Hantera oönskad uppmärksamhet (Utbruten från dejtingtråden 25!

Sel

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Det här är inte riktigt under rätt trådstart, men jag kände mig inte heller riktigt bekväm med att starta en egen tråd och jag antar att det är någonting som kan hända vem som helst som dejtar (eller inte)
Jag är singel, har varit singel väldigt länge, är inte straight och har på intet vis flirtat med min manlige granne men har sedan ett par år tillbaka sporadiskt fått rätt otrevliga lappar i brevlådan - alltså in genom ytterdörren.
Det här gör att hundarna ofta vaknar och skäller och jag också vaknar med hjärtat i halsgropen. Tack och lov sover jag inte längre i det rum som har fönster ut mot trädgården. (Jag är rädd att han skulle försöka glutta in förbi gardinerna.)

Det är ett jäkla problem och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tidigare har jag ignorerat både lappar och granne, men sedan de upphörde börjat heja lite som folk gör på gatan, särskilt sedan jag fick lite mer koll på trädgården. Han arbetar som trädgårdsmästare, har en trevlig hund och uppför sig om dagarna som en helt vanlig människa... men två konversationer senare börjar lapparna igen.
Han till och med tvingar in blommor genom mitt jäkla brevinkast!
Vi pratade om blommor och böcker - BÖCKER - och han tror nu att jag är all in på vampyrsex och skräckfantasier. Det är otroligt obehagligt!
Jag skulle gärna texta ett "leave me the fuck alone" men vill inte att han ska få mitt telefonnummer och jag är inte bekväm med en fysisk konfrontation... så inatt (det är ju helg och det händer oftast när han är full) har jag hängt ut en lapp som helt enkelt säger "notes have to stop, they are making me very uncomfortable."
Tänker att jag helt enkelt får hänga ut den varje natt.
 
Senast ändrad:
Det här är inte riktigt under rätt trådstart, men jag kände mig inte heller riktigt bekväm med att starta en egen tråd och jag antar att det är någonting som kan hända vem som helst som dejtar (eller inte)
Jag är singel, har varit singel väldigt länge, är inte straight och har på intet vis flirtat med min manlige granne men har sedan ett par år tillbaka sporadiskt fått rätt otrevliga lappar i brevlådan - alltså in genom ytterdörren.
Det här gör att hundarna ofta vaknar och skäller och jag också vaknar med hjärtat i halsgropen. Tack och lov sover jag inte längre i det rum som har fönster ut mot trädgården. (Jag är rädd att han skulle försöka glutta in förbi gardinerna.)

Det är ett jäkla problem och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tidigare har jag ignorerat både lappar och granne, men sedan de upphörde börjat heja lite som folk gör på gatan, särskilt sedan jag fick lite mer koll på trädgården. Han arbetar som trädgårdsmästare, har en trevlig hund och uppför sig om dagarna som en helt vanlig människa... men två konversationer senare börjar lapparna igen.
Han till och med tvingar in blommor genom mitt jäkla brevinkast!
Vi pratade om blommor och böcker - BÖCKER - och han tror nu att jag är all in på vampyrsex och skräckfantasier. Det är otroligt obehagligt!
Jag skulle gärna texta ett "leave me the fuck alone" men vill inte att han ska få mitt telefonnummer och jag är inte bekväm med en fysisk konfrontation... så inatt (det är ju helg och det händer oftast när han är full) har jag hängt ut en lapp som helt enkelt säger "notes have to stop, they are making me very uncomfortable."
Tänker att jag helt enkelt får hänga ut den varje natt.

Men vad vidrigt! Det där ska du absolut inte behöva stå ut med. Har du pratat med din hyresvärd om hur din granne trakasserar dig? Om de inte slutar skulle jag också fundera på en anmälan till polisen.
 
Men vad vidrigt! Det där ska du absolut inte behöva stå ut med. Har du pratat med din hyresvärd om hur din granne trakasserar dig? Om de inte slutar skulle jag också fundera på en anmälan till polisen.
Det är ett annat hus på andra sidan gatan, så jag tänker inte besvära hyresvärden som bara äger just den här lägenheten. Jag har dock sparat nästan alla lappar ifall jag behöver kontakta polisen. En del har jag kastat bort men jag har flera med mobilnumret på.
Det känns bara så jävla onödigt alltsammans! Karln verkar helt normal dagtid och det är ett rätt litet samhälle.
 
Det är ett annat hus på andra sidan gatan, så jag tänker inte besvära hyresvärden som bara äger just den här lägenheten. Jag har dock sparat nästan alla lappar ifall jag behöver kontakta polisen. En del har jag kastat bort men jag har flera med mobilnumret på.
Det känns bara så jävla onödigt alltsammans! Karln verkar helt normal dagtid och det är ett rätt litet samhälle.
Nu blir jag förbannad, inte okej. Kan du låna någon annans telefon/be någon annan att ringa åt dig. Anmäler man till polisen vill dom att man ska ha undanbet sig kontakt innan man anmäler. Sen bara anmäl som sjutton om han fortsätter.
Har du provat lägga tillbaks presenterna utanför hans dörr? Tänkte det kanske skickar ett budskap, men sådana där idioter brukar ju för sig inte fatta att nej betyder nej.
 
Det är ett annat hus på andra sidan gatan, så jag tänker inte besvära hyresvärden som bara äger just den här lägenheten. Jag har dock sparat nästan alla lappar ifall jag behöver kontakta polisen. En del har jag kastat bort men jag har flera med mobilnumret på.
Det känns bara så jävla onödigt alltsammans! Karln verkar helt normal dagtid och det är ett rätt litet samhälle.
Fy va vidrigt! Att man inte ens ska få ha sitt hem som frizon :( :rage: Kan du lägga en lapp i hans brevlåda om att du blir illa till mods av hans lappar och presenter? Och om hans kontaktförsök inte upphör - hota med polisanmälan?
 
Det här är inte riktigt under rätt trådstart, men jag kände mig inte heller riktigt bekväm med att starta en egen tråd och jag antar att det är någonting som kan hända vem som helst som dejtar (eller inte)
Jag är singel, har varit singel väldigt länge, är inte straight och har på intet vis flirtat med min manlige granne men har sedan ett par år tillbaka sporadiskt fått rätt otrevliga lappar i brevlådan - alltså in genom ytterdörren.
Det här gör att hundarna ofta vaknar och skäller och jag också vaknar med hjärtat i halsgropen. Tack och lov sover jag inte längre i det rum som har fönster ut mot trädgården. (Jag är rädd att han skulle försöka glutta in förbi gardinerna.)

Det är ett jäkla problem och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tidigare har jag ignorerat både lappar och granne, men sedan de upphörde börjat heja lite som folk gör på gatan, särskilt sedan jag fick lite mer koll på trädgården. Han arbetar som trädgårdsmästare, har en trevlig hund och uppför sig om dagarna som en helt vanlig människa... men två konversationer senare börjar lapparna igen.
Han till och med tvingar in blommor genom mitt jäkla brevinkast!
Vi pratade om blommor och böcker - BÖCKER - och han tror nu att jag är all in på vampyrsex och skräckfantasier. Det är otroligt obehagligt!
Jag skulle gärna texta ett "leave me the fuck alone" men vill inte att han ska få mitt telefonnummer och jag är inte bekväm med en fysisk konfrontation... så inatt (det är ju helg och det händer oftast när han är full) har jag hängt ut en lapp som helt enkelt säger "notes have to stop, they are making me very uncomfortable."
Tänker att jag helt enkelt får hänga ut den varje natt.
Vad fan!
Det finns väl någon sifferkombination man kan knappa in för att ringa från hemligt nummer? Typ *31# eller nåt åt det hållet. Kolla med din operatör, de borde veta.
Sen absolut polisanmälan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Sel Väldigt obehagligt! Jag förstår att du inte vill konfrontera honom ensam. Kanske är han dock ute efter att göra dig okomfortabel så kanske ändra formuleringen på skylten ifall det triggar honom att han vet om att du blir illa berörd. Jag skulle kontakta polisen och fråga om råd.
 
Tack allihopa för svar! Det dök inte upp någon lapp igår (det har hänt ganska regelbundet om helgerna de senaste veckorna) så jag är mer sansad idag. Det här är alltså något som började för... tre år sedan eller mer om jag minns rätt men som har eskalerat efter att jag var dum nog att börja hälsa precis som jag gör med alla andra grannar,
Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på att be någon annan skicka sms! Tack, det ska jag ha i åtanke. Jag har en kamrat eller två som säkert skulle ställa upp. Om inte annat kan jag faktiskt be storebror. :D
Just polisänmälan/hot om polisanmälan är så jäkla knepigt eftersom vi bor så nära och jag ser människan åtminstone i ögonvrån minst en gång om dagen. Jag vill verkligen bara att det ska upphöra. Det är dumt och tramsigt och obehagligt och jag fattar inte varför.

Jag har inte provat lämna tillbaka några lappar, det blir kanske nästa steg tillsammans med en notis. Samtidigt avslutade han i senaste lappen: "...come on sexy, at least text me if I'm annoying you. I'll be embarrassing myself again tomorrow anyway. Fantasy horror, txt me **** " Så det känns som att han är ute efter en reaktion oavsett om den är positiv eller negativ.

Lappen utanför dörren är nu ändrad till ett enkelt. "Notes have to stop!"
 
Jag har haft en stalker efter mig.
Jag frågade en vänn som är polis hur jag skulle göra. Rådet var att en gång förklara tydligt att jag inte var intresserad och inte ville ha någon kontakt alls!
Efter det skulle jag ignorera alla kontaktförsök och presenter. Även ett avvisande från mig skulle stalkern tolka som uppmärksamhet vilket var närande för hans uppvaktning.

Efter 4 månaders totalt ignorerande från min sida slutade han ringa, messa och skicka presenter.
Jag hade "turen" att min stalker bodde en timme bort. Klart svårare när man bor grannar.
 
Jag har haft en stalker efter mig.
Jag frågade en vänn som är polis hur jag skulle göra. Rådet var att en gång förklara tydligt att jag inte var intresserad och inte ville ha någon kontakt alls!
Efter det skulle jag ignorera alla kontaktförsök och presenter. Även ett avvisande från mig skulle stalkern tolka som uppmärksamhet vilket var närande för hans uppvaktning.

Efter 4 månaders totalt ignorerande från min sida slutade han ringa, messa och skicka presenter.
Jag hade "turen" att min stalker bodde en timme bort. Klart svårare när man bor grannar.
Det tror jag var ett bra råd. Åtminstone en del stalkers tar förmodligen all uppmärksamhet som bra uppmärksamhet. Dock: med reservation för att man förnimmer minsta HOT i meddelandena man får. Då bör man polisanmäla direkt.
 
Det tror jag var ett bra råd. Åtminstone en del stalkers tar förmodligen all uppmärksamhet som bra uppmärksamhet. Dock: med reservation för att man förnimmer minsta HOT i meddelandena man får. Då bör man polisanmäla direkt.

Absolut så ska hot anmälas. Och eventuell nödvändig info bör komma från annan part, tex polis. Man själv ska inte kontakta personen alls.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Det här är inte riktigt under rätt trådstart, men jag kände mig inte heller riktigt bekväm med att starta en egen tråd och jag antar att det är någonting som kan hända vem som helst som dejtar (eller inte)
Jag är singel, har varit singel väldigt länge, är inte straight och har på intet vis flirtat med min manlige granne men har sedan ett par år tillbaka sporadiskt fått rätt otrevliga lappar i brevlådan - alltså in genom ytterdörren.
Det här gör att hundarna ofta vaknar och skäller och jag också vaknar med hjärtat i halsgropen. Tack och lov sover jag inte längre i det rum som har fönster ut mot trädgården. (Jag är rädd att han skulle försöka glutta in förbi gardinerna.)

Det är ett jäkla problem och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Tidigare har jag ignorerat både lappar och granne, men sedan de upphörde börjat heja lite som folk gör på gatan, särskilt sedan jag fick lite mer koll på trädgården. Han arbetar som trädgårdsmästare, har en trevlig hund och uppför sig om dagarna som en helt vanlig människa... men två konversationer senare börjar lapparna igen.
Han till och med tvingar in blommor genom mitt jäkla brevinkast!
Vi pratade om blommor och böcker - BÖCKER - och han tror nu att jag är all in på vampyrsex och skräckfantasier. Det är otroligt obehagligt!
Jag skulle gärna texta ett "leave me the fuck alone" men vill inte att han ska få mitt telefonnummer och jag är inte bekväm med en fysisk konfrontation... så inatt (det är ju helg och det händer oftast när han är full) har jag hängt ut en lapp som helt enkelt säger "notes have to stop, they are making me very uncomfortable."
Tänker att jag helt enkelt får hänga ut den varje natt.

För en stalker är alla kontaktförsök uppmuntrande, även om budskapet är "fuck off". Det bästa är som @Voff skriver att ignorera honom totalt.

Jag hade en granne som ständigt ville prata och kunde ringa på dörren nästan när som helst och jag kände mig väldigt obekväm med det. En dag när han stod med blommor utanför dörren så började jag tycka att det var riktigt obehagligt. Då slutade jag öppna när han ringde på dörren, gick omvägar för att inte träffa på honom. Till slut flyttade jag och efter det slutade han med kontaktförsöken. Men det är ju tråkigt om det ska gå så långt att man känner att mån måste flytta.
 
Jag tänker att det också kan vara bra att berätta för sin närmaste omgivning om stalkern. Dels för att det är bra att någon känner till det och vem personen är om det skulle hända något och om man behöver hjälp med att undvika personen. Dels för att de får veta att uppmärksamheten är oönskad och inte gör något för att uppmuntra den.

För säkert 30 år sen var det en obehaglig man som dök upp på samma krogar som jag och ville prata fast jag var noll intresserad. Någon kompis hade inte fattat det utan gav honom mitt telefonnummer. Sen hade jag honom efter mig i flera månader innan han till slut gav upp.
 
Tack för all info, alla tips och alla historier. Jag läser.

Jag har en fd chef som fortfarande, 15 år sedan jag slutade på jobbet, inte slutar höra av sig.
Jag sade tillslut efter mycket ångest att han inte fick kontakta mig, ville jag ha kontakt så skulle jag ta den.
Jag skulle dels berätta för folk (kanske nån granne också) och kände jag mig hotad skulle jag polisanmäla. Jag upplevde mig aldrig hotad, det var obehagligt men inte hotfullt. Numer får jag mest vykort vid födelsedagar och namnsdagar.
 
Jag har en fd chef som fortfarande, 15 år sedan jag slutade på jobbet, inte slutar höra av sig.
Jag sade tillslut efter mycket ångest att han inte fick kontakta mig, ville jag ha kontakt så skulle jag ta den.
Jag skulle dels berätta för folk (kanske nån granne också) och kände jag mig hotad skulle jag polisanmäla. Jag upplevde mig aldrig hotad, det var obehagligt men inte hotfullt. Numer får jag mest vykort vid födelsedagar och namnsdagar.

Han satt utanför min lägenhet och väntade när jag hade sagt upp mig, eller kunde messa när jag rökte på balkongen och berätta att han såg mig osv. Ett vykort eller sms är betydligt enklare att förhålla sig till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp