länge, men chefen är klok och kan säkert handskas med det från sitt håll eller i alla fall ge mig input på hur saken kan hanteras framöver om detta inte gör skillnad.
 
Jag tror också på att vara rak helt enkelt. Både för sin egen skull och för den andres skull.

Har en kollega som är bra på att prata, prata och prata, utan att förstå och läsa av när det är dags att sluta prata. En annan kollega är den som blir mest utsatt, antagligen för att hon är den av oss som är mest konflikträdd (precis som den som pratar mest är...) och på olika sätt försöker visa att hon är upptagen och behöver jobba, istället för att säga rakt ut att hon är upptagen och behöver jobba, att de får prata på fikat.
I sitt sätt att försöka att undvika att vara "elak" som hon menar att det är när man säger att man inte har tid riktigt, så har det nu uppstått konflikt lite grann, hon är nästan elak i sitt tydliga sätt att visa att hon inte har tid. Ett sätt som är svårt för personen som ska förstå det att förstå, hon förstår inte varför kollegan plötsligt är elak.

Det är så mycket enklare och trevligare att vara rak från början, tycker jag. Men det är tyvärr ovanligt har jag märkt.
 
Jag tycker @MiniLi gav ett bra förslag. Jag skulle sagt det och lagt till att "om jag behöver hjälp så frågar jag. Det är så jag föredrar att jobba " eller något liknande.
 
Jag tycker @MiniLi gav ett bra förslag. Jag skulle sagt det och lagt till att "om jag behöver hjälp så frågar jag. Det är så jag föredrar att jobba " eller något liknande.
Jag har ju sagt till hen upprepade gånger, vilket står i trådstarten, att jag ber om hjälp när jag behöver det och också påtalat att jag inte bett om hjälp när hon kommer med tips, så just det verkar inte gå in.
Jag tycker @MiniLi gav ett bra förslag. Jag skulle sagt det och lagt till att "om jag behöver hjälp så frågar jag. Det är så jag föredrar att jobba " eller något liknande.
 
Jag tror också på att vara rak helt enkelt. Både för sin egen skull och för den andres skull.

Har en kollega som är bra på att prata, prata och prata, utan att förstå och läsa av när det är dags att sluta prata. En annan kollega är den som blir mest utsatt, antagligen för att hon är den av oss som är mest konflikträdd (precis som den som pratar mest är...) och på olika sätt försöker visa att hon är upptagen och behöver jobba, istället för att säga rakt ut att hon är upptagen och behöver jobba, att de får prata på fikat.
I sitt sätt att försöka att undvika att vara "elak" som hon menar att det är när man säger att man inte har tid riktigt, så har det nu uppstått konflikt lite grann, hon är nästan elak i sitt tydliga sätt att visa att hon inte har tid. Ett sätt som är svårt för personen som ska förstå det att förstå, hon förstår inte varför kollegan plötsligt är elak.

Det är så mycket enklare och trevligare att vara rak från början, tycker jag. Men det är tyvärr ovanligt har jag märkt.
Jag har ju påtalat problemet, sen har det ju inte gått in. Men hoppas att @MiniLi s vinkel på det ska göra det tydligare för personen varför tipsandet inte går hem.
 
Hade en liknande kollega på min arbetsplats. Skulle ständigt lägga sig i andras arbete, styra så att man gjorde på hens sätt osv. Hen hade fått både schyssta hintar och vänligt klarspråk länge av flera på jobbet.
En kväll när hen höll igång med sina predikningar orkade jag inte längre. Jag sa "Vi är fler än du som är fullt kapabla till att göra bedömningar hur arbetet ska göras eller tycker du att vi behöver läras upp?"
Hen bad om ursäkt och det blev faktisk mycket bättre. Skönt nog blev det aldrig någon dålig stämning heller :)
 
Jag har ju påtalat problemet, sen har det ju inte gått in. Men hoppas att @MiniLi s vinkel på det ska göra det tydligare för personen varför tipsandet inte går hem.
Jobbigt läge! Kanske behövs att man är jätte jätte tydlig i kombination med samtal med chefen. Då borde det väl rimligen gå in. Dvs inga hintar eller allt för mjuka sätt utan riktigt klarspråk?
 
Hade en liknande kollega på min arbetsplats. Skulle ständigt lägga sig i andras arbete, styra så att man gjorde på hens sätt osv. Hen hade fått både schyssta hintar och vänligt klarspråk länge av flera på jobbet.
En kväll när hen höll igång med sina predikningar orkade jag inte längre. Jag sa "Vi är fler än du som är fullt kapabla till att göra bedömningar hur arbetet ska göras eller tycker du att vi behöver läras upp?"
Hen bad om ursäkt och det blev faktisk mycket bättre. Skönt nog blev det aldrig någon dålig stämning heller :)
Det låter som det finns hopp för att jag ska slippa det eviga tipsandet 😀
 
Jag hade nog, när det har pågått så länge som du beskriver och där gränser och markeringar inte lyssnat på lagt tillbaka förklaringsbördan på henne genom att exempelvis ställa en fråga såsom :

Vad är det som gör att du tycker att din kunskap är viktigare än min?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp