Hantera stress och ångest

Nu har jag aldrig tränat nån slags dans. Men nog vet jag att det finns folk som kör flera olika samtidigt? Så why not? Det är väl bra och positiva sammanhang också, tänker jag.
Jodå man kan absolut köra olika 🙂. Det gör jag också. Men man kan ofta inte hoppa på en kurs hur som och nu med Corona har det blivit svårare om man inte anmäler sig som ett par.
Men absolut positivt sammanhang för mig 🙂
 
Det låter bra ändå att du både har vänner och givande intressen :)
Kan du inte lägga in mer sådant i din vardag men med säkerhetstänk med hela tiden. Tex möta en vän för att ta en promenad eller liknande?
Och se över din jobbsituation och hur du kan minska stressen där.
Är det själva jobbet som är stressig? Arbetsuppgifterna? Eller det faktum att du jobbar hemifrån som triggar stressen?
Jo jag ska försöka få in mer sånt i vardagen. Men jag behöver nästan något schemalagt, blir annars ett projekt att styra upp saker varje vecka.

Just nu är det jobbet, men i våren var det jobbet plus flera andra saker. Men känner inte att jag är helt på banan sen dess. Är mer arbetssättet och att mycket ändras och man ska planera om sin stressar.
Att jobba hemifrån är på ett vis skönt, men ergonomiskt är det inte bra, sitter och drar upp axlarna, bordet är för högt.
 
Små enkla grejer att göra dagligen och regelbundet. Extra viktigt som man känner sig stel eller stressad.
Tex rulla axlarna långsamt åt båga hållen.
Ta upp axlarna mot öronen och sedan slappna av.
Olika nackövningar.


Sen en helt annan grej hade det varit bra att ta upp det med arbetsgivaren eller den som leder. Kanske går det att ändra något så att kroppen inte spänner sig ionödan.
 
Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest?
Jag tror det beror på vad det är som gör att man känner sig stressad eller har ångest.
Det jag snappat upp på ett par mental träningskurser jag varit på är att om man inte kan påverka det, släpp det t ex. om man är stressad för något som man egentligen inte kan påverka försöka släppa det, då det är utanför ens egen (åh nu kommer jag inte på vilket ord det är jag tänkte på, typ kapacitet men ändå inte, typ saker man inte rår över).
Jag vet att det är lättare sagt än gjort, varit i den sitsen själv och det är allt annat än lätt, men det är en början att vara medveten om det.

Ångest vet jag inte riktigt om samma grej funkar, kanske går att göra likadant beroende på vad det rör sig om, tror inte riktigt jag varit i den sitsen, har haft ångest men det var innan jag gick på de kurserna.
 
Jag tror det beror på vad det är som gör att man känner sig stressad eller har ångest.
Det jag snappat upp på ett par mental träningskurser jag varit på är att om man inte kan påverka det, släpp det t ex. om man är stressad för något som man egentligen inte kan påverka försöka släppa det, då det är utanför ens egen (åh nu kommer jag inte på vilket ord det är jag tänkte på, typ kapacitet men ändå inte, typ saker man inte rår över).
Jag vet att det är lättare sagt än gjort, varit i den sitsen själv och det är allt annat än lätt, men det är en början att vara medveten om det.

Ångest vet jag inte riktigt om samma grej funkar, kanske går att göra likadant beroende på vad det rör sig om, tror inte riktigt jag varit i den sitsen, har haft ångest men det var innan jag gick på de kurserna.
Håller med dig om mycket.

Den lilla (men mycket hjälpsamma) KBT jag gjorde lärde mig att hantera riktigt stressiga situationer/ångest genom att ffa inte streta mot känslorna, utan snarare "surfa med" i vågen så att säga. Efter ett antal repetitioner av att verkligen fokusera på det när jag kände alla de jobbiga känslorna så blev de faktiskt mindre och mindre påfrestande.

Det är ett exempel, är inte samma för alla förstås.
 
Att jobba hemifrån är på ett vis skönt, men ergonomiskt är det inte bra, sitter och drar upp axlarna, bordet är för högt.
Kan du ordna ett arbetshörn hemma med bättre ergonomi? Finns utrymmet så kan du prata med arbetsgivaren om möbler, kan du kanske låna skrivbord och stol från jobbet eller få bidrag till att köpa själv?
 
Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest?

Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt påfrestande på det personliga planet, sen kom Corona med allt vad det innebar med att jobba hemifrån och jag har haft väldigt mycket på jobbet.
Det i kombination med att man inte skulle umgås med folk (jag är singel och bor själv), fick inte dansa pardans, man skulle inte gå till gymmet osv. sen fick båda mina föräldrar corona och var sjuka i många veckor (tack och lov gick det bra).
Jag märkte redan i april att min ångest började komma tillbaka, har tidigare haft panikångest även om det var ganska många år sedan.

I juni började det kännas bättre, men sen på semestern i juli började jag märka av ett tjutande ljud som kom ibland. Som sen blev värre. Insåg att jag har fått tinnitus... Vilket inte direkt minskat min stressnivå.

Har nu träffat flera läkare och gjort hörseltester och andra tester, inget är fel, allt har tom "sett väldigt bra ut". Så läkaren tror att tinnitusen kommer från stress och spända muskler i nacke/axlar/käke pga. stress och dålig ergonomi. Jag sitter inte alls bra hemma vid mitt matbord när jag jobbar, har haft mycket mera ont i axlar och nacke än vad jag brukar.

Det är väl positivt på ett vis att det beror på stress för det betyder väl att det kan försvinna, men samtidigt blir jag ledsen och typ besviken på mig själv för att jag bara kört på :( fast jag visste att jag inte mådde bra under våren.
Läkaren rekommenderade att gå till sjukgymnast och försöka få KBT för stress.

Jag har via Mindler (psykologapp) pratat med en 4 ggr, men känns som att han mest bara pratar på om stress och sen frågar vad jag tänker om det han säger. Men det kanske är så det brukar gå till? Har hittills inte känt att det gett mig något, men tänker väl att jag ska ge det några ggr till.

Att helt undvika stress går ju inte och nu verkar det som att rekommendationerna att jobba hemifrån kan fortsätta i 1 år till, om jag inte missuppfattat. Jag jobbar som konsult och är inte ovanligt att jag jobbar i 3 olika projekt samma dag och att mina planer för veckan/dagen ändras med kort framförhållning. Så även på jobbet är det svårt att komma ifrån stressen. Sen tinnitusen gör det inte direkt bättre, har väldigt svårt att koppla av, även om jag mest hör den när jag ska sova nu.

Jag är ju inte ensam om att ha stressproblem, tyvärr. Men vad gör man, totalt byter livsstil? Byter jobb? flyttar bort från storstaden?

Så bra att du försöker lyssna på kroppens signaler. Både du och din arbetsgivare tjänar antagligen på att du tar tag i det NU, innan du eventuellt kraschar. Det kan behövas en stunds sjukskrivning på hel- eller deltid så du får lugn och ro till att reda ut vad som ligger till grund för stressen.

För många är ett inte bara stressen som pågår här och nu som spökar när man väl blir alarmerande stressad, utan det kan vara händelser tiotals år bakåt i tiden som påverkar, och evt triggats igång av den nya stressen.

Jättebra att du pratar med psykolog. Jag tror många psykologer jobbar med tanken att få patienten att reflektera, och därför ställs många frågor. Även sånt som känns banalt och självklart kan vara bra att sätta igång tankarna kring.

Många har hjälp av att jobba med tex basal kroppskännedom som en del av stresshanteringen. Sjukgymnast kan också hjälpa.
 
Kan du ordna ett arbetshörn hemma med bättre ergonomi? Finns utrymmet så kan du prata med arbetsgivaren om möbler, kan du kanske låna skrivbord och stol från jobbet eller få bidrag till att köpa själv?
Bor ganska litet, så inte superlätt att få in ett skrivbord. Är nog enklare att skaffa en stol då. Vi får låna hem skrivbordsstolarna, men blir ju bökigt om man väl är på kontoret. Plus att jag nog också har lite svårt at ha plats för den.
 
Så bra att du försöker lyssna på kroppens signaler. Både du och din arbetsgivare tjänar antagligen på att du tar tag i det NU, innan du eventuellt kraschar. Det kan behövas en stunds sjukskrivning på hel- eller deltid så du får lugn och ro till att reda ut vad som ligger till grund för stressen.

För många är ett inte bara stressen som pågår här och nu som spökar när man väl blir alarmerande stressad, utan det kan vara händelser tiotals år bakåt i tiden som påverkar, och evt triggats igång av den nya stressen.

Jättebra att du pratar med psykolog. Jag tror många psykologer jobbar med tanken att få patienten att reflektera, och därför ställs många frågor. Även sånt som känns banalt och självklart kan vara bra att sätta igång tankarna kring.

Många har hjälp av att jobba med tex basal kroppskännedom som en del av stresshanteringen. Sjukgymnast kan också hjälpa.
Att bli helt sjukskriven känns väl inte så lockande. Var när jag fick semester och massa tid över allt kom ikapp och det var som värst.
Jag har haft problem med ångest och mått dåligt i perioder i typ 10 år. Så absolut att gamla saker kan påverka.

Jag har varit och pratat med någon psykolog tidigare för över 5 år sedan. Men kommer inte ihåg att det var såhär.
Nu senast jag pratade med han på Mindler skulle vi prata om ångest och han gick i detalj igenom hur spindelfobi fungerar och hur man botar det :confused:. För att "använder sig av analogier", det gör det bara ännu svårare för mig att se vad han faktiskt kan hjälpa mig med.
Jag vet hur KBT fungerar, har gått i det innan och har hyfsad koll på stress och ångest. Det han berättat för mig är på så basal nivå att det är sånt jag redan läst/hört innan.

Sen på slutet sa han att "i det här stadiet brukar man få välja om man vill boka in en tid igen om en vecka eller om två veckor. Två veckor är bra för då märker jag om patienten kan klara sig själv". Då kände jag ännu mer bara att han har ju ingen koll på mig alls.
 
Att bli helt sjukskriven känns väl inte så lockande. Var när jag fick semester och massa tid över allt kom ikapp och det var som värst.
Jag har haft problem med ångest och mått dåligt i perioder i typ 10 år. Så absolut att gamla saker kan påverka.

Jag har varit och pratat med någon psykolog tidigare för över 5 år sedan. Men kommer inte ihåg att det var såhär.
Nu senast jag pratade med han på Mindler skulle vi prata om ångest och han gick i detalj igenom hur spindelfobi fungerar och hur man botar det :confused:. För att "använder sig av analogier", det gör det bara ännu svårare för mig att se vad han faktiskt kan hjälpa mig med.
Jag vet hur KBT fungerar, har gått i det innan och har hyfsad koll på stress och ångest. Det han berättat för mig är på så basal nivå att det är sånt jag redan läst/hört innan.

Sen på slutet sa han att "i det här stadiet brukar man få välja om man vill boka in en tid igen om en vecka eller om två veckor. Två veckor är bra för då märker jag om patienten kan klara sig själv". Då kände jag ännu mer bara att han har ju ingen koll på mig alls.
Har du fått några läxor av terapeuten att göra mellan gångerna? Jag har gått i KBT förra året för stress och ångest (ca 10-15 samtal), jag hittade direkt rätt terapeut och det är ärligt talat en av de bättre sakerna jag gjort. Jag har fått vetskap om varför jag tänker och beter mig som jag gör, vad som orsakar stress och ångest hos just mig och framförallt hur jag både ska tänka och bete mig för att förebygga stressoch ångest men också hur jag ska hantera tankarna och mitt beteende när den kommer.
Jag har alltså fått konkreta verktyg. Inför varje tillfälle fick jag lite saker att läsa igenom och uppgifter att göra, det brukade vi sen gå igenom vid nästa samtal.
Utöver det jobbade vi även en hel del med andningsövningar.
Jag hittade min terapeut via ahum.se som är en sida som matchar ihop dig med en terapeut efter att du fått svara på en rad olika frågor. Du får upp en lista med dina matchningar och kan därefter läsa om terapeuten/psykologen och boka en tid (video eller IRL-samtal). Dock är det privat, men min arbetsgivare betalade min terapi.

Sen vad gäller ergonomin så kan du inte fortsätta som du gör, du måste göra något åt situationen innan du faktiskt får kroniska besvär med axlar och nacke. Se till att få ett ordentligt bord och en ordentlig stol av din arbetsgivare. Åtminstone en stol som går att höja och med armstöd, så att du kan sitta ergonomiskt, och en fotpall så att du får upp fötterna i en bra vinkel från golvet när du höjer stolen.
Ha också för vana att resa dig minst en gång i timmen och röra på dig, finns massa övningar på internet att göra :)
 
Jag testade KBT en gång och märkte direkt att det inte var något för mig, åtminstone inte i det stadiet jag befann mig i då och förmodligen inte nu heller. Jag fick istället hjälp genom psykodynamisk terapi. Har gått i terapi privat i ett år nu och är verkligen inte världens bästa "patient" men har blivit mycket hjälpt av det på flera av mina problemområden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 478
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 627
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp