Hantera oönskad uppmärksamhet (Utbruten från dejtingtråden 25!

Jag har provat lämna en lapp på dörren som han helt klart läst - jag vill inte posta någonnting tillbaka eller skicka meddelande per telefon. Ignorerat har jag gjort i flera år. :) Nu börjar jag bli less på att må dåligt när jag ser någonting ligga på hallmattan när jag vaknar, så jag ska försöka med ett verbalt NEJ och varna med polisanmälan.
Skottlandspolisen tar helt klart sexuella trakasserier på allvar. Jag har en drös med lappar sparade. :) Allt blir bara så dumt när det handlar om nära grannar och små samhällen...
Jag förstår att det känns jobbigt, men det är han som gör fel. Det är han som gör att du känner dig obekväm och det är han som gör att det kanske blir "obekvämt" i kvarteret.
Det kan ju vara så att han skickar lappar till fler, men att de tycker det är lika obekvämt. (Inte för att det är på något sätt upp till dig att reda ut det, du gör det du är bekväm med!)
 
Har du ingen du kan ta med dig när du pratar med honom/ skicka en vän? Jag tycker lite sådär om en konfrontation, är man så knäpp så kan han bli knäpp på riktigt.
Eller anmäl honom? Förhoppningsvis så kan de ta ett snack med honom?
Det är verkligen SÅ långt över gränser för vad som är ok. Du har ingen granne som kan prata med honom?

Jag tänker att det får bli dagtid när folk är ute och runtomkring. Är inte särskilt social och har ett mycket snålt nätverk, men det finns som sagt ett äldre par som alltid bekymrar sig om de inte sett mig på ett tag. De är väldigt fina och jag tror att de känner grannen - på gott och på ont.
Anmäla direkt tror jag att jag skulle kunna göra, men jag vill verkligen säga tvärt och rakt nej och dra åt helvete först - man ser ju i media hur fall hanteras. Jag vill inte att det ska finnas några tvivel om att jag talat om att jag inte vill ha något med karln att göra.
En ser ju hur det resoneras "Men hon sade ju hej en vecka senare..."
 
Jag tänker att det får bli dagtid när folk är ute och runtomkring. Är inte särskilt social och har ett mycket snålt nätverk, men det finns som sagt ett äldre par som alltid bekymrar sig om de inte sett mig på ett tag. De är väldigt fina och jag tror att de känner grannen - på gott och på ont.
Anmäla direkt tror jag att jag skulle kunna göra, men jag vill verkligen säga tvärt och rakt nej och dra åt helvete först - man ser ju i media hur fall hanteras. Jag vill inte att det ska finnas några tvivel om att jag talat om att jag inte vill ha något med karln att göra.
En ser ju hur det resoneras "Men hon sade ju hej en vecka senare..."
Det låter ju smart och genomtänkt. Hur har ni det med inspelning? Tänker att säger du klart och tydligt nej tack, jag är inte intresserad, så är det kanske inte helt fel att ha telefonen i fickan och spela in det. OM det skulle vara så att det slutar med polisanmälan. Fördelen med text eller liknande är ju att du kan spara det som bevis.
 
Jag tycker ju att ett skriftligt "Nej tack" borde vara tillräckligt, men tydligen inte. Det är riktigt tufft för mig att ta en sådan konfrontation dock, jag funderar på om jag ska prata med ett par av grannarna jag tycker om (ett äldre par) lite löst först ifall det blir problem.
Inser att jag lät väldigt kall och har full förståelse att det är jobbigt. Jag har själv "fördelen" att jag bara blir arg som fan och då inte känner något för tillfället, det kommer senare för mig men har full förståelse för att det är väldigt jobbigt för många.
 
Det låter ju smart och genomtänkt. Hur har ni det med inspelning? Tänker att säger du klart och tydligt nej tack, jag är inte intresserad, så är det kanske inte helt fel att ha telefonen i fickan och spela in det. OM det skulle vara så att det slutar med polisanmälan. Fördelen med text eller liknande är ju att du kan spara det som bevis.

Jag har ingen smartfån (:D) men jag har en kamera som evenuellt skulle kunna vara med.

Jag trodde på riktigt att karln var sund nog att sluta helt efter att han läst lappen jag lämnade på dörren (jag tvivlar inte på att han läst den) men tydligen är han ju inte riktigt funtad.

I värsta fulla fall skickar jag över far och mor när de kommer över till jul så att de får gorma på svengelska. Men det känns lite fånigt när man är vuxen och påstås vara självgående.
Jag har övervägt att vädra det med en kollega eller eventuellt chefen också faktiskt. De flesta i hög position på hotellet bor här och har gjort det länge och har viss pondus.
 
Inser att jag lät väldigt kall och har full förståelse att det är jobbigt. Jag har själv "fördelen" att jag bara blir arg som fan och då inte känner något för tillfället, det kommer senare för mig men har full förståelse för att det är väldigt jobbigt för många.

Jag uppskattar din input, men så fungerar inte jag. Ibland önskar jag att jag hade min mors humör men det finns liksom inte där. Enda gångerna jag blivit tvärförbannad har varit över mina djur och mina vänner.
Sedan tycker jag i och för sig att det oavsett humör borde räcka med en skriftlig jäkla tillsägelse. -_- Mer svart på vitt än så blir det ju inte.
 
Jag uppskattar din input, men så fungerar inte jag. Ibland önskar jag att jag hade min mors humör men det finns liksom inte där. Enda gångerna jag blivit tvärförbannad har varit över mina djur och mina vänner.
Sedan tycker jag i och för sig att det oavsett humör borde räcka med en skriftlig jäkla tillsägelse. -_- Mer svart på vitt än så blir det ju inte.

Jag förstår att det är svårt om det inte ligger naturligt för en att vara skarp mot andra. Det värsta är att det finns de som utnyttjar sånt intill dumhetens gräns och låtsas som att de inte förstått att det finns en gräns bara för att man inte skrikit åt dem.
Det låter som att du råkat ut för en sån, alternativt en riktigt enfaldig man som tror att om en kvinna säger något till honom så vill hon ha sex med honom.

Lider med dig. Går det att bara titta avmätt på honom nästa gång ni ses eller vara sval och avståndstagande på något annat sätt när ni ses nästa gång?
 
Jag förstår att det är svårt om det inte ligger naturligt för en att vara skarp mot andra. Det värsta är att det finns de som utnyttjar sånt intill dumhetens gräns och låtsas som att de inte förstått att det finns en gräns bara för att man inte skrikit åt dem.
Det låter som att du råkat ut för en sån, alternativt en riktigt enfaldig man som tror att om en kvinna säger något till honom så vill hon ha sex med honom.

Lider med dig. Går det att bara titta avmätt på honom nästa gång ni ses eller vara sval och avståndstagande på något annat sätt när ni ses nästa gång?

Det är så förbaskat skumt att sådana människor fungerar i samhället. Den här snubben är självanställd som trädgårdsmästare (såvitt jag vet) och arbetar alltså runt andra människors hem. Han MÅSTE ju veta hur man egentligen uppför sig....och andra grannar verkar helt okej med honom.

Tydligen har jag en offerskylt på dörren på något vis trots att jag inte tycker det själv. Eller en sexsskylt, fast det känns otroligt O-troligt med tanke på läggning. Att ignorera fungerade ju bara fram till dagen då jag fick hans hund i knät. ungefär.

Generellt - tack för alla meddelanden! Jag är inte helt bekväm med att bolla med mina bekantskaper här eller familjen hemma. Det är skönt att veta att ni finns.
 
Jag har ingen smartfån (:D) men jag har en kamera som evenuellt skulle kunna vara med.

Jag trodde på riktigt att karln var sund nog att sluta helt efter att han läst lappen jag lämnade på dörren (jag tvivlar inte på att han läst den) men tydligen är han ju inte riktigt funtad.

I värsta fulla fall skickar jag över far och mor när de kommer över till jul så att de får gorma på svengelska. Men det känns lite fånigt när man är vuxen och påstås vara självgående.
Jag har övervägt att vädra det med en kollega eller eventuellt chefen också faktiskt. De flesta i hög position på hotellet bor här och har gjort det länge och har viss pondus.
Tycker absolut du ska prata om det med chef och kollega. Dels att du kan få stöd och dels att de vet om att det pågår så de kan "ha koll" på dig (på rätt sätt alltså).
 
Jag kan tänka mig att om du pratar med polisen och säger att du inte känner dig bekväm med att konfrontera honom direkt själv så kan de hjälpa dig, prata med honom och säga ifrån på skarpen. Och då kanske förklara också att man får faktiskt säga hej utan att mena något mera.

Det utan att du behöver anmäla rent officiellt alltså, det blir mera allvarligt när det kommer från poliser och med mera eftertryck. Så kanske han begriper det bättre. Jag tror att polisen inte skulle ha något problem med att hjälpa dig med det, iallafall just där i nöden om du kommer hem till en lapp och känner att du inte orkar mera. Och då om det fortsätter så kommer du att ha mera underlag till att göra en riktig anmälan om du så vill.

Vill bara understryka att du gör som du vill och det är inget måste att konfrontera honom direkt om du inte känner dig trygg nog för det oavsett anledningar. Att du har skrivit en lapp och sagt nej och han tydligen fattat det med tanke på den senaste lappen är tillräckligt :heart
 
Det har gått tillräckligt lång tid med dessa lappar! Du ska inte behöva stå ut med dem när de är oönskade :heart
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har provat lämna en lapp på dörren som han helt klart läst - jag vill inte posta någonnting tillbaka eller skicka meddelande per telefon. Ignorerat har jag gjort i flera år. :) Nu börjar jag bli less på att må dåligt när jag ser någonting ligga på hallmattan när jag vaknar, så jag ska försöka med ett verbalt NEJ och varna med polisanmälan.
Skottlandspolisen tar helt klart sexuella trakasserier på allvar. Jag har en drös med lappar sparade. :) Allt blir bara så dumt när det handlar om nära grannar och små samhällen...
Har det pågått i FLERA ÅR?!?! 👀😱

Jag trodde de va nått som börjat nu. Då hade jag nog försökt anmäla och struntat i att det är en nära granne. Hellre att jag mår bra än låter karln fortsätta och jag mår dåligt.
 
Jag tycker absolut du ska blanda in andra. Han beter sig som han gör i mörker och ensamhet just för att han känner att det är hemligt mellan er två (förmodligen en del av vad han tänder på), han skulle sannolikt aldrig göra så om grannarna såg på. Outa honom - inte nödvändigtvis med annons i tidningen :D - men till grannparet och chefen låter som en bra idé. Säg att du har ett problem, och visa dem lapparna. Säg att du är rädd.

Jag hade nog personligen anmält eländet, men jag förstår att det känns som ett stort steg om du inte "gjort tillräckligt" (det har du i mitt tycke, som han beter sig finns egentligen inget behov av att först själv säga att "uppvaktningen" :yuck: är oönskad så redan lappen på dörren var mer än jag hade brytt mig om). Men prata med bygemenskapen och berätta vad som försiggår, det är ju inte större än att du just berättar. Bara såhär är det, tankar på det?

Edit: Men jag tror du måste verkligen visa lapparna, hela jäkla högen. Annars kan det lätt bli någon idé om att det är romantiskt och rart även om han är snett ute.
 
Det är så förbaskat skumt att sådana människor fungerar i samhället. Den här snubben är självanställd som trädgårdsmästare (såvitt jag vet) och arbetar alltså runt andra människors hem. Han MÅSTE ju veta hur man egentligen uppför sig....och andra grannar verkar helt okej med honom.

Tydligen har jag en offerskylt på dörren på något vis trots att jag inte tycker det själv. Eller en sexsskylt, fast det känns otroligt O-troligt med tanke på läggning. Att ignorera fungerade ju bara fram till dagen då jag fick hans hund i knät. ungefär.

Generellt - tack för alla meddelanden! Jag är inte helt bekväm med att bolla med mina bekantskaper här eller familjen hemma. Det är skönt att veta att ni finns.

Jag tror att de flesta mycket väl förstår men inte vill göra det.

Vet inte om du läst i svenska tidningar om mannen som uppvaktade en kollega väldigt oönskat och som inte backade trots tillsägelser och t o m blev uppsagd? Han friades härom veckan från att ha planerat kidnappa henne, minns inte detaljerna just nu. Budskapet måste ju ha gått fram till honom, och ändå fortsatte han.

Du ska absolut blanda in andra. Helst anmäla honom för ofredande, för det är ju det han utsätter dig för. Börja prata med andra om vad han gör, du har ju inget att skämmas för, det är han som är en gränslös idiot.
 
Tydligen har jag en offerskylt på dörren på något vis trots att jag inte tycker det själv. Eller en sexsskylt, fast det känns otroligt O-troligt med tanke på läggning. Att ignorera fungerade ju bara fram till dagen då jag fick hans hund i knät. ungefär.

Nej. Absolut inte. INGET i det här beror på dig, det är helt och hållet han som valt dig som måltavla.

Jag skriker sällan polisanmäl men i det här fallet hade jag gjort det. Din lapp till honom var tydlig nog.
 
OT men ändå inte:
I helgen läste jag ett obehagligt reportage från Landvetter utanför Göteborg. Där har en man i över ett år förföljt kvinnor med obehagliga, allt grövre meddelanden. Han spionerar utanför deras fönster.

Han har blivit polisanmäld flera gånger men förundersökningarna har lagts ner - eftersom han redan får psykiatrisk vård. Det är helt sjukt upprörande. Kvinnorna mår skit, blir begränsade och själv är han medveten om vad han gör (han var intervjuad i reportaget) men säger att det beror på sjukdom, han gör det när han är deprimerad. :mad:

Edit: och, för att göra det mer on topic: den här mannen har eskalerat sitt beteende. Han har börjat försiktigt och sedan trappat upp till grovheter som är väldigt lika det den där mannen utsätter dig för, t ex: ""Din rumpa i träningstights är bara så sexig. Vill smeka och smiska", "En kropp jag gärna utforskar med mina händer och mun" och "Är det inte lite smickrande att veta att det finns en man i Landvetter som gärna sätter på dig hårt, mkt och länge", är några exempel på vad han skrev till henne. (ur reportaget, inlåst på gp.se)

Jag hade alltså anmält, med tanke på risken att det eskalerar på samma sätt för dig.
 
Senast ändrad:
Han har blivit polisanmäld flera gånger men förundersökningarna har lagts ner - eftersom han redan får psykiatrisk vård. Det är helt sjukt upprörande. Kvinnorna mår skit, blir begränsade och själv är han medveten om vad han gör (han var intervjuad i reportaget) men säger att det beror på sjukdom, han gör det när han är deprimerad. :mad:
Jag känner att jag vill säga: Åh, bu-hu. :meh:
200.gif


Hur många tusen, miljoner, deprimerade finns det som lyckas att hålla sig från att trakassera andra med lappar liksom :mad:
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det får bli dagtid när folk är ute och runtomkring. Är inte särskilt social och har ett mycket snålt nätverk, men det finns som sagt ett äldre par som alltid bekymrar sig om de inte sett mig på ett tag. De är väldigt fina och jag tror att de känner grannen - på gott och på ont.
Anmäla direkt tror jag att jag skulle kunna göra, men jag vill verkligen säga tvärt och rakt nej och dra åt helvete först - man ser ju i media hur fall hanteras. Jag vill inte att det ska finnas några tvivel om att jag talat om att jag inte vill ha något med karln att göra.
En ser ju hur det resoneras "Men hon sade ju hej en vecka senare..."
Här tänkte jag erbjuda mig att komma ner och följa med dig som stöd, men sedan kom jag på att jag är knappt en tvärhand hög och ser ut som om jag är typ 15, så jag vet inte hur respektingivande jag skulle vara... Men vill du ha någon med dig även bara som moraliskt stöd så ställer jag gärna upp, jag har ändå tänkt rätt länge att jag skulle föreslå att vi ses för den där hundpromenaden vi pratade om för en massa månader sedan!
 
Har det pågått i FLERA ÅR?!?! 👀😱

Jag trodde de va nått som börjat nu. Då hade jag nog försökt anmäla och struntat i att det är en nära granne. Hellre att jag mår bra än låter karln fortsätta och jag mår dåligt.

Av och till i ungefär fyra år nu tror jag. Det började med en enkel invit "If you'd like to come over for a glass of wine, here is my number: ****** " ungefär. Jag svarade inte och det eskalerade rätt snabbt, sedan verkade han tappa intresset och det kunde dimpa in en lapp någon gång per kvartal eller så.
Sedan började jag fixa i trädgården i somras och spendera mer tid utomhus och tjattra med alla i grannskapet och då tog det fart på riktigt igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp