Bukefalos 28 år!

hanteringsproblem (långt)

knuutby

Trådstartare
Hur gör ni om ni ser att någon av era vänner behandlar sin häst på ett tokigt sätt?
(inte så illa att den får fysiska skador, mer att den hanteras på
fel sätt så att den bestraffas, inte får belöning, lärs in fel osv.)

Min stallkompis har blivit väldigt aggressiv mot sin nya häst. Den bestraffas mer än att få belöning, kompisen är hårdhänt och inte konsekvent i sin hantering av hästen. Ofta ser jag att hästen bestraffas när den gör ett fel för att den klart och tydligt inte förstått vad ägaren ber om.

Detta har fått allvarliga konsekvenser, jag var i hagen och skulle träna lite nh med min häst, då kom den andra hästen och ställde sig mitt i så jag tog på hästen grimman och skulle bara gå undan med den. Så ja höjer handen för att skicka i väg hästen lite, inte alls hotfullt i min värld. Men då den vänder den och attackerar mig, biter mig på axeln.
Jag blir helt ställd och hinner inte ens uppfatta vad som händer. Men efter ett tag fattar jag att hästen gjorde så för att försvara sig själv då den trodde att jag skulle slå den med grimskaftet. (vilket ägaren brukar göra).

Att kommentera andras sätt att hantera sina hästar känns lika känsligt som att kommentera föräldrars sätt att hantera sina barn. Man har liksom ingen rätt. Nu är det här inte frågan om direkt djurplågeri men jag känner att något måste hända. Hur lägger ni upp sånna här grejer? Utan att försöra relationen mellan mig och den andra personen då vi har stall ihop.
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Tyvärr har vi en sådan i stalet oxå, häst stackaren kan inte röra sig för att vifta bort en fluga ens förrän man hör "stå stilla".
Hästen är nervöst lagd men jag kan förstå att den kan knappt inte bli bättre av att denna person ryter till den i tid o otid.
Men jag säger ingenting, kommer inte att hjälpa så jag har inget råd till dig.
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Förr la jag mig i när jag såg att andra behandla sin häst orätt, men jag har med åren märkt att det gör ingen skillnad alls.
Så numera resonerar jag så att det är inte min häst , alltså inte mitt problem.
Jag vet att det inte är ngn bra lösning men den bästa i dessa lägen enligt mig
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Om jag vore du, fast än att det kanske är väldigt jobbigt, så skulle jag säga ifrån. Kanske bara för din skull. Jag skulle i alla fall velat försöka hjälpa hästen. Om den redan har blivit aggressiv så kan detta gå så pass långt till avlivning eftersom att det är en "problemhäst".

Du behöver inte vara otrevlig, men ser du något du inte gillar så säg ifrån! Är h*n verkligen en hästmänniska så kommer det få personen att tänka till om någon faktiskt säger ifrån. Om h*n aldrig blir tillsagd så kanske h*n faktiskt inte vet att h*n gör fel. :/ Om du tränar NH seriöst så skulle jag föreslå att ni tränar detta tillsammans. Ta med honom/henne och visa ett bättre sätt att handskas med sin häst!
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Jag blir alltid lika irreterad på människor som sätter NH på sin hästhantering och anser att detta är det ENDA RÄTTA sättet att hantera häst på. Såtillvida hästen inte far illa så är det upp till var och en hur de vill fostra sin häst.

Men för att återgå till TS situation, den typen av hantering är inte acceptabel i min värld och jag skulle nog allvarligt överväga att prata med ägaren till hästen.
Precis som tidigare föreslagits så behöver det ju inte vara otrevligt, men eftersom konsekvenserna tydligen går ut över dig så tycker jag att du har viss rätt att lägga dig i.

Hoppas att det löser sig.
MVH
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Först och främst skulle jag inte rekommendera dig att träna med din häst i hagen tillsammans med andra hästar, som du ser kan det uppstå tokiga situationer.

Angående hur man pratar med andra om deras hantering.. mitt förslag är ju att om du bevittnar en händelse där du ser att hästen inte förstår, kan du då kanske säga "vet du, det ser precis ut som om att han inte fattar alls.. man kanske kan prova att göra såhär, så kanske han fattar bättre?" Man kan lägga till att "det är ofta lättare att se när man ser på en situation utifrån".
I bästa fall blir det då så att hästen förstår, och då kanske hästägaren tycker att du är rätt listig, och frågar om du har fler tips. Om inte så är det nog så att du inte kan göra så mycket mer.
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Du vet ingen bra tränare som håller en liten introduktionsclinic för en billig summa i närheten? Jag var på en sådan förra vintern, kan jag ha gett en sådär 200:- eller något och fick smak för en tränare inom NH som jag tycker är vettig. När man ser hästen under träningspassen och även efter träningspassen så ser den liksom avslappnad ut både i hela kroppsspråket och även i ögonen förutom just då när han korrigerar den såklart vilket gör att det känns som jag valde rätt.
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Först och främst skulle jag inte rekommendera dig att träna med din häst i hagen tillsammans med andra hästar, som du ser kan det uppstå tokiga situationer.

Angående hur man pratar med andra om deras hantering.. mitt förslag är ju att om du bevittnar en händelse där du ser att hästen inte förstår, kan du då kanske säga "vet du, det ser precis ut som om att han inte fattar alls.. man kanske kan prova att göra såhär, så kanske han fattar bättre?" Man kan lägga till att "det är ofta lättare att se när man ser på en situation utifrån".
I bästa fall blir det då så att hästen förstår, och då kanske hästägaren tycker att du är rätt listig, och frågar om du har fler tips. Om inte så är det nog så att du inte kan göra så mycket mer.

+1 på alltihop. (min understrykning) och det andra om hur man kan bemöta den andra hästägaren är smart. Att "gå på" någon -hur dumma grejer de än gör- brukar ofta inte leda till det man tänkt utan mest att de blir sura och tycker att du var dum i huvudet. Men om man är lite smidig och väljer sina ord, kan man ofta nå fram bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hanteringsproblem (långt)

Jag brukar inte träna i hagen, gjorde bara små flyttövningar och backövningar bara för att se om se hur han var för dagen. Men just denna situation, att den andra hästen kommer och "lägger sig i" kan ju hända när som helst jag, eller någon annan försöker flytta den/ eller bara går igenom min häst.

alti: Det var inte alls meningen att det skulle låta som att jag "såg ner" på alla andra som inte tränar NH (jag skulle inte säga själv att jag tränar efter NHs alla regler), men just i detta fall har ägarens hantering av hästen gjort att den blivit aggressiv. Det tycker jag väldigt trist.

Som sagt, sånna här situatuoner är aldrig lätta men jag ska allt prova med att lirka lite som skuggi säger. De är bra de där när man "ser utifrån". Hoppas h*n tar det rätt! Tyvärr är det väldigt dåligt med träningar/clinics/tränare härikring... Men jag återkommer med resultat!
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Jag lägger mig inte i hur andra sköter sina hästar om jag inte blir tillfrågad. Det sättet jag valt är inte rätt för alla andra.
Är det så att det är rent livsfarligt och människan är frustrerad och vill ha hjälp kan jag komma med råd. Men annars inte. Det är otroligt känsligt.

Dessutom, ska man kommentera och lägga sig i då folk "gör fel" så skulle man inte få mycket annat gjort.

Man ska också alltid anta att hästar kan skada en. Är man medveten om att hästen är ett så stort djur att det i misstag kan råka döda oss blir man sällan biten eller sparkad. Även om man arbetar med problemhästar etc. De som skadar sig är oftast de som litar på att hästarna inte gör någonting, de som är lite för naiva.
Hästar är oftast väldigt rara djur! Men de är inte desto mindre styrda av instinkter och kan "råka" göra saker som skadar oss rejält. Är man alltid beredd så hinner man ofta undan. Man ska inte vara rädd för hästar, men beredd att freda sig eller hoppa undan måste man alltid vara.

För att undvika problem så tränar jag aldrig hästar i hage om jag inte har alla ägares tillstånd att korrigera eller freda mig fritt. Och ska man träna i hage ska man klara av att hålla koll på samtliga hästar i hagen och styra dem. Iom att de är lösa kan de ge sig på både varann eller människor och råka skada människor även om de bara gör ngt mot varann.
Det är ofta i hage olyckor sker. Speciellt bland hästar som är vana att matas där eller annars ur hand hur som helst.

Så fort som man gör annat än bara transporterar sin häst in och ut ur hagen så kommer människor någon gång reagera om du påtalar att olycka skett då du "tränade" i hagen. Någon kommer tycka att du genom att inte bara släpa ut din häst själv gjorde så att deras häst totalt trampade ner dig, "för min häst gör så..". Dvs du kommer stöta på många som inte delar din hästsyn. Och måååånga som tycker att deras väg är enda rätta och att deras häst är ett monster för att den föddes så, inte för att vi människor sabbat den genom att göra fel och sen vidmakthålla det genom fortsatt fel.
Så ska du kunna ta upp problem i hantering måste det vara inom ramar för vad alla andra gör i hanteringen. Dvs ta in/ut, fodra etc. För många kommer anse det du tränar som total waste of time eller tom kanske nedbrytbart, förnedrande för hästen, provocerande etc. Iom det får du svårt att påtala att de gör fel i sin hantering.

Ber de dig om hjälp är det en helt annan grej.

Jag brukar låta resultatet tala för sig själv. Mina hästar är inte agressiva, jag skadar mig sällan trots att jag arbetar med problemfall som skadat många andra, mina hästar gör en hel del trick, lydnad etc som andras inte gör.
Om människor påtalar att jag har så snälla eller begåvade hästar så kan jag dock påtala att det ligger mycket träning bakom.
Har du en så bra relation med ägarinnan att du kan säga "får jag prova?" och testa ett annat sätt och visa att det funkar kan det vara en väg in.
Men annars är det ofta otroligt känsligt att försöka träna någon som inte bjudit in till det. De flesta av mina kollegor och jag låter bli tills vi blir tillfrågade.
 
Sv: hanteringsproblem (långt)

Jag blir alltid lika irreterad på människor som sätter NH på sin hästhantering och anser att detta är det ENDA RÄTTA sättet att hantera häst på. Såtillvida hästen inte far illa så är det upp till var och en hur de vill fostra sin häst.
Men för att återgå till TS situation, den typen av hantering är inte acceptabel i min värld och jag skulle nog allvarligt överväga att prata med ägaren till hästen.
Precis som tidigare föreslagits så behöver det ju inte vara otrevligt, men eftersom konsekvenserna tydligen går ut över dig så tycker jag att du har viss rätt att lägga dig i.

Hoppas att det löser sig.
MVH

- Självklart är inte NH det enda rätta sättet att hantera hästar på och jag har inte hört någon påstå att det är det heller? Men det kan vara ett bra sätt om det man inte gör fungerar speciellt bra? Att testa NH är inte fel, det betyder inte att det är det enda man ska göra utan helt enkelt ett annat alternativ.

Som sagt, inte träna i hagen, men att du gör vissa lydnads övningar tycker jag inte är fel. Prata med ägaren, kan va som tidigare nämnt bra att göra det när h*n gör något "fel" och inte bara ta upp det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 866
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 792
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 979
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp