Hantering ensilageplast

Teilani

Trådstartare
I år har jag haft ensilagebalar och ska nu försöka återvinna plasten.
Det var ju inte så bara insåg jag, bor långt från närmsta uppsamlingsplats och den är bara öppen 2 dagar. Sen kunde jag inte riktigt räkna ut vad det skulle kosta heller.
Av de jag har närmast som använder plast så verkar den ena köra på långtidslagring á la till nästa istid och den andra eldar upp plasten i en tunna på gården allt eftersom.

Hur hanterar ni plasten?
 
Jag har kört med mitt till Svepreturs insamlingar, vissa år har jag missat eller inte kunnat på de mycket begränsade tiderna. Här brukar det vara i början på juni ungefär och jag har bara ett par mil dit så det funkar. Så då får det tyvärr lagras på hög något år eller två. (Helst inte till nästa istid dock eftersom det är så fult och irriterande att ha det liggande i stora högar.)

När man väl kommer dit så har jag i alla fall inte behövt betala något. Bara packat in i hästsläpet och baxat ur möget på insamlingsplatsen.
 
Stoppar den i säckar och lämnar på återvinningscentralen som all annan vanlig plast. Tror den hamnar i container för 'Brännbart'.

Ingen aning om det är rätt eller fel sätt dock.
 
I år har jag haft ensilagebalar och ska nu försöka återvinna plasten.
Det var ju inte så bara insåg jag, bor långt från närmsta uppsamlingsplats och den är bara öppen 2 dagar. Sen kunde jag inte riktigt räkna ut vad det skulle kosta heller.
Av de jag har närmast som använder plast så verkar den ena köra på långtidslagring á la till nästa istid och den andra eldar upp plasten i en tunna på gården allt eftersom.

Hur hanterar ni plasten?

2 dagar öppet är ganska standard. Sen kan man, mot kostnad, få det hämtat på sin egen gård.
 
Vet du vad det kostar?
Har bara ca 20 st från vanlig rundbal
Det kostar ingenting. Den kostnaden betaldes när plasten köptes på samma sätt som du betalar för den vanliga förpackningsinsamlingen vid köpet av varan
EDIT eller så har det funkat tidigare men när jag kollar tidscheman nu så står den här meningen längst ner så nu vet jag inte alls längre
"För att få lämna använd lantbruksplast måste handling som visar att återvinningsavgiften är betald, uppvisas. "
 
Det kostar ingenting. Den kostnaden betaldes när plasten köptes på samma sätt som du betalar för den vanliga förpackningsinsamlingen vid köpet av varan
EDIT eller så har det funkat tidigare men när jag kollar tidscheman nu så står den här meningen längst ner så nu vet jag inte alls längre
"För att få lämna använd lantbruksplast måste handling som visar att återvinningsavgiften är betald, uppvisas. "

Lämna på angiven plats kostar inget men om man beställer hämtning så kostar det.
 
Lämna på angiven plats kostar inget men om man beställer hämtning så kostar det.
Nej det har ju varit så men hur ska man kunna visa att återvinningsavgiften är betald när man köpt ett gäng balar från sin leverantör? Den infon står ju inte tryckt på plasten även om det mig veterligen inte går att köpa plast utan att den betalas, möjligen från utlandet
 
Stoppar den i säckar och lämnar på återvinningscentralen som all annan vanlig plast. Tror den hamnar i container för 'Brännbart'.

Ingen aning om det är rätt eller fel sätt dock.
Det får man tyvärr inte göra egentligen, man ska betala för det på återvinningscentralen (per kilo). Lämnar man till svepretur däremot, på deras insamlingsdagar, är det gratis.
 
Nej det har ju varit så men hur ska man kunna visa att återvinningsavgiften är betald när man köpt ett gäng balar från sin leverantör? Den infon står ju inte tryckt på plasten även om det mig veterligen inte går att köpa plast utan att den betalas, möjligen från utlandet

Så är det ju, avgiften läggs på all plast. Systemet funkar som med aluburkar. Köper du dem i Tyskland får du ingen pant.
 
Det får man tyvärr inte göra egentligen, man ska betala för det på återvinningscentralen (per kilo). Lämnar man till svepretur däremot, på deras insamlingsdagar, är det gratis.
Det där med att betala på återvinningscentralen, gäller det verkligen även privatpersoner eller gäller det om du som företagaare/lantbrukare lämnar in?
Sen är väl reglerna på återviningscentraler olika på olika ställen.

Kollade snabbt listan över ställen att lämna hos SvepRetur och jag kommer inte lämna min plast där. Det var många mil till närmaste ställe för mig, så jag tror miljön mår bättre av att min plast blir energi i förbränning än att jag ska släpa iväg den många mil för återvinning.
 
Det där med att betala på återvinningscentralen, gäller det verkligen även privatpersoner eller gäller det om du som företagaare/lantbrukare lämnar in?
Sen är väl reglerna på återviningscentraler olika på olika ställen.

Kollade snabbt listan över ställen att lämna hos SvepRetur och jag kommer inte lämna min plast där. Det var många mil till närmaste ställe för mig, så jag tror miljön mår bättre av att min plast blir energi i förbränning än att jag ska släpa iväg den många mil för återvinning.

Det är få återvinningar som tar emot ensilageplast. Jag känner inte till någon härnere, och då har vi ändå världsberömda förbränningen Sysav som tar våra sopor - garanterat bra förbränning och rening.

Kolla med den närmsta återvinningen så slipper du bli stoppad och få åka hem igen med plasten om de inte tar emot den.
 
Det där med att betala på återvinningscentralen, gäller det verkligen även privatpersoner eller gäller det om du som företagaare/lantbrukare lämnar in?
Sen är väl reglerna på återviningscentraler olika på olika ställen.

Kollade snabbt listan över ställen att lämna hos SvepRetur och jag kommer inte lämna min plast där. Det var många mil till närmaste ställe för mig, så jag tror miljön mår bättre av att min plast blir energi i förbränning än att jag ska släpa iväg den många mil för återvinning.

Ja reglerna på återvinningscentralerna är ju olika, hos vår central gäller det både privatpersoner och företag tror jag. Bäst är väl att fråga där man bor.
Men det är fler än svepretur som tar hand om plasten också, när man googlar så kommer det upp en hel del länkar så det går säkert att hitta något närmare?
 
Det är få återvinningar som tar emot ensilageplast. Jag känner inte till någon härnere, och då har vi ändå världsberömda förbränningen Sysav som tar våra sopor - garanterat bra förbränning och rening.

Kolla med den närmsta återvinningen så slipper du bli stoppad och få åka hem igen med plasten om de inte tar emot den.
För återvinning så att den blir nya plastsaker tar säkert inte återvinningscentraler den, men kan de neka att ta emot den som "Bärnnbart, stort" förpackad i sopsäckar?
 
Nej det har ju varit så men hur ska man kunna visa att återvinningsavgiften är betald när man köpt ett gäng balar från sin leverantör? Den infon står ju inte tryckt på plasten även om det mig veterligen inte går att köpa plast utan att den betalas, möjligen från utlandet
Det är din höleverantör som är ansvarig för återvinning. Du ska lämna ensilageplasten till den bonde du köper av. På detta sätt har jag förstått återvinning med ensilageplast.
 
Så är det ju, avgiften läggs på all plast. Systemet funkar som med aluburkar. Köper du dem i Tyskland får du ingen pant.
Och då kan man alltså endast lämna om man kan uppvisa svenskt kvitto på inköp av plast (hur vet de ens att det är rätt plast), vilket diskvalificerar alla som köper silage eller plastningstjänsten från någon annan.
 
Det är din höleverantör som är ansvarig för återvinning. Du ska lämna ensilageplasten till den bonde du köper av. På detta sätt har jag förstått återvinning med ensilageplast.
Det där är ju inte hållbart. Ska man sitta och köra stora lass av plast långa vägar? Det känns ju varken hållbart, tidsmässigt försvarbart eller ekonomiskt försvarbart. Jag har en stallkompis som köper sitt foder från några mil bort som inte ägare ett släp. Att få med sin plast till Svepreturs uppsamling när transport ändå går är görligt men att få någon att släpa den åt fel håll dit de själva inte ska är betydligt svårare.
 
Och då kan man alltså endast lämna om man kan uppvisa svenskt kvitto på inköp av plast (hur vet de ens att det är rätt plast), vilket diskvalificerar alla som köper silage eller plastningstjänsten från någon annan.

Jag har aldrig någonsin varit med om att behöva uppvisa kvitto men jag lämnar å andra sidan bara på Svepreturs platser. Tror inte min ÅVC skulle bli nöjda om jag kom med några kärror plast, dessutom har jag mycket längre dit.
 
Det är din höleverantör som är ansvarig för återvinning. Du ska lämna ensilageplasten till den bonde du köper av. På detta sätt har jag förstått återvinning med ensilageplast.

Nej. Men du KAN säkert lämna till din plastleverantör.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 484
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 896
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 365
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 741
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp