Bukefalos 28 år!

Har du eller ska du precis startat eget?

Havsluft

Trådstartare
Jag ligger själv i startgroparna men ena dan känner jag mig oövervinnerlig och andra dan vet jag inte om jag vågar. Är det nån som känner igen sig och vill dela med sig och följas åt?

Jag har en mycket bra ide som alla tror på när de får höra om den. Det är väldigt mycket jobb innan jag kan ta betalt för något men när det väl är på plats kommer det troligen generera mycket pengar.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag startade eget för 2 år sedan och kände ungefär som du. Väl igång insåg jag att det var galet mycket lättare än jag hade föreställt mig. Inte att tjäna pengar men att starta upp och driva eget.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Tack för svaret!

Hur kom du igång, från en dag till en annan? Eller hur länge gick det från frö till start?

Har haft min ide sen i okt och lagt till och dragit ifrån :D flera saker...
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Fortsätter... Vad upplevde du som svårast resp. Lättast?
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag använde mig av verksamt.se. Gick igenom alla steg för att bygga upp en plan. När jag väl hade gjort det drog jag bara igång.

Det som var svårast var bokföringen. Det löste jag med ett bra bokföringsprogram man inte behöver kunna debet och kredit för. Årsbokslut och deklaration är fortfarande det jag brukar ha ångest över. Sedan sätter jag mig ner och gör det och inser att det inte var så himla svårt eller jobbigt.

Nu behövde inte jag lägga in en massa pengar för att komma igång och det underlättade. Jag behövde inte ha press på mig att snabbt börja dra in pengar för att börja betala tillbaks lån eller liknande.

Jag driver företaget på deltid så det är ingenting jag försörjer mig på även om det har börjat generera lite pengar nu.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Ett tips är ju att söka reda på om det finns något Nyföretagarcentrum där du bor. Dom är till för att man ska kunna stöta o blöta innan man kör igång och erbjuder kostnadsfri rådgivning.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag har precis startat eget (är så pass nystartad att jag fortfarande fixar med hemsidan dagligen :D) Jag tog kontakt med Nyföretagarcentrum och kom med i deras mentorprogram
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Ett tips är ju att söka reda på om det finns något Nyföretagarcentrum där du bor. Dom är till för att man ska kunna stöta o blöta innan man kör igång och erbjuder kostnadsfri rådgivning.

Jag har redan haft mycket bra och utvecklande kontakt med dem, det är bara att sätta igång med resten...;)
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag har en revisor sedan gammalt som sköter deklaration och årsbokslut ( jordbruksfastighet). Mycket enkel och bra att ha och göra med, för av dig om du vill ha namn ( finns i ditt närområde).
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag håller på att försöka starta eget. Känner ungefär som du, svårast är när jag känner att jag behöver pepp men inte har nånstans att vända mig för att få det.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Är det någon som jag som också är arbetslös? Det försvårar för mig eftersom jag inte kan starta ab och behålla min a-kassa. Jag söker jobb inom mitt yrkesområde för fullt. Det gör oxå att fokuseringen blir delad. Blir jag inbokad p intervju tappar jag fokus på starta-eget planerna. Jag gör det jag kan utan att ta betalt. Tex bygger hemsida.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag pratade med AF förra vecka som då sa att så länge du inte får in pengar (dvs är reggad) så kan du göra allt annat med företget dvs du kan t om skaffa kunder. Får du kunder så behöver du ju inte akassan längre :)
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Ungefär där är jag också. Ena dagen känner jag att "nu kör jag!" ...för att nästa dag helt tappa självförtroendet och tänka "varför skulle någon vilja betala för mig?" Konsulttjänsten som jag vill erbjuda finns inte i nuläget och den är liksom lite svår vad gäller garantier och gränsdragning. Den är dessutom väldigt nära mitt nuvarande jobb som jag är föräldraledig från. Det är dock det som jag brinner för och jag kan se att jag behövs, även om jag måste formulera varför folk ska vilja betala för mig:crazy: Hemsidan är klar och jag är i valet och kvalet om jag ska våga göra adressen känd:nailbiting:
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Då gör du bäst i att avtala med din arbetsgivare att det är OK. Det är allra oftast INTE tillåtet att starta eget inom samma område som man är anställd av ett annat företag inom. Å andra sidan kan man också ofta komma överens om en lösning och gränsdragning alla är nöjda med.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag är fullt medveten om regler och villkor gällande bisysslor, men tack ändå - det är en viktig synpunkt :)
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Det som var svårast var bokföringen. Det löste jag med ett bra bokföringsprogram man inte behöver kunna debet och kredit för. Årsbokslut och deklaration är fortfarande det jag brukar ha ångest över. Sedan sätter jag mig ner och gör det och inser att det inte var så himla svårt eller jobbigt.

.

Jag har en gen firma sedan ett halvår. Mest för att jag behver ha det för att kunna fakturera och skriva kvitton.

Men ännu har jag inte bokfört nåt alls... Inte köpt program.
Jag har bokfört förr - med SPCS program - och det var ångest, gråt och tandagnisslan varje årsskifte när det skulle göras. Jag HATAR bokföring. Jag fattar inte och jag minns inte från gång till gång.

Vilket bokföringsprogram har du?
Lägre ångestnivå vore underbart.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag har iOrdning, det är till Mac. Plättlätt rakt igenom.
 
Sv: Har du eller ska du precis startat eget?

Jag har iOrdning, det är till Mac. Plättlätt rakt igenom.

Jahapp. Jag är totalt fast PC-världen så det hjälper inte mig.

(i denna moderna tid - kan de inte göra den för
BÅDE PC och mac..
Vavavava! )
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 632
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 540
Senast: Bortglömd
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 117
Senast: soom
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp