Hantverkscafé

Status
Stängd för vidare inlägg.
På anslagstavlan vid Ica har jag sett en annons om att det på onsdagar kommer att vara ett café med stickning och annat hantverk hos Röda Korset. Jag har en tanke om att gå dit. En fördom jag dock har är att de andra som går dit är kvinnor 60+, d.v.s. ingen i min egen ålder.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Mest tidsfördriv, antar jag. Men jag förväntar mig inte att det kommer att vara kul och om folk ska börja prata om krämpor, så blir det inte det minsta roligt ens. Jag antar att jag också kommer att känna mig ensam i gruppen människor.

Vad jag ska hålla på med för hantverk är också rätt oklart. Jag gillar att brodera men det är så jäkla svårt att hitta ett bra mönster. Min favoritdesigner har ingen återförsäljare i Sverige och det går så vitt jag vet, inte att köpa mönstren digitalt.
 

Varför skulle du inte kunna ha något gemensamt med övriga? Gemensamt intresse är väl bra mycket viktigare än ålder? Jag - som är intresserad av släktforskning - är van vid att känna mig purung (trots mina 50 år) om jag åker på kurs, mässa eller dylikt..... De flesta släktforskare är i pensionsåldern eller bra mycket äldre än så.
 
På anslagstavlan vid Ica har jag sett en annons om att det på onsdagar kommer att vara ett café med stickning och annat hantverk hos Röda Korset. Jag har en tanke om att gå dit. En fördom jag dock har är att de andra som går dit är kvinnor 60+, d.v.s. ingen i min egen ålder.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Mest tidsfördriv, antar jag. Men jag förväntar mig inte att det kommer att vara kul och om folk ska börja prata om krämpor, så blir det inte det minsta roligt ens. Jag antar att jag också kommer att känna mig ensam i gruppen människor.

Vad jag ska hålla på med för hantverk är också rätt oklart. Jag gillar att brodera men det är så jäkla svårt att hitta ett bra mönster. Min favoritdesigner har ingen återförsäljare i Sverige och det går så vitt jag vet, inte att köpa mönstren digitalt.

Även om de nu vore 60+ så ser jag inte varför det skulle pratas krämpor.

Min pappa är 70 år. Han både jobbar, sitter i styrelser på föreningar, seglar, är på middagar/fester etc.
Han är också intressant och rolig och har en massa kul historier att berätta iom att han haft så långt liv och tid att göra saker.
Inte pratar han om ev krämpor!

Så är ju i stort sett alla hans vänner med. De är ju jättekul att hänga med. De har ju upplevt så mycket.

Kanske finns det någon som har mönster du gillar där? Man kanske kan byta, köpa eller om möjligt kopiera?
 
Varför skulle du inte kunna ha något gemensamt med övriga? Gemensamt intresse är väl bra mycket viktigare än ålder? Jag - som är intresserad av släktforskning - är van vid att känna mig purung (trots mina 50 år) om jag åker på kurs, mässa eller dylikt..... De flesta släktforskare är i pensionsåldern eller bra mycket äldre än så.
Det gemensamma blir ju bara på ett ytterst ytligt och materiellt plan. Det räcker inte för mig.

Även om de nu vore 60+ så ser jag inte varför det skulle pratas krämpor.

Min pappa är 70 år. Han både jobbar, sitter i styrelser på föreningar, seglar, är på middagar/fester etc.
Han är också intressant och rolig och har en massa kul historier att berätta iom att han haft så långt liv och tid att göra saker.
Inte pratar han om ev krämpor!

Så är ju i stort sett alla hans vänner med. De är ju jättekul att hänga med. De har ju upplevt så mycket.

Kanske finns det någon som har mönster du gillar där? Man kanske kan byta, köpa eller om möjligt kopiera?
Det är nog en fördom jag har, att äldre människor pratar om krämpor.

Jag har letat efter mönster på Erikshjälpen men aldrig hittat något jag gillar. Jag är extremt kräsen vad gäller broderimönster. Sannolikheten att någon har något jag gillar är nog rätt liten.
 
Om du redan nu är så negativt inställd så kanske det är bättre att skippa? Du verkar ju egentligen inte vilja låter det som. Eller så trotsar du dina fördomar och går dit ändå. Är det något annat du ska göra istället, som du får prioritera bort? Om inte, så tycker iallafall jag att du ska gå dit. Testa :)
 
Kanske finns det andra i gruppen som har intressanta mönster som vill dela med sej?
Man vet ju aldrig! 😊
 
Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Det är väl ofta så en vänskap - eller ett förhållande - börjar, dvs genom ett gemensamt intresse.
Det måste finnas personkemi. Sånt kan jag inte känna i grupp.

Om du redan nu är så negativt inställd så kanske det är bättre att skippa? Du verkar ju egentligen inte vilja låter det som. Eller så trotsar du dina fördomar och går dit ändå. Är det något annat du ska göra istället, som du får prioritera bort? Om inte, så tycker iallafall jag att du ska gå dit. Testa :)
Jag har ju redan sagt att jag funderar på att gå dit. Det enda jag "prioriterar bort" är att jag då inte kan sitta framför datorn och glo. (Det vill jag komma ifrån.)

Kanske finns det andra i gruppen som har intressanta mönster som vill dela med sej?
Man vet ju aldrig! 😊
Tveksamt. Jag är som sagt extremt kräsen vad gäller broderimönster. Förutom att motivet måste tilltala mig så måste kvalitén vara riktigt hög på själva mönstret.
 
Som åldring med krämpor kan jag intyga att det är mycket vanligt samtalsämne. :D Dock inte med folk som jag träffar kring ett gememsamt intresse. Då pratar vi om intresset.

Ge det en chans. Det värsta som kan hända är att du kastade bort en stund av ditt liv. Som att gå på bio, man vet inte aldrig om filmen kommer att vara bra.
 
Som åldring med krämpor kan jag intyga att det är mycket vanligt samtalsämne. :D Dock inte med folk som jag träffar kring ett gememsamt intresse. Då pratar vi om intresset.

Ge det en chans. Det värsta som kan hända är att du kastade bort en stund av ditt liv. Som att gå på bio, man vet inte aldrig om filmen kommer att vara bra.
Om jag skulle kasta bort två timmar är det inte hela världen. Jag kastar nämligen redan bort en stor del av alla mina dagar. Varje morgon när jag vaknar så är det med en suck. Jag vaknar ju bara till en till värdelös dag som jag mest sitter av ända tills jag får gå och lägga mig igen.
 
Om jag skulle kasta bort två timmar är det inte hela världen. Jag kastar nämligen redan bort en stor del av alla mina dagar. Varje morgon när jag vaknar så är det med en suck. Jag vaknar ju bara till en till värdelös dag som jag mest sitter av ända tills jag får gå och lägga mig igen.
Det var så jag tänkte. Alltså inte att du kastar bort dina dagar, utan att du själv tycker att du gör det. Då borde ju vilket avbrott som helst vara välkommet. Det är ju en annan sak om du hade behövt avstå något för att gå på hantverksgrejen.
 
Om jag skulle kasta bort två timmar är det inte hela världen. Jag kastar nämligen redan bort en stor del av alla mina dagar. Varje morgon när jag vaknar så är det med en suck. Jag vaknar ju bara till en till värdelös dag som jag mest sitter av ända tills jag får gå och lägga mig igen.

Det låter ju klart värt att testa iaf. Du har ju som du själv säger inte direkt något att förlora på det. Fikat kanske är gott iaf! :p
Men i bästa fall kanske du vinner vänner, har kul, hittar nya mönster, kan få tips om det är någon som är väldigt duktig, distraheras en stund etc.

Hoppas det är ngt som passar dig!
 
@Magiana När jag flyttade hit kände jag inte en kotte. Jag gick till bygdegårdens olika aktiviteter, bland annat ett stickkafe. Jo, det var mest gamla tanter där men det var skönt att träffa vänliga, gamla människor som hade tid. De hade inte fullspäckade scheman och de gillade att introducera mig till andra. De hade en stillsam nyfikenhet och ville att jag skulle känna mig välkommen. Genom dem fick jag nya bekantskaper och nya intressen. Ringar på vattnet liksom. Så jag rekommenderar gamla människor 😊 De har tid, de har erfarenhet, de vill väl. En av tanterna har blivit som en extra mormor, som månar om mig och kommer med kalops, dillkött och kloka råd ♥️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp