Hantering av gamla trådar

iNHALE

Trådstartare
Gällande gamla trådar skulle jag vilja föreslå en funktion där en tråd automatiskt blir låst en viss tid efter senaste inlägget. Om man skulle vilja återuppliva den begär man det till en moderator genom att trycka på en knapp och sen skriva en kort motivering till varför den ska öppnas för nya inlägg. Tyvärr verkar den nuvarande varningstexten inte vara tillräckligt för en del.
 
Gällande gamla trådar skulle jag vilja föreslå en funktion där en tråd automatiskt blir låst en viss tid efter senaste inlägget. Om man skulle vilja återuppliva den begär man det till en moderator genom att trycka på en knapp och sen skriva en kort motivering till varför den ska öppnas för nya inlägg. Tyvärr verkar den nuvarande varningstexten inte vara tillräckligt för en del.
Jag tror i så fall det är bättre att rapportera trådar där det kan anses olämpligt att de återuppväcks.
Ibland kan det vara helt ok att väcka en gammal tråd.

Tyvärr är det ibland spammare som skriver i en gammal tråd och i dessa fall är det bra om vi får en rapport om det.

Jag kan inte se uppväckande av gamla trådar som något större problem, men om vi får rapporter om det är det lättare för oss att bilda oss en uppfattning om det.
 
Jag tror i så fall det är bättre att rapportera trådar där det kan anses olämpligt att de återuppväcks.
Ibland kan det vara helt ok att väcka en gammal tråd.

Tyvärr är det ibland spammare som skriver i en gammal tråd och i dessa fall är det bra om vi får en rapport om det.

Jag kan inte se uppväckande av gamla trådar som något större problem, men om vi får rapporter om det är det lättare för oss att bilda oss en uppfattning om det.
Det är därför jag tänker att man skulle kunna begära en öppning av tråden manuellt, då lär moderatorn se om det är en seriös förfrågan eller en spammare.
 
Det är därför jag tänker att man skulle kunna begära en öppning av tråden manuellt, då lär moderatorn se om det är en seriös förfrågan eller en spammare.
Jag tycker vi skall underlätta för folk att skriva, det finns redan ett litet hinder för de som vill skriva i en gammal tråd.

Om det skulle informeras om att låsta trådar kan öppnas om man hör av sig så tror jag få skulle höra av sig men om det görs skulle det innebära extraarbete för moderatorerna.

Sedan vet jag inte om det på något enkelt sätt skulle gå att särskilja trådar som stängts av ålder eller av andra skäl. Om en tråd som inte stängts av ålder skulle öppnas vore det kanske väldigt olyckligt.

Och framförallt anser jag att vi har ett väldigt bra välfungerande system idag, framförallt efter att det numera krävs ett kryss i en ruta för att skriva i en gammal tråd.

Jag vet inte vilka problem du vill lösa, rapportera gärna dem.
 
Jag tycker det är kul om det blir liv i lite gamla trådar igen!
Det kan vara bra, för att se om det kommit nya tips, fakta och idéer.... Men det som kan bli tokigt är om mna börjar ställa frågor till, skälla och gnälla på en person som skrev ett inlägg för 25 år sedan och inte finns kvar på forumet. :)


Eller om man på hundforumet, hittar ett 10 år gammalt inlägg om mager och halt 12-årig hund och frågar.".. "hej hur mår Rufus idag?"...

Så det finns både plus och minus.
 
Det kan vara bra, för att se om det kommit nya tips, fakta och idéer.... Men det som kan bli tokigt är om mna börjar ställa frågor till, skälla och gnälla på en person som skrev ett inlägg för 25 år sedan och inte finns kvar på forumet. :)


Eller om man på hundforumet, hittar ett 10 år gammalt inlägg om mager och halt 12-årig hund och frågar.".. "hej hur mår Rufus idag?"...

Så det finns både plus och minus.
Det händer väl inte så ofta, speciellt inte nu när man måste klicka i att man förstår att det är en gammal tråd?
Sen så är det väl rätt sällan det är ett problem om nån nu skulle ställa en fråga till en medlem som inte är kvar? Det finns ju vissa fall extrema fall när det blir lite dumt men det är väl bara att rapportera de fallen.
 
Det händer väl inte så ofta, speciellt inte nu när man måste klicka i att man förstår att det är en gammal tråd?
Sen så är det väl rätt sällan det är ett problem om nån nu skulle ställa en fråga till en medlem som inte är kvar? Det finns ju vissa fall extrema fall när det blir lite dumt men det är väl bara att rapportera de fallen.
När folk idag inte ens orkar vara källkritiska utan går med på allt som skickas till folk, på urusel google översättningar att man får 4 fullblodsarabhästar, med ett års gratis grovfoder om man klickar på den och den länken.. Inte orkar läsa regler för olika grupper och sidor utan blir utsparkade 30 sekunder efter att de blivit medlemmar, för att de bruitit mot 52 av de 3 enkla regler som finns... ska du inte tro att medlemmar här, bryr sig om att läsa en text om "du är väl medveten om..." och kryssa i rutan. :)

Tro mig, jag har varit moderator på bukefalos i MÅNGA år, tidigare. :heart Så man har sett det mesta.

Och jodå, det går absolut att anmäla. Men det är roligare att skriva något spydigt svar i tråden i stället "det här är faktiskt en gammal tråd, varför bla bla bla..."

Men jag är helt inne på vad du skriver och tycker att i den bästa av världar, skulle det vara så det fungerade. :heart
 
När folk idag inte ens orkar vara källkritiska utan går med på allt som skickas till folk, på urusel google översättningar att man får 4 fullblodsarabhästar, med ett års gratis grovfoder om man klickar på den och den länken.. Inte orkar läsa regler för olika grupper och sidor utan blir utsparkade 30 sekunder efter att de blivit medlemmar, för att de bruitit mot 52 av de 3 enkla regler som finns... ska du inte tro att medlemmar här, bryr sig om att läsa en text om "du är väl medveten om..." och kryssa i rutan. :)

Tro mig, jag har varit moderator på bukefalos i MÅNGA år, tidigare. :heart Så man har sett det mesta.

Och jodå, det går absolut att anmäla. Men det är roligare att skriva något spydigt svar i tråden i stället "det här är faktiskt en gammal tråd, varför bla bla bla..."

Men jag är helt inne på vad du skriver och tycker att i den bästa av världar, skulle det vara så det fungerade. :heart

Jag har som sagt en helt annan bild av Bukefalos än vad du verkar ha. Dessutom fanns ingen varning för gamla inlägg på den tiden du var moderator, det var mycket vanligare på den tiden såvitt jag kan se. Så jag tycker att det verkar som att varningen gör nytta. Har inte heller märkt att nya användare blir utkickade pga att de inte klarar av att följa reglerna. Utan när det händer brukar det handla om troll.

(Men, användare, på gruppnivå, i alla system, ÄR idioter. Det är sen gammalt.)
 
Jag har som sagt en helt annan bild av Bukefalos än vad du verkar ha. Dessutom fanns ingen varning för gamla inlägg på den tiden du var moderator, det var mycket vanligare på den tiden såvitt jag kan se. Så jag tycker att det verkar som att varningen gör nytta. Har inte heller märkt att nya användare blir utkickade pga att de inte klarar av att följa reglerna. Utan när det händer brukar det handla om troll.

(Men, användare, på gruppnivå, i alla system, ÄR idioter. Det är sen gammalt.)
Det är inte just här, som folk inte kan hålla sig till reglerna, utan rent allmänt Det finns fler sidor på internet än bukefalos - otroligt, men sant. Jag är admin på flera facebooksidor och lite andra communities... :) Buke har gjort ett lyft faktiskt. Det håller jag med om. :)
 
Men vilken oerhört otrevlig sågning av fellow Bukefalister... apropå spydig då.
När folk bara läser det de vill läsa, för att bli grälsjuka mot mig (Trasten verkar ha förstått hur jag menar då han har läst allt jag skrivit). Måste jag återigen säga jag ber om ursäkt. Det är inte så jag menar... Läs gärna mina kommentarer i övrigt. :heart

Att jag skrev så att folk inte bryr sig om att läsa texten "du vet väl om"... beror på att DET faktiskt, även om inte du har sett det, senaste året är MÅNGA trådar som grävts fram ur arkivet. Men Gunnar och moderatorer har hanterat dem snabbt.
:heart
Återigen, jag ber om ursäkt, för att allt jag skriver är så urbota dåligt skrivet att det går att missförstå hur jag än gör och försöker uttrycka mig.

Förlåt för alla hjärtan. Men eet är ett sätt att försöka förklara... att jag inte menar något illa
 
När folk bara läser det de vill läsa, för att bli grälsjuka mot mig (Trasten verkar ha förtått hur jag menar då han har läst allt jag skrivit). Måste jag återigen säga jag ber om ursäkt. Det är inte så jag menar... Läs gärna mina kommentarer i övrigt. :heart

Jag ser inget annat i hela inlägget som tar bort att du verkar ha en rätt märklig syn på andra här. En massa smileys förändrar inte det intrycket.
 
Jag ser inget annat i hela inlägget som tar bort att du verkar ha en rätt märklig syn på andra här. En massa smileys förändrar inte det intrycket.

Det är din åsikt... och jag respekterar den.

Det är rätt många här, som har en märklig syn på mig också :heart och jag respekterar det med, även om jag blir ledsen.
 
Men vilken oerhört otrevlig sågning av fellow Bukefalister... apropå spydig då.
Fast helt ärligt det här är ett gigantiskt problem på nätet generellt även om jag måste säga att buke är bättre än genomsnittet. Folk kryssar i rutan om att de godkänner/läst reglerna/läst informationen och sen visar de sig att de har noll koll kokosboll. Ruttnade totalt på ett spel jag spelade där nya spelare frekvent trakasserade äldre gamla spelare genom att bryta mot reglerna. Spelutvecklarna sket högaktningsfullt i detta och gjorde inget för att lösa situationen utan det blev upp till enskilda spelare att uppfostra de nya. Gång sjuttioelva var man inte särskilt trevlig längre kan jag säga. Du ser det på facebook, du ser det på YT du ser det överallt. Den där rutan som ska kryssas i är bra (jag har undvikit att svara i en tråd där jag missat att den var gammal just pga rutan) men den löser inte hela problemet nämligen att folk inte läser utan kryssar.
Att folk är så negativa till att läsa tror jag beror på fb, google osv osv som slänger fram ett avtal du ska godkänna med sisådär 600 sidor juridisk text gärna på "utrikiska". Man har helt enkelt lärt sig att på nätet kryssar man och undviker så långt som möjligt att läsa då det inte finns en suck att förstå vad man skriver under på. Att anklaga @IngelaH för att vara otrevlig när hon faktiskt bara konstaterar fakta känns för mig extremt otrevligt då det hon tar upp ÄR ett problem.
 
Fast helt ärligt det här är ett gigantiskt problem på nätet generellt även om jag måste säga att buke är bättre än genomsnittet. Folk kryssar i rutan om att de godkänner/läst reglerna/läst informationen och sen visar de sig att de har noll koll kokosboll. Ruttnade totalt på ett spel jag spelade där nya spelare frekvent trakasserade äldre gamla spelare genom att bryta mot reglerna. Spelutvecklarna sket högaktningsfullt i detta och gjorde inget för att lösa situationen utan det blev upp till enskilda spelare att uppfostra de nya. Gång sjuttioelva var man inte särskilt trevlig längre kan jag säga. Du ser det på facebook, du ser det på YT du ser det överallt. Den där rutan som ska kryssas i är bra (jag har undvikit att svara i en tråd där jag missat att den var gammal just pga rutan) men den löser inte hela problemet nämligen att folk inte läser utan kryssar.
Att folk är så negativa till att läsa tror jag beror på fb, google osv osv som slänger fram ett avtal du ska godkänna med sisådär 600 sidor juridisk text gärna på "utrikiska". Man har helt enkelt lärt sig att på nätet kryssar man och undviker så långt som möjligt att läsa då det inte finns en suck att förstå vad man skriver under på. Att anklaga @IngelaH för att vara otrevlig när hon faktiskt bara konstaterar fakta känns för mig extremt otrevligt då det hon tar upp ÄR ett problem.
Nu tycker jag faktiskt inte att det är ett problem här, så det kanske passar bättre i en egen tråd.
I några fall här är det nog så att en spammare har väckt en gammal tråd och andra har sedan svarat i den då kryssrutan då är borta. Sedan har jag spam-bannat och raderat spammarens inlägg.

Jag har även numera lagt in en kontroll av användares första inlägg när det gäller att posta länkar som fångar en och annan spammare. Men redan innan detta skriver spammare nonsensinlägg i början för att försöka komma runt sådana begränsningar.

Återigen jag ser inte riktigt någon anledning till att försöka lösa ett problem som jag inte anser finns här på Bukefalos, om ni ser ett sådant, rapportera.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 935
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 489
Senast: Nahar
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
28 747
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp