Har blivit rädd för min unghäst...

Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Min gamla pålitliga fjordgubbe blev som förbytt helt plötsligt. Från världens coolaste, snällaste till att bli totalt förbytt. Upplevde att han fick en ny personlighet och absolut till det sämre. Han rusade iväg med mig, ramlade, hade riktigt kass balans, var väldigt konstig "i huvudet", hälta på ena benet ena dagen och andra benet andra dagen sen vandrade det runt så.

Han hade erlichia.

Värt att ta prover kanske även om detta inte skedde under fästingsäsong så kanske det kan uppkomma långt efter fästingbett? Jag vet inte...
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Så utifrån det skulle jag fundera över din häst, det är en sak att dom kan flyga i luften och bocka och ha sej, men dom ska ha hjärnan tillgänglig, och kunna stanna upp och tänka och lyssna, annars kan det blir farligt, det är som jag känner.

Utifrån din beskrivning är det en häst jag skulle fundera över, sen kan det ju finnas orsaker, men förmåga att bli blockerad är inte en egenskap jag värderar varken hos unghäst eller äldre häst:crazy::cool:

Ja, men samtidigt vill man ju inte döma ut en unghäst i förväg - tänk om det bara är en tillfällighet, det kanske växer bort eller så kanske det är som någon/några andra skrivit att det faktiskt är något tokigt i hästen som går att åtgärda... :(

Dock har jag rådfrågat en veterinär per telefon, men fick inte någon vidare hjälp där. De var inte intresserade av att börja testa hästen för en massa olika saker baserat enbart på detta utan jag skulle återkomma ifall hästen uppvisade fler konstiga symtom... :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Hade ett arabsto för många års sen som blev helt "knäpp" vi ridning och hantering. Tog hjälp av en NH-tränare och det visade sig att mycket av problemet låg hos mig. Hästen såg mig inte som en ledare och var alldeles nervig i mitt sällskap. Efter att ha arbetat henne från marken och blivit hennes ledare plus plockat bort betforn(hon blev alldeles galen av betfor,typ som ett barn som får en sockerkick) blev hon en helt anna häst. Lycka till med din häst!

Mmm... har också funderat på om felet ligger hos mig, men har ju aldrig råkat ut för detta med någon annan häst (har ridit in och till, hanterat och ridit MÅNGA hästar genom åren...)? :confused:

Har plockat bort betforn ur foderstaten nu... :angel:
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Av din beskrivning skulle jag tippa på att din häst är RBI.

Håller med hopp_o_galopp att det var ju jätteknepigt att sätta in hästen i ett enda fack? Trots den där kartan som ni länkar till så kan jag ändå få något jättetydligt svar för denna häst passar in på nästan alla typer - ungefär lika mkt i allt? Hm... Men det är väl kanske som du skriver att de flesta (alla?) hästar har (minst) två olika personligheter som de växlar mellan beroende på situation som de utsätts för...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Det går inte ut på att sätta in hästen i ett enda fack. Du ska kartlägga var den har mest prickar och göra insatsen där för att få prickarna längre in mot mitten. De flesta hästar har drag från alla fyra horsenalitys, men oftast dominerar en sida, left brain eller right brain. Tycker din häst låter som en klockren right brain introvert. Dom exploderar så där oväntat och går in i sig själv och blir okontaktbara. Kanske den ligger längre ut i cirkeln på den delen? men att den har av alla typer är postitivt tycker jag. Då kan du fokusera på dom "prickar" som ligger långt ut i cirkeln.
Kämpa på och hitta ett sätt att få hästen trygg och tillfreds med dig. Jobba på förtroendet mellan er.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Uj tråkig sits :(
Baserat på dina inlägg skulle jag sätta unghästen på total vila. Låt den vila ett par veckor, 1 månad Sen kan du börja longera/tömköra. Sätt igång honom på så sätt. Då hinner du själv samla dig och rida din andre häst under tiden. Eftersom det verkar vara en lovande unghäst är den ju kanske värd att vänta på, eller hur? Ibland kan vila göra susen på unga nötskallar :)
Jag misstänker det är 'vanligt' unghäst trots, eftersom du kollat upp den.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Förstår ditt dilemma. Förmodligen hade hästen mentalt blivit bättre av att gå hårdare och mer men det går ju inte med en unghäst, och helst vill man leva också.

Så ett litet tips på vägen är säkerhetsväst och westernsadel. Man sitter säkare i en sådan och känner du den extra säkerheten så mår du lite bättre där uppe tror jag. Och rid ut mycket med hästsällskap om du kan det.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Lätt kollat med blodprov. Hästen jag red fick problem i januari, man trodde då att han insjuknat sommaren innan, och att det sedan kom och gick i skov och att det med tiden blev sämre och sämre. I början trodde jag bara att det var fodret, överskottsenergi osv
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Det här var rätt intressant...

Mina två fullblodsgrabbar är definitivt RBE båda två. Energifulla atleter som är mottagliga, ibland något impulsiva och väldigt energiska.

Min halvblodsvalack är en LBE. Showig, busig, lättlärd, lite smånafsig och väldigt karismatisk.

Halvblodsstoet är en LBI. Matglad, envis, argumenterande, jämn och lugn i humöret men kan bocka när man rider eller attackera/hota om något inte passar henne.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Delvis kl. Uppdatering:

Veterinärundersökning samt ett besök av hästmassör visade att det är inga synliga/kännbara fel på hästen så det var något (förhoppningsvis tillfälligt) som satt sig på psyket. Dock har hästen blivit mkt bättre sen den har hållits igång med longering och tömkörning. Har INTE vågat rida den än då jag nätt och jämnt klarar att rida öht (pga mina skador), men det är iaf ett steg i rätt riktning. Jag kommer behålla min äldre trotjänare och ta hjälp av en instruktör i akademisk ridning (gillar deras tänk, har dock aldrig hållt på med det förut så det ska bli spännande) för att komma igång med ridningen igen.

När det känns bra sen ska jag återuppta ridarbetet med unghästen och förhoppningsvis läker mina skador som de ska och så kan vi jobba ihop oss mentalt så det funkar så bra som det gjorde innan allt detta hände så blir vi ett framgångsrikt hopp-ekipage sen! :banana:
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Vad kul att höra! Jag har följt din tråd i tysthet :). Lycka till, och var rädd om dig!
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Skönt att höra :idea:

Det finns så mycket man kan träna från marken för både hästens kropp och knopp, så inte måste man rida för att underhålla och utveckla. Träna på som du gör och rid inte förrän det känns helt säkert.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

s.k. akademisk ridning ar ju vad militaren/folk forr i varlden red. Helt enkelt vanligt sunt fornuft vid inridning av hastar.
En bok som jag rekommenderar till alla ar Alojs Podhajskys ridlara dar han forklarar hur hingstarna i Vienna blir tranade. Jag har anvant dessa metoder, och det ar mest grundarbete som ar starten till en ridkarriar. Det bygger pa att man arbetar hasten fran marken tills de kan "det mesta" och sen nar man da sitter upp ar det ingen skillnad. Fungerar utmarkt pa de flesta hastar.
Glad att hora din palle inte had ngt varre utan kanske ar bara utbrand. Som andra sa, och inte veta hur gammal han ar, mkt longering, grundarbete/markarbete och lat honom vara hast och vaxa upp. Promenader ar jattebra for att "bond" med hasten ocksa.. Plus att du kan ju tomkora dem ute i naturen, och varfor inte kora in hasten nar du haller pa. Dual purpose, om du inte kanner for att rida, kan du kora.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

LBI - Klippsk, ointresserad, omottaglig, argumenterar, omotiverad, vill ha mat, blir lätt uttråkad, lat, envis, kan gå till anfall, bockar, lugn, pålitlig, jämn
:
:eek: Någon har gjort en exakt beskrivning på min märr :eek:
Finns det mer info om detta typ hur hans teori är för att ta fram det bästa ur den personligheten?
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

:eek: Någon har gjort en exakt beskrivning på min märr :eek:
Finns det mer info om detta typ hur hans teori är för att ta fram det bästa ur den personligheten?

Parelli har en DVD man kan köpa som heter Horsenality, den beskriver samtliga personligheter och vilka träningsmetoder som funkar bäst på var och en.
Har man en häst som växlar mellan olika personligheter får man lära sig att "känna igen vem som är framme" och anpassa träningsmetoden till det.
Skulle tro du kan beställa den på www.parelli.com men den lär även finnas begagnad på Ebay.

Sedan finns det en massa material på deras savvy-club-site, medlemskap kostar ca 140 sek/månad och kan vara väl värt pengarna några månader om man vill kika runt och lära sig mer.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

1. Kolla foderstaten, kanske får hästen för mycket energi?
2. Kolla utrustningen, passar allt på hästen?
3. Efter foderstat + utrustning kollat utan resultat så kolla med vet. och gör en grundlig utredning
4. Ta hjälp utav någon duktig tränare! eventuellt spara pengar och skicka hästen på tillridning
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

När det känns bra sen ska jag återuppta ridarbetet med unghästen och förhoppningsvis läker mina skador som de ska och så kan vi jobba ihop oss mentalt så det funkar så bra som det gjorde innan allt detta hände så blir vi ett framgångsrikt hopp-ekipage sen! :banana:
Ett tag red jag bara unghästar. Det förstörde min ridning och mitt mod. Idag är jag en mycket mesigare ryttare än vad jag var en gång i tiden. Unghästar är speciella och vad som helst kan hända. Har man skadat sig för många gånger så är man inte lika tuff längre, med all rätt - ridning är farligt!

Det är viktigt att tänka på säkerheten när man rider unghästar, det är viktigt att inte tänka att hästen är cool-lugn, för vad som helst kan hända när man rider unghästar.

Låt någon annan rida hästen ett par gånger så att du ser att hästen går att rida mer eller mindre problemlöst. När du sett att hästen är ridbar så vågar du rida den själv sen utan problem.

Lycka till.
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

samma här, har ridit nästan enbart unghästar och oerfarna hästar sista åren. Har dock haft ngn äldre häst då och då..

det är sån skillnad i ridning och hantering på en ung och en äldre häst. man är ju alltid reserverad när man pysslar med unghästarna...
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

1. Kolla foderstaten, kanske får hästen för mycket energi?
2. Kolla utrustningen, passar allt på hästen?
3. Efter foderstat + utrustning kollat utan resultat så kolla med vet. och gör en grundlig utredning
4. Ta hjälp utav någon duktig tränare! eventuellt spara pengar och skicka hästen på tillridning

Läs gärna hela tråden... :D
 
Sv: Har blivit rädd för min unghäst...

Låt någon annan rida hästen ett par gånger så att du ser att hästen går att rida mer eller mindre problemlöst. När du sett att hästen är ridbar så vågar du rida den själv sen utan problem.

Enda problemet med ovanstående är att innan denna olycka så har denna häst ALDRIG gjort något. Inte stegrat. Inte bockat. Inte skenat. Inte kastat sig - INGENTING! Allting i utbildningen har gått helt klockrent. Men sen pga vissa omständigheter så ändrades allting och det resulterade i denna tråkiga olycka. Men även om någon annan ryttare får det att funka ett par gånger nu när det gått en tid så är det inget som säger att detta inte kommer hända igen (eftersom det innan denna olycka som sagt aldrig hänt förut). Så jag kommer nog alltid bära med mig detta i framtiden och ha det i bakhuvudet när jag rider denna häst. Dock TROR och HOPPAS jag att får den bara vara igång hela tiden så kommer den bli och FÖRBLI som förut. :)


Tack! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp