Bukefalos 28 år!

Har Billy ont?

Blueberry

Trådstartare
Något är konstigt.
I går på kvällen pep Billy till när vi låg i soffan och myste. Ungefär samma ljud/tut som när jag råkar trampa lite på honom. :angel:
Jag kände lite på honom direkt efter, men han reagerade inte alls då.
Senare, i sängen, gjorde han samma ljud när husse la sig i sängen - och var helt oberörd efteråt.

Nu på morgonen har han pipit en gång när jag har klappat honom, en gång när jag tog av honom halsbandet och en gång när han låg ensam i soffan. Däremellan är han precis som vanligt; pigg och glad och busig.

What is this?

Det verkar inte vara någon specifik punkt, jag trodde att det var ryggslut/bakben innan han reagerade när jag tog av honom halsbandet.

Min teori just nu är att han har uppretade och känsliga muskler efter att ha blivit kall. Det är ganska mycket snö och han har inte haft täcke på sig på sistone, men vi har inte gjort något utöver det vanliga. Jag har satt på honom hans älskade fleecetäcke för att mjuka och värma upp muskler som eventuellt är ömma, och just nu ligger han och sover med Ivan i kökssoffan.

Vi ska till veterinären och klippa klorna om en halvtimme, så jag ska självklart prata med dem då.
 
Sv: Har Billy ont?

Jag tycker det låter lite som om det kommer från ryggen. Känner igen det där konstiga pipandet då min gamla hund gjorde likadant, pep till helt oväntat ibland vid beröring oavsett var på kroppen.
Han hade spondylos och en inflammerad kotled.
 
Sv: Har Billy ont?

:crazy:

Kan det komma helt plötsligt, bara sådär?
Han rör sig inte konstigt eller annorlunda.
 
Sv: Har Billy ont?

Låter som samma som Sigge hade i höstas. Till slut misstänkte jag nacken och veterinären höll med när jag beskrev symtomen.

Inget fel hittades och han var bra efter 10 dagar på rimadyl.
 
Sv: Har Billy ont?

Jag tänker på prostataproblem, för han är inte kastrerad, eller hur? Minns lite svagt nån tråd för några veckor sedan (?) om att han var rätt pipig efter en löptik i kvarteret, stämmer det?

Bara en tanke, vår hane som fick problem med prostatan var bara lite drygt 2.5 år när han först fick ont - väldigt diffusa symptom och det tog tid innan vi kom på vad det var. Det hela började efter att vi fått hem en ungtik, visserligen kastrerades tiken redan innan sitt första löp men hon var tydligen en sån tik som hanarna tyckte luktade gott ändå, även efter kastreringen.

Efter behandling av hanen så höll sig problemet borta i några år, kanske också pga att vi omplacerade tiken (av andra anledningar). Sen tog vi hem en tik i några veckor en sommar, vi skulle utvärdera henne åt uppfödaren som haft henne ute på foder och det tog inte mer än några veckor så var prostataproblemen tillbaka hos vår hane. Då blev det kastrering...

Det var som sagt väldigt diffusa symptom hos vår hane; först bara lite ovilja att gå i trappor, han blev lite osäker och låg i vissa situationer, han började få problem att hoppa in i bilen och sen eskalerade det hela sakta men säkert. Jag var övertygad om att det var rygg eller höfter, speciellt som han ibland uppvisade en hälta efter att ha hoppat över t.ex. ett dike, men det var alltså prostatan... hade jag inte väntat mig.

Kan ju vara läge att be vet känna på prostatan om ni ändå ska till vet.
 
Sv: Har Billy ont?

Han blev lyssnad och tittad på och ordentligt genomkänd (främst ryggen för att kolla reaktion på diskar osv), men reagerade inte på någonting. Då hade hade han haft fleecetäcket på sig i drygt en timme och var glad och varm. Jag får helt enkelt hålla ett öga på honom framöver. Men så länge han är sig själv, glad och rör sig som han brukar (det är en dvärgpinne, han rör sig ganska mycket och akrobatiskt mest hela dagarna) så får jag hålla mig lugn.

Jag har Metacam här hemma, om jag märker att han plötsligt får akut ont någon kväll eller helg kan jag kanske ge honom det.
 
Sv: Har Billy ont?

Han såg mest förvånad ut, tror jag.
Det är ju över på en sekund, och direkt efter är han som vanligt.
 
Sv: Har Billy ont?

Nu låter det som jag provar skrämma dig men så är det i te tänkt! men Min tik gjorde ju så där från att hon var ca 6 år. Fast hon skrek, hon pep inte :cry: men det var väldigt sporadiskt och inte när hon direkt gjorde något utan det va när hon rörde sig i sömnen eller rullade på gräset osv vet klämde och klämde och klämde men hittade inget så vi röntgade hela ryggen och dem hittade "bryggor" mellan några av ryggkotorna men vet tyckte inte att dem satt så till att de skulle orsaka den reaktionen men inget annat hittades och ca två år senare hade hon pålagringar genom alla ryggkotor men reagerade fortfarande bara sporadiskt och vägrade visa något när vet kollade på henne men det vart allt tydligare att hon hade väldigt ont så tog bort henne i våras.

Det är svårt att veta vad som är fel ibland men hoppas att det är övergående för Er.
 
Sv: Har Billy ont?

Än så länge har det inte varit något nytt på pipfronten, men han har fått ha sitt täcke på sig nästan hela tiden.
Jag hoppas innerligt att det bara var ömma och spända muskler.

Han är nöjd med livet i alla fall - och han älskar sitt fleecetäcke. Tar jag av det så lägger han sig på det :D

dsc_1663_5114007f9606ee6a0b57f755.jpg
 
Sv: Har Billy ont?

Det kan vara en muskelsträckning. I så fall går det i regel över på någon dag. Det är lätt hänt när de hoppar, leker o busar. Eller halkar på en isfläck. Hade det t ex varit halsdiskbråck så hade han skrikit o inte pipit.
 
Sv: Har Billy ont?

Hela gårdagen var det lugnt, han var precis som vanligt.

Nu sitter jag i valet och kvalet om huruvida vi ska tävla agility i dag eller inte...
 
Sv: Har Billy ont?

En lindrig släng av vattensvans?
första gången min ena hund fick det så pep han till i soffan och jag fattade ingenting, sen var han inte riktigt sig själv utan lite "låg" och var inte lika glad som han brukar vara när vi skulle gå ut. Han pep även till när han klev ner för ett trappsteg här utanför och jag var säker på att det var ryggen så jag klämde och kände utan att få någon reaktion. Tillslut lyckades jag lokalisera att han hade ont i svansen, jag kunde lyfta den ganska högt men tillslut skrek han till...så, då fick han lite magnecyl i ett par dagar och sen var det bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: lady_vip
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 346
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp