Har aldrig haft en egen häst men intresset är högt!

Qelei

Trådstartare
Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft funderingar på att skaffa en egen. Varken jag eller min mor bor inte på någon gård så jag vet att hyra en stallbox är det aktuella för oss, då det även kommer att finnas människor med erfarenheter omkring oss. Jag ville bara höra vad ni andra säger som har varit i samma situation? Jag är då bekymrad över hur jag ska gå tillväga. Vad är det första steget om man för första gången vill skaffa en häst.

Hur gjorde ni när ni skaffa er första häst? Då menar jag typ folk som inte är uppväxta med hästar men ändå är hästägare.

Hur vet man att det är just den hästen som är den rätta?

Hur gör man om man vill hyra stallbox? Ska man först hyra en stallbox och sedan köpa häst även om det kan ta flera månader?

För er som jobbar och hyr en box med fodring och utsläpp, är ni hos hästen var dag efter jobb?

klarar hästen sig en dag utan att man är hos den?

Vill endast ha seriösa svar
 
Hej!
Angående din sista fråga, om hästen klarar sig en dag utan att man är hos den. Om man har köpt fullservice så även mockning och foderpackning ingår så antar jag att det är en möjlighet. Men det kostar också en hel del extra och hästen måste visiteras varje dag så man får se till att det blir gjort. Jag hade aldrig skippat att vara hos min häst dagligen, dels för att jag inte har råd med fullservice och för jag känner min häst bäst och har bäst möjlighet att upptäcka om något är fel, det känner jag inte att jag kan lägga på någon annan.
 
Första steget är att inse att ridning bara är en liten del av livet som hästägare. Man måste kunna en hel del om hästars beteende för att det inte ska bli fel, och förstå när hästen inte mår bra och man måste söka hjälp.

Har genom åren träffat på flera förstagångshästägare som bara ridit på ridskola och haft bra koll på ridningen men som genom sin hantering skapat en problemhäst och som ridit halta hästar då de inte märkt hältan.
 
Det är väldigt mycket att lära sig när man skaffar sin första häst. Foder, hantering, sjukvård, skötsel, vettiga rutiner etc. Ridningen är den lilla biten och den är ju även lätt att få hjälp med av tränare. Jag tycker alltid att det är en bra idé att t ex vara medryttare hos en kunnig hästägare först och verkligen suga i sig all kunskap man kan få. Du tänker helt rätt kring att stå uppstallad där det finns kunnigt folk. Dock finns det många i hästvärlden som tror sig/utger sig för att vara kunniga och det svåra kan vara att se vilka som verkligen är det när man inte kan så mycket själv. Man behöver absolut ha tillsyn av sin häst varje dag även om någon annan t ex mockar och fixar foder.
 
Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft funderingar på att skaffa en egen. Varken jag eller min mor bor inte på någon gård så jag vet att hyra en stallbox är det aktuella för oss, då det även kommer att finnas människor med erfarenheter omkring oss. Jag ville bara höra vad ni andra säger som har varit i samma situation? Jag är då bekymrad över hur jag ska gå tillväga. Vad är det första steget om man för första gången vill skaffa en häst.

Hur gjorde ni när ni skaffa er första häst? Då menar jag typ folk som inte är uppväxta med hästar men ändå är hästägare.

Hur vet man att det är just den hästen som är den rätta?

Hur gör man om man vill hyra stallbox? Ska man först hyra en stallbox och sedan köpa häst även om det kan ta flera månader?

För er som jobbar och hyr en box med fodring och utsläpp, är ni hos hästen var dag efter jobb?

klarar hästen sig en dag utan att man är hos den?

Vill endast ha seriösa svar
Hur gjorde ni när ni skaffa er första häst? Då menar jag typ folk som inte är uppväxta med hästar men ändå är hästägare.
Jag frågade min ridlärare, som jag vid det laget hade ridit för i några år, om hon trodde att jag skulle klara av att bli hästägare och vad hon trodde att jag behövde lära mig under tiden. Hon trodde det var lugnt, men tipsade mig också om några böcker som jag läste ordentligt. Under mitt första 1,5 år som hästägare stod jag uppstallad i privatstallet på ridskolan, vilket innebar att jag hade full tillgång till att fråga om hjälp. Jag gick också in i livet som hästägare med extremt öppen syn på att jag behövde lära mig mycket saker.

Att ha häst, innebär alltid att det finns något nytt att lära sig.

Hur vet man att det är just den hästen som är den rätta?
Man tar hjälp av mer erfaret folk som man lyssnar på, och man har is i magen. Framför allt behöver man vara realist.

Om det är din första häst är det inte realistiskt att köpa en projekthäst. Det är generellt inte heller realistiskt att köpa sig en unghäst.

Du behöver ställa in dig på att det kommer att ta tid innan du har ridit in dig på hästen. och den har landat i sitt nya hem. Du bör ta hjälp och rida för kunnig tränare redan från start för att få hjälp med att inte lägga dig till med olater.

Hur gör man om man vill hyra stallbox? Ska man först hyra en stallbox och sedan köpa häst även om det kan ta flera månader?
Ja, du behöver ha box klart innan du köper hästen. Många populära stall är fulla och det kan ta tid innan du ens har chans att flytta in i det stall som du önskar.

Var medveten om att du inte kan förvänta dig att andra vill hjälpa dig med din häst för att du är nybörjare som hästägare. Det låter lite hårt, men det är faktiskt så. Du behöver också vara medveten om att det inte är säkert att andra hästägare har vettiga kunskaper. Du måste kunna skilja på vad som är snack och vad som grundar sig i vettig hästhållning. Det finns personer som gärna vill se sig själva som väldigt kunniga och erfarna, men som inte kan något.

Lite är det som sådant att ju mer du lär dig, desto mer inser du hur lite du kan. Men det är inte en ursäkt för att inte lära sig.

För er som jobbar och hyr en box med fodring och utsläpp, är ni hos hästen var dag efter jobb?
Nu står jag i ett helkollektiv där alla pass går på schema, men jag har tidigare stått med personal och ja, jag har alltid varit hos hästen. Vissa trivs med att ha medryttare, men jag har aldrig haft det (jag har dock en partner som är involverad så han är min backup).

klarar hästen sig en dag utan att man är hos den?
Hästen behöver ha tillsyn och skötsel varje dag. Om du inte kan ge den det, då behöver någon annan ge den det. Jag tycker dock att man behöver vara medveten om att hästar tar extremt mycket tid. I perioder har till exempel en av mina hästar behövt promeneras flera gånger om dagen på grund av skada.

Det finns stall med fullskötsel, men generellt är det ändå du som ägare som är ansvarig i slutänden och det innebär att du kan vara tvungen att åka ut till den även om du planerat mysigt julaftonsfirande med familjen eller kul kväll med vännerna. Att vara hästägare innebär att ständigt ha jour.
 
Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft funderingar på att skaffa en egen. Varken jag eller min mor bor inte på någon gård så jag vet att hyra en stallbox är det aktuella för oss, då det även kommer att finnas människor med erfarenheter omkring oss. Jag ville bara höra vad ni andra säger som har varit i samma situation? Jag är då bekymrad över hur jag ska gå tillväga. Vad är det första steget om man för första gången vill skaffa en häst.

Hur gjorde ni när ni skaffa er första häst? Då menar jag typ folk som inte är uppväxta med hästar men ändå är hästägare.

Hur vet man att det är just den hästen som är den rätta?

Hur gör man om man vill hyra stallbox? Ska man först hyra en stallbox och sedan köpa häst även om det kan ta flera månader?

För er som jobbar och hyr en box med fodring och utsläpp, är ni hos hästen var dag efter jobb?

klarar hästen sig en dag utan att man är hos den?

Vill endast ha seriösa svar

Jag tycker att ni ska börja med att hitta en medryttarhäst (eller varsin) i ett stall som ni tycker verkar bra. Dels får ni mer koll på livet som hästägare, dels får ni koll på vilken typ av stall ni vill eller inte vill stå i. Trivs ni i stallet kan ni ju sikta in er på att hyra stallplats där så småningom.

Jag säger som några av de övriga: Om man bara ridit på ridskola och inget mer, kan livet som hästägare bli något av en chock. Om ni ändå väljer att köpa egen häst direkt: se till att hyra stallplats på ett ställe där det ingår mycket service och där det finns kunnigt folk som kan och har tid att hjälpa er.

Det är roligt att ha häst. Men det är ett enormt ansvar och det tar massor av tid.
 
Det är roligt att ha häst. Men det är ett enormt ansvar och det tar massor av tid.
:angel:

1630394986508.png
 
Lite så, ja. Men sen tror jag att man måste inse vilken enorm skillnad som den egna livssituationen gör - och vilken typ av stall man har möjlighet och råd att stå i. Och det knepiga med det är att man sällan riktigt inser det förrän man prövat.
 
Lite så, ja. Men sen tror jag att man måste inse vilken enorm skillnad som den egna livssituationen gör - och vilken typ av stall man har möjlighet och råd att stå i. Och det knepiga med det är att man sällan riktigt inser det förrän man prövat.

Precis. När min häst bröt benet hoppades jag såklart på lite hjälp av andra inhyrda i stallet (ge en påse hö) men fick det endast EN dag. Det är inget man kan räkna med så utöver oron betalade jag för både box/lösdrift (de är en annan historia) pga boxvilan och sen var jag i stallet 2 gånger per dag för att ge henne foder så inte magen skulle krascha också.
 
Hur gjorde ni när ni skaffa er första häst? Då menar jag typ folk som inte är uppväxta med hästar men ändå är hästägare.
Jag började rida som 8-åring på ridskola. Först när jag var 25 köpte mamma och jag en häst tillsammans. Vi fick tips om honom av en kompis som jobbade som turledare i stallet där han stod. I samma veva fick vi också möjlighet att hyra en stallplats, så vi valde att köpa.
Hur vet man att det är just den hästen som är den rätta?
Oj, ibland är det ju inte alls rätt, som i fallet med min o mammas första häst. Han var totalfel på så många sätt och han blev bara kvar hos oss i ett år. Men han lärde i alla fall mig otroligt mycket, så att nästa hästköp blev mycket mer lyckat!

Jag tror det är viktigt att vara ärlig mot sig själv gällande vilken nivå man är på som ryttare och hästmänniska. Hjärtat kan förälska sig i en alldeles för svår häst enligt min erfarenhet, så det är viktigt att även hjärnan får vara med i beslutet! Är man oerfaren så bör man ta hjälp av någon som är mer erfaren. Om möjlighet finns, provrid gärna flera gånger i olika situationer (ridbana, ute i naturen, ensam, i sällskap osv).
Hur gör man om man vill hyra stallbox? Ska man först hyra en stallbox och sedan köpa häst även om det kan ta flera månader?
Beror lite på var ni bor. Nära de större städerna är det svårt att hitta stallplats och på landet lite lättare. Och så beror det på vad ni söker - vill ni stå på en större anläggning med lite mer faciliteter och möjlighet att få hjälp så är det nog lite svårare att hitta och då bör man nog ha det ordnat innan man köper häst.
För er som jobbar och hyr en box med fodring och utsläpp, är ni hos hästen var dag efter jobb?
När jag hade mina hästar inhyrda så var jag i stallet varje dag (med några få undantag), ja. (Det är jag ju nu när jag har egen gård också, men det är ju hemma så lite annan sak)
klarar hästen sig en dag utan att man är hos den?
Det beror ju på vad som ingår i stallhyran. Hästen måste såklart varje dag få mat, vatten och rent i sin box. Får den det måste man inte nödvändigtvis vara hos den varje dag.
 
Kanske kan vara en ide att först ta upp ridningen igen på ridskola ifall ni inte rider aktivt just nu. Så ni får känna lite på hur det är att rida igen, det kommer göra det lättare att veta vad för typ av häst ni ska leta efter.

Jag har varit i stallet varje dag efter jobbet, men har man helinackordering där in/uttag, fodring, mockning och visitering av hästen ingår behöver man inte åka ut varje dag, men sånt kostar.
 
Jag rekommenderar att vara medryttare ett tag. Beroende på vad det är för häst och ägare brukar man kunna få ta mer ansvar ju mer man lär känna häst och ägare. Med min medryttarhäst har jag fått ta hand om sår, hagfix, hästar på rymmen och skötsel av utrustning på ett sätt som jag inte har gjort på ridskolan. Jag har även insett att jag är nöjd som medryttare och kommer inte skaffa egen häst som jag drömde om förr. Så det är ett bra sätt att få känna på hur det är att ha egen häst de dagar man rider. Beroende på vilket upplägg man har då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: warg
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 731
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp