Hantering av kollektivtrafiken under covid-19 (utbruten från Covid-19 del 6)

Enya

Trådstartare
Blir väl intressant att se hur Skånetraffiken löser detta i höst när skolungdomarna börjar åka igen. De har ju dragit in turer på buss och tåg, och många vittnar om överfulla bussar och tåg redan i våras utan ungdomarna.
 
Blir väl intressant att se hur Skånetraffiken löser detta i höst när skolungdomarna börjar åka igen. De har ju dragit in turer på buss och tåg, och många vittnar om överfulla bussar och tåg redan i våras utan ungdomarna.

Jag hoppas att FHM nya riktlinjer för kollektivtrafiken ska få dem att ändra sig och ha fler turer.
 
Jag hoppas att FHM nya riktlinjer för kollektivtrafiken ska få dem att ändra sig och ha fler turer.
Det hoppas jag också på, men jag tror det är att hoppas på för mycket..... Hur man nu kan fatta ett sådant beslut mitt i en pandemi förstår jag inte. Andra har väl försökt göra det lättare för pendlarna, medan Skånetrafiken väljer att skära ner på turer istället. Jag förstår det inte. Halvfulla bussar och tåg, hur ska det gå till? De säger ju att de inte har personal och bussar att sätta in, det skulle då innebära att folk blir stående vid hållplatserna och stationerna istället utan att komma med. Nu gick visserligen Skånetrafiken ut för nån vecka sedan med att det förslaget att neka passagerare att åka med inte skulle gälla dem utan de tyckte det fungerade bra med personal ute som påminde om att hålla avstånd och undvika trängsel.... Vilket skämt. Om det lyckas bra förstår jag inte varför det är sånt rabalder över att det är sådan trängsel, då borde ju ingen trängsel finnas.
 
Blir väl intressant att se hur Skånetraffiken löser detta i höst när skolungdomarna börjar åka igen. De har ju dragit in turer på buss och tåg, och många vittnar om överfulla bussar och tåg redan i våras utan ungdomarna.
Det finns önskemål om att skolorna differentierar skolstartstider och många arbetsplatser pratar också om det.
 
Det finns önskemål om att skolorna differentierar skolstartstider och många arbetsplatser pratar också om det.
Hur mycket hjälper det när bussar och tåg redan utan dem var fulla i våras när Skånetrafiken inte hade dragit in turer? Den nya tidtabellen för bussar och tåg gäller från nu i sommar och fram, fler personer kommer ändå att åka till hösten eftersom ungdomar ändå kommer åka och det finns indragna turer. Kanske vore det en idé att istället öka turer på ställen där man vet att det finns trängsel sedan tidigare?

Fast det är Skånetrafiken, så det går inte. Inget går.
 
Det hoppas jag också på, men jag tror det är att hoppas på för mycket..... Hur man nu kan fatta ett sådant beslut mitt i en pandemi förstår jag inte. Andra har väl försökt göra det lättare för pendlarna, medan Skånetrafiken väljer att skära ner på turer istället. Jag förstår det inte. Halvfulla bussar och tåg, hur ska det gå till? De säger ju att de inte har personal och bussar att sätta in, det skulle då innebära att folk blir stående vid hållplatserna och stationerna istället utan att komma med. Nu gick visserligen Skånetrafiken ut för nån vecka sedan med att det förslaget att neka passagerare att åka med inte skulle gälla dem utan de tyckte det fungerade bra med personal ute som påminde om att hålla avstånd och undvika trängsel.... Vilket skämt. Om det lyckas bra förstår jag inte varför det är sånt rabalder över att det är sådan trängsel, då borde ju ingen trängsel finnas.

Inte har personal? Deras neddragning av trafik har orsakat varsel för över 300 förare. Varför skulle man varsla om personalen inte finns liksom?
 
Inte har personal? Deras neddragning av trafik har orsakat varsel för över 300 förare. Varför skulle man varsla om personalen inte finns liksom?
Jag har ingen aning, jag jobbar inte på Skånetrafiken, och jag eftersom jag inte gör det har jag ingen kunskap om hur de tänker där, för det är HELT verklighetsfrånvänt hur tankegångarna går på Skånetrafiken jämfört med hur verkligheten fungerar. Jag förstår verkligen inte. Men jag är inte ensam om att inte förstå heller, de får rätt många klagomål. Kolla tex Sydsvenskans inlägg om trängsel och neddragning av trafik..... Men vad vet jag, jag måste ha missat något väsentligt.
 
Jag har ingen aning, jag jobbar inte på Skånetrafiken, och jag eftersom jag inte gör det har jag ingen kunskap om hur de tänker där, för det är HELT verklighetsfrånvänt hur tankegångarna går på Skånetrafiken jämfört med hur verkligheten fungerar. Jag förstår verkligen inte. Men jag är inte ensam om att inte förstå heller, de får rätt många klagomål. Kolla tex Sydsvenskans inlägg om trängsel och neddragning av trafik..... Men vad vet jag, jag måste ha missat något väsentligt.

2 av deras entreprenörer har varslat, en har varslat 250 förare och en annan 100 tror jag. Enbart pga detta. Jag hoppas dom får klagomål, jag fattar inte heller.
 
Jag har ingen aning, jag jobbar inte på Skånetrafiken, och jag eftersom jag inte gör det har jag ingen kunskap om hur de tänker där, för det är HELT verklighetsfrånvänt hur tankegångarna går på Skånetrafiken jämfört med hur verkligheten fungerar. Jag förstår verkligen inte. Men jag är inte ensam om att inte förstå heller, de får rätt många klagomål. Kolla tex Sydsvenskans inlägg om trängsel och neddragning av trafik..... Men vad vet jag, jag måste ha missat något väsentligt.

2 av deras entreprenörer har varslat, en har varslat 250 förare och en annan 100 tror jag. Enbart pga detta. Jag hoppas dom får klagomål, jag fattar inte heller.

Har det inte med pengar att göra då? Att man inte kan ha så många turer som behövs för att undvika trängsel, för att ekonomin då inte går ihop? Jag vet inte hur det är i Skåne men i Stockholm har SLL gått med miljardförlust under pandemin pga uteblivna biljettintäkter.
 
Har det inte med pengar att göra då? Att man inte kan ha så många turer som behövs för att undvika trängsel, för att ekonomin då inte går ihop? Jag vet inte hur det är i Skåne men i Stockholm har SLL gått med miljardförlust under pandemin pga uteblivna biljettintäkter.

Säkert är det så! Vilket troligen alla län känner av. Och ändå väljer att köra så mycket man kan.
 
Säkert är det så! Vilket troligen alla län känner av. Och ändå väljer att köra så mycket man kan.

Ja, regionerna är ju självstyrande så man väljer ju olika (och har gjort även tidigare gällande budgetefterlevnad och underskott...). Får väl se sedan hur man löser ekonomin i de olika regionerna.
 
Ja, regionerna är ju självstyrande så man väljer ju olika (och har gjort även tidigare gällande budgetefterlevnad och underskott...). Får väl se sedan hur man löser ekonomin i de olika regionerna.
Kan också hänga lite på hur de gjort avtalen mellan kollektivtrafikmyndighet och entreprenörer. Vem som förlorar mest pengar, vem som kan besluta om turerna osv...
 
Så är det. Skåne prioriterar uppenbarligen pengar före liv, vilket jag tror är vad folk stör sig på.

Ja, folk brukar störa sig på när det hänvisas till ekonomi. Dock är det ju någon som riskerar att få sparken om ekonomin inte går ihop, om hen inte får en tydlighet uppifrån att det detta år är okej att ekonomin inte går ihop. Dessa som sitter ovanifrån är i sin tur rädda att inte bli återvalda om de måste ordna ekonomisk balans genom skattehöjningar eller nedskärningar så de ser helst att de i verksamheten löser (det olösliga) problemet på egen hand.

Jag raljerar lite nu, men balansen mellan att göra "allt för att eventuellt rädda liv" och att plus och minus i slutänden alltid måste gå ihop är sällan en så enkel ekvation.

Jag är för dåligt insatt i region Skåne, så där kan jag över huvud taget inte uttala mig om vad som är rimligt och inte.
 
Så är det. Skåne prioriterar uppenbarligen pengar före liv, vilket jag tror är vad folk stör sig på.
Det är exakt det som är problemet här känns det som. Att Skåne drar in på turer, säger upp personal och samtidigt vädjar till gymnasieskolor att ändra scheman. Det fungerar inte som en lösning, lösningen är att sätta in alla turerna igen plus extra och all personal. Men de förlorar ju pengar.
 
Ja, folk brukar störa sig på när det hänvisas till ekonomi. Dock är det ju någon som riskerar att få sparken om ekonomin inte går ihop, om hen inte får en tydlighet uppifrån att det detta år är okej att ekonomin inte går ihop. Dessa som sitter ovanifrån är i sin tur rädda att inte bli återvalda om de måste ordna ekonomisk balans genom skattehöjningar eller nedskärningar så de ser helst att de i verksamheten löser (det olösliga) problemet på egen hand.

Jag raljerar lite nu, men balansen mellan att göra "allt för att eventuellt rädda liv" och att plus och minus i slutänden alltid måste gå ihop är sällan en så enkel ekvation.

Jag är för dåligt insatt i region Skåne, så där kan jag över huvud taget inte uttala mig om vad som är rimligt och inte.

Det som ligger Skåne i fatet här, är att de är den enda regionen som väljer att dra ner på trafik. Och inte bara nu, utan resten av året. Det ser inte alls bra ut och jag förstår att skåningarna reagear. Dom har såklart en jättebra anledning till detta, annars skulle dom inte göra det. Om man nu tycker ökad trängsel på bussar, helt gå emot FHM's rekommendationer och mer eller mindre önskan om ökad smittspridning är bra. Jag ser att du försvarar deras beslut, det är såklat helt okej. Jag hoppas dock innerligt att Skåne som enda region väljer denna väldigt kortsiktiga lösning.
 
Det som ligger Skåne i fatet här, är att de är den enda regionen som väljer att dra ner på trafik. Och inte bara nu, utan resten av året. Det ser inte alls bra ut och jag förstår att skåningarna reagear. Dom har såklart en jättebra anledning till detta, annars skulle dom inte göra det. Om man nu tycker ökad trängsel på bussar, helt gå emot FHM's rekommendationer och mer eller mindre önskan om ökad smittspridning är bra. Jag ser att du försvarar deras beslut, det är såklat helt okej. Jag hoppas dock innerligt att Skåne som enda region väljer denna väldigt kortsiktiga lösning.

Jag varken försvarar eller fördömer region Skånes beslut, jag konstaterade att jag inte vet tillräckligt mycket om den regionen (följer minimalt med i nyheterna där och åker inte kollektivtrafik där själv) för att kunna säga bu eller bä om just dem. Men jag förutsätter att de har liknande utmaningar som övriga regioner.

Även SJ har dragit ner mycket på trafiken, vilket ger trängsel för dem som fortfarande behöver ta sig till jobbet i Stockholm, så helt ensamma om att dra ned på kollektivtrafiken är de i alla fall inte.
 
Ska de jobba gratis tycker du? Resandet har minskat. De får in mindre pengar. Hur ska de lösa den ekvationen?

Nu är de ju liksom inte ensamma om det ;) SL förlorar drygt 100 milj/vecka. Här pratas det inte om neddragen trafik i höst.
Sen är det kaxigt att dra ner trafiken hela hösten. Utan att egentligen alls veta hur resandemönstret ser ut då. Vad gör man om bussarna rullar proppfulla? Sätta in fler går ju inte eftersom man sett till att få personalen som ska köra bussarna sparkade.
Men vi får väl hålla tummarna för att så många som Skånetrafiken vill ska jobba/studera hemma, gör det också.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 820
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Svar
248
· Visningar
9 389
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 610
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp