Har blivit rädd för min unghäst...

H

help_me

Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av olika slag så jag hoppas att ingen tar illa upp av att jag startar en ny - bara för mig själv. Om det inte är OK får väl moderator stänga tråden eller flytta den om den ligger fel...

Nu till själva ämnet. VARNING FÖR LÅÅÅÅÅNGT SVAMMEL!!! :o

Jag är en vuxen ryttare som i alla tider varit en ganska tuff ryttare - varit den som vågat rida ponnyer och hästar som andra inte vågat sig på, ridit in unghästar utan problem eller betänkligheter, ridit till besvärliga hästar (ex. bockmaskiner eller stegrande hästar) och älskat snabba galopper och hoppning. Jag har trots ganska många olyckor (gått omkull ett par gånger, skadat mig ett par gånger, blivit sparkad osv) aldrig blivit rädd för att fortsätta med ung- och problemhästar. Fram tills nu...

Jag äger två hästar. En lugn o trygg häst och en unghäst. För en tid sen visade det sig att unghästen blivit en känslig personlighet (har inte haft problem förut, men det har kommit krypande den senaste tiden) och på grund av detta råkade vi ut för en "olycka" där jag blev skadad. Jag kommer troligtvis kunna rida igen - efter en hel del sjukgymnastik - men för första gången i mitt liv så blir jag faktiskt nervös... ja, riktigt rädd vid tanken av att sitta upp på den här hästen igen. Jag kan tänka mig att rida på min andra häst, men har helt ärligt blivit rädd för min unghäst... :cry:

Jag tror att anledningen till att jag för första gången känner mig rädd för en viss häst är dels att denna gång så kände jag att jag faktiskt kunde ha dött och hade nog sett skillnad på om det var en ren olycka som berodde på att vi tex kom fel på ngt hinder eller en ren olycka där man kanske halkade på någon isplätt i skogen eller rent av om det hade hänt i samband med en häst som man VET bockar ofta (och därmed kan känna sig beredd på att något sådant kan hända). Men nu känner jag att hästen i sig känns läskig - oberäknelig - h*n känns lite... underlig? H*n är inte elak, men det verkar som om det kan bli lite "fel i huvudet" på den - dvs att det blir som en "låsning"... hm... får se om jag kan förklara så att ni förstår...

Istället för att bli rädd som en vanlig häst, dvs rycka till, vända och springa iväg (eller helt enkelt rent av skena) så gick denna häst helt i baklås, blev okontaktbar och när den till slut reagerade så mer eller mindre exploderade den. Jag har svårt att beskriva exakt vad som hände, men det var väldigt konstigt och läskigt - jag har aldrig varit med om något liknande och då har jag ändå varit med om mycket och ridit många olika typer av hästar.

Efter detta har inte hästen ridits av någon annan heller då jag inte vågar låta någon rida den med risken att den ryttaren isf råkar ut för samma sak som jag. Hästen har även blivit lite konstig i hanteringen, fortfarande ganska snäll men verkar som den glömt mycket av det som den lärt sig tidigare? Bland annat är den extremt otålig när hovslagaren är där och även vid vanlig borstning beter den sig värre än någonsin (står inte still, skrapar med framhovarna och är allmänt spänd och nervös) trots att det inte är jag som tar hand om hästen just nu (eftersom jag fortfarande är skadad). Jag menar - personen som tar hand om hästen är INTE rädd för hästen och inte hovslagaren heller så det kan inte vara de som projicerar några spända känslor på hästen.

Det har till och med gått så långt att hästen gått omkull i stallgången! :eek: Den höll på och krånglade länge när till slut den som hjälpte mig den dagen tröttnade (efter att sagt till hästen många gånger och även försökt lugna den - även om den inte verkade nervös utan mer uttråkad och utmanande) och sa till hästen med "arg röst" att den skulle sluta (typ "Lägg av!"). Ingen av oss rörde hästen, men ändå fick hästen panik av detta och gick av någon anledning omkull i stallgången?? Har ALDRIG varit med om något liknande beteende... Någonsin! Och då har jag ändå träffat MÅNGA hästar i mitt liv, många olika hästar av olika åldrar, raser, temperament. Inte ens de värsta hästarna (antingen värst av aggressiva problem eller värst av nervösa problem) har betett sig så här underligt.

Innan detta hände hade hästen ganska nyligen kollats av veterinär i samband med vaccination och tandkoll och då såg allt OK ut, så det verkar inte vara något fysiskt som orsakar problemen (såvida det inte är så att det är något invändigt som inte syns). Är även efteråt kollad av hästmassör som inte hittar några muskulära stelheter eller snedheter i kroppen.

Så vad gör jag nu? Förut var denna häst min drömhäst, min blivande livs- och tävlingskamrat (väldigt lovande häst), men nu blir jag nervös bara vid blotta tanken att börja hantera och framförallt rida denna häst igen... :( Jag kan tänka mig rida den andra hästen så jag har inte blivit rädd för hästar generellt sett, utan bara denna unghäst. Den andra hästen är dock till salu då jag av ekonomiska skäl måste sälja den. Men om jag får sålt den så vet jag inte om jag kommer våga rida unghästen sen... Jag har inte råd att lämna ifrån mig unghästen på tillridning hos någon annan heller...

Många kommer säkert tycka att jag helt enkelt kan sälja unghästen och istället behålla den trygga hästen, men dels känns det tråkigt att sälja min bebis som jag EGENTLIGEN älskar mer än allt annat och som - OM VI KOMMER ÖVER DETTA - kommer bli en kanonhäst! Sen kan det ju säkert vara väldigt svårt att sälja en unghäst som senast den reds fick en knäpp i huvudet som resulterade i en skadad ryttare som nu inte ens vågar visa den för eventuella spekulanter... :crazy:

Jag önskar jag visste varför denna unghäst blivit så hyperkänslig... den har varit ganska cool tidigare och inridningen gick över förväntan! Har dock sett antydan till "knäppar" vid några få tillfällen tidigare, men i samband med ridning... Men nu vet jag inte... Tänk om det är något fel på hästen? Kan man testa om det är något hormonellt fel på den?

Hur som helst... Hur kommer jag över rädslan för denna häst? Jag älskar den och vill inte behöva sälja den... :cry: Ursäkta långt svammel... hoppas ni förstod något av vad jag skrev åtminstone... annars får ni väl fråga så ska vi se om jag kan förklara närmre...
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Oj, vad svårt. Jag är ridinstruktör och har stött på mer än en rädd ryttare, men det är ju ryttare som är rädda i generellt - alltså de är mer eller mindre nervösa vid all ridning och/eller hästhantering (även om det givetvis går lättare när de får lugna, trygga hästar/ponnyer).

Det låter ju som att det kanske kan vara något fel på hästen och isf bör den utredas. Du skriver ju att du har god vana av problemhästar sen tidigare så man tycker ju inte att det borde vara så att problemen uppstått av fel utbildning/hantering, men det är svårt att yttra sig om eftersom jag inte känner dig eller hästarna i fråga.

Tråkigt att du hamnat i denna situation, jag har själv nyligen blivit skadad i samband med en hästolycka (även där unghäst iblandad) så jag vet hur läskigt det kan kännas när man får tanken "jag kunde ha dött"... Men helt ärligt så har jag inga bra svar att ge dig, mer än att kanske börja i den änden: rådfråga en veterinär och se om man ska göra en grundlig undersökning av denna häst?

Fundera också över om det skett några övriga ändringar den senaste tiden: Har du flyttat hästen nyligen? Har den varit understimulerad? Illasittande utrustning? Har någon annan ridit eller hanterat hästen när du inte har varit med (då vet man ju inte vad den kan ha råkat ut för)?

Sen undrar jag över detta som du skrev:
Jag önskar jag visste varför denna unghäst blivit så hyperkänslig... den har varit ganska cool tidigare och inridningen gick över förväntan! Har dock sett antydan till "knäppar" vid några få tillfällen tidigare, men i samband med ridning... Men nu vet jag inte...
Menade du verkligen att skriva i samband med ridning? I övrigt låter det som att du menar att du INTE upplevt detta i samband med ridning förut? :confused:
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Tack för svar!

Oj! :o Det ska givetvis stå INTE i samband med ridning!!

Ändringar...

Nja... alltså, har tagit hästen ganska lugnt då jag inte vill överanstränga den så kanske att den är understimulerad - men får de så kraftiga reaktioner av det? Känns nästan personlighetsförändrad... :crazy:

Illasittande utrustning... Mja... nja... kanske sadeln isf... Svårt att hitta perfekt sadel till unghäst, men jag är ju inte så sugen på att måttbeställa en då hästen säkert hinner ändra form innan jag ens hinner få sadeln... :(

Jag är noga med att hästarna ska må bra och att utrustning ska sitta så bra som möjligt, de har fri tillgång på grovfoder, stora hagar, går tillsammans... Har inte nyligen gjort några stalländringar och det är ingen annan som ridit hästen... Inte hanterat utan uppsikt heller - inte nyligen iaf (förutom EFTER att detta har hänt).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Jag blev avkastad av min dåvarande fälttävlanshäst nån gång på 90-talet. Han bockade som en galning o jag for rätt in i ridhusväggen....bröt nyckelbenet riktigt illa, det tog 6 veckor att läka o när jag var frisk så kände jag likadant som du...att jag kan rida vilken häst som helst men inte honom!

Så jag red min kompis häst, en häst som var mycket stissigare än min egen egentligen o kompisen red min häst. Det tog 3 veckor innan jag vågade mig upp på min egen men sen var det inga problem mer.

Nu var han ju inte en unghäst så det är inte riktigt samma sak men jag vill visa att jag förstår din rädsla för just den hästen. Mitt råd är att du eller din medhjälpare tömkör hästen ett tag o ser hur den beter sig. Om det går bra så gå vidare genom att be någon duktig ryttare sitta på hästen, du har väl säkert nån kompis som kan? H*n behöver ju inte testa allt utan det räcker i början med att skritta runt. Sen ser du hur hästen reagerar där o utifrån den reaktionen får du gå vidare.

Se till att ni alltid är 2 så du slipper känna dig osäker o så fort du får lov att börja rida så rid din gamla häst så du kommer in i ridningen igen.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

mycket av det du skriver låter som en del problem jag haft med min unghäst som jag håller på att rida in, från att ha varit väldigt lätthanterad och lugn så totalexploderade han utan förvarning när jag skulle sitta upp han bockade som jag aldrig sett en häst bocka någonsin.. Finns nog inte många som skulle klarat av att sitta kvar där ...
han gjorde likadant så fort någon skulle försöka sitta upp så jag tog bort all kraftfoder och lät bli att försöka rida på ett tag ( jag var skadad efter det och ingen annan ville prova... men han blev lugnare och mer sig själv och nu rider jag honom utan problem igen.
Han hade fått för mycket energi , och det slog väl slint i huvet på han han var så totalt överladdad. nu är han lugn och fin igen =)
Får din häst mycket energi? Min vägrade dricka vatten och jag la betfor i vattenhinkarna för det var enda sättet att få honom att dricka och så köptes fel musli som innehöll havre...
Nu får han bara hö och det funkar bra för så hårt arbetar han inte eftersom han är under inridning.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

jag har också vart där!

blev avbockad av min hingst in i en ridhusvägg. när jag landade kunde jag inte röra mig alls. så ambulans fick komma och sedan började en lång resa. skulderbladen var av, nerver var av, jag blev förlamad i vissa partier i ena kroppshalvan. Domningar i ben/händer och ansiktet slutade fungera, kunde inte blunda (ögonen ständigt uppspärrade alltså) eller stänga munnen eller äta fast föda. i ca 1 års tid fick jag hastigt åka till akuten till och från. Var sjukskriven hela perioden och när jag väl kunde börja jobba var det max 2 timmar dag. Och jag var rädd för att rida överhudutaget sedan, men allra mest på hästen jag åkte av på,,,som dessutom var ung och hingst. Men jag tog mig igenom det, satt och grät innan varje ridtur på hästen. Han var inte rolig efteråt eftersom han såklart var understimluerad när jag ej kunnat rida han (en annan red han ett par dgr vecka åt mig som tur var...men resten vilade han ju) han bara exploderade hur som helst. Och rusade iväg...och jag satte ut hästen på annons faktiskt. men sedan ångrade jag mig och tog nya tag och jag har kvar hästen nu. olyckan hände för 3 års sen, men idag rider jag på honom och känner mig faktiskt trygg med honom. Han börjar bli stabil och barn har börjat kunna rida på honom. Är glad att jag tog mig igenom den jobbiga fasen!

skaffade ju ny unghäst och blev släpad i marken i somras när jag tömkörde (olyckshändelse dock) och slet av mig muskler i mitt ben så nu har jag en stor svullnad där sedan många månader tillbaka och ont varje dag....har funnit lite röntgenfynd såklart...vad annars. min ständiga otur :o men jag är uppe och rider och tömkör och njuter av mina hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Jag red en unghäst för några år sedan. Från att ha varit en "normalt" busig unghäst, blev han opålitlig i ridningen, stressig, märklig i beteendet, kunde "explodera" från ingenstans osv. Han tappade balansen i stallgången, gick in i väggarna, hade dålig reaktion ibland. Till slut var det någon i mitt stall som sa till mig att hästen var farlig att rida, först då förstod jag att det var något fel. Det visade sig att hästen hade ehrlishias :crazy:

Är du säker på att hästen inte har något neurologiskt fel, hjärntumör eller liknande?
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Hur ser stamtavlan ut.
Är föräldrarna och bakåt trevliga och lättridna.
Har dom avkommor som du kan kolla hur de är i temeramentet .
Är det prestationsavel så kan det ge hyperkänsliga hästar som kan vara svåra att rida och hantera vid mindre bra kombination av sto och hingst.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Jag känner igen mig. Min dam var supersnäll att rida in och en ängel att hantera för att vid 5 års ålder sakta men säkert börja förvandlas till ett monster i ridning och viss hantering. Särskilt vintertid. Vintern då hon var 7 var jag riktigt rädd och hade ont i magen när jag skulle rida då jag åkte av vid ett antal tillfällen. Precis som din blev hon okontaktbar och sedan bara exploderade hon.

Lösningen började med att först plocka bort all havre. Då försvann det mesta av den energi som bara gick uppåt. Fick också tag på en suverän tränare som gav mig tips och trix på hur jag skulle rida ur spänningarna i hästen innan hon låste sig och sedan exploderade (framåt, framåt, framåt och mycket variation!). Även om det tar emot att lägga på skänkar på en häst man känner är på väg att explodera menade min tränare att det ger en signal till hästen att du som ryttare inte är spänd och då undviker man explosion. Vet inte om det teoretiskt stämmer men det funkar på min häst.

Det som gjorde underverk var dock när jag flyttade henne till en anläggning där det finns möjlighet att jobba henne ordentligt alla dagar året om. Eftersom hon är snäll på sommaren är det då hon får sin vila, på vintern måste hon arbetas för att hålla sig snäll. Hon trivs också bäst när hon får i hage där det är mycket rörelse runt omkring och där hon har koll på vad som händer. Min teori är att hon behöver mycket stimulans både fysiskt och psykiskt.

I vintras var jag utomlands i 2 veckor och hon gick då lite lugnare vilket i slutet av de 2 veckorna resulterade i explosion och min mamma i backen. Idag är jag inte rädd för att rida henne. Jag har ett recept som fungerar på min röda fara - ingen havre, mycket varierat arbete och stimulerade hagvistelse.

Om hästen är kollad och inget är fel tror jag på att låta hästen arbeta. Om du känner dig osäker själv så kanske någon annan kan hjälpa dig? Tömkör/longera hästen innan uppsittning så den värsta energin är ur. Och om du har en trygg häst du litar på så är det väl ypperligt att komma igång med ridningen på en sådan först.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Mitt råd är att du eller din medhjälpare tömkör hästen ett tag o ser hur den beter sig. Om det går bra så gå vidare genom att be någon duktig ryttare sitta på hästen, du har väl säkert nån kompis som kan? H*n behöver ju inte testa allt utan det räcker i början med att skritta runt. Sen ser du hur hästen reagerar där o utifrån den reaktionen får du gå vidare.

Se till att ni alltid är 2 så du slipper känna dig osäker o så fort du får lov att börja rida så rid din gamla häst så du kommer in i ridningen igen.

Tack för att du delade med dig och dina tips! Skönt att höra att jag inte är ensam... Eller ja, det är ju inte BRA att jag inte är ensam, önskar ju ingen annan att råka ut för detta! :o Men du vet vad jag menar...

Hur som helst, det där med att alltid ha någon med mig ska jag definitivt anamma - kommer nog vara alldeles för nervös på egen hand. Men om jag kan hitta någon som vågar rida, det vet jag inte. Jag känner ju många ryttare och några av dem är riktigt duktiga, men jag vet inte om de är så sugna på att riskera sig själva för detta... :crazy: Många av dem är så pass upptagna med sitt också (barn, jobb, egna hästar)...
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Han hade fått för mycket energi , och det slog väl slint i huvet på han han var så totalt överladdad. nu är han lugn och fin igen =)

Ska definitivt testa detta! Ta bort så mkt foder som går och så se till att arbeta hästen regelbundet (longering o tömkörning) för att tömma den på energi! :)
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

blev avbockad av min hingst in i en ridhusvägg. när jag landade kunde jag inte röra mig alls. så ambulans fick komma och sedan började en lång resa. skulderbladen var av, nerver var av, jag blev förlamad i vissa partier i ena kroppshalvan. Domningar i ben/händer och ansiktet slutade fungera, kunde inte blunda (ögonen ständigt uppspärrade alltså) eller stänga munnen eller äta fast föda. i ca 1 års tid fick jag hastigt åka till akuten till och från.

Men FY vad hemskt! :eek: :crazy: Tack för att du delade med dig! :bow:
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Jag red en unghäst för några år sedan. Från att ha varit en "normalt" busig unghäst, blev han opålitlig i ridningen, stressig, märklig i beteendet, kunde "explodera" från ingenstans osv. Han tappade balansen i stallgången, gick in i väggarna, hade dålig reaktion ibland. Till slut var det någon i mitt stall som sa till mig att hästen var farlig att rida, först då förstod jag att det var något fel. Det visade sig att hästen hade ehrlishias :crazy:

Är du säker på att hästen inte har något neurologiskt fel, hjärntumör eller liknande?

Men usch då - nu blev jag nervös! :eek: Erlichias borde det ju inte vara då problemen uppstod innan fästingsäsongen påbörjats, men som du skriver så finns det ju andra "personlighetsförändrande sjukdomar"... :crazy:
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Hur ser stamtavlan ut.
Är föräldrarna och bakåt trevliga och lättridna.
Har dom avkommor som du kan kolla hur de är i temeramentet .
Är det prestationsavel så kan det ge hyperkänsliga hästar som kan vara svåra att rida och hantera vid mindre bra kombination av sto och hingst.

Av anonymitetsskäl vill jag inte uppge stammen, men om jag förstått det hela rätt så är hingsten väldigt trevlig i temperamentet och även bakåt tror jag att det är ganska OK temperament för att vara prestationsstam. Mamman är snäll, men åt det känsligare hållet så det kan komma från mammans sida isf... :(
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Precis som din blev hon okontaktbar och sedan bara exploderade hon.

Lösningen började med att först plocka bort all havre. Då försvann det mesta av den energi som bara gick uppåt. Även om det tar emot att lägga på skänkar på en häst man känner är på väg att explodera menade min tränare att det ger en signal till hästen att du som ryttare inte är spänd och då undviker man explosion.

Det som gjorde underverk var dock när jag flyttade henne till en anläggning där det finns möjlighet att jobba henne ordentligt alla dagar året om. Hon trivs också bäst när hon får i hage där det är mycket rörelse runt omkring och där hon har koll på vad som händer. Min teori är att hon behöver mycket stimulans både fysiskt och psykiskt.

Jag har ett recept som fungerar på min röda fara - ingen havre, mycket varierat arbete och stimulerade hagvistelse.

Om hästen är kollad och inget är fel tror jag på att låta hästen arbeta. Om du känner dig osäker själv så kanske någon annan kan hjälpa dig? Tömkör/longera hästen innan uppsittning så den värsta energin är ur. Och om du har en trygg häst du litar på så är det väl ypperligt att komma igång med ridningen på en sådan först.

Tack även till dig för att du delar med dig! :)

Har redan hästen i stora hagar ihop med min andra häst i ett område där de har ganska mkt att titta på. Den får ingen havre så det kan inte vara problemet, men jag ska prova ta bort kraftfodret HELT (alt bara ge någon näve betfor de perioder man vill få i hästen jäst, mineraler eller andra tillskott.

Ska definitivt prova att alltid longera och/eller tömköra innan ridning - men som jag skrivit tidigare så blir det svårt för mig att hitta någon som har möjlighet (antingen har de inte tid, kunskap eller så är de också rädda för hästen) att rida den åt mig... för det hade nog varit det bästa... Både för mig o hästen egentligen, iaf precis i början.

Så länge jag har kvar den andra hästen så är det ju perfekt för då kan jag rida igång mig på den, men risken finns att den hinner bli såld innan jag blir så pass återställd att jag kan rida igen (jag vet inte när detta kommer bli) och då får jag problem... Jag har funderat, men kommer inte på någon närboende bekant som har en häst som är tillräckligt trygg för att vara en bra kom-igång-häst... Men när den dagen kommer så får jag väl se om min häst finns kvar i min ägo, annars får jag väl fråga runt. :)
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Usch vad jobbigt för dej:( Förstår att det blir ett knepigt läge med att sälja den andra.
Ang din unghäst:
Jag tycker inte om hästar somhar tendenser att bli blockerade det erkänner jag. Det gör att jag föredrar ganska tuffa hästar som på många sätt är svårare, men det är oftast de lite mer osäkra som har såna tendenser och jag tycker helt enkelt inte om det hos hästar, det känns opålitligt även om det ofta blir bättre när man känner varandra och det finns ett större förtroende från hästen.

Av den anledningen skulle jag fundera över unghästen du har, om det var jag.

Jag kan ta två exempel, en ungäst jag red för ganska många år sen vid bara ett par tilfällen åt en kompis. Den var supersnäll och lätt att rida men när den blev osäker så flippade den och även med sin matte tappade den huvudet ett par gånger. I de här fallet hade jag bara lovat att rida ett par gånger och kollade inte sadeln så noga, men när jag sen red och den blev rädd och slängde sej åt sidan kom sadeln på glid (låg illa visade det sej) och hamnade lite snett. Det ledde till att hästen flippade ur totalt (unghästar är ju väldigt viktkänsliga) den bockade som en dåre och jag flög till slut men bara mitt på ridbanan och inte någon ridhusvägg som tur var annars hade det gått illa. Så småningom blev den en säker och bra ridhäst i de flesta fall men den hade tendensen kvar, och jag var inte förtjust i den.

Min nuvarande för några år sen (hon var ungefär lika ung då som den andra)när jag hade glömt spänna sadelgjorden:o så kom sadeln på glid över ett hinder ur sväng när hon hade lite bråttom och över hindret åkte jag mer och mer åt sidan och flög in i väggen och tappade andan rejält och slog i höften. Men hästen hade inte bockat, ens när jag gled över hindret, när jag åkt av stannade hon direkt trots att sadeln hängde nästan under magen löst, :crazy: med dinglande stigbyglar...andra hästar skulle ha sprungit sej fördärvade för att bli av med sadeln:crazy:

Jag kunde resa mej och ta av den lugnt och stilla. Det är en superkänslig nervig häst som gärna flyger i luften för saker (till skillnad mot den andra som normalt verkar rätt ccol), men hon är så otroligt cool när det verkligen gäller och det är något jag sätter enormt värde på. :bow::love:

Så utifrån det skulle jag fundera över din häst, det är en sak att dom kan flyga i luften och bocka och ha sej, men dom ska ha hjärnan tillgänglig, och kunna stanna upp och tänka och lyssna, annars kan det blir farligt, det är som jag känner.

Utifrån din beskrivning är det en häst jag skulle fundera över, sen kan det ju finnas orsaker, men förmåga att bli blockerad är inte en egenskap jag värderar varken hos unghäst eller äldre häst:crazy::cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Hade ett arabsto för många års sen som blev helt "knäpp" vi ridning och hantering. Tog hjälp av en NH-tränare och det visade sig att mycket av problemet låg hos mig. Hästen såg mig inte som en ledare och var alldeles nervig i mitt sällskap. Efter att ha arbetat henne från marken och blivit hennes ledare plus plockat bort betforn(hon blev alldeles galen av betfor,typ som ett barn som får en sockerkick) blev hon en helt anna häst. Lycka till med din häst!
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Bara ett litet kort inlägg för nu ska jag till stallet..

Jag håller på med Parelli Natural Horsemanship, och där pratar man om att hästar kan delas in i fyra kategorier, beroende på hur de är och reagerar på "skrämmande" saker. I korta drag. Baserat på dessa kategorier kan man sedan anpassa träningen som passar bäst just den typen av häst.
För mig har det varit en liten uppenbarelse, när man faktiskt fått förklaringar på varför vissa hästar verkar istadiga/spattiga osv, och det löses sååå enkelt med rätt "approach".

Läs lite om Parellis Horsenalitys, och hur man hanterar de olika typerna, och se om du inte får lite ledtrådar där.
Av din beskrivning skulle jag tippa på att din häst är RBI.

Återkommer senare!
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Nu var det inte min tråd eller min häst, men tyckte ditt inlägg var intressant och kollade upp det här med Horsenalitys - då jag inte hört talas om detta förut och tyckte det lät spännande! Hittade på en sida någon som skrivit vad de olika typerna var för något (har alltså inte boken), men kan INTE bestämma vilken typ min häst är för hon faller in under typ alla/ingen? :confused: Det finns något på varje typ som passar in perfekt och något på varje typ som inte passar alls... hur väljer man då? Såg att någon skrivit att de tydligen kan vara mer än en typ - men inte alla... väl? Personlighetsklyvning kanske???? :eek: :rofl:

RBE - Huvudet högt, mycket spring i benen, vill inte stå still, panikbenägen, impulsiv, energisk, atletisk, mottaglig

RBI - Spänd, lydig, misstänksam, tvekande, oberäknelig, skygg, blyg, tänker inte, vill knyta vänskapsband, förlåter

LBE - Lekfull, smart, karismatisk, vill bita i saker, kan medvetet sparka för att träffa, showig, lekfullt stygg, busig, sprudlande, lär sig fort

LBI - Klippsk, ointresserad, omottaglig, argumenterar, omotiverad, vill ha mat, blir lätt uttråkad, lat, envis, kan gå till anfall, bockar, lugn, pålitlig, jämn

EDIT: Hittade denna - http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf - och inser då att om man inte bara väljer VAD hästen är utan även hur mkt den är åt det hållet så får man förhoppningsvis en klarare bild över vilken typ som väger tyngst! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Precis, på kartan prickar man i hur mycket hästen är av varje egenskap, den delen som har flest prickar ytterst är nog den mest framträdande.
Har den många prickar ytterst i flera delar så är det en komplex häst som växlar mellan olika "personlighetstyper" och då måste man lära sig att anpassa hantering/träning till den "personligheten" som är "framme" för tillfället. Det är nog inte många hästar som är "renodlat" en typ.
Mina:
Oliver: som standard LBI, lätt stress RBI och sedan går han över till RBE vid hög stress.
Baldur: som standard LBE, lätt stress RBE och sedan RBI vid hög stress.
Vet inte om det är bara mina som är så, men de håller sig alltså I eller E vid lätt stress och byter sedan helt "planhalva" vid hög stress.
Målet är att prickarna ska dra sig mot mitten, för en mer balanserad häst :idea:

Det finns en väldigt bra DVD där Linda berättar om detta och hur man bemöter de olika "typerna"m dessutom har flera savvyclub-dvder tagit upp det och visar "en av varje sort" och hur man känner igen dem och hur man jobbar med dem.
Vet inte om något finns på youtube annars kan det vara väl värt pengarna att köpa en eller flera, även om man inte vill "hålla på med pnh".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 427
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp